Gå til innhold

Hva er så farlig at en mann i 40 årene, kan se at en kvinne i 20 årene er attraktiv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For min del er svaret nei, jeg synes ikke det. Ok som i at mannen er hyggelig og anstendig, men ikke ok, i og med at jeg mener det uansett handler om mangel på sosiale antenner og en forståelse av at kvinner opplever romantisk og seksuelle tilnærminger fra eldre menn såpass ofte at dette kan oppfattes som slitsomt og upassende uansett. Jeg forventer faktisk at mye eldre menn lar meg være i fred for romantisk og seksuell interesse. Et unntak ville ha vært hvis vi hadde hatt en relasjon over lang tid og det åpenbart var et eller annet mellom oss fordi vi kjente hverandre fra før.

Jeg forstår det sånn at du mener det skal være ok  ut fra et eller annet prinsipp, men dette er min, og jeg vet mange andre kvinners, oppfatning.

Anonymkode: f05df...40a

Om jeg forstår deg riktig så er det altså ikke alderen som er problemet, men du mener sannsynligheten for at mannen får positivt svar er så liten at dette ikke bør sosialt aksepteres?

Endret av Gregarious
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gregarious skrev (Akkurat nå):

Om jeg forstår deg riktig så er det altså ikke alderen som er problemet, men du mener sannsynligheten for at mannen får positivt svar er så liten at dette ikke bør sosialt ikke aksepteres?

Jo. Vi har en grei sosial konsensus i samfunnet som tilsier at man ikke flyr etter smårips. De aller fleste gjør ikke dette. Det er en god regel fordi yngre får fred fra det som nesten alltid er uønskede tilnærminger. Det er meget sannsynlig at hun synes dette er slitsomt, ekkelt eller lignende uansett, på grunn av alderen, og at en del menn i tilsvarende alder allerede har prøvd seg før. Mest sannsynlig opplever hun da dette uansett ikke som en behagelig opplevelse uansett hvor grei du er. Yngre kvinner er i utgangspunktet i ikke interessert i mye eldre menn, men de har mange lignende erfaringer med tilnærminger fra dem, som hoper seg opp. Erfaringene kan være varierte. Grunnen til at det ikke er sosialt akseptert er dette ubehaget en del kvinner opplever eller vil oppleve, ja, samt at man anser det som skjevhet i maktforhold mellom eldre og ung. Sannsynligheten for positivt svar er svært liten, ja, men det er nok ikke grunnlaget for at det ikke er sosialt akseptert.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (46 minutter siden):

Som du ser i svarene jeg får så stemmer ikke dette.  Det er mulig du ser fornuften her, men det er åpenbart flere som ikke gjør det.

Men går an for dere menn å tenke rasjonelt og logisk også. Det er selvfølgelig oppførsel som slås ned på, og kun det. Tanker og fantasier står aldri skrevet utenpå, så om en mann blir kalt gammel gris er det helt selvfølgelig åpenbart at det er oppførsel som medfører slike benevnelser. 

Menn, som skryter på seg å være mer rasjonelle enn kvinner, viser innimellom at emosjoner rundt ting får hodet til å kobles helt bort. Det er absolutt selvfølgelig dårlig oppførsel vi kvinner viser til og skriver om. Annet kan vi ikke vite, se eller bry oss med. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (2 minutter siden):

Men går an for dere menn å tenke rasjonelt og logisk også. Det er selvfølgelig oppførsel som slås ned på, og kun det. Tanker og fantasier står aldri skrevet utenpå, så om en mann blir kalt gammel gris er det helt selvfølgelig åpenbart at det er oppførsel som medfører slike benevnelser. 

Menn, som skryter på seg å være mer rasjonelle enn kvinner, viser innimellom at emosjoner rundt ting får hodet til å kobles helt bort. Det er absolutt selvfølgelig dårlig oppførsel vi kvinner viser til og skriver om. Annet kan vi ikke vite, se eller bry oss med. 

Svar på dette da : "er det greit at en middelaldrende tar kontakt på en hyggelig respektfull måte eller er ikke det? Senarioet forutsetter at ingen har verken vist negativ eller positiv atferd ovenfor hverandre tidligere.
Ikke bland inn personer som ikke oppfører seg eller ikke tar nei for et nei. "
Ja eller nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo. Vi har en grei sosial konsensus i samfunnet som tilsier at man ikke flyr etter smårips. De aller fleste gjør ikke dette. Det er en god regel fordi yngre får fred fra det som nesten alltid er uønskede tilnærminger. Det er meget sannsynlig at hun synes dette er slitsomt, ekkelt eller lignende uansett, på grunn av alderen, og at en del menn i tilsvarende alder allerede har prøvd seg før. Mest sannsynlig opplever hun da dette uansett ikke som en behagelig opplevelse uansett hvor grei du er. Yngre kvinner er i utgangspunktet i ikke interessert i mye eldre menn, men de har mange lignende erfaringer med tilnærminger fra dem, som hoper seg opp. Erfaringene kan være varierte. Grunnen til at det ikke er sosialt akseptert er dette ubehaget en del kvinner opplever eller vil oppleve, ja, samt at man anser det som skjevhet i maktforhold mellom eldre og ung. Sannsynligheten for positivt svar er svært liten, ja, men det er nok ikke grunnlaget for at det ikke er sosialt akseptert.

Det du skriver er jo nettopp basert på antatt liten sannsynlighet for positiv respons.  
At noen måtte takke nei til en person på bakgrunn av alder er noe som en helt klart bør tåle, på samme måte som en må takke nei til en person som ikke er attraktiv nok. 
Det og finne en partner er også å bli eksponert for negative følelser, så lenge en er respektfull så bør samfunnet akseptere mellommenneskelig interaksjoner mellom voksne uansett alder, utseende, status, hudfarge osv.

Enten så dømmer man ikke individer basert på slike karakteristikker eller så gjør en det.  En kan ikke si at det gjelder for dette, men når det kommer til noe annet med samme relative konsekvenser så gjelder det ikke. 

Så skal samfunnet starte å dømme deg basert på din gruppetilhørighet og ikke deg som individ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (4 minutter siden):

Det du skriver er jo nettopp basert på antatt liten sannsynlighet for positiv respons.  
At noen måtte takke nei til en person på bakgrunn av alder er noe som en helt klart bør tåle, på samme måte som en må takke nei til en person som ikke er attraktiv nok. 
Det og finne en partner er også å bli eksponert for negative følelser, så lenge en er respektfull så bør samfunnet akseptere mellommenneskelig interaksjoner mellom voksne uansett alder, utseende, status, hudfarge osv.

Enten så dømmer man ikke individer basert på slike karakteristikker eller så gjør en det.  En kan ikke si at det gjelder for dette, men når det kommer til noe annet med samme relative konsekvenser så gjelder det ikke. 

Så skal samfunnet starte å dømme deg basert på din gruppetilhørighet og ikke deg som individ?

Nei. Det er ikke det jeg skriver. Det er basert på antatt sannsynlighet for at de yngre kvinnene synes dette er ubehagelig, og ja, basert på alder. Du kan gjerne argumentere med at det ikke bær være sånn, men det er sånn. Så kan må menn i så fall argumentere for hvorfor de bør gjøre noe mot noen som med sannsynlighet medfører ubehag for dem. Og hvis man mener det er ok, så er min mening at man er lite empatisk. Alt har ikke med fornuft og ufornuft å gjøre.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gregarious skrev (14 minutter siden):

Svar på dette da : "er det greit at en middelaldrende tar kontakt på en hyggelig respektfull måte eller er ikke det? Senarioet forutsetter at ingen har verken vist negativ eller positiv atferd ovenfor hverandre tidligere.
Ikke bland inn personer som ikke oppfører seg eller ikke tar nei for et nei. "
Ja eller nei.

Det er greit, men på hyggelig og respektfull måte må selvfølgelig være etter kvinners standard, og ikke hva menn synes burde være greit, uansett hvor de legger lista. Siden det ikke er noe fast fasit på hva en ung kvinne opplever som greit bør mannen ha vett til å innse at for de fleste unge kvinner vil dette være uønsket, og derfor bør oppførsel være VELDIG varsom, hyggelig og respektfull. Faktisk på det nivået at kvinnen ikke nødvendigvis opplever det som direkte oppsjekking med en gang, og begge to har mulighet til å bare la det bli med at mannen var hyggelig. Så får man heller flørte mildt når kvinner ikke reagerer negativt, og la det utvikle seg. 

Vet du hva normalen ligger på? Å bøye seg frem og si "Åh du er deilig!". Gjerne brått og uventet, og i situasjoner den unge kvinnen ikke kan slippe unna. For eksempel at hun er på jobb, på bussen og tilsvarende. 

Endret av Trolltunge
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (11 minutter siden):

Det er for øvrig helt normalt å "diskriminere" seg selv vekk fra mye yngre mennesker når det gjelder seksuelle og romantiske relasjoner. De fleste gjør dette helt automatisk, og det føles ikke kjipt og diskriminerende. Man bare regner ikke seg selv som deres målgruppe og man tenker at de bør få være i fred. Hvis man synes dette er forferdelig så tenker jeg at man er for lite moden og evnt. skjør.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er for øvrig helt normalt å "diskriminere" seg selv vekk fra mye yngre mennesker når det gjelder seksuelle og romantiske relasjoner. De fleste gjør dette helt automatisk, og det føles ikke kjipt og diskriminerende. Man bare regner ikke seg selv som deres målgruppe og man tenker at de bør få være i fred. Hvis man synes dette er forferdelig så tenker jeg at man er for lite moden og evnt. skjør.

Ja det er er normalt å diskriminere seg selv vekk, noe som er svært synd og ikke noe en ønsker i et moderne samfunn.
At en eksempelvis er mindre attraktiv og således ikke i målgruppen til kvinner er et ekstremt dårlig argument for å la de "være i fred".
Dette menneskesynet tilhører noe vi så for flere titalls år siden på flere arenaer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (35 minutter siden):

derfor bør oppførsel være VELDIG varsom, hyggelig og respektfull. Faktisk på det nivået at kvinnen ikke nødvendigvis opplever det som direkte oppsjekking med en gang, og begge to har mulighet til å bare la det bli med at mannen var hyggelig. Så får man heller flørte mildt når kvinner ikke reagerer negativt, og la det utvikle seg. 

Ditt innlegg er jo ganske illustrerende på hvilket nivå en er på. 

"The tree that grows in a sheltered corner may never stand against the wind."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (Akkurat nå):

Nå er det helt faktisk de trærne som vokser opp beskyttet av andre trær rundt seg som blir store, sterke og brukanes trær. Du kan gjerne tenke at den skjeve og pjuskete furua som klarer å klamre seg fast på en fjellhylle er imponerende i at den takler det, men det er ikke den du hadde valgt til noe som helst. 

Kvinner som ikke utsettes for så mye negative opplevelser fra menn at det påvirker deres syn på menn negativt er hva dere menn er mest tjent med også. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (4 minutter siden):

Ja det er er normalt å diskriminere seg selv vekk, noe som er svært synd og ikke noe en ønsker i et moderne samfunn.
At en eksempelvis er mindre attraktiv og således ikke i målgruppen til kvinner er et ekstremt dårlig argument for å la de "være i fred".
Dette menneskesynet tilhører noe vi så for flere titalls år siden på flere arenaer. 

Nei. Det er det ikke. Man blir mindre attraktiv for en gruppe selvfølgelig, og nå hopper du igjen over ubehaget, som også er blitt skrevet om. Hvis dette er normen du ønsker å bryte i samfunnet, så synes jeg det er rart. Vi taper ikke noe på at en gruppe som generelt ikke er interessant for mye yngre ikke prøver seg på mye yngre. Det er helt vanlig at eldre mennesker lar mye yngre være i fred for deres seksuelle og romantiske interesse, og dette er ikke særlig synd, bortsett fra de som absolutt skal prøve seg på mye mye yngre, som vi vet yngre mennesker ofte synes er ubehagelig. Jeg skjønner ikke hvorfor dette er en sak du synes det er så viktig å kjempe, siden de fleste både eldre kvinner og menn synes dette er helt ok og forståelig. Det er ikke akkurat å jakte på mye yngre som gir mening med livet heller.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (5 minutter siden):

Haha, så kvinner og menn må oppleve uønsket seksuelle og romantisk oppmerksomhet fra mye eldre for å bli robuste? Bullshit. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Haha, så kvinner og menn må oppleve uønsket seksuelle og romantisk oppmerksomhet fra mye eldre for å bli robuste? Bullshit. 

Ja selvfølgelig må en takle uønsket seksuelle oppmerksomhet, en må ikke takle dårlig oppførsel. 
På samme måte som en må takle å få nei fra vedkommende. Alternativet er å flytte alt inn på en digital platform der alle kan være beskyttet for alt. 

Men i dag er slik at ingen skal tåle noe, alt ubehag skal flyttes vekk. Når har vi forskning som viser at de som faktisk tåler å bli eksponert for ubehag blir bedre rustet til å takle nettopp det. 

Slutt å pakke inn alle livets ubehageligheter. En må faktisk klare å skille mellom virkelige problemer og utfordringer i samfunnet og litt ubehag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei. Det er det ikke. Man blir mindre attraktiv for en gruppe selvfølgelig, og nå hopper du igjen over ubehaget, som også er blitt skrevet om. Hvis dette er normen du ønsker å bryte i samfunnet, så synes jeg det er rart. Vi taper ikke noe på at en gruppe som generelt ikke er interessant for mye yngre ikke prøver seg på mye yngre. Det er helt vanlig at eldre mennesker lar mye yngre være i fred for deres seksuelle og romantiske interesse, og dette er ikke særlig synd, bortsett fra de som absolutt skal prøve seg på mye mye yngre, som vi vet yngre mennesker ofte synes er ubehagelig. Jeg skjønner ikke hvorfor dette er en sak du synes det er så viktig å kjempe, siden de fleste både eldre kvinner og menn synes dette er helt ok og forståelig. Det er ikke akkurat å jakte på mye yngre som gir mening med livet heller.

Jeg ønsker derimot ikke å definere på vegne av andre hva som gir mening i livet eller hva de søker så lenge det ikke bryter lover. 
Jeg mistenker at den absolutte majoriteten av motstanden handler ikke om alderen, men oppførsel.  Da kjemper en mot det som faktisk er problemet, oppførsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (2 timer siden):

Ja selvfølgelig må en takle uønsket seksuelle oppmerksomhet, en må ikke takle dårlig oppførsel. 
På samme måte som en må takle å få nei fra vedkommende. Alternativet er å flytte alt inn på en digital platform der alle kan være beskyttet for alt. 

Men i dag er slik at ingen skal tåle noe, alt ubehag skal flyttes vekk. Når har vi forskning som viser at de som faktisk tåler å bli eksponert for ubehag blir bedre rustet til å takle nettopp det. 

Slutt å pakke inn alle livets ubehageligheter. En må faktisk klare å skille mellom virkelige problemer og utfordringer i samfunnet og litt ubehag. 

Ok, men det vi kvinner prøver å formidle, og det ganske så desperat også, er at det unge kvinner må takle fra eldre menn er et stort samfunnsproblem. Som går utover kvinners relasjon til menn, og derfor også går utover menn generelt. 

Men altså, vi kvinner er forsåvidt vant til at viktig informasjon vi desperat forsøker å formidle til menn bare blir kalt mas og blir avfeid som uviktig. Det er ikke ok, men hva skal man si? At menn er menn? 

Endret av Trolltunge
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (8 timer siden):

Du er altfor generell i en spesifikk sak. Jeg har taklet masse ubehag. Og jeg hadde fremdeles taklet masse ubehag, selv uten tilnærminger fra eldre menn. Hi snakker om én sak, DENNE saken, ikke om at mennesker ikke skal tåle ubehag generelt. Jeg har hatt en vanskelig oppvekst, jeg har blitt mobbet, jeg har brukt 10 år på å fullføre en bachelor på grunn av adhd. Jeg tror jeg kan si meg fornøyd med det, om ikke mennesker jeg ser på som voksne idoler som jeg ser opp til og som jeg fremdeles har en følelse av at burde passe på meg og passe sine egne seksuelle saker, ikke skal prøve å gjøre meg til seksualpartner og livsledsager.

Ellers velger du faktisk å enten bagatellisere DETTE ubehaget, eller bare hoppe over det i det hele tatt og TOLKE det som at kvinner bare synes ubehag er knyttet til oppførsel, når ubehaget faktisk også er knyttet til summen av mye eldre og mer voksne mennesker som prøver seg på en. Du velger å avfeie dette, og det får du stå for i så fall.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (15 timer siden):

Nå skal jeg se bort fra alle stråmennene som kommer her...

Men du skriver "Poenget er at disse middelaldrende mennene burde ha såpass med sosiale antenner at de skjønner at det vil være ekkelt for 20-åringer å bli lagt an på av dem. Derfor bør de holde seg unna til de eventuelt faktisk får interesse fra den yngre parten."

Så da blir spørsmålet ganske enkelt, er det greit at en middelaldrende tar kontakt på en hyggelig respektfull måte eller er ikke det? Senarioet forutsetter at ingen har verken vist negativ eller positiv atferd ovenfor hverandre tidligere.
Ikke bland inn personer som ikke oppfører seg eller ikke tar nei for et nei. 

I utgangspunktet er det ikke greit, tenker jeg. Det er større sannsynlighet for at det er plagsomt for 20-åringen enn at det ikke er det. Særlig siden såpass stor aldersforskjell er lite akseptert i vår kultur.

Bare det at en 40-åring prøver å "sjekke opp" en 20-åring er sannsynligvis negativ atferd for 20-åringen.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...