Gå til innhold

Skaffe oss en tredje katt?

Camij

Anbefalte innlegg

Hva ville dere gjort i denne situasjonen?

Vi har nå en liten hunnkatt på snart 4mnd og en kastrert hannkatt på ca 4 år. Foreløpig går de OK overens. Hannkatten er ikke så veldig interessert og heller ikke leken av seg, så han er mye ute / oppe i høyden der hun ikke kommer til. Og han synes nok hun er ganske slitsomt ettersom hun hopper på han, går etter halen så fort han er tilgjengelig. Men de har vasket hverandre noen ganger / sovet inntil hverandre osv, så det ser ut til at det skal gå fint med de to etterhvert :) 

Utfordringen vår er - kattungen er jo som kattunger flest - veldig aktiv, men hun her får virkelig ikke nok. Hun vil helst leke med oss 24/7. Vi setter allerede av så mye tid vi kan til lek med henne, så hver kveld går til mye lek, og når jeg kan jobbe hjemmefra legger jeg også inn noen aktive pauser. På natta er hun på soverommet med oss, helt til hun vekker meg. Da tar jeg hun ut av soverommet og hele huset er til fri disposisjon med leker rundt omkring. Men hun er ikke veldig flink til å leke selv, noe som da resulterer i at hun bare legger seg til å sove for seg selv når vi tar henne ut av soverommet. De siste dagene nå har det også vært ekstra mye jobb, noe som har resultert i at hun ikke har fått like mye oppmerksomhet og lek. Dette har hun nok kjent på hun også, og det resulterte i at hun gjorde fra seg utenfor kattedoen i dag tidlig.

Heldigvis har jeg hatt fri i dag så jeg har nå aktivisert og lekt med henne i ca 6 timer i strekk før hun nå har tatt seg en liten høneblund. 

Jeg vet at det krever mye å ha kattunge, men det sier seg selv at vi ikke kan gi henne all ledig tid vi har (og helst mer enn det). Vi må på jobb osv også. Vi vurderer derfor å skaffe oss en kattunge til. De vil jo ha glede av hverandre og leke sammen. Om hannkatten vi har fra før vil like dette er jeg jo usikker på, men man kan jo håpe at han også får litt mer "fred og ro" siden kattungene da har hverandre. Senere i vinter har jeg en periode på 3-4 uker hvor jeg må være bortreist med jobb, noe som også bekymrer meg om hun ikke roer seg litt. Samtidig vet jeg jo også at denne leken vil bedre seg med alderen, men dette kan jo ta tid.. Hva ville dere gjort? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk to og hadde en eldre fra før. Fungerte veldig godt her og de leker fortsatt veldig mye sammen nå noen år senere. Mye lettere (synes vi) med to enn med en kattunge, de underholder hverandre for det meste selv. 

Anonymkode: f0c40...552

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som en god ide. Å leke med jevnaldrende er jo best for de fleste unger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God idé. To kattunger er ekstremt mye mindre slitsomt enn en. Men ta høyde for at det koster atskillig mer. 

Vi har to småttiser nå, og de klarer seg stort sett med leking alene. Tipper vi bruker maks 1 time pr dag for å "sette dem i gang". Resten går av seg selv. 

Anonymkode: 29bc7...dab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...