AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #1 Skrevet 27. september 2024 Jeg fikk over 1 million (i forskudd på arv) kr av mine foreldre når jeg skulle kjøpe leilighet. Venninnen har sterke meninger om foreldre som hjelper barna sine økonomisk (med visse unntak). Hun vet at jeg har fått mye av mine foreldre til bolig, og hun har ikke sagt noe dirkete til meg om dette. Hun har derimot flere ganger påpekt at foreldre bør avstå fra å hjelpe barna sine ved boligkjøp, bryllup og andre kostbare utgifter. Hun mener dette fører til at unge blir uselvstendige og bortskjemte. Hun sier at alle bør lære seg å klare seg kun på egen inntekt og forskudd på arv eller andre større pengegaver gjør at forskjelle blant unge blir unødvendig store. Jeg er ikke enig i dette 😅 Hva mener dere? Anonymkode: 53a9c...fd8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #2 Skrevet 27. september 2024 Jeg mener man hjelper barna sine med det man kan og ønsker å hjelpe dem med. Man blir ikke uselvstendig og bortskjemt av å gå hjelp. Selvstendighet bør man ha lært leeenge før man skal på boligmarkedet. Og bortskjemt er man eventuelt også blitt leeenge før den tid. Hvis man kan hjelpe barna sine inn på boligmarkedet så er det supert. Bedre enn å sitte og de barna kaste bort masse penger på husleie - gjerne mer i husleie enn et boliglån. Men jeg mener også at barn ikke skal forvente å få slik hjelp eller forskudd på arv så klart. Det skal være noe som er opp til foreldre. Vi sparer spesifikt til barna våre som er tiltenkt bolighjelp fordi vi ønsker å kunne hjelpe dem og ser hvor vanskelig det er å komme inn på boligmarkedet allerede, blir nok ikke enklere med det første. Anonymkode: 4504b...e7d 17 3
Snuppiluppi84 Skrevet 27. september 2024 #3 Skrevet 27. september 2024 Enig med venninnen din. De bør lære å klare seg selv. 6
Hateridioter Skrevet 27. september 2024 #4 Skrevet 27. september 2024 Jeg mener at det er opp til foreldrene og ingen andre. 4 1
frivis Skrevet 27. september 2024 #5 Skrevet 27. september 2024 Jeg tenker å hjelpe barnet mitt med å kunne bo hjemme billig så lenge som ønskelig. Men kommer nok til å sette noen krav om aktivitet i forhold til evne. Tror ikke jeg har mye penger utenom til å hjelpe med. Å stille som medlåntager/kausjonist for barnet kommer veldig an på hvor mye jeg ser barnet holder avtaler og betaler regninger etc. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #6 Skrevet 27. september 2024 Opp til foreldrene. Men må jo si at jeg er evig takknemlig for at mine foreldre stilte som medlånere (ikke kausjonister). De betalte ikke en krone, men jeg hadde aldri fått lån hvis ikke de sikret det. Fikk de ut etter to år, og da hadde boligen steget 300k i verdi. Det hjalp meg masse 👏🏼 Anonymkode: b762e...6a9 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #7 Skrevet 27. september 2024 Jeg mener at man bør hjelpe hvis man kan. Om det er bedre å støtte ved å låne vekk bilen sin, så er det det man gjør. Anonymkode: 8908f...eac 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #8 Skrevet 27. september 2024 Flott vist foreldre kan bidra og har mulighet, jeg skulle gjerne ha kunnet bidra til mine barn, men akkurat da hadde jeg ikke mulighet. Heldigvis gredde de det selv. Nå sparer jeg til å kanskje kunne hjelpe barnebarna avgårde, kan se ut til att tidene blir hardere når de en gang skal etablere seg, og all starthjelp vil vere kjærkommen. Familien er flokken, og de skal en hjelpe og støtte så godt en kan tenker jeg, om det så er økonomisk eller ved praktisk bistand ❤️ Anonymkode: bc0a3...ae1 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #9 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg fikk over 1 million (i forskudd på arv) kr av mine foreldre når jeg skulle kjøpe leilighet. Venninnen har sterke meninger om foreldre som hjelper barna sine økonomisk (med visse unntak). Hun vet at jeg har fått mye av mine foreldre til bolig, og hun har ikke sagt noe dirkete til meg om dette. Hun har derimot flere ganger påpekt at foreldre bør avstå fra å hjelpe barna sine ved boligkjøp, bryllup og andre kostbare utgifter. Hun mener dette fører til at unge blir uselvstendige og bortskjemte. Hun sier at alle bør lære seg å klare seg kun på egen inntekt og forskudd på arv eller andre større pengegaver gjør at forskjelle blant unge blir unødvendig store. Jeg er ikke enig i dette 😅 Hva mener dere? Anonymkode: 53a9c...fd8 Om ens barn blir (eller ikke blir) ok mennesker avhenger ikke av om en gir dem arv eller penger eller flotte ferier eller camper på plena. Det avhenger, sånn i det store og hele, av om en selv er et ok menneske som kan modellere, gjennom barndom og ungdom, hvordan et ok menneske velger å handle, tenke og relatere seg til menneskene rundt seg. Og det handler veldig mye om ens egen evne og vilje til å håndtere følelser, vise raushet, være rasjonell og dannet og slike egenskaper vi som samfunn har valgt å kalle «gode». Og om ens evne og vilje til å legge ned den nødvendige innsatsen det kreves å lære bort alt dette til de barna man altså (etter nøye overveiing av egne evner og egenskaper) har valgt å få. Dersom din venninne velger å tro, eller i det minste velger å formidle at hun tror, at barns personlige egenskaper primært vrenger ab foreldrenes økonomiske evner? Da har din venninne en agenda med det valget. Spør henne hva den agendaen er. Gitt at hun er et oppegående menneske (som er minstemålet for «ok menneske») så har hun et rasjonelt svar. Hun er nemlig ikke en katt eller en potteplante - hun er et tenkende menneske. Så hun har tenkt før hun snakker. Hun har valgt sine ord. Anonymkode: 3af23...a34 5 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #10 Skrevet 27. september 2024 Man bør ingenting annet enn det en selv synes er riktig i sin situasjon tenker jeg. Mine foreldre har ikke hjulpet meg med en krone siden jeg måtte flytte ut som 15-åring, det har sikkert gitt noen nyttige lærdommer du ikke fikk i samme alder siden du fikk økonomisk hjelp men jeg tipper du står bedre i det enn meg alikevel. Du har nok også lært det jeg har lært totalt sett tenker jeg. Det er jo ikke til å stikke under en stol at det hjelper veldig å ha økonomisk trygghet, selvstendighet og pengevett må ikke komme av å streve og stå i alt alene. Anonymkode: 4c9dc...468
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #11 Skrevet 27. september 2024 Jeg vil hjelpe min datter, har spart mye til henne med tanke på leilighetskjøp. Har aldri fått noe hjelp selv hjemmefra, og jeg vil ikke at hun skal slite så mye som jeg har gjort. Synes det er helt naturlig at man hjelper barna hvis man kan. Din venninne er sær. Anonymkode: 6eb61...4fb 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #12 Skrevet 27. september 2024 Opp til hver enkelt tenker jeg, MEN at vi i framtiden kommer til å få ett A-lag og ett B-lag blant de som vokser opp idag føler jeg meg sterkt sikker på!! Du vil få A-laget som får hjelp hjemmefra til å komme seg på boligmarkedet! Og B-laget om bare kan se langt etter egen bolig i Norges byer.... Slik det ligger an nå så nytter det jo ikke å spare heller siden inflasjonen og boligprisene drar fra banksparing uansett BSU eller ei..... Her hat politikerene sovet i timen atter en gang!! Time will show! Anonymkode: 044ed...e93 6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #13 Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Opp til hver enkelt tenker jeg, MEN at vi i framtiden kommer til å få ett A-lag og ett B-lag blant de som vokser opp idag føler jeg meg sterkt sikker på!! Du vil få A-laget som får hjelp hjemmefra til å komme seg på boligmarkedet! Og B-laget om bare kan se langt etter egen bolig i Norges byer.... Slik det ligger an nå så nytter det jo ikke å spare heller siden inflasjonen og boligprisene drar fra banksparing uansett BSU eller ei..... Her hat politikerene sovet i timen atter en gang!! Time will show! Anonymkode: 044ed...e93 Og hvordan burde våkne politikere fikse dette? Kommunisme? Tildele alle en bolig? Forby og inndra all arv? Tvangsflytting ut av byene? Fastpris på alle varer? Pristak på bolig og kun offentlig bygging? Kanskje man må ha borett, hvem skal få lov? Hva er det du har skjønt som er en god løsning, som politikerne ikke har fått med seg? Anonymkode: 3b895...fb6 7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #14 Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Opp til hver enkelt tenker jeg, MEN at vi i framtiden kommer til å få ett A-lag og ett B-lag blant de som vokser opp idag føler jeg meg sterkt sikker på!! Du vil få A-laget som får hjelp hjemmefra til å komme seg på boligmarkedet! Og B-laget om bare kan se langt etter egen bolig i Norges byer.... Slik det ligger an nå så nytter det jo ikke å spare heller siden inflasjonen og boligprisene drar fra banksparing uansett BSU eller ei..... Her hat politikerene sovet i timen atter en gang!! Time will show! Anonymkode: 044ed...e93 Det har vel vært et A og B lag alltid? Jeg er født og oppvokst i B-laget. Har jobbet beinhardt for å komme meg inn på boligmarkedet. Vi kommer selvfølgelig til å hjelpe barnet vårt. Vi har spart til henne siden hun ble født. Motgang vil hun møte i massevis, selv om vi hjelper henne med bolig. Anonymkode: 7b6f7...126 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #15 Skrevet 28. september 2024 Foreldre/spesielt mødre skal gjøre alt for sine avkom, sørge for at de har mat og tak over hodet. Basic levestil. Det var du som mor som valgte å produsere og føde barnet, ditt ansvar! Punktum. Anonymkode: eadb5...9a9 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #16 Skrevet 28. september 2024 Selvfølgelig hjelper man barna hvis man kan. Det er kjempevanskelig å finne bolig i dag, og hvis foreldre sitter på verdier de egentlig ikke trenger er det rart å ikke gi hjelp. Særlig foreldre som har arvet sine egne foreldre bør se de lange linjene og hjelpe barna inn på boligmarkedet. Anonymkode: a1777...cd7 3 1 1
Sefanja Skrevet 28. september 2024 #17 Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg fikk over 1 million (i forskudd på arv) kr av mine foreldre når jeg skulle kjøpe leilighet. Venninnen har sterke meninger om foreldre som hjelper barna sine økonomisk (med visse unntak). Hun vet at jeg har fått mye av mine foreldre til bolig, og hun har ikke sagt noe dirkete til meg om dette. Hun har derimot flere ganger påpekt at foreldre bør avstå fra å hjelpe barna sine ved boligkjøp, bryllup og andre kostbare utgifter. Hun mener dette fører til at unge blir uselvstendige og bortskjemte. Hun sier at alle bør lære seg å klare seg kun på egen inntekt og forskudd på arv eller andre større pengegaver gjør at forskjelle blant unge blir unødvendig store. Jeg er ikke enig i dette 😅 Hva mener dere? Anonymkode: 53a9c...fd8 Hun har sine meninger, og gode poenger. Du har dine. Dette kan rett og slett handle om hennes oppvekst. Har du spurt henne om hun fikk hjelp av egne foreldre? Kanskje hun ikke var like privilegert? 1
Sefanja Skrevet 28. september 2024 #18 Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Opp til hver enkelt tenker jeg, MEN at vi i framtiden kommer til å få ett A-lag og ett B-lag blant de som vokser opp idag føler jeg meg sterkt sikker på!! Du vil få A-laget som får hjelp hjemmefra til å komme seg på boligmarkedet! Og B-laget om bare kan se langt etter egen bolig i Norges byer.... Slik det ligger an nå så nytter det jo ikke å spare heller siden inflasjonen og boligprisene drar fra banksparing uansett BSU eller ei..... Her hat politikerene sovet i timen atter en gang!! Time will show! Anonymkode: 044ed...e93 Vi har allerede ett A og Blag 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #19 Skrevet 28. september 2024 Jeg kommer til å hjelpe der jeg kan akkurat når det gjelder bolig, resten må de fikse selv. Jeg kommer f.eks. ikke til å «redde» dem om de drar på seg masse kredittgjeld, for det har vi snakket om hvor dumt er mange ganger. De må også ha spart opp et beløp selv før de får forskudd på arv, tilpasset inntekten. Selv om det er fristende å få dem inn på boligmarkedet tidligst mulig så tror jeg det er sunt med noen år i kollektiv med litt dårlig råd først. Vi er heldige og har en leilighet i familien allerede som vil gå i arv etter hvert (om mange år får jeg håpe), så den blir EK til ungene. Det er lett å tenke at man skal være idealist og ikke bidra til mer press i boligmarkedet, men så lenge alle andre som kan hjelper sine barn blir det en dråpe i havet. Anonymkode: 4f583...f6f
Gjest jegerrinne Skrevet 28. september 2024 #20 Skrevet 28. september 2024 Det kommer til.å bli et a, b og c lag. A de som tjener å klarer selv B de som er då heldige at foreldre kan hjelpe C de som tjener for lite og har ingen som kan hjelpe de inn Jeg tenker hvis en er så heldig at en kan hjelpe så tenker jeg at det er opp til hver enkelt å gjøre. Og ser ikke noe galt i at foreldre vil hjelpe de inn slik at de får et sikret sted
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå