AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #1 Skrevet 27. september 2024 Ei gang vil være den første... Hun er snart 16 og har venninner som har drukket seg full. Til nå har jeg vært heldig med min, men ei annen mor påstår at hun også har drukket. Jeg er alene med hun og to til annenhver uke, ingen kjæreste og føler meg skikkelig alene om dette. Faren passer heldigvis også på men er vondt å tenke på hvor redd og engstelig jeg lå være hver bidige helg fremover. Hvordan håndtere alt? Å nekte de vil sikkert ikke hjelpe heller... jeg er nokså ung mor for henne og dette er elt nytt for meg. Anonymkode: 390fb...913 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #2 Skrevet 27. september 2024 Sånn er livet som tenåringsmamma.. Det eneste du kan gjøre er å snakke med henne, og være tydelig på at man alltid kan ringe hjem, uansett hva og uansett når. Du henter uten spørsmål og sinne, uansett. Presiser også at det aldri er greit å dra fra noen som ikke kan ta vare på seg selv, og dersom noen ikke er kontaktbar/dritings så skal man ringe en voksen og skaffe hjelp. Uansett. Så er det "bare" å være edru og våken til de kommer hjem, klar for å kjøre og hente, ha gode prater og stole på at de tar godt vare på hverandre. De kommer til å gå seg på en smell eller to, og da er det viktig at dere har pratet på forhånd om hva de skal gjøre. Lykke til! Anonymkode: a18fb...13c 15 3 16
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #3 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Sånn er livet som tenåringsmamma.. Det eneste du kan gjøre er å snakke med henne, og være tydelig på at man alltid kan ringe hjem, uansett hva og uansett når. Du henter uten spørsmål og sinne, uansett. Presiser også at det aldri er greit å dra fra noen som ikke kan ta vare på seg selv, og dersom noen ikke er kontaktbar/dritings så skal man ringe en voksen og skaffe hjelp. Uansett. Så er det "bare" å være edru og våken til de kommer hjem, klar for å kjøre og hente, ha gode prater og stole på at de tar godt vare på hverandre. De kommer til å gå seg på en smell eller to, og da er det viktig at dere har pratet på forhånd om hva de skal gjøre. Lykke til! Anonymkode: a18fb...13c Takk for råd🙈 Gruer meg. Men heldigvis er min datter veldig åpen, hun hadde drukket litt visst. Gikk alene nå sent på kvelden og her sitter jeg uten bil. Fikk noen til å kjøre henne hjem ❤️ Anonymkode: 390fb...913 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #4 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for råd🙈 Gruer meg. Men heldigvis er min datter veldig åpen, hun hadde drukket litt visst. Gikk alene nå sent på kvelden og her sitter jeg uten bil. Fikk noen til å kjøre henne hjem ❤️ Anonymkode: 390fb...913 Ja, jeg sitter med klump i magen ofte selv, men da minner jeg meg på at jeg heller vil ha en ungdom som er ute å lever livet med vennene sine, enn en som er ensom og mister ungdomstiden. Tenk på hvor gøy de har det! Så bra at hun er ærlig med deg, og at noen kjører henne hjem. Dialog er gull verdt, og det er verdt å svelge noen kameler for å opprettholde den gode dialogen. Skryt masse av ungdom som tar kontakt med voksne ved behov! Så er det mye enklere for de å ta riktige valg i situasjoner hvis situasjonene er pratet om på forhånd, da trenger de ikke tenke seg frem til noe og veie for og i mot osv. Jeg har sagt at dersom de vurderer om de bør ringe, så ring. Hvis noen ikke får tak i foreldrene sine, ring en av oss andre. It takes a village.. Anonymkode: a18fb...13c 5 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #5 Skrevet 27. september 2024 Enig i svaret du allerede har fått. Ville også tatt praten om narkotika allerede nå, hvis du ikke allerede har snakket med henne om det. Det er blitt mye mer vanlig dessverre enn det det var før, så ville snakket om at man blant annet ikke vet hva man får når det kommer til narkotika, med tanke på styrke og innholdsstoffene. Det er ikke som når man kjøper en tablett på apoteket og vet hva den tabletten da inneholder. Også viktig å snakke om dette med voldtektsdop, og at hun alltid må følge med på det hun drikker (ikke snu seg bort fra drikken etc) og ikke ta imot drikke fra andre når det er uåpnet. Mange kan tenke at slikt ikke skjer på hjemmefester, men slikt skjer der og. Anonymkode: ee42d...65a 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #6 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Enig i svaret du allerede har fått. Ville også tatt praten om narkotika allerede nå, hvis du ikke allerede har snakket med henne om det. Det er blitt mye mer vanlig dessverre enn det det var før, så ville snakket om at man blant annet ikke vet hva man får når det kommer til narkotika, med tanke på styrke og innholdsstoffene. Det er ikke som når man kjøper en tablett på apoteket og vet hva den tabletten da inneholder. Også viktig å snakke om dette med voldtektsdop, og at hun alltid må følge med på det hun drikker (ikke snu seg bort fra drikken etc) og ikke ta imot drikke fra andre når det er uåpnet. Mange kan tenke at slikt ikke skjer på hjemmefester, men slikt skjer der og. Anonymkode: ee42d...65a Til info så har de begynt å dope via posesnus nå, den dyppes i væske.. Anonymkode: a18fb...13c
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #7 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Til info så har de begynt å dope via posesnus nå, den dyppes i væske.. Anonymkode: a18fb...13c Huff, enda mer engstelse. Men jeg og min datter har et superåpent forhold, jeg var selv bare 19 da jeg fikk henne. Vi er åpne som venninnene er. Tusen takk for svar 🥰🥰 Anonymkode: 390fb...913
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #8 Skrevet 27. september 2024 16 år er vel ikke så veldig ungt? På 90 tallet når jeg vokste opp var alkohol introdusert mye tidlgere . Men er jo flott at du bekymrer å bryr deg, det er sånn gode foreldre skal være. Anonymkode: ca3ca...1e2 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #9 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): ...men ei annen mor påstår at hun også har drukket. Dette er ikke så "crazy". Er hun gammel nok til å være mor, er hun mest sannsynlig også gammel nok til å drikke. Anonymkode: cb7c8...b3e 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #10 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er ikke så "crazy". Er hun gammel nok til å være mor, er hun mest sannsynlig også gammel nok til å drikke. Anonymkode: cb7c8...b3e Dette er ei nær venninne som ble full. Tidsspørsmål når dattera mi begynner. Miljøet bekymrer meg. Hun hadde smakt litt men "kjente det ikke noe særlig". Anonymkode: 390fb...913
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #11 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 16 år er vel ikke så veldig ungt? På 90 tallet når jeg vokste opp var alkohol introdusert mye tidlgere . Men er jo flott at du bekymrer å bryr deg, det er sånn gode foreldre skal være. Anonymkode: ca3ca...1e2 Hun er 09 modell Anonymkode: 390fb...913
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #12 Skrevet 27. september 2024 Jeg syntes 15 år er tidlig. Venter vi at ungene skal drikke før? Virkelig? Ja jeg begynte jeg også i den alderen. Et under at det gikk greit med meg, pluss at jeg var nøyaktig like gammel som henne da jeg ble sjekket full og en litt eldre ungdom hadde sex med meg. Ikke rart jeg er redd, men hun er mer fornuftig enn det jeg var på hennes alder😇 Anonymkode: 390fb...913
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #13 Skrevet 27. september 2024 Ser du skrev du var uten bil. Jeg var også det, men betalte for taxi hjem noen ganger. Heller det at hun ringer meg og får avtalt taxi enn å gå gatelangs. Det er vanskelig og skummelt, vanskelig å finne balansen i hvor streng man skal være. Sette grenser, men samtidig være tydelig på at du alltid uansett vil hjelpe. Ikke kjefte om de kommer sent eller full hjem, men heller ta det opp rolig neste dag. Og masse masse kjærlighet. Det vil helst gå bra ❤️ Anonymkode: 5d13d...834 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #14 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Huff, enda mer engstelse. Men jeg og min datter har et superåpent forhold, jeg var selv bare 19 da jeg fikk henne. Vi er åpne som venninnene er. Tusen takk for svar 🥰🥰 Anonymkode: 390fb...913 Du er moren hennes, ikke venninna. Anonymkode: b2635...840 2 1 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #15 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hun er 09 modell Anonymkode: 390fb...913 De er 16 neste år (hilsen 09- mamma), men er hun januar- mars barn er sjansen større for å være tidligere med det meste. Anonymkode: 7c794...274
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #16 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du er moren hennes, ikke venninna. Anonymkode: b2635...840 Hun setter pris på venninne forholdet hun sier vi har, som ikke er i nærheten som morsrollen jeg har for henne❤️ Anonymkode: 390fb...913 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #17 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De er 16 neste år (hilsen 09- mamma), men er hun januar- mars barn er sjansen større for å være tidligere med det meste. Anonymkode: 7c794...274 Riktig. Hun er tidlig februar ❤️ Anonymkode: 390fb...913
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #18 Skrevet 27. september 2024 Venninne når du kan, mor når du må- og mor trumfer alltid venninne i de situasjonene hvor mor og venninnerollen har motstridende meninger/ansvarsforhold Så må du huske på at i de tilfellene hvor du må være mor og legge fra deg venninne, så er det ikke sikkert du får venninne tilbake heller. Men det er sunt, jenta di skal også behandle deg som en mor, selv om dere også kan være venninner i blant. Anonymkode: a18fb...13c 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #19 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Huff, enda mer engstelse. Men jeg og min datter har et superåpent forhold, jeg var selv bare 19 da jeg fikk henne. Vi er åpne som venninnene er. Tusen takk for svar 🥰🥰 Anonymkode: 390fb...913 Hvorfor visste du ikke at hun drikker da? Anonymkode: d270b...f98 3 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #20 Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Til info så har de begynt å dope via posesnus nå, den dyppes i væske.. Anonymkode: a18fb...13c Hvilken væske er det da snakk om? Det har jeg ikke hørt om. Anonymkode: cafe4...434
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå