Gå til innhold

En form for refluks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med magen, til tider mye sure oppstøt men mest av alt ekstremt mye luft i øvre del av magen. Må rape OFTE, men luften ligger der liksom hele tiden og lager et veldig ubehagelig trykk. Noen ganger kjennes det ut som jeg har noe fysisk der, en klump liksom.

Finner mye info rundt refluks, men lite om den type luft jeg har i magen. Det gir meg en følelse av å være både kvalm og stappmett selv når jeg egentlig er sulten og holder meg våken om natta.

Skal ta gastroskopi snart men lurer på om noen har vært borti likende? Lurer sånn på hva det kan være.. 

Anonymkode: 84b68...de6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er slik jeg opplevde det først, var kjempe ekkelt i starten før jeg ble mer vant til det. 

Men tenk over om du svelger mer luft om du syns det er ekkelt i halsen. Sure oppstøt kan føre til slim, slim til ubehag og ubehag til svelging, svelging til luft. 

Har mye slim nå etter betennelse, super ekkelt. 

Anonymkode: 2b69e...e9a

Skrevet

Hvis du tar gaviscon og symptomene forsvinner har du i alle fall sannsynligvis refluks.

Jeg har masse refluks nå i svangerskapet, og det er ofte en følelse av at det sitter en liten matbit eller noe sånt fast i spiserøret et sted, og noen ganger kommer refluksen høyere opp og gir halsbrann i tillegg. 

Anonymkode: cd290...8bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er slik jeg opplevde det først, var kjempe ekkelt i starten før jeg ble mer vant til det. 

Men tenk over om du svelger mer luft om du syns det er ekkelt i halsen. Sure oppstøt kan føre til slim, slim til ubehag og ubehag til svelging, svelging til luft. 

Har mye slim nå etter betennelse, super ekkelt. 

Fikk du reflukssymptomer pga betennelse? Gikk det over?

Skrevet

Det er trolig en klassisk og velkjent kombo, ts. En livsstil preget av stress, dårlig kosthold, dårlig måltids-rutine, manglende aktivitet og trivsel har ført til at tarmfloraen din er fucka, som man sier på godt norsk. Så nå fordøyer du ikke det du spiser ordentlig, noe som resulterer, som du så fint sier det, i endeløse mengder «luft».

Løsningen er å fjerne faktorene, en etter en. Slutte å stresse, begynne å spise sunnere, tygge maten bedre, trene i hverdagen, innta sunne fermenterte matvarer etc Husk at dersom du endrer kosthold for raskt (kraftige endringer raskere enn 6 uker overgang) så vil det resultere i, ironisk nok, mer luft. Det er forbigående og helt ufarlig, men altså ubehagelig. Og årsaken til at enhver endring i kosthold og livsstil bør vare minimum 3-6 mnd før man avskriver den som unyttig.

Har du en oppegående lege vil hen foreslå livstilsendring. Har du en lege som opererer etter utdatert kunnskap, vil hen foreslå syredempende e.l. for å kvitte deg med symptomene, uten å vie en tanke til årsak.

Anonymkode: 8cfde...2b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er trolig en klassisk og velkjent kombo, ts. En livsstil preget av stress, dårlig kosthold, dårlig måltids-rutine, manglende aktivitet og trivsel har ført til at tarmfloraen din er fucka, som man sier på godt norsk. Så nå fordøyer du ikke det du spiser ordentlig, noe som resulterer, som du så fint sier det, i endeløse mengder «luft».

Løsningen er å fjerne faktorene, en etter en. Slutte å stresse, begynne å spise sunnere, tygge maten bedre, trene i hverdagen, innta sunne fermenterte matvarer etc Husk at dersom du endrer kosthold for raskt (kraftige endringer raskere enn 6 uker overgang) så vil det resultere i, ironisk nok, mer luft. Det er forbigående og helt ufarlig, men altså ubehagelig. Og årsaken til at enhver endring i kosthold og livsstil bør vare minimum 3-6 mnd før man avskriver den som unyttig.

Har du en oppegående lege vil hen foreslå livstilsendring. Har du en lege som opererer etter utdatert kunnskap, vil hen foreslå syredempende e.l. for å kvitte deg med symptomene, uten å vie en tanke til årsak.

Takk for svar! Kjenner meg igjen i noe, særlig mtp stress (har mistenkt at det er mye av grunnen), men kosthold er ganske bra. Sikkert noe som kan bli endre bedre. Skal gå privat nå for å finne ut av det. Har prøvd alt av syredempende uten hell (lege med utdatert kunnskap, spot on)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Signerer den, jeg har refluks, og den blir absolutt forverret ved vektoppgang og stress. Er kostholdet dårlig, blir det desto verre. 

Syrenøytraliserende virker i en periode, men det fjerner ikke problemet, som for meg feks er vektoppgang. Smertelig klar over det og prøver å gjøre noe med problemet. 

Anonymkode: c90ce...a94

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fikk du reflukssymptomer pga betennelse? Gikk det over?

Har bestandig noe symptomer, men de forverrer seg da jeg har betennelse, så tenker ikke like mye over det til vanlig og får sove uten så mye problemer annet enn at jeg bruker stor pute under puta mi for å ligge høyere ganske ofte. 

Skrevet

Ja, hatt det samme. Plagdes i årevis, ekstremt med raping OG hikking. Ble borte med etter en stund på magnesium, og har holdt det i sjakk siden. 

Anonymkode: 85368...beb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...