Gå til innhold

Å få gardiner på skinne til å henge pent? Fra tak til gulv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

trenger litt råd om noen er gode på oppheng av gardiner i skinne slik at det ser pent ut. 
Jeg ønsker gjerne at de skal henge rett ved foldene og ikke bøyd innover som de blir hos meg (se vedlagt bilde). 

Jeg har skinner fra IKEA og glidere derfra, jeg prøvde først å henge de fra krokene som fulgte med glideren- men de bøyer seg inn mot vindu for å så henge rett ned. 
Så prøvde jeg kroker, det ble litt bedre men får fortsatt ikke den klassiske «henger rett ned fra tak til gulv». 

Hva er trikset her? Er gardinene kanskje for tunge så de blir dratt innover i toppen? 
(det er Mali gardin fra Kid, men vurderer noen lettere) 

IMG_1095.jpeg

IMG_1101.jpeg

Anonymkode: c0074...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ha tettere med kroker?

Anonymkode: 1c048...3d9

Kanskje jeg skal prøve det! Hadde 5 sånne lommer imellom, kanskje det ble for stort mellomrom 🤔 takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hengt de lenger ned slik at det går kant i kant med gardin og skinne. Altså feste kroken høyere opp mot toppen av gardina.

Anonymkode: 61fe8...942

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Luciowl skrev (4 timer siden):

Ja de er for høye fra Ikea, så da syns skinnene i taket. Men kjøpte fra Kid, da kom se opp til taket igjen men får fortsatt det hakket inn der som jeg ikke liker 🤔

det er flere måter å feste de krokene på, så lenge du har rynkebånd på gardinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luciowl skrev (4 timer siden):

Kanskje jeg skal prøve det! Hadde 5 sånne lommer imellom, kanskje det ble for stort mellomrom 🤔 takk for tips! 

Du kan også prøve å justere rynkebåndet.

Anonymkode: ad483...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme skinner. Bruker mange gardinkroker i metall rett i gliderene uten krokene som følger med gilderene. 

Anonymkode: f3599...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få de til å henge rett må toppen av gardinen gå rett under skinna. Du har trykt toppen av gardinen helt opp i taket, og da blir det slik som nå. 

Anonymkode: b20db...a92

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For å få de til å henge rett må toppen av gardinen gå rett under skinna. Du har trykt toppen av gardinen helt opp i taket, og da blir det slik som nå. 

Men man ønsker jo gardinene helt oppunder taket, eller i hvertfall så de dekker mesteparten av skinnene? 

jeg får prøve meg frem på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har samme skinner. Bruker mange gardinkroker i metall rett i gliderene uten krokene som følger med gilderene. 

Anonymkode: f3599...4f1

da skal jeg forsøke enda fler kroker. Hvor nye mellomrom har du mellom hver? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvilken farge på veggen? Washed Linen?

Anonymkode: 88ae8...f13

Space 👌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men man ønsker jo gardinene helt oppunder taket, eller i hvertfall så de dekker mesteparten av skinnene? 

Da må du leve med at de bøyrs. Skinna er det ingen som ser. For skal du ha de rett må du ha de 1 mm under skinna. Ingen fysiske lover lar deg trø de over skinna og forvente st de da skal henge rett.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da må du leve med at de bøyrs. Skinna er det ingen som ser. For skal du ha de rett må du ha de 1 mm under skinna. Ingen fysiske lover lar deg trø de over skinna og forvente st de da skal henge rett.

Okei, da forsøker jeg det! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvis du vil ha de både rette og helt oppunder taket må du ha gardinskinne som er innfelt i taket. Det er for øvrig ingenting rart med å ha gardinene kant i kant med lista heller enn helt opp til taket :)

image.png.9f0574caad5df614986b6587208bd986.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis du vil ha de både rette og helt oppunder taket må du ha gardinskinne som er innfelt i taket. Det er for øvrig ingenting rart med å ha gardinene kant i kant med lista heller enn helt opp til taket :)

image.png.9f0574caad5df614986b6587208bd986.png

Da var det kanskje det jeg ikke forstod, hvordan de hang som på det bildet. 

takk for info, da skal jeg forsøke å henge de litt lengre ned 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...