Gå til innhold

til alle lærere på dette forumet.


megda

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om ChatGPT brukes aktivt i elevenes hverdag, og eventuelt hvordan dette gjennomføres, eller hvilke argumenter som finnes for hvorfor det ikke er tatt i bruk som et verktøy i skolehverdagen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber på barneskole og ønsker at elevene skal lære seg å lese ordentlig før de begynner å bruke AI til skolefag. Jeg ønsker også at de skal lære seg kildebruk og det å være skeptisk til de kildene de bruker før de tas i bruk. 

Anonymkode: f8a0e...5bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert å bruke det, men ikke gjort det enda. Barneskole. Fordi:

1. Jeg vet ikke hvilket program de kan/ bør bruke. Jeg bruker openAI, men da må man jo registrere seg.

2. Jeg må ha tid til å lage et gjennomtenkt undervisningsopplegg. Det finnes lite av dette der ute, hadde vært fint med noen eksempler.

3. Jeg er litt redd for hva elevene kan lage av det. De kommer garantert til å bruke ord som gay, homo, diverse banneord osv. Jeg må være sikker på at programmet vi bruker blokkerer slike kommandoer. 

Anonymkode: b8f45...41b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt det litt på mellomtrinnet. Feks. har vi latt ungene skrive promt på papir og lagt de inn i copilot på storskjermen for å se hvilke bilder den da produserer. Vi har da snakket om hvordan bildene kan endre seg veldig utifra hvilke promt vi legger inn, selv om vi er ute etter å lage samme bilde og hvordan vi kan gjenkjenne at dette er AI-bilder. Vi har også hatt det moro med å lage Ai-musikk, gjerne med tekster elevene har skrevet. Men da er det altså vi lærere som styrer hva som blir lagt inn, så vi unngår banneord og sånt som en annen bruker har bekymret seg for. Mange av disse tjenestene krever at man registrerer seg og bruker en epostadresse og det har ikke være elever tilgang til på skolen. Så dette blir gjort på lærerens konto. 

Og så har jeg brukt det litt i planlegging også. Feks. lagt inn en faktatekst og bedt den lage en quiz med 4 svaralternativer til hvert spørsmål. Jeg ser så klart over resultatet og endrer litt dersom noe blir rart, men så kan jeg bare klippe og lime inn i kahoot eller blooket. Når jeg ber den ta utgangspunkt i en tekst er det mindre feilmargin. 

Og så har jeg brukt AI til å lage lydfiler til engelske tekster til elever som trenger det. 

 

 

Anonymkode: fa43e...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal bruke generativ AI så må man vite hva det er og hva det ikke er. ChatGPT er ikke et fasit-verktøy. Det er en språk-AI ment på å generere bra tekst på kommando. Det er ikke først og fremst ment at det skal være riktig og faktabasert. Det er derfor man kaller det "generativ" . 

Mangel på kunnskap på AI både hos lærere og elver gjør dette til en løs kanon på dekk som med fordel kan unngås. 

Barna trenger å lære seg å lære, være kreative, lære å prossessere og være kildekritisk til informasjon med eget hode. 

Dernest hadde det vært smart om norsk skole underviser barn i digitalisering, AI og andre fremtidsrettede teknologier slik at vi er frampå og ikke bakpå i utviklingen. 

Anonymkode: 8363a...d71

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt AI selv. 

Anonymkode: 52d6b...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...