Gå til innhold

Stesønn på 18 år i godt betalt jobb bor hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stesønn på 18 år bor fortsatt hjemme. Ca. 50/50. Er lærling og tjener godt offshore. I friperioden (4 uker) gjør han stort sett ingenting..... Lager ikke middag, vasker ikke sine egne klær. Har besøk av kjæresten flere ganger i uken hvor de opptar halvparten av huset. 

Hva hadde du krevd?

Anonymkode: 4c758...261

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje en symbolsk 1000-lapp i måneden? Som du kunne ha satt inn på sparekonto og så gitt i gave når han skal kjøpe seg egen leilighet.

Anonymkode: 5efc1...ad6

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje en symbolsk 1000-lapp i måneden? Som du kunne ha satt inn på sparekonto og så gitt i gave når han skal kjøpe seg egen leilighet.

Glemte å si at han bør bidra litt da. Med middag, vask av egne klær og litt rydd og vask selvfølgelig.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Ingen ting. Det er helt normalt for en 18 åring.

Anonymkode: a0e8e...d14

• Liker 12
Skrevet

Hadde krevd at han rydder opp etter seg selv og kjæresten og vasker sine egne klær i hvert fall. 

Anonymkode: 5dfda...d8d

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvis han er i slutten av lærlinge-tiden sin, så tjener han vel en grei slump i måneden? Jeg ville for det første tatt en ordentlig prat om forventninger til han når han er hjemme, så dere får det på stell.

Så ville jeg begynt å ta en sum i måneden i husleie, og forklare at nå tjener han penger, og kan være med på å dekke utgifter i huset også. Ikke for høyt heller, men sånn at det er mer enn symbolsk sum.

Litt avhengig av hva dere har råd til; Jeg synes det er fint der disse pengene settes av på egen konto, så får barnet dette f.eks. til egenkapital ved huskjøp senere. Jeg tror det er en bedre måte å få barnet sitt til å spare enn å si at barnet skal sette av xxx penger i måneden til sparing. Men som sagt, det er jo hva man har råd til, da 🙂

Anonymkode: c008e...03a

• Liker 1
Skrevet

Her får de bo gratis frem til de er 20 så lenge de studerer, men de må alle ta sin del av husarbeidet. Vask av kjøkken, bad, gulv må støvsuges og vaskes, oppvaskemaskin må tømmes osv.

Om de absolutt ikke vil bidra hjemme med husarbeid så kan de kjøpe seg fri fra dette, eller de kan velge å finne seg en hybel. 3500 koster det her hjemme å kjøpe seg fri fra husarbeidet, og er de ikke fornøyd med det som er til middag får de kjøpe middag selv. For 3500 har de sted å bo, slipper og bidra og de får mat på bordet 

3500 er ksnskje mye, men hadde jeg satt for eksempel 1500 kroner så hadde de alle valgt å kjøpe seg fri, og det hadde blitt ett irritasjonsmoment for min del med voksne barn som ikke bidrar.  Mitt mål er at de skal hjelpe til hjemme, ikke at jeg skal tjene penger på de.

3500 er også mye billigere enn hva de måtte betalt for et rom i bofellesskap, så jeg synes ikke det er en urimelig sum. Det gir de fortsatt mulighet til å ha en romslig økonomi med mulighet til å spare dersom de får seg en deltidsjobb og benytter seg av stipend osv.

Jeg har full forståelse for at andre gjør det anderledes. Men dette er det som har fungert for vår familie 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Tenker du er litt heldig. Her har min 17 åring droppet ut av vgs, og bor hjemme. Blir 18 om en mnd. Deres gutt jobber i alle fall, da er det håp 🤷‍♀️

Anonymkode: 29e62...29d

• Liker 4
  • Hjerte 7
Skrevet

Hvem i all verden vasker klærne hans??? Det hadde aldri jeg giddi. 

Hadde også gitt ham ansvarsområder i huset når han var hjemme, f eks støvsuge, bilvask og henting av småsøsken dersom han disponerer deres bil. 

Men selvfølgelig, dersom han aldri har løftet en finger hjemme blir det vanskelig nå 😅

Anonymkode: 4b091...b8b

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

At partner stilte krav til avkommet. 

Det hadde jeg forventet også da ungen var ti eller 14. Høres ikke ut som det har skjedd her. Å oppdra folk etter at de har blitt voksne, er sjelden særlig vellykket. Hvem vasker klærne til mannebabyens far?

Anonymkode: 4dd97...5c8

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan ikke kreve noe. Det er foreldrene som må gjøre. 

Anonymkode: 60aba...8f5

• Liker 3
Skrevet

Ingenting 

Anonymkode: ce99b...38c

Skrevet

Her har vi fått komme og gå hjemme, uten at det noen gang er krevd en krone. Gjennom studier, og i perioder mellom boliger. Eller trenger litt tid før man flytter ut. Det var veldig fint i overgangen mellom barn og voksen, det har jo tross alt vært hjemmet ditt i 18 år. 

Men - vi lærte tidlig at vi er en del av en husholdning, med de oppgaver det medførte. Og bidro i større og større grad. Ting som oppvaskmaskin og klesvask ble tatt uten at beskjed måtte gis. Snømåking og plenklipp gikk på rundgang.

Jeg og mannen bodde hjemme tre måneder mellom boliger, men kunne ellers aldri falt meg inn å forvente at en kjæreste også kunne komme og gå hjemme. 

Så her må du skille hva som egentlig er problemet. At han bor hjemme. At han ikke bidrar. At kjæresten er der. For nå fremstår bare HI som klagete. 

Anonymkode: b3443...062

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvem i all verden vasker klærne hans??? Det hadde aldri jeg giddi. 

Hadde også gitt ham ansvarsområder i huset når han var hjemme, f eks støvsuge, bilvask og henting av småsøsken dersom han disponerer deres bil. 

Men selvfølgelig, dersom han aldri har løftet en finger hjemme blir det vanskelig nå 😅

Anonymkode: 4b091...b8b

Her vasker jeg klærne til alle , man er ikke bortskjemt pga det 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Tenker du er litt heldig. Her har min 17 åring droppet ut av vgs, og bor hjemme. Blir 18 om en mnd. Deres gutt jobber i alle fall, da er det håp 🤷‍♀️

Anonymkode: 29e62...29d

Min sønn fikk beskjed om at det enten var skole eller jobb, droppet han ut av skolen så fikk han finne seg jobb så lenge han bodde hjemme. Han gikk heldigvis ut vgs og fant seg jobb etterpå da.

Anonymkode: 8a4c2...97a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min sønn fikk beskjed om at det enten var skole eller jobb, droppet han ut av skolen så fikk han finne seg jobb så lenge han bodde hjemme. Han gikk heldigvis ut vgs og fant seg jobb etterpå da.

Anonymkode: 8a4c2...97a

Å så finnes det ungdommer som sliter stort ;)

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

har en på 18 som også er lærling. Tjener såpass godt at jeg synes det er greit han betaler litt for seg. Vi mistet jo barnetrygd når han ble 18, men han spiser jo for en voksen, bruker strøm osv. Så han betaler oss ca en barnetrygd i mnd. for mat/strøm. I tillegg. Må i tillegg kjøpe godteri ol. selv. Vil han ha noe annet pålegg/mat enn det vi kjøper inn så fikser han dette utenom.
Han har fortsatt mye penger igjen til sparing, drivstoff og diverse.
Arbeidsklærne sine vasker han selv, men det andre blir vasket sammen med vårt andre, det koster meg lite når jeg først skal vaske klær.

Anonymkode: c865a...374

• Liker 3
Skrevet

Jeg krever at barn, uansett alder, bidrar i huset etter evne. Man rydder opp etter seg, vasker klær, lager mat osv osv. Voksne barn som i tillegg er i jobb, skal også bidra økonomisk. 

Anonymkode: 1c50e...208

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kan ikke kreve noe. Det er foreldrene som må gjøre. 

Anonymkode: 60aba...8f5

Selvfølgelig kan hun kreve noe. De bor i samme hus og hun betaler mat, strøm og andre boutgifter, så hun kan kreve at alle i husstanden med inntekt bidrar. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

En 18-åring som jobber er jo kjempebra, og siden du ikke er hans biologiske mor så kan du ikke kreve noe.

Riktignok bør han bidra hjemme med hjelp til ting i huset, men å betale for seg bør ikke være nødvendig. 

Han sparer jo på å slippe å betale husleie for hybel, og kan dermed bygge seg opp midler til å kjøpe noe eget. Etterhvert er jeg sikker på at han ønsker å flytte for seg selv, men en 18-årig gutt er som regel ikke klar for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...