Gå til innhold

Har så lav selvtillit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så slitsomt, er ufør og har vært det i endel år nå etter mange år via NAV.

Har veldig lyst på en deltidsjobb som jeg kunne ha maktet og kanskje jobbet meg opp i prosenter på, har av og til kommet over noen utlysninger men det blir bare med tanken, klarer ikke se at jeg har noen verdi som potensiell ansatt, selv om jeg har langt studie på universitet med master grad og var oppegående før.

Senest for noen dager siden fant jeg en deltidsjobb som var utlyst med fast stilling. Skrev søknad men stirret bare på skjermen i etpar timer og sendte den ikke for jeg har ikke selvtillit, evig tankekjør over tapte penger, nettverk, livsgnist, etablering, kjærligheten osv.

Synes ikke synd på meg selv egentlig, jeg mener vel at jeg får det jeg fortjener, men det hindrer jo ikke at jeg av og til håper at noe kan dukke opp og jeg som alltid gjorde det så bra på skolen og universitetet.

Siste måneden sleper jeg meg ut av sengen mellom kl 13-15 på dagen har null energi og kunne sikkert ha  sovet hele dagen.

Kommer meg litt ut i frisk luft, litt gåtur og trening det hjelper men i periodene det stopper så er det stopp.

Anonymkode: d74ed...39f

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i alle dager tenker du at du fortjener å ha det kjipt? Høres ut som en vond tanke å ha om seg selv. 

Skrevet

Det kan høres ut som at du er deprimert? Prøv å gjøre en liten ny ting i uka en stund, kanskje? Behøver ikke være store tingen, men ett eller annet du vet du trenger eller har lyst til. Så får du brutt opp det ensformige livet litt, og kanskje nye opplevelser vil gi deg litt mer tro på deg selv og grunn til å stå opp tidligere.

Anonymkode: 13384...50a

• Nyttig 1
Skrevet

Selv om du er ufør har du rett på hjelp og veiledning fra NAV dersom du vil ut i jobb igjen. Hva med å ta kontakt med de og be om et møte? Du vil da ikke være helt alene ved oppstart i en jobb og kan ha god støtte med deg.

Anonymkode: 5d0d8...243

• Liker 1
Skrevet

Du må treffe noen som kan løfte deg opp! En person som får det til å kile i hele kroppen og får deg fram og videre i livet. Ikke så enkelt,men det var redningen for meg.

Hjelp til selvhjelp. Du kan garantert hjelpe andre opp. Skal ikke mye til,men er det store steget som bare å se på noen eller bare si hei og et lite smil.

Anonymkode: 5549e...b4f

Skrevet
Rainstorm2.0 skrev (8 timer siden):

Hvorfor i alle dager tenker du at du fortjener å ha det kjipt? Høres ut som en vond tanke å ha om seg selv. 

Slik har det vært i mange år, sikkert 10+ år siden jeg tenkte at jeg kan nekte meg selv kjærligheten fordi jeg ikke fikser "voksen" livet så alle kvinner (jeg er mann) jeg kanskje hadde møtt tenker jeg bare vil ha det mye bedre med andre enn med meg f.eks, har alltid vært alene, men fikk tidvis masse oppmerksomhet fra kvinner da jeg var yngre, mange syns jeg var en pen/søt ung mann.

Tankene om dette, penger tapte muligheter og livet surrer i hodet så godt som hver kveld, kan legge meg ved midnatt f.eks men sovner ikke før kl 3-4 da er jeg utslitt, skjer ikke hver eneste natt men ofte.

MEN jeg har en god familie som jeg er født inn i, kan leve ganske billig og har etpar spesielt i familien som er nære meg og som "passer på" meg.

Er høytfungerende Asperger og alltid flink og VELDIG pliktoppfylende på skolen og universitetet, har 6år+ på universitet inkludert studier i utlandet så jeg hadde godt med potensial, men jeg ble syk, utbrent depressiv og fryktet for livet i endel perioder over mange år. Fikk god hjelp, var på etpar praksisplasser via nav men til slutt ble ufør anbefalt og innvilget som nok var det rette, men man vil jo bidra allikevel, nok aldri 100% men 25%-50% dersom jeg finner noe.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Selv om du er ufør har du rett på hjelp og veiledning fra NAV dersom du vil ut i jobb igjen. Hva med å ta kontakt med de og be om et møte? Du vil da ikke være helt alene ved oppstart i en jobb og kan ha god støtte med deg.

Anonymkode: 5d0d8...243

Hm det kan kanskje være interessant, skal kanskje se nærmere på det. Høres litt rart ut siden jeg regnet med at uføre er "avklart" i systemet.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Slik har det vært i mange år, sikkert 10+ år siden jeg tenkte at jeg kan nekte meg selv kjærligheten fordi jeg ikke fikser "voksen" livet så alle kvinner (jeg er mann) jeg kanskje hadde møtt tenker jeg bare vil ha det mye bedre med andre enn med meg f.eks, har alltid vært alene, men fikk tidvis masse oppmerksomhet fra kvinner da jeg var yngre, mange syns jeg var en pen/søt ung mann.

Tankene om dette, penger tapte muligheter og livet surrer i hodet så godt som hver kveld, kan legge meg ved midnatt f.eks men sovner ikke før kl 3-4 da er jeg utslitt, skjer ikke hver eneste natt men ofte.

MEN jeg har en god familie som jeg er født inn i, kan leve ganske billig og har etpar spesielt i familien som er nære meg og som "passer på" meg.

Er høytfungerende Asperger og alltid flink og VELDIG pliktoppfylende på skolen og universitetet, har 6år+ på universitet inkludert studier i utlandet så jeg hadde godt med potensial, men jeg ble syk, utbrent depressiv og fryktet for livet i endel perioder over mange år. Fikk god hjelp, var på etpar praksisplasser via nav men til slutt ble ufør anbefalt og innvilget som nok var det rette, men man vil jo bidra allikevel, nok aldri 100% men 25%-50% dersom jeg finner noe.

TS

Kjære Ts. Du har åpenbart mange negative tanker om deg selv. Når du er så selvkritisk, og skriver som du gjør, så har du på en måte tapt før du har begynt. Jeg merket på måten du formulerte deg, at du var smart. Mulig det er diagnosen din som gjør at du overtenker så mye rundt dette. Samfunnet sier at voksne skal ha en jobb, men du må aldri tenke sånn at alle andre har det. Det finnes flere uføre, og alle kvinner tenker ikke likt. Kan nesten høres ut som om du trenger en relasjon til kvinner mer enn jobb. Men hvis du vil ha jobb er det bare å starte å søke. Du kan tjene 62.000( en halv G) ved siden av trygden. Jobber du mer, taper du penger. 

Anonymkode: 1db6e...3c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...