Gå til innhold

Diskusjon om alkohol loven, hva er riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi (venne gjeng) hadde en uenighet i går under en middag. Vi ble enige om at jeg skulle spørre her i dag 😂

Et vennepar meldte avbud pga skade. Vi andre startet dermed kvelden, spiste middag og åpnet et par vin. Så ringte venneparet og sa det hadde vært koselig om vi kom bort, noe vi gledelig ville 😄 Men vi hadde 2 nylig åpne vinflasker. 

Vi alle bor i storby, gåavstand. Noen foreslo at vi bare bærte vinen dit, politiet kunne ikke mene vi drakk på offentlig sted når vi ikke gjorde det. Noen mente det ble feil, siden vi allerede var beruset, og da kan man bli «tatt» for det uansett.

Hva er riktig? Hva om en endru person hadde bært en åpnet vinflaske midt på dagen? Hvordan skiller politiet på dette?

Gjelder det kun om man holder åpen enhet i hånden? Hva med de med skru kork man kan ha i veske?

Anonymkode: 5d781...3fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er forbudt er å drikke på offentlig sted som ikke er tilrettelagt for alkoholservering og konsumering.

Så å bære vinflaskene med dere en kort gåtur hadde ikke blitt noe problem.

• Liker 5
Skrevet

Null problem.

Anonymkode: c414a...025

• Liker 5
Skrevet

Neste gang dere drikker får dere diskutere hvordan dere tar med nye kjøkkenkniver hjem fra butikken... 

Det er ikke lov med våpen på åpen gate, så hvordan gå over gata med kniv

• Liker 7
Skrevet

Er vanskelig å bevise at dere ikke drikker når der er beruse og går med åpen vinflaske i hånda. Hadde blitt veldig overrasket hvis dere møtte politi og de lot dere gå videre med den.

Det blir som å drikking og bilkjøring. Selv om en ikke starter motoren eller får bilen til å trille er det ikke lov å sitte i førersetet når man har drukket. Så jeg vil tippe at selv om du aldri putter flaska til munnen er det ikke lov å gå rundt med åpen flaske alkohol.

Jeg hadde tettet den og puttet den i en pose.

Anonymkode: 5445a...988

• Nyttig 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (12 minutter siden):

Det som er forbudt er å drikke på offentlig sted som ikke er tilrettelagt for alkoholservering og konsumering.

Så å bære vinflaskene med dere en kort gåtur hadde ikke blitt noe problem.

Det hadde sikkert kommet an på hvordan en evt politibetjent hadde tolket det. Lukter man alkohol og bærer på åpen flaske så hadde det kunnet blitt tolket på flere måter 

Anonymkode: dff59...845

Skrevet
newman01 skrev (4 minutter siden):

Neste gang dere drikker får dere diskutere hvordan dere tar med nye kjøkkenkniver hjem fra butikken... 

Det er ikke lov med våpen på åpen gate, så hvordan gå over gata med kniv

Når du kjøper en kniv kommer den pakket inn i eske. Det er stor forskjell på det å gå med den uinnpakket i hånda.

På samme måte er det stor forskjell på å transportere en vin forseglet i en pose og åpen i hånda på berusede personer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når du kjøper en kniv kommer den pakket inn i eske. Det er stor forskjell på det å gå med den uinnpakket i hånda.

På samme måte er det stor forskjell på å transportere en vin forseglet i en pose og åpen i hånda på berusede personer.

Så det du sier er at det er lov å bære kniv i Norge så lenge den er pakket inn? Den kjøper jeg ikke. Det er forøvrig ett supert tips til kriminelle : Bare pakk inn kniven man bærer.

Skrevet

Det var en effektiv lakmus-test på hvilke av dine venner som er både altfor firkantede og engstelige.

Redd for å bli stoppet av politiet og fratatt drikke? Eh.. 

Anonymkode: 50b31...5d7

• Liker 2
Skrevet
Rosa Gnom skrev (36 minutter siden):

Så det du sier er at det er lov å bære kniv i Norge så lenge den er pakket inn? Den kjøper jeg ikke. Det er forøvrig ett supert tips til kriminelle : Bare pakk inn kniven man bærer.

Og sånn kan man også vri på det hvis en vil være virkelig vanskelig eller bare spille dum.

Tror du skjønner forskjellen på å bære med seg en nykjøpt brødkniv fra Kitch'n og pakke inn en jaktkniv for å angripe noen.

Skrevet

Det hadde fort blitt mye å gjøre for politiet om de skulle tatt alle som hadde alkohol med seg utenfor hjemmet 😅

Anonymkode: 725d4...8ba

Skrevet

Mange år siden men i mine yngre dager ble jeg stoppet av politiet og bedt om å helle ut øl som jeg gikk med i hånda på gata. Men det var kveld midt i et "utested"-strøk og jeg var jo klart beruset. Mulig de hadde sett meg ta en slurk og men husker det som at jeg bare bar på ølboksen. Men altså, har bært på åpen øl/drikke 1000 andre ganger også + drukket i parker, på kollektivt og på gata uten å bli tatt og også gått forbi politi som ikke gjorde noe. Er jo bare å ikke gå midt i gata og rope og styre så er vel sjansen for at dere treffer på politi som både stopper dere på grunn av en vinflaske i hånda og ber dere helle ut vinen ca. 0 😄

Anonymkode: 0cb5d...79d

Skrevet

Kork flaskene og ha de i en pose. Problem løst.

Anonymkode: 9bcc5...850

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette ble en flashback til min kristne mor som nekter å rygge bilen sin vekk fra inngangen på garasjen når noen skulle ut etter et halvt glass vin.

Gårdsplassen var 200 m2, hun var den eneste bilen og det var 2 km til neste nabo🤣🤣

Anonymkode: d5b1d...96b

• Liker 3
Skrevet
Rosa Gnom skrev (22 timer siden):

Joda, det er lov å bære kniv, under en del forutsetninger. Formålet er en stor, avgjørende del her.

Selvfølgelig kan en snekker eller treskjærer bære med seg både kniv og annet utstyr ifm. jobb, da dette er en soleklar del av arbeidet. Da jeg jobbet med håndverk bar jeg kniv daglig, og vi var både ute og inne på mange steder, inklusive å bære kniv på gaten - helt åpenlyst.

Formålet med å frakte kniven fra butikken til bruksstedet er også helt legitimt - selvfølgelig. Jeg kjøpte et knivsett for noen uker siden. Hvordan skulle jeg ellers fått den med meg hjem, utover å bære den, innpakket?

--

For øvrig tror jeg politiet i verste fall hadde sett åpne beholdere, og bedt om at disse helles ut når man i tillegg møter en gjeng hvor noen mulig kan tolkes som påvirket, noe selv kun god stemning kan gi en indikasjon på.

Noen gang sett på nattpatruljen eller lignende? Tror dette er rimelig vanlig problemstilling for politiet i helgene, og det holder at politiet sannsynliggjør at alkoholen nytes i det offentlige rom.

Popp inn korken og bær flaskene i en pose -> problem solved. 

Anonymkode: fc733...fd9

Skrevet

Det er ikke lov å «drikke eller servere» alkohol offentlig, jf. alkoholloven paragraf 8-9.

Å bære en åpnet flaske med vin er ingen av delene. Det er dermed fullt lovlig. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 0bb86...177

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 14.26):

Vi (venne gjeng) hadde en uenighet i går under en middag. Vi ble enige om at jeg skulle spørre her i dag 😂

Et vennepar meldte avbud pga skade. Vi andre startet dermed kvelden, spiste middag og åpnet et par vin. Så ringte venneparet og sa det hadde vært koselig om vi kom bort, noe vi gledelig ville 😄 Men vi hadde 2 nylig åpne vinflasker. 

Vi alle bor i storby, gåavstand. Noen foreslo at vi bare bærte vinen dit, politiet kunne ikke mene vi drakk på offentlig sted når vi ikke gjorde det. Noen mente det ble feil, siden vi allerede var beruset, og da kan man bli «tatt» for det uansett.

Hva er riktig? Hva om en endru person hadde bært en åpnet vinflaske midt på dagen? Hvordan skiller politiet på dette?

Gjelder det kun om man holder åpen enhet i hånden? Hva med de med skru kork man kan ha i veske?

Det er ikke ulovlig å bære med seg. Men du kan bli tatt for drikking på gata om du bærer de med deg i hånden. 

Så i en sekk eller en veske skjult er ikke et problem.  Og det er ulovlig å ta med seg fra et utested

Anonymkode: 3ef6a...af1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 14.26):

Tok opp spørsmålet til lunsj i dag for gøy, og i følge min onkel som er politi i en av Norges største byer:

Om du har skrukork og stapper den i en veske vil du ikke møte på noen problemer, med mindre dere allerede er så beruset at dere tiltrekker dere politiet av andre grunner. Og er dere så overstadige at politiet må bli involvert, så er det ikke flaska politiet bryr seg mest om.

Dersom du går rundt godt beruset med en åpen flaske i hånden og blir stoppet av politiet, vil de med høy sannsynlighet be deg om å tømme ut resterende innhold.

Om dere ikke er overstadige og går rundt med en relativt full, åpen flaske og forklarer at dere ble bedt over like etter dere åpnet flasken, så ville dere med høy sannsynlighet fått beholde den. Og det ville vært lav sannsynlighet for å bli stoppet. 

Som han også sa: er man full nok til å tiltrekke seg oppmerksomheten til politiet på kvelden i en storby, så er man ganske  beruset i utgangspunktet.

Og til slutt: Med unntak av servitører i arbeid, så har han enda til gode å se en edru person gå rundt med en åpnet vinflaske midt på lyse dagen.

Anonymkode: 7de37...4c6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...