Gå til innhold

Elendig oppfølging - kreft


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fått diagnosen beinmargskreft, men trenger ikke behandling enn så lenge. Har den ulmende typen. 
 

Skal følges opp hver 6 uke med blodprøver for å følge med på utvikling. Men hører ikke noe fra dem, har purret. Skulle vært kalt inn for over 1 måned siden. Fikk også beskjed av en vikarierende lege den ene dagen om at jeg ikke «kunne renne ned sykehuset fordi jeg ikke var syk enda».. 

 

Fant også en klinisk studie som jeg ville bli meldt på, ga dette til legen. Så glemte hun å melde meg på. Noe som kan gjøre forskjellen mellom liv og død.. så purret på dette og de sendte inn. Men de fikk beskjed om å sende inn mer info til den kliniske studien, men dette brukte de nesten to måneder på.. 

 

Fikk også beskjed av legen at de fleste pasienter dør MED dette, mens jeg kommer til å dø AV det.. pga ung alder. syns ikke det er en ok ting å si da (om jeg er heldig) ikke trenger behandling før om flere år og det kan ha kommet flere behandlinger. 
 

Jeg vil ikke tilhøre dette sykehuset da det virker som de ikke følger med.. har spurt fastlegen om jeg kan bytte sykehus, men ikke mulig? Så hva kan jeg gjøre? Føler ikke jeg blir fulgt opp ordentlig. Gruer meg til den dagen jeg trenger behandling da jeg ikke stoler på disse legene som ikke følger med en gang. 

Anonymkode: 3acf4...fdd

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan sende inn klage. Angående blodprøver er det vanlig at dette gjøres hos fastlegen. Du kan jo begynne der, og han/hun kan eventuelt sende henvendelse til sykehuset.

Anonymkode: c0e61...4dd

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke ta disse regelmessige blodprøvene hos fastlegen? 

Det er forresten ingen overraskelse at helsevesenet ikke har kapasitet til å følge deg opp. Husk at stadig flere nordmenn blir feitere og sykere for hver eneste dag, mens helsevesenet må nedbemanne hvert eneste år. Hørte sykepleierne fikk 3,5 % lønnsvekst i år, ikke rart de stikker. 

Anonymkode: f793c...7f9

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du kan sende inn klage. Angående blodprøver er det vanlig at dette gjøres hos fastlegen. Du kan jo begynne der, og han/hun kan eventuelt sende henvendelse til sykehuset.

Anonymkode: c0e61...4dd

 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke ta disse regelmessige blodprøvene hos fastlegen? 

Det er forresten ingen overraskelse at helsevesenet ikke har kapasitet til å følge deg opp. Husk at stadig flere nordmenn blir feitere og sykere for hver eneste dag, mens helsevesenet må nedbemanne hvert eneste år. Hørte sykepleierne fikk 3,5 % lønnsvekst i år, ikke rart de stikker. 

Anonymkode: f793c...7f9

Min mamma hadde kreft og måtte ta blodprøver jevnlig. De prøvene måtte hun ta på sykehus. Kun 1 gang kunne hun ta blodprøve hos fastlege, men da var en av punktene fjernet fra prøveskjemaet. Det var akkurat den prøven hun måtte ta på sykehuset samen med andre punkter på skjemaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen. Jeg fikk beskjed om at jeg skal på kontroll hver tredje måned de første 5 årene(en annen type kreft). Siste kontroll var 5. mars 😫

Anonymkode: dd378...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer det som en overraskelse over at helsevesenet prioriterer hvem som er mest kostnadseffektivt å behandle? De tar vurderinger utifra prioriteringsveilederen, og dermed vil de andre havne lenger bak køen. «Dessverre» må man være svært ressurssterk i dag for å komme inn fort til behandling, det gjelder uansett sykdom - hvis det ikke er snakk om fare for liv og helse (akutt tilfeller). Hvis man ikke sier ifra så blir man glemt, og blir stående lenger i køen. Hvis noen bak deg i køen, purrer på kan de tas foran deg. Likevel så mener jeg at man bør ta det med ro, og heller ta kontakt hvis helsen blir forverret.

Du har uansett rett til valg av behandlingsted, men fritt behandlingsvalg ble avviklet den 01. januar 2023.

https://kreftforeningen.no/rad-og-rettigheter/dine-rettigheter-som-pasient/fritt-behandlingsvalg/

Anonymkode: dd5c8...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...