Gå til innhold

Svært svingende humør, ikke noe hjelp å få fra lege eller psykatrien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått mange timer i terapi og ble utredet for personlighetsforstyrrelser for en del år siden. Falt da på unnvikende, som min forrige psykolog mente IKKE stemte. Gjorde en ny utredning der hvor jeg falt på blandet mellom unnvikende og emosjonelt ustabil, men hun var usikker og ønsket en bedre utredning hos DPS (hun var privat). DPS vil ikke gi meg utredning. Legen mener det ikke er noe poeng i å sette en diagnose og jeg har hørt det samme fra en psykolog til. 

Nå står jeg egentlig på bar bakke og aner ikke hva jeg skal gjøre. Følelsene mine er helt blåst og så utrolig ustabile og vanskelige å ha med å gjøre. Det er et jævla mareritt og noen dager er det vesentlig verre enn andre. Det er aldri stabilt og kan svinge dramatisk over bare et par timer. På èn time kan jeg være innom dype depressive tanker og følelsen av at ting kan endre seg. 

Jevnt over er jeg deprimert med null tro og håp for fremtid, så livet skurer og går bare. Depresjonen henger også over meg som en sky, og disse følelsene er et helsikes tordenvær. 

Hva i alle dager gjør jeg? Jeg er sliten. Å bytte fastlege går ikke da ingen har ledige plasser og man står i en lang ventekø. Privat utredning blir vanskelig å få til i nærområdet her men det har jo ikke noe å si når jeg uansett ikke får noe mer hjelp eller bedre medisiner hva nå enn det er som feiler meg. 

Og ja, alt dette påvirker livskvaliteten i stor grad. Det ødelegger livet mitt og alt jeg føler jeg kan gjøre per nå er bare å se på. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: d61f5...cfd

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som borderline. Men uansett så er egentlig ikke det viktigste hvilken personlighetsforstyrrelse du har, men å få hjelp for de problemene du har. Uansett hvilken diagnose du får så er jo problemene dine de samme og er de du må ha hjelp med. 

Har du forsøkt å søke kommunalt psykiatri? Psykisk helse i kommunen. Man må ikke absolutt gå til dps. Er mye bra hjelp i kommunen. Og det er gratis å går der og ofte mye mer langvarig og stabilt vs på dps hvor det er utskiftninger av behandlere hele tiden. 

Anonymkode: 9e3b6...275

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har gått mange timer i terapi og ble utredet for personlighetsforstyrrelser for en del år siden. Falt da på unnvikende, som min forrige psykolog mente IKKE stemte. Gjorde en ny utredning der hvor jeg falt på blandet mellom unnvikende og emosjonelt ustabil, men hun var usikker og ønsket en bedre utredning hos DPS (hun var privat). DPS vil ikke gi meg utredning. Legen mener det ikke er noe poeng i å sette en diagnose og jeg har hørt det samme fra en psykolog til.

Sannsynligvis så har du en av disse eller blanding av PF'ene når du har fått det svaret i to utredninger. Kan vel forstå legen din da, at det ikke er noe poeng i en tredje utredning? Men det finnes jo behandlingsopplegg for PF og det burde du vel fått tilbud om. Støtter også forslaget om kommunens lavterskeltilbud.

Ofte blir PF bedre ettersom man blir eldre, vet ikke om det kan være en liten trøst... ❤️ 

Anonymkode: 47c49...b39

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sannsynligvis så har du en av disse eller blanding av PF'ene når du har fått det svaret i to utredninger. Kan vel forstå legen din da, at det ikke er noe poeng i en tredje utredning? Men det finnes jo behandlingsopplegg for PF og det burde du vel fått tilbud om. Støtter også forslaget om kommunens lavterskeltilbud.

Ofte blir PF bedre ettersom man blir eldre, vet ikke om det kan være en liten trøst... ❤️ 

Har du kilder til at det blir bedre? Har som regel lest at det skal være omvendt.

Anonymkode: 71b46...5f2

Skrevet

Hvis legene og psykiatrien ikke kan eller er villig til å hjelpe så må du begynne med selvhjelp. Gå turer, få frisk luft og sol på ansikt og kropp. Spis renere mat, og reduser kraftig på alkohol, medikamenter og drittmat. Er hjemmet ditt rotete og kaotisk? Rydd opp, innfør renholdsrutiner og kvitt deg med ting du egentlig ikke vil ha.

Når det gjelder følelsene, skriv dagbok eller ta lydopptak der du snakker om hvordan du har det. Lydopptak kan du evt dele med legen/psykolog, slik at de får et innblikk i hvordan du virkelig har det når du er alene og sårbar.

Vet om mange som har gjort dette og det ga de et lite puff i å mestre sin egen hverdag.

Tommel opp for at du klarer å ordlegge deg slik du gjør her, det er mange som aldri får til det. Se på det som noe positivt og nyttig steg på veien til å få det bedre med deg selv.

Anonymkode: 4ca48...4b6

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har du kilder til at det blir bedre? Har som regel lest at det skal være omvendt.

Det finnes behandling for borderline. DBT.

Anonymkode: ea591...33f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp, denne behandlingen har jeg aldri fått og ikke vil jeg få den heller da jeg ikke har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, men blandet. 

Åpenbart klarer jeg ikke hjelpe meg selv, hadde jeg klart det så hadde jeg gjort det for  lenge siden. Jada, mange små tiltak i hverdagen jeg kan gjøre for å bedre livet men humørsvingningene forsvinner ikke selv om jeg går en tur eller spiser sunt. De svinger på tur og mens jeg spiser også. 

Det jeg er redd for er at jeg må akseptere at det er slik og helt ærlig dette orker jeg ikke bli gammel med. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp, denne behandlingen har jeg aldri fått og ikke vil jeg få den heller da jeg ikke har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, men blandet. 

Åpenbart klarer jeg ikke hjelpe meg selv, hadde jeg klart det så hadde jeg gjort det for  lenge siden. Jada, mange små tiltak i hverdagen jeg kan gjøre for å bedre livet men humørsvingningene forsvinner ikke selv om jeg går en tur eller spiser sunt. De svinger på tur og mens jeg spiser også. 

Det jeg er redd for er at jeg må akseptere at det er slik og helt ærlig dette orker jeg ikke bli gammel med. 

Veit du årsaka til desse svingingane?

Anonymkode: 230ee...f6a

Skrevet

Har selv borderline, og fått behandling gjennom både DPS og privat. Blitt veldig mye bedre/så og si frisk vil jeg si. Dette er en diagnose med svært gode prognoser og mange nyttige verktøy.

For gratisting: Anbefaler deg å lese bøker om temaet, samt podcasten «From borderline to beautiful» har faktisk hjulpet meg mye. De har også et community online. Du kan også få reelt gode råd og øvelser gjennom bruk av (nyeste versjon) chatGPT.

Lykke til ❤️

Anonymkode: 90136...ef4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Veit du årsaka til desse svingingane?

Anonymkode: 230ee...f6a

Jeg vet ikke. Noen ganger er der triggere og jeg kjenner til absolutt alle triggerne mine, men om jeg blir trigget eller ikke kommer an på humøret - med andre ord så er allerede humøret litt på kjøret før det forsterkes av en trigger, om dette gir mening. 

Noe jeg tenker er at svingningene skjer fordi jeg innerst inne har et håp om en mindre deprimerende hverdag og bedring i fremtiden, dette håpet er nok til at det tenner både glede og lykke i korte, usammenhengende perioder (det skjer dog ingen handling). Så forsvinner jo dette ganske raskt og da er det ned igjen. Kort vei fra sorgfølelse til sinne, fra sinne til glede, fra glede til lykke, fra lykke til eufori, så tilbake til "nei nå vil jeg ikke være på denne jorden lenger". 

Og det kan skje på en dag. Det har skjedd i dag. Det skjedde i går. Det skjer så og si daglig. 

Jeg kan svare på mye rundt min mentale helse, hvorfor det er som det er, men disse svingningene vet jeg ikke årsaken til. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har selv borderline, og fått behandling gjennom både DPS og privat. Blitt veldig mye bedre/så og si frisk vil jeg si. Dette er en diagnose med svært gode prognoser og mange nyttige verktøy.

For gratisting: Anbefaler deg å lese bøker om temaet, samt podcasten «From borderline to beautiful» har faktisk hjulpet meg mye. De har også et community online. Du kan også få reelt gode råd og øvelser gjennom bruk av (nyeste versjon) chatGPT.

Lykke til ❤️

Jeg skal sjekke ut denne podcasten. Men, hva mener du med frisk? Sliter du med svingninger i humøret nå? Hva i alle dager gjorde du for å få bukt med det? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg husker ikke helt hvor jeg leste det nå, var en artikkel hvor en kvinne ble intervjuet. Kanskje det kan ha vært hos Borderline Norge, men jeg finner det ikke igjen akkurat nå.

Men når jeg googler får jeg opp disse resultatene:

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelser/emosjonelt-ustabil-personlighetsforstyrrelse

Sitat

Tidligere anså man emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse som umulig å behandle, men bedre forståelse og håndtering av sykdommen har ført til tidligere diagnose og effektiv behandling til å håndtere symptomene. Mange blir også bedre ettersom årene går.

https://gammel.mentalhelseungdom.no/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelser/

Sitat

Det er mulig å bli bedre av personlighetsforstyrrelse. Nyere studier har vist at symptomer og plager kan bli svakere og at man kan bli helt frisk.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg husker ikke helt hvor jeg leste det nå, var en artikkel hvor en kvinne ble intervjuet. Kanskje det kan ha vært hos Borderline Norge, men jeg finner det ikke igjen akkurat nå.

Men når jeg googler får jeg opp disse resultatene:

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelser/emosjonelt-ustabil-personlighetsforstyrrelse

https://gammel.mentalhelseungdom.no/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelser/

Ja, dette tror jeg er nytt. For 10+ år siden mener jeg å huske at det ble sagt at det var den verste personlighetsforstyrrelsen for du blir aldri kvitt den. Men har hørt nå i nyere tid at det er gode prognoser. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skal sjekke ut denne podcasten. Men, hva mener du med frisk? Sliter du med svingninger i humøret nå? Hva i alle dager gjorde du for å få bukt med det? 

Bra! Veldig mye jeg kjente meg igjen i i den serien iallfall (sett bort fra at de er amerikanske og religiøse, men innholdet, rådene og intervjuene er bra. Mange gode recovery storyes. Stemmer at EUPF hadde mange fordommer før, men med riktige behandlingsformer ser man veldig gode resultater. Prøvd gruppeterapi og ulike emosjonsøvelser selv.

Jeg sleit med enorme følelsessvingniger før som jeg ikke fattet selv hvor kom fra. Nå klarer jeg se når de vil komme i forkant, hindre at de utvikler seg (som før) og like etter også forstå hva som kan ha trigget dem. Analysere og rasjonalisere følelsene mer, rett og slett. Også vært en lang og lærerik reise i å «lære empati, da jeg vokste opp med lite av dette selv. Hørt fra mine nærmeste at jeg er god her nå, heldigvis. Ikke gi opp - oppsøk hjelp.

• Liker 2
Skrevet

Og det finnes ikke kun ett godt råd, her er det mange øvelser og empatiseringsteknikker og følelsesregulering som må øves på over tid - i samspill med andre. Jeg ser meg selv på et annet vis nå enn før iallfall, tar mer ansvar for egne responser og relasjoner.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mente til pf generelt.

Skrevet

Mange øvelsesbøker, podcaster og andre ressurser om du ikke går hjelp via DPS el lign.

Unnvikende og borderline er ikke uvanlig kombo. Mange blir bedre av å lære av sine egne "feil". 

Anonymkode: d6082...a62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...