Gå til innhold

AAP - hva krever NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går over på AAP i oktober. Veileder på NAV sier bare at vi skal ta et møte når jeg er gått over på AAP.

Poenget med AAP er vel at man skal forsøke å finne arbeid som kan passe eller jobbe med å bli frisk? Det finnes ikke behandling for mine plager (er autist) og legen sier bare jeg bør bli ufør. Jeg ønsker likevel å prøve å få til jobb.

Noen som har erfaring med hva NAV krever, evt kan hjelpe med?

Anonymkode: 41aa0...6d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøver du å få en jobb da? Søker du aktivt?
Broren min har mild autisme og fikk arbeidsutplassering via NAV, som tilslutt førte til fulltidsstilling, men om du er så oppegående at du klarer å søke jobber selv så er nok det å anbefale. 

Anonymkode: cbd13...9ed

Gjest Lykkedykker
Skrevet

Kan bli sendt på forskjellige tiltak. Jobbsøkekurs. Arbeidsevnevurdering. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Prøver du å få en jobb da? Søker du aktivt?
Broren min har mild autisme og fikk arbeidsutplassering via NAV, som tilslutt førte til fulltidsstilling, men om du er så oppegående at du klarer å søke jobber selv så er nok det å anbefale. 

Anonymkode: cbd13...9ed

Lykkedykker skrev (8 minutter siden):

Kan bli sendt på forskjellige tiltak. Jobbsøkekurs. Arbeidsevnevurdering. 

Burde kanskje tatt med i HI at jeg allerede har en jobb som jeg egentlig trives i. Fikk vedtak fra NAV om at jeg ikke trenger å søke andre jobber :) 

Men kan de f.eks bidra med kurs eller utdanning?

Skrevet (endret)

Jeg fikk utdanning som tiltak på AAP, men kun fordi sykdommen og fagbrevet mitt ikke passet så godt sammen. Så der sendte NAV meg på høyrere utdanning for å komme helt vekk fra yrket, og siden fagbrevet mitt gjorde muligheten for ny jobb uten utdanning ganske minimal. 

Jeg hadde også behandling som eget tiltak

Endret av Thjelp
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg går over på AAP i oktober. Veileder på NAV sier bare at vi skal ta et møte når jeg er gått over på AAP.

Poenget med AAP er vel at man skal forsøke å finne arbeid som kan passe eller jobbe med å bli frisk? Det finnes ikke behandling for mine plager (er autist) og legen sier bare jeg bør bli ufør. Jeg ønsker likevel å prøve å få til jobb.

NAV er generelt dårlig på å hjelpe folk ut i jobb. Men hvis fokuset ditt er at du vil jobbe bør du få hjelp til det. Det kan være utfordrende hvis legen din ikke er på din side. Lykke til

Anonymkode: 5f20c...7cf

Skrevet

AAP er en sekk der man samler alle som av diverse grunner faller utenfor. I hvilken grad NAV faktisk hjelper deg er nok veldig individuelt og sikkert geografisk betinget. Føler du selv at du kan jobbe, men trenger hjelp med konkrete ting, så ville jeg snakket frem disse argumentene. Når fastlegen din sier at du bør søke uføretrygd, så lurer jeg først og fremst på hva slags forhold du har til legen din? Har vedkommende kjent deg lenge, har dere god dialog, så du stoler på vedkommende osv.?
Hvis dere har et langt pasientforhold, så vil jeg tro det er konkrete grunner til at fastlegen din mener at uføretrygd er riktig for deg.

Skrevet

De skal utrede din arbeidsevne - eller mangel derav. Så derfor vil de hive deg ut i alt mulig av tiltak. Og, det må du stille på. Men du må ikke fullføre noe. Mange forstår ikke det. Du mister ikke pengene av å feile, men av å ikke prøve. Foreslår de en praksisplass du egentlig ikke ønsker så takker du likevel ja, men kaster inn håndkleet etter noen dager eller en uke. Da slipper du problemer for du prøvde jo tross alt.

Men om målet er jobb så kan en god veileder i et firma som driver med å finne jobb til folk på NAV være tingen. Hvis de er statlige. Hold deg unna de private firmaene hvor det jobber gribber som kun ser deg som en vei til mer inntekt. For firma som Din Utvikling og andre tjener penger per bruker de får uti jobb. Husk det.

Anonymkode: bd828...7dc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Poenget med AAP er vel at man skal forsøke å finne arbeid som kan passe eller jobbe med å bli frisk? Det finnes ikke behandling for mine plager (er autist) og legen sier bare jeg bør bli ufør.

Det finnes behandlinger for autisme som kan hjelpe deg med å håndtere det bedre og leve et mer tilpasset liv.

Følg opp avtalene med NAV og gjennomfør egne aktiviteter. Ha en tett dialog med saksbehandleren din og bruk aktivitetsplanen aktivt.

Der kan dere bli enige om hvilke tiltak som kan hjelpe deg med å utvikle deg og hva NAV kan bidra med. Du kan også få hjelp av en jobbspesialist, dersom det er relevant.

Men kan de f.eks bidra med kurs eller utdanning?

Ja, dem kan hjelpe til med dette. Får du innvilget individuell jobbstøtte så legger dem vekt på tilpasning og tilrettelegging i jobb/utdanning.

Lykke til!:D

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en yrkesskade, kan ikke jobbe med det jeg var utdannet til. Så var jeg helt ute og hadde ulønnet perm etter barn, og begynte med en annen utdanning deltid, jeg får ikke aap fordi jeg valgte å utdanne meg, hun som ringte var en kjeftesmelle og krevde jeg måtte være jobbsøker. Man vil jo det, men det er litt mye i min situasjon, jeg håper jo jeg blir bedre, holder på med en menerstatning for yrkesskade , men det kan ta lang tid å få svar

Anonymkode: 3d974...bad

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det korte svaret er at de krever nedsatt arbeidsevne med 50% eller mer innen yrket du har/arbeid du er kvalifisert til, om noe.

AAP penger man får for å AVKLARES for ARBEID. Resultatet kan være at du avklares til å være 100% kapabel til å jobbe, det kan være jobbspesialiset, behandling, VTA-avklaring/vurdering og mye annet. Resultatet kan også være at det blir avklart at du overhodet ikke er i stand til å jobbe, og at uføretrygd vil være veien å gå.

Og mye mellom disse punktene, men igjen, AAP er ikke nødvendigvis for å gjøre deg frisk, AAP er for å avklare om du kan jobbe, med hva, og hvor mye.

Anonymkode: c3919...307

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en yrkesskade, kan ikke jobbe med det jeg var utdannet til. Så var jeg helt ute og hadde ulønnet perm etter barn, og begynte med en annen utdanning deltid, jeg får ikke aap fordi jeg valgte å utdanne meg, hun som ringte var en kjeftesmelle og krevde jeg måtte være jobbsøker. Man vil jo det, men det er litt mye i min situasjon, jeg håper jo jeg blir bedre, holder på med en menerstatning for yrkesskade , men det kan ta lang tid å få svar

Anonymkode: 3d974...bad

Utdanning kan være et av tiltakene når du går på AAP. Det klareres sammen med veilederen på Nav

Anonymkode: beb6c...0b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...