AnonymBruker Skrevet 27. september #1 Del Skrevet 27. september Vi har spart mye hele livet. Levd billig og investert. Så kom barna... Elsker dem over alt. Men jeg har gått ned i stilling til 40% og vi har solgt investeringene våre, oppgradert boligene. Sparer nesten ingenting lengre... Vi er i slutten av 30-årene. Har hytte til 5 millioner, leilighet på Oslo-vest til 7 og 400.000 i fond. Har 3.800.000 i boliglån og 600.000 i studielån. Samlet inntekt 1.100.000 året. Anonymkode: 5eb33...770 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #2 Del Skrevet 27. september Å jobbe 40% er ikke en prioritering jeg ville gjort nei, når gjelda er over 4 mill, selv om det er "lite" sett opp mot verdiene. Bare renteutgiftene... Nei, jeg ville nok jobbet minst 80 og hatt det mer romslig, kunne spare (bla til pensjon, ikke minst) og reise osv. Men vi er alle forskjellige, hvis dere trives slik dere lever så er det vel ok? Anonymkode: 4cb06...dff 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #3 Del Skrevet 27. september Selv om dere har mye verdier har dere ganske mye gjeld og lav inntekt, pluss mye studielån. Til sammenligning har vi boliglån på 3,2 mill. 180k i studielån og samlet inntekt på 1,7 mill. Dere har mer i formue, men betaler vel da også mer skatt. Føler ikke vi har mer enn vi bør ha for å kunne ta unna uforutsette/ekstrautgifter som stadig dukker opp. Anonymkode: 6bc85...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #4 Del Skrevet 27. september Hvordan klarer dere det om den parten som jobber 100% mister jobben? Har dere da buffer til å klare dere 4 -6 mnd til ny jobb er på plass? Hvis ikke tenker jeg at du burde tatt en periode med mer jobb slik at dere får laget dere en bra buffer før du evt jobber mindre igjen. Anonymkode: 47bd1...5e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #5 Del Skrevet 27. september Vi har samlet inntekt på 2 mill. 1,5 mill i huslån. Ingen studielån eller billån. Anonymkode: 2a7f4...e0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 27. september #6 Del Skrevet 27. september Dere kan jo selge hytta hvis dere får økonomisk problem. Så lenge dere klarer å betale lånene dere har ser jeg ikke hvorfor dere skulle være utrygge økonomisk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 27. september #7 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har spart mye hele livet. Levd billig og investert. Så kom barna... Elsker dem over alt. Men jeg har gått ned i stilling til 40% og vi har solgt investeringene våre, oppgradert boligene. Sparer nesten ingenting lengre... Vi er i slutten av 30-årene. Har hytte til 5 millioner, leilighet på Oslo-vest til 7 og 400.000 i fond. Har 3.800.000 i boliglån og 600.000 i studielån. Samlet inntekt 1.100.000 året. Anonymkode: 5eb33...770 Vil si du har såpass mye på stell, at hvis du trives med livet ditt nå, så skal du nyte det. Så lenge der betjener gjeld, og barna har det de trenger vil jeg si dere er heldige som familie 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PhilosopherSe7en Skrevet 27. september #8 Del Skrevet 27. september Så lenge dere har en hytte dere kan selge for å reise kapital så har dere jo en fin trygghet der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 27. september #9 Del Skrevet 27. september Så lenge dere har kapital i hytta ville jeg ikke begynner meg. Lav inntekt, mye gjeld, men om hverdagen går rundt så går det jo. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #10 Del Skrevet 27. september Jet vil si at DU lever på grensen. Med en så lav stillingsprosent er du avhengig av han. Greit at dere har hytte og hus, men om du vil ut, kan han gjøre ting veldig vanskelig for deg. Men samlet, da kan dere absolutt klarer dere. Problemet er vel heller at dere ikke sparer noe lenger. Går formuen ned? Hva om det må gjøres noe større på hus eller hytte? Boliglån vs verdi er jo lav, så noe kan jo hentes der. Hva skjer om du bli syk? Får du minstesatsen da pga vedvarende lav inntekt? Anonymkode: 65855...f20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mauken Skrevet 27. september #11 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi har samlet inntekt på 2 mill. 1,5 mill i huslån. Ingen studielån eller billån. Anonymkode: 2a7f4...e0a Meg igjen. Fikk ikke ferdigstilt🫣. Jeg tenker at dere sikkert klarer dere nå, men lurer på om dere også tenker langsiktig. Klarer dere å spare til barna, legge dere opp en buffer OG spare det du taper i pensjon? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #12 Del Skrevet 28. september Selvfølgelig er dere økonomisk trygge med en slik buffer på egenkapitalen. Om det blir trangt en periode bør det vel være mulig å søke om avdragsfrihet. Anonymkode: 6eb02...017 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #13 Del Skrevet 28. september Hmm, vi har 1 million i verdier, 30 000 i fond og en årsinntekt på under rundt 850 000 og vi føler oss økonomisk trygge. Er det normalt å bekymre seg med så store verdier altså? Anonymkode: 7d00a...18f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #14 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hmm, vi har 1 million i verdier, 30 000 i fond og en årsinntekt på under rundt 850 000 og vi føler oss økonomisk trygge. Er det normalt å bekymre seg med så store verdier altså? Anonymkode: 7d00a...18f Vet ikke hvor normalt det er, men det er i hvert fall fullstendig irrasjonelt. Anonymkode: 6eb02...017 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #15 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hmm, vi har 1 million i verdier, 30 000 i fond og en årsinntekt på under rundt 850 000 og vi føler oss økonomisk trygge. Er det normalt å bekymre seg med så store verdier altså? Anonymkode: 7d00a...18f Vel, i mine øyne eier jo ikke dere nåla i veggen. Anonymkode: 5ee25...00a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #16 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel, i mine øyne eier jo ikke dere nåla i veggen. Anonymkode: 5ee25...00a Da skjønner jeg egentlig ikke at så mange nordmenn sliter, for vi lever veldig godt. Anonymkode: 7d00a...18f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #17 Del Skrevet 28. september Takker og bukker for fine svar! Mauken skrev (13 timer siden): Meg igjen. Fikk ikke ferdigstilt🫣. Jeg tenker at dere sikkert klarer dere nå, men lurer på om dere også tenker langsiktig. Klarer dere å spare til barna, legge dere opp en buffer OG spare det du taper i pensjon? Vi har buffer og korttidssparer 200.000 i året (enten til ferie, større, planlagte utgifter eller for å bygge opp buffer hvis noe skjer). Vi sparer ikke lengre til barna, men de har begge fond vi satt inn på 100.000 hver som vi håper kan vokse til å bli egenkapital for dem en dag. Vi sparer ellers fullt i IPS (15.000 året for meg og mannen), men ikke noe utover det. Anonymkode: 5eb33...770 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 28. september #18 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hmm, vi har 1 million i verdier, 30 000 i fond og en årsinntekt på under rundt 850 000 og vi føler oss økonomisk trygge. Er det normalt å bekymre seg med så store verdier altså? Anonymkode: 7d00a...18f Dere eier ikke spesielt mye og hvis dere er to med en årsinntekt på 850 000,- brutto tilsammen tjener dere ikke veldig bra heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #19 Del Skrevet 28. september Hateridioter skrev (2 minutter siden): Dere eier ikke spesielt mye og hvis dere er to med en årsinntekt på 850 000,- brutto tilsammen tjener dere ikke veldig bra heller. Nei det er jeg klar over, men nå var dette i sammenheng med å føle seg "økonomisk trygg". Det er kanskje veldig store forskjeller i hva man legger i det begrepet. Anonymkode: 7d00a...18f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #20 Del Skrevet 28. september Dere har vært fornuftige og prioritert rett. Dere vil klare dere samlet. Men du står svakt om din mann stikker av gårde med en sekretær. Det er eneste svakheten i ligningen. Med dine 40%. Anonymkode: 4a5d7...417 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå