Gå til innhold

Hd og arv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det lurt å kjøpe valp der valpens mormor har HD D ? Foreldrene er frie men avler man virkelig på hunder som har HD D? Ille nok om valpene har HD C, men HD D er nest værste HD. Bare E er værre. Hva hadde dere gjort her?

Anonymkode: 5cfca...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan HD hoppe over en genrasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har brukt en fri hann som valpenes far, kan jo han ha bidratt med at noen valper arver egenskapene og sykdomsfriheten etter han. De arver kanskje ulikt, hver enkelt valp. Noe arver de fra begge foreldre.

Men siden du spør; nei, jeg ville ikke valgt valp fra det kullet pga så sterk HD som D i slekten. Hvorfor avler de på sånne? Er det en rase med veldig sparsomt antall individer?

Anonymkode: 26a2e...ece

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at det regnes ut en indeks på hundene, der familiens status måles opp mot gjennomsnittet av rasen. Har de dårligere status enn gjennomsnittet så får de et tall under 100, men er de bedre enn gjennomsnittet, så får de et tall over 100. Har hundene egenskaper som er bra for rasen, så går indeksen opp. 

Hvis en hund med 95 i indeks, på grunn av dårlig resultat på HD pares med en hund med 105 i indeks, så vil paringa bli "godkjent", da det ikke vil "dra ned" rasen.

Usikker på hvilken indeks HD C og D vil gi, men morfaren må ha vært eksemplarisk hvis summen skulle ha blitt over 200. 🤔 Men den genetikken er kun på morens side, og hvis hun og faren er HD A/B, så ville ikke jeg ha vært bekymret. 

Du finner indeks og HD resultater på dogweb.no. 

Anonymkode: eb422...7c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ett annet kull der mormor og morfar har HD C begge to. Er det også dumt? Doble C hofter? Begge foreldre er fri. Besteforeldre til faren er fra utlandet så umulig å vite.

Hva er best? Doble C hofter hos både mormor og morfar eller at valpens mormor har D hofter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg har forstått det slik at det regnes ut en indeks på hundene, der familiens status måles opp mot gjennomsnittet av rasen. Har de dårligere status enn gjennomsnittet så får de et tall under 100, men er de bedre enn gjennomsnittet, så får de et tall over 100. Har hundene egenskaper som er bra for rasen, så går indeksen opp. 

Hvis en hund med 95 i indeks, på grunn av dårlig resultat på HD pares med en hund med 105 i indeks, så vil paringa bli "godkjent", da det ikke vil "dra ned" rasen.

Usikker på hvilken indeks HD C og D vil gi, men morfaren må ha vært eksemplarisk hvis summen skulle ha blitt over 200. 🤔 Men den genetikken er kun på morens side, og hvis hun og faren er HD A/B, så ville ikke jeg ha vært bekymret. 

Du finner indeks og HD resultater på dogweb.no. 

Men den indexen så er man avhengig av flere kull der eierene røntger ellers står det ingenting. På begge kullene jeg har skrevet om i denne tråden så kommer de ikke opp siden ingen er røntget annet enn foreldre og besteforeldre. Kullsøsken er ikke røntget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er også veldig uheldig at besteforeldre kommer fra utlandet der det er umulig å vite om de er røntget eller hva de har fått? Skulle finnes ett nettsted for hele Europa for både Hd og Ad og øyne?

Men er det bedre om det er noen øyelidelser enn om de har HD C eller HD D?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen at man røntger foreldredyr om man uansett bruker de i avel? Det samme med øyelysning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er vitsen at man røntger foreldredyr om man uansett bruker de i avel? Det samme med øyelysning.

Er det tilfeldigvis staff? Ser flere annonser der de skriver at hundene er røntget og ser i dogweb at resultatet var D. Hva er da vitsen med å sjekke om du skal avle uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutz skrev (59 minutter siden):

Er det tilfeldigvis staff? Ser flere annonser der de skriver at hundene er røntget og ser i dogweb at resultatet var D. Hva er da vitsen med å sjekke om du skal avle uansett?

Det er ikke staff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fant ett annet kull der mormor og morfar har HD C begge to. Er det også dumt? Doble C hofter? Begge foreldre er fri. Besteforeldre til faren er fra utlandet så umulig å vite.

Hva er best? Doble C hofter hos både mormor og morfar eller at valpens mormor har D hofter?

Noen som vet hvilket kull man bør velge her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen som vet hvilket kull man bør velge her? 

Ingen av de.

Anonymkode: 73781...9dc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ingen av de.

Anonymkode: 73781...9dc

Da må jeg nok bytte hunderase. Men er øyesykdommer like ille som HD? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare trist at noen avler på hunder som har D hofter. Det sier mye om en oppdretter……

Anonymkode: f0f25...c14

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor finnes det ikke noe felles registrer for alle land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan være. Øyesykdom kan være alt fra feilstilt øyehår til iriscolobom eller alvorlig katarakt.  Jeg personlig hadde holdt meg laaaangt unna alt som heter avkom av slekt/foreldredyr med HD/AD eller noe som helst bemerkninger på øynene. Har sett 8mnd gamle valper bli avlivet pga alvorlig HD/ad blant annet. Det er bare trist!

Anonymkode: 42f6a...020

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvilken rase ser du på? 

Anonymkode: 008ef...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Men den indexen så er man avhengig av flere kull der eierene røntger ellers står det ingenting. På begge kullene jeg har skrevet om i denne tråden så kommer de ikke opp siden ingen er røntget annet enn foreldre og besteforeldre. Kullsøsken er ikke røntget.

Jeg ville ikke kjøpt fra dette kullet, eller fra denne oppdretteren. 

Seriøse oppdrettere krever at valpekjøpere røntger hundene, uansett om de skal brukes i avl eller ikke. Å få HD-status på alle avkommene er viktig for å vite hva man avler på og samle inn informasjon. Det er vanlig at det er i kontrakten at valpekjøper forplikter seg til å sjekke for både HD og AD, og eventuelle andre kjente helsetilstander i rasen. En oppdretter som ikke stiller slike krav til valpekjøper ville jeg ikke kjøpt av. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (37 minutter siden):

Jeg ville ikke kjøpt fra dette kullet, eller fra denne oppdretteren. 

Seriøse oppdrettere krever at valpekjøpere røntger hundene, uansett om de skal brukes i avl eller ikke. Å få HD-status på alle avkommene er viktig for å vite hva man avler på og samle inn informasjon. Det er vanlig at det er i kontrakten at valpekjøper forplikter seg til å sjekke for både HD og AD, og eventuelle andre kjente helsetilstander i rasen. En oppdretter som ikke stiller slike krav til valpekjøper ville jeg ikke kjøpt av. 

Av alle oppdrettere jeg har kjøpt hund av, har ingen av dem krevd at jeg skal ta HD/AD røntgen av dem. 

I hvilke raser er det oppdrettere som krever det?

Har hatt 5 forskjellige raser, kjøpt av erfarne oppdrettere, og aldri hørt om det. Et slikt "krav" vil påføre valpekjøper en utgift på 3-5000,- når hunden er over 12 mnd.

Har fått spørsmål om jeg har tenkt å stille ut hundene, eller bruke jakthundene på jaktprøver, men det har heller ikke vært noe krav. Ble "krevd" at jeg ikke skulle avle på en valp jeg kjøpte, på grunn av feilfarging, men hadde ikke tenkt å gjøre det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Av alle oppdrettere jeg har kjøpt hund av, har ingen av dem krevd at jeg skal ta HD/AD røntgen av dem. 

I hvilke raser er det oppdrettere som krever det?

Har hatt 5 forskjellige raser, kjøpt av erfarne oppdrettere, og aldri hørt om det. Et slikt "krav" vil påføre valpekjøper en utgift på 3-5000,- når hunden er over 12 mnd.

Har fått spørsmål om jeg har tenkt å stille ut hundene, eller bruke jakthundene på jaktprøver, men det har heller ikke vært noe krav. Ble "krevd" at jeg ikke skulle avle på en valp jeg kjøpte, på grunn av feilfarging, men hadde ikke tenkt å gjøre det uansett.

Har opplevd det med flere hunderaser, sist Buhund. Men også oppdrettere jeg kjenner på schäfer og samojed gjør det. Hvordan skal de få til en HD-indeks hvis ikke individene røndkes? Det medfører selvsagt en kostnad, men sånn er det jo å ha hund, og grundig oppdrett koster mer enn slurvete oppdrett, men det er uansett lurt å ta den kostnaden. Det er også veldig viktig at hundeeier får vite det så tidlig som mulig om hunden har HD så de kan ta de hensynene som kreves så ikke hunden blir dårligere enn nødvendig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...