Gå til innhold

Ansatt i eget AS og foreldrepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vil dele erfaringer? Hvordan var søknadsprosessen? Måtte dere sende inn ekstra dokumentasjon, eller holdt inntektsmelding?

Anonymkode: 6ef51...306

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Noen som vil dele erfaringer? Hvordan var søknadsprosessen? Måtte dere sende inn ekstra dokumentasjon, eller holdt inntektsmelding?

Anonymkode: 6ef51...306

Jeg måtte sende inn sykt mye dokumentasjon. Alt fra kontoutskrift fra AS, privat kontoutskrift for å vise pengene kom på konto, arbeidskontrakt med eget AS, arbeidsbeskrivelse, generalforsamlingsdokumenter, stiftelsedokument osv.. tror jeg telte 36 vedlegg. Jeg fikk revisoren min til å hjelpe meg, ellers hadde jeg druknet. Behandlingstiden var ca 3 mnd fordi de hele tiden ba om nye dokumenter.

Anonymkode: a4196...0f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg måtte sende inn sykt mye dokumentasjon. Alt fra kontoutskrift fra AS, privat kontoutskrift for å vise pengene kom på konto, arbeidskontrakt med eget AS, arbeidsbeskrivelse, generalforsamlingsdokumenter, stiftelsedokument osv.. tror jeg telte 36 vedlegg. Jeg fikk revisoren min til å hjelpe meg, ellers hadde jeg druknet. Behandlingstiden var ca 3 mnd fordi de hele tiden ba om nye dokumenter.

Ånei.. var dette nylig? Fikk du det du skulle ha? Har ikke revisor, er kun meg som er ansatt.

Skrevet

Det er ganske standard å møtte sende inn lønnslipp, kontoutskrift og arbeidsavtale når man et ansatt i eget AS. 

Da for å sjekke at lønnslippene stemmer med arbeidsavtalen, men også for å se at nettobeløp på lønnsslipp stemmer med beløp som går inn på konto.

Skrevet
PunktumBasta skrev (2 minutter siden):

Det er ganske standard å møtte sende inn lønnslipp, kontoutskrift og arbeidsavtale når man et ansatt i eget AS. 

Da for å sjekke at lønnslippene stemmer med arbeidsavtalen, men også for å se at nettobeløp på lønnsslipp stemmer med beløp som går inn på konto.

Vurderer å bare legge ved kontoutskrifter fra AS og privat med en gang jeg søker..

Skrevet
Emzz skrev (3 minutter siden):

Ånei.. var dette nylig? Fikk du det du skulle ha? Har ikke revisor, er kun meg som er ansatt.

Ja, det var nå i sommer. Jeg søkte i begynnelsen av juni og fikk det innvilget i slutten av august. Jeg fikk det jeg ba om. Jeg har 3 ansatte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det var nå i sommer. Jeg søkte i begynnelsen av juni og fikk det innvilget i slutten av august. Jeg fikk det jeg ba om. Jeg har 3 ansatte.

Så slitsomt at de skal kreve så mye.. bra du fikk det du skulle ha. De svarte på chat at det i utgangspunktet holder med inntektsmelding, men tydelig at det vanligvis ikke stemmer…

Skrevet
PunktumBasta skrev (26 minutter siden):

Ble du bedt om noe mer enn dette?

Skrevet
Emzz skrev (15 minutter siden):

Så slitsomt at de skal kreve så mye.. bra du fikk det du skulle ha. De svarte på chat at det i utgangspunktet holder med inntektsmelding, men tydelig at det vanligvis ikke stemmer…

De sa til meg de sjekker opp små AS nøye fordi mange prøver å fuske til på inntektsmeldinga eller at firmaet ikke er et lønnsomt reelt firma.

Skrevet
Emzz skrev (3 minutter siden):

Ble du bedt om noe mer enn dette?

Jeg har tidligere jobbet i NAV og på den tiden så ba vi ikke om mer enn det. 

Skrevet
PunktumBasta skrev (5 minutter siden):

Jeg har tidligere jobbet i NAV og på den tiden så ba vi ikke om mer enn det. 

Er varierende lønn et problem? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De sa til meg de sjekker opp små AS nøye fordi mange prøver å fuske til på inntektsmeldinga eller at firmaet ikke er et lønnsomt reelt firma.

Jeg har ikke noe problem med å sende inn diverse dokumentasjon, er bare nervøs for at de skal finne «feil», selv om jeg har hatt reell inntekt. Ble det stilt spørsmål ved noe av det du sendte inn? Måtte du skrive mye om arbeidssituasjonen din? Hadde ENK med samme formål frem til jeg opprettet AS i vår, så har ikke vært ansatt i eget AS så lenge ennå.

Skrevet

Hadde du ENK  frem til nylig så kan det være et problem siden det da skal regnes gjennomsnittet av de 3 siste årene når man har ENK, men dette kan bare nav svare på. Det ble heldigvis ikke stilt noen spørsmål til meg annet enn at de ba om mer dokumentasjon flere ganger. Mitt firma er heldigvis ganske synlig i sosiale medier så et googlesøk så ser man at firmaet er i drift.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde du ENK  frem til nylig så kan det være et problem siden det da skal regnes gjennomsnittet av de 3 siste årene når man har ENK, men dette kan bare nav svare på. Det ble heldigvis ikke stilt noen spørsmål til meg annet enn at de ba om mer dokumentasjon flere ganger. Mitt firma er heldigvis ganske synlig i sosiale medier så et googlesøk så ser man at firmaet er i drift.

Siste inntekt i ENK var i april (og hadde stabil inntekt der i 4 år), og har termin i februar (over 6 måneder som ansatt). Oppgir informasjon om begge deler. Har hatt inntekt hver måned de siste fem årene, så får jo håpe det ordner seg. Mitt firma er ikke så synlig, er mer konsulentarbeid. Får bare sende inn det de ber om håpe alt går i orden. Så lenge jeg får noe skal jeg klare meg..

Skrevet
Emzz skrev (59 minutter siden):

Er varierende lønn et problem? 

Problemet er at en del jukser og innberetter mer lønn enn det som er reelt for å få mer i foreldrepenger enn de egentlig har krav på.

Skrevet
Hateridioter skrev (1 minutt siden):

Problemet er at en del jukser og innberetter mer lønn enn det som er reelt for å få mer i foreldrepenger enn de egentlig har krav på.

Synd! De tre månedene jeg skal oppgi blir nok lavere enn det jeg har hatt tidligere, men det skal jeg leve med.

• 6 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
Emzz skrev (På 27.9.2024 den 20.45):

Synd! De tre månedene jeg skal oppgi blir nok lavere enn det jeg har hatt tidligere, men det skal jeg leve med.

Hvordan gikk det med saken din? Er i samme situasjon nå.

Anonymkode: 11bd5...93b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...