AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #1 Skrevet 27. september 2024 Jeg vet at sykehus og fastlege er de jeg skal snakke med, men akkurat nå i kveld har jeg noen spørsmål som ingen av dem kan svare på, og derfor ønsker jeg å høre litt med kg folker og deres erfaring. Jeg har gått rundt med smerter opp under høyre ribbein nå i noen uker, og bar til skulderbladet. Har time til ultralyd neste uke. Mistanken er gallestein som problemet. Men … ja hvor «lett» får man operasjon for å fjerne galleblæra? Jeg vet det kan være lange ventelister. Men om de ser steiner på ultralyden, og jeg er plaget som jeg er der jeg må ta smertestillende døgnet rundt (og enda det hjelper ikke 100%), er det automatisk at man får operasjon? Prøvde å spørre fastlege litt når jeg ble sykemeldt; skal jeg bare gå rundt slik å ha det vondt? Ja var svaret jeg fikk 🥺 Om han mente frem til ultralyd eller i all fremtid der vet jeg ikke, håper jo at han mente midlertidig. Så jeg kjenner meg litt lei, og oppgitt. Lei av smerte 😭 Selv smertestillende funker liksom ikke helt. Ting tok seg noe ekstra opp i dag, og det tar på for å si det slikt. Men tilbake til spørsmålet? Hvor «lett» får man operasjon? Er terskelen lav for å fjerne galleblæra? Jeg har privat helseforsikring som kan brukes for å få hjelp fort, ved en evt. operasjon. Men vet ikke hvor «lett» de har for å fjerne galleblæra. Alt jeg leser om gallestein er jo at «når man først har fått problemer, så går de aldri bort». Jeg absolutt ønsker ikke å legge meg under kniven igjen, da jeg har ekstremt dårlig erfaring med sammenvoksninger etter operasjon, men jeg kan ikke gå rundt som dette heller 😭 Anonymkode: 9ee8c...8c1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #2 Skrevet 27. september 2024 Jo friskere du er, jo flere steder kan operere deg. Mens om du har BMI over 30 og f eks røyker, så er det mange steder som ikke vil ta i deg, selv med privat helseforsikring. Galleblæren fjernes som regel via kikkhullskirurgi. Anonymkode: 8c7a3...631
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #3 Skrevet 27. september 2024 Jeg hadde betennelse i galleblæra og fikk valget mellom antibiotika og operasjon seinere eller bli lagt inn og operert i løpet av ett par dager. Valget var lett for å si det sånn. Fra smertene behynte til operasjon gikk det 4 dager Anonymkode: c9760...e3d
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #4 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo friskere du er, jo flere steder kan operere deg. Mens om du har BMI over 30 og f eks røyker, så er det mange steder som ikke vil ta i deg, selv med privat helseforsikring. Galleblæren fjernes som regel via kikkhullskirurgi. Anonymkode: 8c7a3...631 BMI jobber jeg med, men den er enda noe høy; 31.5 Men var 34.8 tilbake i april. Så jeg jobber med saken. Men jeg antar nesten at vektnedgangen er et av problemene mine i forhold til gallestein. En av grunnene for at jeg har kommet meg såpass ned i vekt (9kg) er pga. slik 16/8 fasting. Det har hjulpet på sultfølelsen, og derfor hjulpet med å kutte kalorier om dagen. MEN det er vist nok en måte å pådra seg steiner på 😐 Går også på kolesterolmedisin som også kan være en grunn for problemene. Heldigvis røyker jeg ikke, drikker sjeldent alkohol (type 1-2 ganger i året). Trening var veldig bra frem til juli, og så har jeg vært en del syk som har gjort at ting stoppet opp. Jeg får bare krysse fingrene for at de for det første finner noe, og at de kan gjøre noe. Om ikke sykehuset kan gjøre noe fort, håper jeg at jeg kan gå privat 🤞🏻 Anonymkode: 9ee8c...8c1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #5 Skrevet 27. september 2024 Blir du dårlig nok så får du operasjon fort. Anonymkode: 15c4f...16c 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #6 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde betennelse i galleblæra og fikk valget mellom antibiotika og operasjon seinere eller bli lagt inn og operert i løpet av ett par dager. Valget var lett for å si det sånn. Fra smertene behynte til operasjon gikk det 4 dager Anonymkode: c9760...e3d Takk for svar! 💙 Da har jeg nå litt håp om at det ikke er månedsvis med ventetid 🤞🏻🤞🏻 Nå vet jeg jo ikke om gallestein er problemet. Men symptomene tyder jo på det. Og jeg håper det er noe såpass «enkelt». Anonymkode: 9ee8c...8c1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #7 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Blir du dårlig nok så får du operasjon fort. Anonymkode: 15c4f...16c Ja det kan du si, akutten sendte med hjem (for de hadde ikke tid), med resept på smertestillende og time til ultralyd 2 uker frem i tid. Så 🥺Føler jo ikke at de tar meg helt alvorlig. Burde nok ha skreket og vridd meg litt i smerte kanskje 😐 Anonymkode: 9ee8c...8c1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #8 Skrevet 27. september 2024 Jeg fikk 16 anfall på 9 mnd, et hver 3. uke ca. Mot slutten fikk jeg flere i uka. Da maste fastlegen på sykehuset flere ganger fordi jeg ikke turte å spise fordi anfallene ble verre og flere og flere. Da gikk det bare noen dager så ble jeg innlagt via akutten og operert dagen etter Anonymkode: 6af3e...de5 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #9 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg vet at sykehus og fastlege er de jeg skal snakke med, men akkurat nå i kveld har jeg noen spørsmål som ingen av dem kan svare på, og derfor ønsker jeg å høre litt med kg folker og deres erfaring. Jeg har gått rundt med smerter opp under høyre ribbein nå i noen uker, og bar til skulderbladet. Har time til ultralyd neste uke. Mistanken er gallestein som problemet. Men … ja hvor «lett» får man operasjon for å fjerne galleblæra? Jeg vet det kan være lange ventelister. Men om de ser steiner på ultralyden, og jeg er plaget som jeg er der jeg må ta smertestillende døgnet rundt (og enda det hjelper ikke 100%), er det automatisk at man får operasjon? Prøvde å spørre fastlege litt når jeg ble sykemeldt; skal jeg bare gå rundt slik å ha det vondt? Ja var svaret jeg fikk 🥺 Om han mente frem til ultralyd eller i all fremtid der vet jeg ikke, håper jo at han mente midlertidig. Så jeg kjenner meg litt lei, og oppgitt. Lei av smerte 😭 Selv smertestillende funker liksom ikke helt. Ting tok seg noe ekstra opp i dag, og det tar på for å si det slikt. Men tilbake til spørsmålet? Hvor «lett» får man operasjon? Er terskelen lav for å fjerne galleblæra? Jeg har privat helseforsikring som kan brukes for å få hjelp fort, ved en evt. operasjon. Men vet ikke hvor «lett» de har for å fjerne galleblæra. Alt jeg leser om gallestein er jo at «når man først har fått problemer, så går de aldri bort». Jeg absolutt ønsker ikke å legge meg under kniven igjen, da jeg har ekstremt dårlig erfaring med sammenvoksninger etter operasjon, men jeg kan ikke gå rundt som dette heller 😭 Anonymkode: 9ee8c...8c1 Gikk i 6 år med betent galleblære før legen fikk ut fingen og hørte på meg. Da hadde bukspyttkjertelen fått juling som det holder også med gjentatte betennelser, og det er vondt. De gredde heldigvis å løsne galleblæra som hadde grodd fast fra leveren, så de slapp åpne, det blir i de aller fleste kikhullskirurgi. Anonymkode: f0a28...da5 1
Dojakitty Skrevet 27. september 2024 #10 Skrevet 27. september 2024 Fikk galleblærebetennelse. Operasjon etter noen mnd 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #11 Skrevet 27. september 2024 Hadde ikke sykehuset mistet henvisningen (Jeg aner ikke hvordan det skjer) så hadde jeg nok blitt operert tidligere. Jeg opplevde de første symptomene i Februar/Mars, ble endelig operert i August. Var sykemeldt hele perioden siden hver gang jeg spiste så ble jeg dårlig, visse matvarer fikk meg til å bli sengeliggende i fire dager.. Anonymkode: 5417b...e67 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #12 Skrevet 27. september 2024 Jeg brukte helseforsikringen jeg har gjennom jobben og fikk ultralyd med én gang. Hadde tenkt å bruke den for å ta operasjonen, også - man er garantert operasjon innen ti virkedager. Men mine gallesteinsanfall ga meg alvorlig bukspyttkjertelbetennelse og jeg ble hasteoperert i det offentlige etter bare noen dager. Bruk helseforsikringen! Anonymkode: 895d9...6b3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #13 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg brukte helseforsikringen jeg har gjennom jobben og fikk ultralyd med én gang. Hadde tenkt å bruke den for å ta operasjonen, også - man er garantert operasjon innen ti virkedager. Men mine gallesteinsanfall ga meg alvorlig bukspyttkjertelbetennelse og jeg ble hasteoperert i det offentlige etter bare noen dager. Bruk helseforsikringen! Anonymkode: 895d9...6b3 Brukte ikke helseforsikringen til ultralyd, da det fort hadde gått like lang ventetid på akkurat det. Kunne kanskje fått ultralyd før helgen nå, men tenkte at nå var jeg i systemet på sykehuset og kan jo se hva som skjer der. Men om de finner noe, så jeg skal være flittig å spørre hva evt. ventetid er estimert til. For mange måneder det orker jeg faktisk ikke 🥺 Nesten så jeg håper de finner noe katastrofalt og at jeg også må rett til operasjon. Men tviler jo litt. Er aldri så «heldig» 😕 Anonymkode: 9ee8c...8c1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #14 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ja det kan du si, akutten sendte med hjem (for de hadde ikke tid), med resept på smertestillende og time til ultralyd 2 uker frem i tid. Så 🥺Føler jo ikke at de tar meg helt alvorlig. Burde nok ha skreket og vridd meg litt i smerte kanskje 😐 Anonymkode: 9ee8c...8c1 Når du får ordentlige anfall klarer du ikke stort annet enn å skrike og vri deg. Smerten er så ekstrem at det ser man tydelig. Er nok derfor. Uansett, hvorfor hige etter ultralyd, operasjon og piller når du med stor sannsynlighet vil klare å kvitte deg med smerten på en mye enklere måte ved å endre kosten din litt? Synes du det er plagsomt og vondt nå, så gjør noe med det før det blir verre. Anonymkode: 4b88e...be0 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #15 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Når du får ordentlige anfall klarer du ikke stort annet enn å skrike og vri deg. Smerten er så ekstrem at det ser man tydelig. Er nok derfor. Uansett, hvorfor hige etter ultralyd, operasjon og piller når du med stor sannsynlighet vil klare å kvitte deg med smerten på en mye enklere måte ved å endre kosten din litt? Synes du det er plagsomt og vondt nå, så gjør noe med det før det blir verre. Anonymkode: 4b88e...be0 Om du har lest hele tråden så har jeg skrevet at jeg holder på med å gå ned i vekt. Går også på kolesterolmedisiner. Kosten den er allerede endret, mye fett er allerede fjernet, og har jo tenkt flere ganger at alt vil løse seg om jeg bare ikke spiser noe i det hele tatt, men får jo andre problemer da etterhvert. Fikk smerter i dag etter å ha hatt frokost, hva var frokosten; kiwi og eple. Er jo fettrik mat som skal være greia med gallen, men hos meg er det all mat 😭 Så kostholdet kan ikke endres stort mer enn det allerede har blitt. Alle problemene dukket jo egentlig opp etter å ha endret på ting og begynt på medisiner 😭 Og jeg har endometriose, og min smerteterskel er ikke som andres. Ser jeg på smerteskalaen med situasjonen akkurat nå i kveld: Normal smerteskala: 6-7 Kronisk smerteskala: 3-4 Selv om jeg sa at smerten min var en 6-7 inne på akutten ble jeg sendt hjem, for det ikke er kritisk nok. Jeg vrir meg ikke i smerte. Ikke en gang de smertene som hjernen har slettet fra hukommelsen. Jeg blir heller stille, omvendt reaksjon. Og jeg higer absolutt ikke etter piller, men akkurat nå er det det eneste som i det minste kan hjelpe litt. Men er livredd nyrene ryker om jeg må fortsette slik i månedsvis. Anonymkode: 9ee8c...8c1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #16 Skrevet 27. september 2024 Dojakitty skrev (2 timer siden): Fikk galleblærebetennelse. Operasjon etter noen mnd Ditto. Betennelsen medførte innlegelse et par dager med en hestekur med antibiotika. Så gikk det et par mnd før operasjon. Anonymkode: 36936...ce8
AnonymBruker Skrevet 11. juni #17 Skrevet 11. juni Gammel tråd, men har noen her opplevd gallestein uten smerter, kun med akutt kvalme og oppkast etter måltider? Anonymkode: 06e2d...3df
AnonymBruker Skrevet 29. juli #18 Skrevet 29. juli Er 25 år, hadde BMI på 40 og fikk operasjon etter en måned. Fikk syke smerter under høyre ribbein som kunne vare fra 2-8 timer og eneste som hjalp var legevaktbesøk. Jeg fikk anfallene så ofte at jeg ikke kunne leve et normalt liv, kunne ikke spise noe eller jobbe. Etter 2 uker fra første anfall fikk jeg ultralyd og kun 2 uker etter det fikk jeg time for operasjonen. Legen var ikke bekymret over vekten, men jeg holdte allerede på med vektnedgang da og er ganske ung. Jeg bodde faktisk hos legevakten, var der hver eneste dag og ja jeg gikk på lav fett diett. Alt trigget mine anfall, uansett hva jeg spiste, fikk til og med anfall av å ikke spise.. På det siste anfallet jeg fikk så nektet jeg nesten å dra fra legevakten, jeg klarte ikke mer. Jeg sa at dere må operere meg her og nå, haha selv om jeg vet det ikke går. Men legene på legevakten purret på sykehuset alle gangene jeg var der. Så vil jo tro jo mer du er plaget, jo mer du oppsøker hjelp, jo fortere får du hjelp. Bestemoren min slet også med gallestein, men tok 7 måneder før hun fikk operert, hun var kun hos legevakten en gang og krevde ikke raskere behandling. Jeg ble jo stamkunde hos legevakten så det hjalp nok på for meg hvertfall. Anonymkode: ed6f3...da7
AnonymBruker Skrevet 29. juli #19 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 19.21): BMI jobber jeg med, men den er enda noe høy; 31.5 Men var 34.8 tilbake i april. Så jeg jobber med saken. Men jeg antar nesten at vektnedgangen er et av problemene mine i forhold til gallestein. En av grunnene for at jeg har kommet meg såpass ned i vekt (9kg) er pga. slik 16/8 fasting. Det har hjulpet på sultfølelsen, og derfor hjulpet med å kutte kalorier om dagen. MEN det er vist nok en måte å pådra seg steiner på 😐 Går også på kolesterolmedisin som også kan være en grunn for problemene. Heldigvis røyker jeg ikke, drikker sjeldent alkohol (type 1-2 ganger i året). Trening var veldig bra frem til juli, og så har jeg vært en del syk som har gjort at ting stoppet opp. Jeg får bare krysse fingrene for at de for det første finner noe, og at de kan gjøre noe. Om ikke sykehuset kan gjøre noe fort, håper jeg at jeg kan gå privat 🤞🏻 Anonymkode: 9ee8c...8c1 Og der har du nok grunnen til smertene og. Vektnedgang… Jeg har slitt med smerter i galleblæra lenge, men fikk ikke anfall før etter en slankeoperasjon. Det er så vondt at en fødsel virker gøy. Etter andre anfallet jeg oppsøkte lege for så spurte han om han skulle henvise meg. Jeg sa nei. Da svarte han «dette går ikke over. De kommer igjen og igjen, helt til du får skyhøy feber og den MÅ ut» Så da henviste han meg, og jeg fikk den fjerna innen 3 mnd Anonymkode: df3de...153
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå