AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #1 Skrevet 27. september 2024 Jeg er 40 år, og har hatt angst og depresjon pga det omtrent hele livet. I tillegg til oppvekst og miljø osv. Har levd så godt jeg kan med det, og folk har nok sett på meg som veldig sjenert, men kanskje ikke mer enn det. Savner å ha barn, har en ungdom som snart er voksen, og som bor 50% hos meg. Har alltid drømt om familie og flere barn, det ble aldri noe av. Har omtrent ikke familie. Har prøvd så godt jeg kan hele livet å bli bedre, og jobbe for det jeg ønsker, men nei. I tillegg ha jeg fått fysiske helseplager, sikkert pga det psykiske. Hukommelsen og konsentrasjonen er helt på bærtur. Har prøvd terapi, medisiner, jobbe med meg selv, trener, gjør yoga, alt jeg vet man bør gjøre. Men jeg er så lei av at alt skal være så tungt, jeg takler ikke mer. Har begynt å få et sug etter alkohol hver kveld, det er vel en slags måte å takle følelser osv. Og nesten hver kveld over flere måneder har jeg drukket noen glass vin. Ingen hadde nok trodd det, jeg er forsiktig og veldig pliktoppfyllende og omtenksom. Men jeg takler ikke alt av problemer og utfordringer jeg ikke kan gjøre noe med. Hva skal jeg gjøre?? Anonymkode: 24220...0c6 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #2 Skrevet 27. september 2024 Alkoholen kommer ikke til å hjelpe deg noe i det hele tatt. Den vil bare gi deg mer problemer. Tro meg. Hva slags terapi har du prøvd? Hvilke konkrete problemer er det du ikke takler hvis du kan gi eksempel? Anonymkode: 70e72...542 2 1
Rosa Gnom Skrevet 27. september 2024 #3 Skrevet 27. september 2024 Det første du skal gjøre er å kutte ut alkohol. Slik du holder på nå er å pisse i buksa for å holde deg varm. Det hjelper akkurat der og da,men det er ikke bærekraftig i lengden. Tenker at du har ikke prøvd nok terapi. Det å undertrykke følelsene dine med rus hjelper ingenting og vil bare gjøre ting mye værre. Også må du lære deg å takle problemene og utfordringene. Det finnes ingen quick fix for dette. Terapi,trening,jobbe med deg selv. Godt kosthold. Faste leggetider, Stå opp til samme tid hverdag. Pass på å få nok søvn. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #4 Skrevet 27. september 2024 Det høres ikke godt ut at du har slitet med angst og depresjon nærmest hele livet ❤️ Det er veldig bra du har prøvd ut ting men så synd dem har så lite effekt. Det er nesten godt gjort at du har klart å holde deg unna såpass lenge, er velkjent at alkohol er lett å misbruke ved psykisk sykdom såvel som fysisk. På en måte skjønner jeg deg godt, hva alkoholen bringer med seg av humør og motivasjon der depresjonen slipper litt taket. Det er selvsagt opp til hver enkelt hvordan de vil leve sitt liv, men samtig er misbruk og avhengighet dessverre kjent som skadelig for kroppen, selv om kroppen mest sannsynlig vil tåle det i noen år. Men kan du på kveldene når du kjenner "suget" etter alkohol forsøke å dra ut, finne på noe annet for en kortere periode så du avvenner deg hyppigheten.. Forsøk å holde det nede til færre dager i uken med vin. Du kan også snakke med fastlegen om dette. Anonymkode: 2018f...250 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #5 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Alkoholen kommer ikke til å hjelpe deg noe i det hele tatt. Den vil bare gi deg mer problemer. Tro meg. Hva slags terapi har du prøvd? Hvilke konkrete problemer er det du ikke takler hvis du kan gi eksempel? Anonymkode: 70e72...542 Jeg mister snart tenner fordi tannbeinet tydeligvis ikke tåler psyken, enda jeg alltid har vært nøye med tannpuss, og nøye med å spise sunt. Jeg har fått slitasje og problemer i knær, enda jeg alltid har vært flink å trene og passe på kroppen. Jobber 100%, og er så trøtt og sliten at jeg ofte må legge meg på sofaen når jeg kommer hjem. Jeg rødmer av oppmerksomhet, og klarer ikke at folk ser meg i øynene, og ser all usikkerheten min. Jeg ble mobbet fot rødmingen i mange år, og når mennesker ser meg i øynene, føles det som de ser alt, og jeg får fullstendig angst. Anonymkode: 24220...0c6 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #6 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det høres ikke godt ut at du har slitet med angst og depresjon nærmest hele livet ❤️ Det er veldig bra du har prøvd ut ting men så synd dem har så lite effekt. Det er nesten godt gjort at du har klart å holde deg unna såpass lenge, er velkjent at alkohol er lett å misbruke ved psykisk sykdom såvel som fysisk. På en måte skjønner jeg deg godt, hva alkoholen bringer med seg av humør og motivasjon der depresjonen slipper litt taket. Det er selvsagt opp til hver enkelt hvordan de vil leve sitt liv, men samtig er misbruk og avhengighet dessverre kjent som skadelig for kroppen, selv om kroppen mest sannsynlig vil tåle det i noen år. Men kan du på kveldene når du kjenner "suget" etter alkohol forsøke å dra ut, finne på noe annet for en kortere periode så du avvenner deg hyppigheten.. Forsøk å holde det nede til færre dager i uken med vin. Du kan også snakke med fastlegen om dette. Anonymkode: 2018f...250 Takk for svar. Jeg har snakket med legen om dette. Har vært sykemeldt i små perioder en sjelden gang, men da mest pga det fysiske. Føler ikke jeg kan bli sykemeldt fra jobben nå, er så mange som er det pga ME osv. Tipper de kan ikke føle seg særlig verre enn meg.. Men jeg presser meg, og holder ut. Vet jeg snart kommer i overgangsalderen, og da kommer til å legge på meg. Sliter litt med trøstespising og. Men klarer ikke å la være. Anonymkode: 24220...0c6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #7 Skrevet 27. september 2024 Rosa Gnom skrev (39 minutter siden): Det første du skal gjøre er å kutte ut alkohol. Slik du holder på nå er å pisse i buksa for å holde deg varm. Det hjelper akkurat der og da,men det er ikke bærekraftig i lengden. Tenker at du har ikke prøvd nok terapi. Det å undertrykke følelsene dine med rus hjelper ingenting og vil bare gjøre ting mye værre. Også må du lære deg å takle problemene og utfordringene. Det finnes ingen quick fix for dette. Terapi,trening,jobbe med deg selv. Godt kosthold. Faste leggetider, Stå opp til samme tid hverdag. Pass på å få nok søvn. Takk for svar. Terapi hjelper nok ikke meg. Jeg har angst ala 80-tallet, og ikke sånn som det blir fremstilt i 2020. Min angst er ikke slik det blir beskrevet nå. Der man kan se på tv folk som sliter med angst og panikk, og du ikke kan se det i ansiktet deres engang. Mitt blir forvrengt til de grader, og jeg mister all kontroll. Kan jo begynne å lure på hva det er som egentlig feiler meg, hvis dette er angst. https://www.tv2.no/video/underholdning/her-far-programlederen-jannecke-weeden-angstanfall/20158424 Anonymkode: 24220...0c6 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #8 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg mister snart tenner fordi tannbeinet tydeligvis ikke tåler psyken, enda jeg alltid har vært nøye med tannpuss, og nøye med å spise sunt. Jeg har fått slitasje og problemer i knær, enda jeg alltid har vært flink å trene og passe på kroppen. Jobber 100%, og er så trøtt og sliten at jeg ofte må legge meg på sofaen når jeg kommer hjem. Jeg rødmer av oppmerksomhet, og klarer ikke at folk ser meg i øynene, og ser all usikkerheten min. Jeg ble mobbet fot rødmingen i mange år, og når mennesker ser meg i øynene, føles det som de ser alt, og jeg får fullstendig angst. Anonymkode: 24220...0c6 Hva mener du med at tannbeinet ikke tåler psyken? Hva slags terapi har du prøvd? Anonymkode: 70e72...542 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #9 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar. Terapi hjelper nok ikke meg. Jeg har angst ala 80-tallet, og ikke sånn som det blir fremstilt i 2020. Min angst er ikke slik det blir beskrevet nå. Der man kan se på tv folk som sliter med angst og panikk, og du ikke kan se det i ansiktet deres engang. Mitt blir forvrengt til de grader, og jeg mister all kontroll. Kan jo begynne å lure på hva det er som egentlig feiler meg, hvis dette er angst. https://www.tv2.no/video/underholdning/her-far-programlederen-jannecke-weeden-angstanfall/20158424 Anonymkode: 24220...0c6 Angst kan være både inni og utenpå. Det er ikke slik at andre med angstdiagnose sliter mindre enn deg bare fordi de viser det på en annen måte enn deg! Anonymkode: 70e72...542 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #10 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hva mener du med at tannbeinet ikke tåler psyken? Hva slags terapi har du prøvd? Anonymkode: 70e72...542 Fordi tannbeinet forsvinner, og jeg etterhvert kommer til å miste tenner. Samtale med psykolog, forskjellige behandlingsmetoder, kognitiv adferdsterapi. Men angsten er så inngrodd i meg, at jeg blir ikke kvitt det og synptomene. Må bare lære meg å leve med det, og det et ett h******e Anonymkode: 24220...0c6 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #11 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fordi tannbeinet forsvinner, og jeg etterhvert kommer til å miste tenner. Samtale med psykolog, forskjellige behandlingsmetoder, kognitiv adferdsterapi. Men angsten er så inngrodd i meg, at jeg blir ikke kvitt det og synptomene. Må bare lære meg å leve med det, og det et ett h******e Anonymkode: 24220...0c6 Prøv: https://ttb.drsha.com/❤️ Anonymkode: 5e8f2...a59
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #12 Skrevet 28. september 2024 Jeg lurer på hvilke medisiner du har prøvd? Tenker at det kanskje finnes noen flere typer igjen å prøve ut. Anonymkode: 44d8a...963
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #13 Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Angst kan være både inni og utenpå. Det er ikke slik at andre med angstdiagnose sliter mindre enn deg bare fordi de viser det på en annen måte enn deg! Anonymkode: 70e72...542 Jeg vil gjerne bytte til en angst der jeg kan sitte på tv uten problemer. Ja takk! Anonymkode: 24220...0c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå