Gå til innhold

Vi som tar førerkort klasse B

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tenkte å lage en tråd hvor vi kan dele erfaringer med å ta førerkortet og øvelseskjøring 😊 

Jeg er selv i slutten av 20-årene og har endelig for bestemt meg for å ta lappen. Jeg har vært veldig redd for å kjøre i mange år. Har ikke øvelseskjørt på ett år, men nå har jeg endelig startet ved en kjøreskole. Jeg kjøpte et pakketilbud og håper at det motiverer meg til å fullføre. Denne uka hadde jeg min første kjøretime og syntes det gikk overraskende fint. 🤗 Vi startet på en tom parkeringsplass for å bli kjent med bilen, så kjørte vi litt i nabolag. Trente mye på kryss og høyreregel. Så øvde vi på å rygge inn på parkeringsplass. Det sliter jeg veldig med. 😰 Til slutt kjørte jeg tilbake til trafikkskolen. Ikke så langt å kjøre, men måtte gjennom et par trafikklys i byen. Alt i alt syntes jeg det var veldig gøy å kjøre! Læreren var trygg, rolig og bestemt. Hun stilte spørsmål som fikk meg til å reflektere over kjøringen min og ga meg tips til hva jeg burde øve på til neste gang. Nå håper jeg at jeg får mulighet til å kjøre mye privat før neste time. 

Forresten, hvor ofte vil dere anbefale å ta kjøretimer på kjøreskolen? Jeg har mulighet til å kjøre mye privat, men merket jo at jeg følte meg tryggere og lærte mer ved å kjøre med læreren. 

Anonymkode: 6834d...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor har du ventet så lenge? En kamerat som bor på gård, har en datter på 8-9 år og hun kjører rundt med en liten Corolla som moren hadde da hun giftet seg med faren. Jo tidligere man lærer jo bedre og sikker blir man som sjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar også lappen, er i begynnelsen av 30-årene. Startet hos kjøreskole på sensommeren og fått oppkjøring neste måned. Så det er jeg som er sjåføren her i hus nå, uansett hvor vi skal. Det er bare å øve, øve, øve 😊 

Anonymkode: 56c76...645

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Einus skrev (På 2.10.2024 den 8.20):

Hvorfor har du ventet så lenge? En kamerat som bor på gård, har en datter på 8-9 år og hun kjører rundt med en liten Corolla som moren hadde da hun giftet seg med faren. Jo tidligere man lærer jo bedre og sikker blir man som sjåfør.

Hvordan hjalp dette svaret TS egentlig?

Jeg er også voksen og kjører nå. Er virkelig null interessert i bil, men har kjøpt og betalt en pakke på over 20k så nå MÅ jeg fullføre det iallefall. Når skal du ta teorien TS? Jeg håper å ha den i boks før jul.

Anonymkode: 665dc...48b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør så mye du bare orker, mer du kjører, lettere å flinkere blir du. Samme med teorien, lest alt, forstå alt. Da består du enkelt, dessuten så må du kunne alle reglene, ikke bare bestå.

Lykke til, det er veldig befriende å ha lappen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, lappen. Er 37 og tobarnsmor, så dette må jeg bare få landet. Har teorien i boks, og mørkekjøring, og UTALLIGE kjøretimer, men syns ikke jeg har noen fremgang. Er nok av den angstfulle typen, og bilkjøring gjør meg nervøs. Folk bruker ikke blinklys, overholder ikke høyreregelen, tar ville sjanser ved forbikjøring. Jeg stoler verken på meg selv eller andre sjåfører, så ser ikke hvordan jeg skal klare å bli en habil sjåfør. Noen med liknende erfaringer som likevel greide å ta lappen?

Anonymkode: 09fb9...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Åh, lappen. Er 37 og tobarnsmor, så dette må jeg bare få landet. Har teorien i boks, og mørkekjøring, og UTALLIGE kjøretimer, men syns ikke jeg har noen fremgang. Er nok av den angstfulle typen, og bilkjøring gjør meg nervøs. Folk bruker ikke blinklys, overholder ikke høyreregelen, tar ville sjanser ved forbikjøring. Jeg stoler verken på meg selv eller andre sjåfører, så ser ikke hvordan jeg skal klare å bli en habil sjåfør. Noen med liknende erfaringer som likevel greide å ta lappen?

Jeg greide det. 40 år. Fikk oppkjøring i 10 tiden, så der var heldigvis ikke mye trafikk. 

Syns fortsatt det er skummelt å kjøre. Mange gærninger der ute. Jeg er også redd for alle de uoppmerksomme myke trafikantene, som plutselig skal over veien, mens de ser ned i mobilen og har musikk i ørene. Refleks bruker de heller ikke.

Anonymkode: 48161...285

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg greide det. 40 år. Fikk oppkjøring i 10 tiden, så der var heldigvis ikke mye trafikk. 

Syns fortsatt det er skummelt å kjøre. Mange gærninger der ute. Jeg er også redd for alle de uoppmerksomme myke trafikantene, som plutselig skal over veien, mens de ser ned i mobilen og har musikk i ørene. Refleks bruker de heller ikke.

Det var litt oppløftende! Grattis med lappen:) Får snakke med kjørelæreren om tidspunkt på dagen. Var det noe spesielt som motiverte deg eller fikk selvtilliten opp litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengdetrening, så mye som mulig. Gjerne masse privat, så det blir litt billigere. Jeg tok lappen for 5 år siden (jeg var 35 på det tidspunktet). Hadde i årevis gruet meg for å kjøre siden jeg prøvde meg litt når jeg var 18. Før jeg startet på nytt så bestemte jeg meg for at jeg skulle like å kjøre bil. Underveis så fokuserte jeg på alt det jeg likte ved bilkjøring, som gode seter, fin utsikt, god musikk, gøy å akselrere osv. Jeg utfordret meg selv konstant, og med mestringen så kom gleden. Nå ELSKER jeg å kjøre bil, det er det beste jeg vet, og kjører gjerne en 6-9 timers tur hvis anledningen byr seg. Innstillingen og holdningen både før og underveis har veldig mye å si for hvor trygg man føler seg bak rattet til slutt. 

Et annet tips er å ta opplæring og oppkjøringen litt utenfor en by, med mindre man har trent ekstremt mye i en by med mye trafikk. Det man er kjent med er mindre skummelt. 

Andre sjåfører får man dessverre ikke gjort så mye med, annet en å anta at de også helst vil trygt frem. Uhell og skader kan skje både utenfor og på veien, og så lenge man selv kjører fornuftig (defensivt) så øker man sjansene for å komme seg trygt frem. Jeg har 5 år på veien og ca totalt 200 000 km på veien inkludert øvelseskjøring (kjører ca 25 000 km per år). Og jeg har ikke hatt et eneste uhell eller nesten ulykke. Mye takket være at jeg stoler ikke blindt på at folk blinker riktig i hverken kryss eller rundkjøringer, rygger alltid inn på parkeringsplasser, parkerer langt unna innganger, og ser langt frem i trafikken etter bremselys. 

Så mitt hovedtips er; bestem deg på forhånd for hvordan du ønsker å føle deg når du kjører bil, og jobb aktivt for å oppnå denne følelsen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var litt oppløftende! Grattis med lappen:) Får snakke med kjørelæreren om tidspunkt på dagen. Var det noe spesielt som motiverte deg eller fikk selvtilliten opp litt?

Motivasjonen min var tanken på frihet. Friheten til å ta med meg barna på en spontan hyttetur. Ikke være avhengig av andre. Slippe å stå på bussholdeplassen en kald og våt høstkveld. 

Selvtillit var/er vanskelig.

Jeg sluttet å se på de andre i trafikken som skumle fiender, og heller tenke på dem som kollegaer jeg skal samarbeide med. 

Jeg tenkte også ofte på de dummeste personene jeg kjenner, som har greid å ta lappen 😅

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jepp 45 år her, og besto oppkjøring for et par mnd siden. Kjører hver dag, og er like oppgitt som du over alt folk ikke gjør som de burde gjøre. Er dessverre veldig nervøs for motorveier så holder meg unna dem, men klarte det på oppkjøringen ved å beholde roen - men på motorveien så er folk er helt galne. Venstre fil er til forbikjøring ja, men ikke når du faktisk holder fartsgrensen i høyre - DET driter folk i og kjører som om de er speedy gonzales i langt over 100 (det må de gjøre når jeg holder 90 i 90sone og de raser forbi meg) hele tiden for å komme forbi meg. Veldig nervøs på motorveien, men må bare utfordre meg selv  hele tiden.

Dette klarer du! Og når du endelig har fått lappen, så kan du være så forsiktig og nervøs som du bare vil ;) (ja noen vil tute på deg og være sur, men drit i dem).

Anonymkode: c8a91...9eb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt så mange kjøretimer, men har fortsatt mye igjen av trinn 2.

Hørte nå noen som bare hadde hatt 2-3 kjøretimer og kjørt bittelitt privat, og allerede var klar for trinnvurdering. Lurer på hva i guds navn jeg gjør galt. Har tenkt det kanskje kan ha noe med at jeg er veldig usikker på meg selv, og egentlig ikke trodd at jeg skulle klare å komme i mål med førerkortet.

Anonymkode: 74eb4...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hørte nå noen som bare hadde hatt 2-3 kjøretimer og kjørt bittelitt privat, og allerede var klar for trinnvurdering. Lurer på hva i guds navn jeg gjør galt. Har tenkt det kanskje kan ha noe med at jeg er veldig usikker på meg selv, og egentlig ikke trodd at jeg skulle klare å komme i mål med førerkortet.

Bytt kjørelærer eller kjøreskole. Du er nå bare en cashcow for denne personen. (det er mange, meg selv inkludert som har opplevd å være det)

Anonymkode: c8a91...9eb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 18.29):

Hei. Jeg tenkte å lage en tråd hvor vi kan dele erfaringer med å ta førerkortet og øvelseskjøring 😊 

Jeg er selv i slutten av 20-årene og har endelig for bestemt meg for å ta lappen. Jeg har vært veldig redd for å kjøre i mange år. Har ikke øvelseskjørt på ett år, men nå har jeg endelig startet ved en kjøreskole. Jeg kjøpte et pakketilbud og håper at det motiverer meg til å fullføre. Denne uka hadde jeg min første kjøretime og syntes det gikk overraskende fint. 🤗 Vi startet på en tom parkeringsplass for å bli kjent med bilen, så kjørte vi litt i nabolag. Trente mye på kryss og høyreregel. Så øvde vi på å rygge inn på parkeringsplass. Det sliter jeg veldig med. 😰 Til slutt kjørte jeg tilbake til trafikkskolen. Ikke så langt å kjøre, men måtte gjennom et par trafikklys i byen. Alt i alt syntes jeg det var veldig gøy å kjøre! Læreren var trygg, rolig og bestemt. Hun stilte spørsmål som fikk meg til å reflektere over kjøringen min og ga meg tips til hva jeg burde øve på til neste gang. Nå håper jeg at jeg får mulighet til å kjøre mye privat før neste time. 

Forresten, hvor ofte vil dere anbefale å ta kjøretimer på kjøreskolen? Jeg har mulighet til å kjøre mye privat, men merket jo at jeg følte meg tryggere og lærte mer ved å kjøre med læreren. 

Mener du klasse B eller automatlappen? B78....

Anonymkode: 4d47d...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her! Sorry for at jeg ikke har oppdatert. Jeg hadde glemt bort tråden litt 😛

Siden sist har jeg tatt trinnvurdering 2. Jeg opplevde trinnvurderingen som en slags mini-oppkjøring. Det gikk ikke så bra. Jeg nølte i kryss, kjørte feil vei, kjørte litt over fartsgrensa et par ganger og måtte ha hjelp med å rygge inn i parkering. Men jeg kom meg likevel videre til trinn 3. Jeg tror kanskje kjørelæreren min lot meg gå videre for motivasjonens skyld, men sa at vi må jobbe mer med fartstilpasning og vikeplikt i kryss fremover. 
Teorien har jeg tatt, og jeg bestod med 5 feil! Det var en lettelse. Teorien har ikke vært noe jeg har vært veldig bekymret over. Jeg er mer teoretisk enn praktisk anlagt. For eksempel kan jeg fint se et bilde over et kryss og forstå vikepliktsreglene, men når jeg står i situasjonen selv blir jeg usikker. 😬 Det hjalp veldig å øve på teoritentamen og bestå prøvene der før jeg tok den ordentlige prøven. 

Jeg skal snart ha en ny kjøretime. Håper at jeg får øvelseskjørt litt mer privat før timen. Det blir så dyrt å hele tiden ta timer på skolen, så jeg liker å vise til litt fremgang for hver time. Selv om noen mener at det er tullete å «øve seg» før kjøretimen.
Også skal jeg snart ta førstehjelpskurs og mørkekjøring. Vet dere hvordan de timene foregår? 
Det er veldig gøy og motiverende å høre deres erfaringer med å ta lappen 🩵

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 16.41):

Hei, TS her! Jeg slet med det samme. Veldig dårlig selvtillit, og tenkte hvordan skal dette gå hvis jeg ikke kommer meg til trinn 3 engang. 😪 Læreren pirket også på mye ved kjøringen min, så det virket som om alt måtte perfeksjoneres før jeg kunne komme videre. Men jeg sa at jeg gjerne ville ta trinnvurderingen, og at det ville hjelpe på motivasjonen om jeg kom meg videre i løpet. Og som jeg skrev tidligere, trinnvurderingen gikk virkelig ikke bra, men jeg kom meg til trinn 3 likevel. 😅 Så det kan absolutt være at man «består» selv om man har mye man må jobbe med videre. 
I mitt tilfelle har jeg også vært veldig åpen med læreren om at jeg har angst for å kjøre og at jeg regner med å bruke LANG tid på å ta lappen. Lurer på om det har vært litt dumt av meg å være så ærlig, og at læreren da tenker at jeg vil trenge mange kjøretimer (og det gjør jeg jo, men har egentlig ikke råd til så mye utover det obligatoriske). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min datter flyttet langt unna oss når du skulle kjøre opp. Hun øvelseskjørte ikke ofte sammen med oss. Hun ville ikke vente så hun hadde nesten kjøretimer hver uke. Husker ikke hvor lang tid hun brukte. Men vi kjøpte pakken vi å så fylte vi på timer for hun trengte litt mere timer. 

Anonymkode: 8da47...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, TS her! Jeg slet med det samme. Veldig dårlig selvtillit, og tenkte hvordan skal dette gå hvis jeg ikke kommer meg til trinn 3 engang. 😪 Læreren pirket også på mye ved kjøringen min, så det virket som om alt måtte perfeksjoneres før jeg kunne komme videre. Men jeg sa at jeg gjerne ville ta trinnvurderingen, og at det ville hjelpe på motivasjonen om jeg kom meg videre i løpet. Og som jeg skrev tidligere, trinnvurderingen gikk virkelig ikke bra, men jeg kom meg til trinn 3 likevel. 😅 Så det kan absolutt være at man «består» selv om man har mye man må jobbe med videre. 
I mitt tilfelle har jeg også vært veldig åpen med læreren om at jeg har angst for å kjøre og at jeg regner med å bruke LANG tid på å ta lappen. Lurer på om det har vært litt dumt av meg å være så ærlig, og at læreren da tenker at jeg vil trenge mange kjøretimer (og det gjør jeg jo, men har egentlig ikke råd til så mye utover det obligatoriske). 

Godt å høre at vi er flere. Vet ikke helt hva jeg gjør så galt selv, annet enn at jeg har slitt mye med selvtillit med tanke på førerkortet. Kjørelæreren min har heller ikke gitt noe indikasjon på hvor lang tid han ser for seg jeg vil bruke på lappen eller de ulike trinnene, så aner jo ikke når det er realistisk for meg å få lappen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo godt på vei TS. Jeg er utålmodig og irritert på meg selv som ikke har startet før. Synes det er mye å forholde seg til ute på veien og føler meg overveldet. Skal ha to kjøretimer neste uke og håper det løsner litt. Har begynt å lese til teorien og planen er å ta prøva i løpet av november.  Ser også mye videoer på YouTube på kjøreteknikk og det hjelper litt, men trenger mer praktisk erfaring.

Anonymkode: 665dc...48b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Godt å høre at vi er flere. Vet ikke helt hva jeg gjør så galt selv, annet enn at jeg har slitt mye med selvtillit med tanke på førerkortet. Kjørelæreren min har heller ikke gitt noe indikasjon på hvor lang tid han ser for seg jeg vil bruke på lappen eller de ulike trinnene, så aner jo ikke når det er realistisk for meg å få lappen heller.

Lærer burde gi deg sånn ca realistisk tid på det. 

Anonymkode: 5ec47...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...