AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #1 Skrevet 27. september 2024 Fulgte litt med i kommentarfeltet under en artikkel om at flere barn i Norge får diabetes type 1. Men gurimalla så uopplyste folk er og ikke klarer å skille type 1 og type 2 (som svært få barn har) At det er så mange som ikke forstår at det det er en autoimmun sykdom som man fortsatt ikke vet hvordan oppstår? Anonymkode: d81dc...454 3
Blueberrymuffin Skrevet 27. september 2024 #2 Skrevet 27. september 2024 (endret) Aner ikke hvor mange som tror man er «allergisk» mot sukker og ikke tåler sukker. Eller hvor mange som tror man har fått det fordi man har spist for mye sukker som barn. Men værste jeg har hørt, var ei dame som mente at jeg ikke burde gå på insulin, at ingen burde det, fordi hun hadde hørt at man måtte amputere om man tok insulin over lengre tid. Om jeg hadde vurdert å heller spise sunt (type 1) 🙄 Dessverre mange uopplyste, men det beste man kan gjøre er å informere, og håpe at de lærer litt om sykdomen. Jeg har forståelse for at det ikke alltid er lett å sette seg inn i sykdommer man ikke har, men skulle ønske folk var mer ydmyke og heller kan si «det vet jeg ikke nok om», istede for at de tror de kan mer om sykdommen enn de som faktisk lever med det 😊 Endret 27. september 2024 av Blueberrymuffin 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #3 Skrevet 27. september 2024 Diabetes har nok fått et sånt rykte pga man tidligere kalte det sukkersyke, som da kan tolkes som om man har spist så mye sukker at man har blitt syke. Jeg opplever likevel ikke det samme i min omgangskrets. De aller fleste vet forskjellen på diabetes 1 og 2. Anonymkode: 72adb...3c6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #4 Skrevet 27. september 2024 Noen ganger skjuler jeg at jeg har diabetes (type 1) fordi det er så ekstremt mange misoppfatninger rundt diagnosen og mange har så mange meninger og totalt håpløse råd om hvordan jeg skal leve og spise. jeg vet jeg heller burde opplyse, men jeg har så ekstremt mange dårlige erfaringer med folk som blander seg inn og oppriktig tror de vet bedre enn meg som har levd med diagnosen i mange, mange år. Anonymkode: c2b28...f6f 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #5 Skrevet 27. september 2024 Det burde faktisk egentlig ha forskjellige navn da diabetes type 1 og diabetes type to faktisk er to forskjellige sykdommer. Jeg har cøliaki og diabetes type 1. begge er autoimmun sykdommer og de henger ofte sammen på et vis. Uten at man veg helt hvorfor. Rundt ti prosent av oss med diabetes type 1 har også cøliaki nemlig. (Ikke motsatt altså.) Anonymkode: e5a93...92b 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #6 Skrevet 28. september 2024 Det verste synes jeg ikke er at folk ikke forstår at type 1 er autoimmun og at det er den typen barn har, det verste synes jeg er at folk automatisk tror at type 2 er selvforskyldt. Anonymkode: 22b21...36d 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #7 Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det burde faktisk egentlig ha forskjellige navn da diabetes type 1 og diabetes type to faktisk er to forskjellige sykdommer. Jeg har cøliaki og diabetes type 1. begge er autoimmun sykdommer og de henger ofte sammen på et vis. Uten at man veg helt hvorfor. Rundt ti prosent av oss med diabetes type 1 har også cøliaki nemlig. (Ikke motsatt altså.) Anonymkode: e5a93...92b Litt på siden, men det havner egentlig i samme kurven som de som tror cøliaki er en allergi 😫 Eller ikke tar det seriøst nok, "joda men kaka inneholder bare 1ss hvetemel, det går jo bra?". Veldig mye stammer jo bra dårlige benevnelser av sykdommene fra tidligere, som sukkersyke. Så det viktigste vi kan gjøre nå er å opplyse de som fortsatt har feil oppfatning. Men hvordan trangsynte bessevisser som vet best kan overtales... Det aner jeg ikke 🤔 Anonymkode: 0de08...8e9 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #8 Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Litt på siden, men det havner egentlig i samme kurven som de som tror cøliaki er en allergi 😫 Eller ikke tar det seriøst nok, "joda men kaka inneholder bare 1ss hvetemel, det går jo bra?". Veldig mye stammer jo bra dårlige benevnelser av sykdommene fra tidligere, som sukkersyke. Så det viktigste vi kan gjøre nå er å opplyse de som fortsatt har feil oppfatning. Men hvordan trangsynte bessevisser som vet best kan overtales... Det aner jeg ikke 🤔 Anonymkode: 0de08...8e9 Ja! Helt enig med deg😊 Allergi gir ikke skader i tarmen slik cøliaki gjør. Det er jo akkurat som du sier, ikke en allergi, men en autoimmun sykdom. Anonymkode: e5a93...92b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå