Gå til innhold

Datteren min på tre år vil plutselig ikke ha smokk (om natten). Synes det er rart.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har pleid å bruke smokk om natten, men nå vil hun plutselig ikke ha. Hun har noen ganger tatt den inn i munnen, men like etterpå har hun tatt den ut igjen. Det virker som hun ikke liker den lenger. Jeg er overrasket over dette, og var forberedt på å sende smokkene til julenissen etter jul. 

Hun sluttet å bruke smokk forrige helg da jeg var vekkreist tre netter. Hun er veldig knyttet til meg og syntes det var vanskelig at jeg var borte. Vet ikke om det kan ha noe å si. 

Jeg har aldri hørt om at barn slutter med smokk på eget initiativ. Har du?

Anonymkode: 7f06f...86c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det har jeg og er ikke noe merkelig med det.

Anonymkode: 5548e...9d9

• Liker 13
Skrevet

Strålende! Bra for tennene også. Her slet vi med feil tannstilling en stund før det rettet seg ut. Og det var vår skyld fordi hun hadde brukt smokk helt til hun flykte tre. Å kutte ut smokk var helt krise, men vi måtte bare stå i det. Skulle ønske det var slik som hos deg😅

Anonymkode: 7005a...e05

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Sånn var det for min gutt også, bare sluttet av seg selv. Ble ingen "sending" av smokker , og ingen gave fra Kaptein Sabeltann eller Smokkefeen. Gjorde ingenting utav det. Jeg tenkte at han aldri kom til å slutte, å at det kom til å bli veldig vanskelig, så jeg planla hvordan vi skulle gjøre det og hva premien skulle være. Han var over 3.

Anonymkode: 1a1ce...646

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun har pleid å bruke smokk om natten, men nå vil hun plutselig ikke ha. Hun har noen ganger tatt den inn i munnen, men like etterpå har hun tatt den ut igjen. Det virker som hun ikke liker den lenger. Jeg er overrasket over dette, og var forberedt på å sende smokkene til julenissen etter jul. 

Hun sluttet å bruke smokk forrige helg da jeg var vekkreist tre netter. Hun er veldig knyttet til meg og syntes det var vanskelig at jeg var borte. Vet ikke om det kan ha noe å si. 

Det som er rart er at hun er tre år og fortsatt har smokk. Så bra at hun slutter!!! 

Anonymkode: 5cdfa...624

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Mine sluttet av seg selv rundt 2 års alder. Nå bør du fjerne/gjemme/kaste alle smokker, så barnet plutselig ikke finner en om en stund og begynner på igjen

Anonymkode: 4b62e...8b8

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mye som er rart her i verden. At barn slutter med smokk i den alderen , er vel det minst rare…..

Anonymkode: c81e3...2b1

• Liker 4
Skrevet

Hun er alt for gammel for smokk. Bra hun tok tak i det selv, og sluttet med det. Smart liten jente. 

Anonymkode: bd471...440

• Liker 6
Skrevet

Det kan være noe med den helga hadde en utløsende faktor, men når hun selv velger å ikke bruke den så trenger hun den nok ikke. Min eldste var nok egentlig ferdig og brukte av vane(men veldig knyttet til den). Han slo tennene og det første han sa(prøvde ikke å putte smokken i munnen en gang) var»nå kan jeg ikke bruke smokk mer» så var han ferdig. Vi passa på å kvitte oss med alle smilene med en gang så han ikke skulle ombestemme seg(vi var allerede på overtid med smokkeslutt)

Anonymkode: f065a...5b5

Skrevet

Vi glemte smokk for datteren en stund før 3 år på hytta en helg og hun våknet dagen etter og kommer på at hun ikke har smokk og var aldri mer interessert i den.

Storebroren hadde heeelt annen tilknytning til smokk, han gikk inn i annen modus med smokk. Fra en vilter og aktiv unge til å roe seg helt ned med smokk i munn og ørekos.  Han brukte det til selvregulering.  Han var typen til å sovne selv tidlig og kom aldri inn til oss, mens søsteren som ikke hadde behov for smokk hadde stort behov av å ha oss i nærheten og smøg seg inn til oss om natta. 15-16 mnd gammel røk sprinkelsenga for da klatret hun ut hver kveld. 

Anonymkode: 5b57e...aab

Skrevet

Mitt barn sluttet også med smokk av seg selv. Var ca ett år. Bare fint det da,så slipper du å ta en kamp om det. 

Anonymkode: 6c864...013

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 22.14):

Hvorfor bruker en 3-åring smokk?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan er tennene hennes egentlig? 😬

• Liker 1
Skrevet

Det er jo bare knallbra at hun sluttet med smokk, hun burde aldri få brukt den så lenge i utgangspunktet. 

Du skal være glad hun gjorde det selv. Når du har latt henne bruke den så lenge, kunne du fått en veldig kamp på det å slutte med den. 

Anonymkode: a2cb8...ea9

• Liker 1
Skrevet
lillevill skrev (6 timer siden):

Helt fine sikkert 

Anonymkode: ca414...806

• Liker 1
Skrevet

Her var det mange dom ikke klarte å svare på spørsmålet . 

Det er flere  som har sluttet helt selv , hva som er grunnen er vel vanskelig å finne ut ac

Anonymkode: ca414...806

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er jo bare knallbra at hun sluttet med smokk, hun burde aldri få brukt den så lenge i utgangspunktet. 

Du skal være glad hun gjorde det selv. Når du har latt henne bruke den så lenge, kunne du fått en veldig kamp på det å slutte med den. 

Anonymkode: a2cb8...ea9

lillevill skrev (6 timer siden):

Jeg har ingen grunn til å tro at det er noe gale med tennene hennes. Hennes to eldre søsken sluttet da de var 3.5 år. De har fine tenner. Jeg har også følt at det er en fin alder å slutte med smokk siden de forstår hva som skjer, er motiverte og deltakende i prosessen selv.

Takk for alle svar. Da blir det "stille" smokkeslutt denne gangen.

ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

0.5/10

Anonymkode: b0a71...4ad

Skrevet

Min kom hjem fra barnehagen en dag og sa han ikke var baby, sluttet med bleie og smokk samme dag. Jeg ble litt forfjamset, men det var jo veldig enkelt for meg 😅

Anonymkode: 86783...61e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 22.14):

Ja det har jeg. Vår første sluttet på dagen. Hun fant ut at hun var alt for stor til å bruke smukke. 

Anonymkode: bf59a...404

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...