AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #1 Del Skrevet 27. september 2024 Poden startet i barnehagen i desember og jeg må si jeg opplever bemanningssituasjonen som kaotisk og vi får svært lite informasjon. Er dette vanlig i andre barnehager? Det er 13 barn under to år og i teorien skal det være 4 voksne. Ped-lederen jobber bare 60 prosent fant vi ut etterhvert. Dette var altså ikke informasjon vi fikk. Ingen vikar i hennes fravær. Ansatt nr. 2 har vært langtidssykemeldt fra før vi startet og er nå nylig delvis tilbake igjen. Vi ser henne svært sjeldent og bhg har selv sagt at hun er tilbake i en veldig liten prosent. Ingen fast vikar. Ansatt nr. 3 var veldig stabil (og flink!), men forsvant dessverre plutselig. Vi har fått informasjon om at barnehagen mangler en fast ansatt og barnehagens plan for å dekke opp for hennes fravær er å samarbeide med andre avdelinger. Det er særdeles uklart for meg hvordan det skal resultere i at en voksen blir til to, for jeg regner med de er like presset på voksne på andre avdelinger også. Ansatt nr. 4 var også veldig stabil og flink, men vedkommende jobber nå på en annen avdeling. Ansatt nr 5, som erstatter ansatt nr 4, er helt super på alle måter. Ansatt nr. 6 jobber egentlig på en annen avdeling, men skulle jobbe 20 prosent på vår avdeling. Det ble raskt avviklet. Det samme gjelder ansatt nr. 7, som skulle være 80 prosent på avdelingen. Tror ikke jeg har møtt vedkommende en gang, jeg husker hvertfall ikke hva personen heter. For å oppsummere er de altså 13 barn under to år og det er kun en person som jobber 100 prosent og to stk som i praksis jobber deltid. På en vanlig dag er det kun to ansatte og kanskje en tilfeldig vikar. På en god dag er de tre ansatte. Da setter de ikke inn en vikar. Det kan jeg forstå, for samtlige vikarer jeg ser, sitter kun passivt i et hjørne, så de fremstår ikke akkurat som en ressurs. Jeg forstår at jeg som forelder ikke har noe med om ansatte er sykemeldt eller ikke, eller hvor mange barn som er i barnehagen den aktuelle dagen. Så det er mye jeg ikke vet. Men dette føles utrygt og kaotisk og ikke minst dårlig organisert. Jeg har snakket med styrer og hun kommer med det vanlige svaret som at det er krevende med sykemeldinger osv. Og det skjønner jeg, for all del. Men det virker jo som alle de sykemeldte jobber på samme avdeling? Med så høyt fravær, burde de i det minste ha en fast vikar? Hvordan er bemanningen i deres barnehage? Anonymkode: 448c7...2e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #2 Del Skrevet 27. september 2024 Det høres veldig kjent ut. Skjønner godt at det er irriterende for dere foreldre - og at det oppleves utrygt. Det er likevel ståa i de fleste barnehager i dag, tror jeg. Midlene til vikar (og nytt leke- og formingsmateriell) strupes og vi ansatte strekker oss enda mer enn vi gjorde før for å dekke opp så godt vi kan. Resultatet er null å gå på og en styrer som vegrer seg for å stenge avdeling(er) når bemanningen ikke er forsvarlig. Det blir litt sånn: «det gikk i dag og»-mentalitet, men det er ikke bærekraftig på sikt. Jeg har jobbet i barnehage siden starten på 2000-tallet, i flere kommuner, og det var sånn da og. Forskjellen var kanskje at vi fikk fornyet de materialene vi ønska oss. Anonymkode: bfbdc...f31 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 27. september 2024 #3 Del Skrevet 27. september 2024 Veldig kjent. Eneste bhg jeg opplevde stabil er den private unga gikk på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #4 Del Skrevet 27. september 2024 Vi opplever til tider at de er for mange på jobb , så har absolutt ikke noe å klage på ☺️ (kommunal barnehage på Sunnmøre) Anonymkode: b9763...a84 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonish91 Skrevet 27. september 2024 #5 Del Skrevet 27. september 2024 jegerrinne skrev (7 minutter siden): Veldig kjent. Eneste bhg jeg opplevde stabil er den private unga gikk på Ah! Som jeg angrer på at jeg valgte kommunalt 😭😭 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #6 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det høres veldig kjent ut. Skjønner godt at det er irriterende for dere foreldre - og at det oppleves utrygt. Det er likevel ståa i de fleste barnehager i dag, tror jeg. Midlene til vikar (og nytt leke- og formingsmateriell) strupes og vi ansatte strekker oss enda mer enn vi gjorde før for å dekke opp så godt vi kan. Resultatet er null å gå på og en styrer som vegrer seg for å stenge avdeling(er) når bemanningen ikke er forsvarlig. Det blir litt sånn: «det gikk i dag og»-mentalitet, men det er ikke bærekraftig på sikt. Jeg har jobbet i barnehage siden starten på 2000-tallet, i flere kommuner, og det var sånn da og. Forskjellen var kanskje at vi fikk fornyet de materialene vi ønska oss. Anonymkode: bfbdc...f31 Takk for svar. Ja, ser at de ansatte strekker seg langt, så det handler virkelig ikke om at jeg synes de ansatte gjør en dårlig jobb. Jeg forstår veldig godt at de ikke kan være to steder på en gang og jeg vet at det er vondt å føle seg utilstrekkelig. Jeg ser også at barn som gråter ikke får oppmerksomhet fordi de voksne er opptatt med for eksempel å snakke med meg om noe som absolutt kan vente eller sløyfes helt. Jeg tolker det som at de ansatte er så emosjonelt slitne at de ikke "hører" barnet. Vi vurderer å bytte barnehage, men om dette er normen, så har det jo ingen hensikt. TS Anonymkode: 448c7...2e2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #7 Del Skrevet 27. september 2024 Nonish91 skrev (1 minutt siden): Ah! Som jeg angrer på at jeg valgte kommunalt 😭😭 Min går i kommunal og selv om de har lav bemanning (fordi loven sier det er de de får) og litt problemer med sykefravær og vikarer opplever jeg at de har mye mer stabil ansattgruppe og mindre barnegrupper enn på den private barnehagen min venninnes barn på samme alder går i. De andre jeg kjenner med barn i private barnehager har ikke noe høyere bemanning enn hos oss og alle har større barnegrupper enn i min kommunale barnehage. Det er bare bemannet etter loven overalt. Og fordi de private her i kommunen har lenger åpningstider enn de kommunale blir jo det i praksis ennå færre ansatte fordi de jo går vakter så lenger åpningstid = mer tid med færre voksne. Det er helt håpløst TS. Barnehageansatte sier hele tiden at foreldre må gjøre noe med dette men jeg vet ikke helt hva jeg som forelder kan gjøre Har meldt meg inn i Foreldreopprøret og Barnehageopprøret og skrevet under på ting og stemmer på partier som vil øke penger gitt til barnehager men det er jo en dråpe i havet. Håper de som faktisk jobber i barnehagene melder avvik på avvik når det er sånn som du beskriver i HI. Akkurat det med sykdom er jo litt uflaks også. Ene som er sykemeldt i vår bhg vet jeg grunnen og det er ikke relatert til jobben i det hele tatt. Men jeg ser jo mange bhgansatte blir syke pga arbeidet. Og det at det da blir ennå mer jobb på de som er der vil jo gi større sjanse for at de blir syke igjen. Skikkelig kjipt og det går ut over både de ansatte men ikke minst barna. Anonymkode: fe8a6...c62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #8 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min går i kommunal og selv om de har lav bemanning (fordi loven sier det er de de får) og litt problemer med sykefravær og vikarer opplever jeg at de har mye mer stabil ansattgruppe og mindre barnegrupper enn på den private barnehagen min venninnes barn på samme alder går i. De andre jeg kjenner med barn i private barnehager har ikke noe høyere bemanning enn hos oss og alle har større barnegrupper enn i min kommunale barnehage. Det er bare bemannet etter loven overalt. Og fordi de private her i kommunen har lenger åpningstider enn de kommunale blir jo det i praksis ennå færre ansatte fordi de jo går vakter så lenger åpningstid = mer tid med færre voksne. Det er helt håpløst TS. Barnehageansatte sier hele tiden at foreldre må gjøre noe med dette men jeg vet ikke helt hva jeg som forelder kan gjøre Har meldt meg inn i Foreldreopprøret og Barnehageopprøret og skrevet under på ting og stemmer på partier som vil øke penger gitt til barnehager men det er jo en dråpe i havet. Håper de som faktisk jobber i barnehagene melder avvik på avvik når det er sånn som du beskriver i HI. Akkurat det med sykdom er jo litt uflaks også. Ene som er sykemeldt i vår bhg vet jeg grunnen og det er ikke relatert til jobben i det hele tatt. Men jeg ser jo mange bhgansatte blir syke pga arbeidet. Og det at det da blir ennå mer jobb på de som er der vil jo gi større sjanse for at de blir syke igjen. Skikkelig kjipt og det går ut over både de ansatte men ikke minst barna. Anonymkode: fe8a6...c62 Jeg forstår heller ikke hva vi som foreldre egentlig kan gjøre. Vi har ingen forutsetninger for å mene noe om bemanningen er forsvarlig eller ikke. Vi er jo tross alt ikke der, det er jo hele hensikten med barnehagen. Vi får minimal informasjon om bemanning. Det er mye informasjon vi heller ikke kan få, av åpenbare årsaker. Vi vet ikke om halve barnegruppa tilfeldigvis er hjemme med sykdom. Da er det jo ikke noe problem med færre voksne. Vi vet ikke noe om situasjonen på huset totalt sett. Alle politikere ønsker å spare penger, så hvilket parti skal jeg stemme på? Facebokkgrupper og underskriftskampanjer hjelper ikke. Jeg tenker det eneste som hjelper er at styrer stenger barnehagen/avdelingen hver eneste gang bemanningsnormen, som jo er en minimumsnorm, ikke er oppfylt. Det vil resultere i mange sinte og frustrerte foreldre og arbeidsgivere, men da er det kanskje noen beslutningstakere som får opp øynene. Og kanskje de ansatte slipper en evig runddans med sykemeldinger fordi belastningen er for stor på de som er igjen. TS Anonymkode: 448c7...2e2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #9 Del Skrevet 27. september 2024 Det høres ekstremt it men kan skje selvsagt i flere barnehager også, faste vikarer er vanskelig å få tal i dessverre Anonymkode: f02f3...bf1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pingeling Skrevet 27. september 2024 #10 Del Skrevet 27. september 2024 Syns det er bra bemanning. Alltid kun en ansatt frem til 08, men det er sjeldent barn før åtte, så de 1-2 som er der går greit med en ansatt. Samme etter 16, men de fleste er hentet før det så er kun 2-3 etter det maks. Så de er stort sett 3-4 ansatte på barna. Dette er 2022 kull. Det er alltid de samme ansatte. Når hun ene ped lederen (det er to på avd) langtidssykemeldt så kom det inn en kjent fast vikar som nå har vært der i et halv år nå. Også har de 1-2 andre vikarer som er kjente som kommer inn ved ferie/korttids fravær. Om de har endringer i tilkallingsstaben av vikarer så vil nye vikarer alltid få en dag eller to på avdelingene som en ekstra person for at barna skal bli vant til de. Alltid masse informasjon ved fravær og hvem som kommer inn i stedet for. Elsker barnehagen vår 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clara11 Skrevet 27. september 2024 #11 Del Skrevet 27. september 2024 Det er dessverre realiteten i mange barnehager, både private og kommunale. Vikarbudsjettet er minimalt til ikke-eksisterende, og det finnes ofte heller ikke gode vikarer å oppdrive når det er behov. Jeg synes det er bra foreldre engasjerer seg i foreldreopprøret. Selv om barnehageansatte har ropt lenge opplever jeg at det er et noe større fokus på bemanningsutfordringene i mediene enn tidligere, og jeg håper virkelig noen politikere innser alvoret snart og tar tak i problemet. Jeg forstår godt at du vurderer å bytte barnehage. Selv om det er utfordringer knyttet til bemanning i barnehager over hele landet, finnes det barnehager som har mer stabil bemanning enn andre. Jeg tror det er verdt å undersøke andre barnehager i nærområdet. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #12 Del Skrevet 27. september 2024 5 ansatte på 15 barn på småbarn og 3 ansatte på 15 barn på storbarn men mye sykdom og er ikke alltid de erstatter fravær med vikar Anonymkode: a73ad...91f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #13 Del Skrevet 27. september 2024 Nonish91 skrev (1 time siden): Ah! Som jeg angrer på at jeg valgte kommunalt 😭😭 Vel, jeg jobber privat og her er det sånn ca som det beskrives i HI. Og som andre har nevnt, har verken dgl leder eller vi andre som jobber her noe å gå på mtp vikarbudsjett eller ekstra personal for å dekke opp ulike varianter av fravær. Så privat vs kommunal trenger overhodet ikke bety mer midler i private. Beklageligvis er bemanningssituasjonen gått fra litt utfordrende til totalt uakseptabel ila de siste årene. Jeg synes det utrolig rart at det fra politisk hold ikke gjøres noenting somhelst for å bedre hverdagen i barnehagene. Det holder ikke å applaudere oss såkalte superhelter, når barna vi jobber med likevel mangler voksentilsyn store deler av dagen Anonymkode: 4be38...a61 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #14 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for svar. Ja, ser at de ansatte strekker seg langt, så det handler virkelig ikke om at jeg synes de ansatte gjør en dårlig jobb. Jeg forstår veldig godt at de ikke kan være to steder på en gang og jeg vet at det er vondt å føle seg utilstrekkelig. Jeg ser også at barn som gråter ikke får oppmerksomhet fordi de voksne er opptatt med for eksempel å snakke med meg om noe som absolutt kan vente eller sløyfes helt. Jeg tolker det som at de ansatte er så emosjonelt slitne at de ikke "hører" barnet. Vi vurderer å bytte barnehage, men om dette er normen, så har det jo ingen hensikt. TS Anonymkode: 448c7...2e2 De snakker med dere fordi det er en del av jobben deres, selv om andre barn gråter. Hadde man ikke gjort det så hadde det vært feil det og. Når det først er sagt så er det definitivt ikke normen med slike bemanningsløsninger (og ikke lov heller, eksempelvis det med ansatt nummer tre som på magisk vis lånes fra andre avdelinger) så bare bytt barnehage dere! Anonymkode: b2779...f7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #15 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Min går i kommunal og selv om de har lav bemanning (fordi loven sier det er de de får) og litt problemer med sykefravær og vikarer opplever jeg at de har mye mer stabil ansattgruppe og mindre barnegrupper enn på den private barnehagen min venninnes barn på samme alder går i. De andre jeg kjenner med barn i private barnehager har ikke noe høyere bemanning enn hos oss og alle har større barnegrupper enn i min kommunale barnehage. Det er bare bemannet etter loven overalt. Og fordi de private her i kommunen har lenger åpningstider enn de kommunale blir jo det i praksis ennå færre ansatte fordi de jo går vakter så lenger åpningstid = mer tid med færre voksne. Det er helt håpløst TS. Barnehageansatte sier hele tiden at foreldre må gjøre noe med dette men jeg vet ikke helt hva jeg som forelder kan gjøre Har meldt meg inn i Foreldreopprøret og Barnehageopprøret og skrevet under på ting og stemmer på partier som vil øke penger gitt til barnehager men det er jo en dråpe i havet. Håper de som faktisk jobber i barnehagene melder avvik på avvik når det er sånn som du beskriver i HI. Akkurat det med sykdom er jo litt uflaks også. Ene som er sykemeldt i vår bhg vet jeg grunnen og det er ikke relatert til jobben i det hele tatt. Men jeg ser jo mange bhgansatte blir syke pga arbeidet. Og det at det da blir ennå mer jobb på de som er der vil jo gi større sjanse for at de blir syke igjen. Skikkelig kjipt og det går ut over både de ansatte men ikke minst barna. Anonymkode: fe8a6...c62 Avvik her meldes i et system som gå til styrer og ikke lenger så hva er nytten der 🙃 Anonymkode: b2779...f7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #16 Del Skrevet 27. september 2024 Jobber på 0-3 års avdeling. Det er 1 tidligvakt alene fra 07.15-08.00, med ca 7-8 barn. Mange beskjeder fra foreldre skal tas i mot på morgenen, barna skal sjekkes inn, mange trenger et fang, vil bli løftet, noen er lei seg, noen krangler, noen vil bli lest for. Kl 08 kommer mellomvakten og kl 09 ( ped leder kommer kl 10) kommer seinvakten . Ca to dager i uken, eller mer er det møter fra ca kl 10 - 11/12, dette er avdelingsmøter og pedagogmøter, da er det 2 voksne til stede på avdelingen. Fra kl 12.30 - 14. 00 er det pauser, da er det også 2 voksne på avdelingen. Kl 14.45 går tidligvakten ( ped leder går kl 13.30) . Kl 15.30 går mellomvakten hjem. Seinvakten er aleine med ca 7 barn til rundt 16.15, barnehagen stenger 16.30. Dette er på en småbarnsavdeling med 10 små barn mellom 1-2 år . Ellers er avdelingen vår veldig stabil, vi er 3 damer som har jobbet sammen i ca 7 år som stortrives sammen og med jobben vår . Eneste vi kunne ønske er mye bedre bemanning, at vi slapp å være alene med så mange barn. Anonymkode: aa86b...798 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #17 Del Skrevet 27. september 2024 Det hørtes fryktelig utrygt ut for både barn og foreldre. Kan dere søke dere til en annen bhg? På basen til sønnen min er de 10 barn, 4 faste ansatte i 100% stilling, 2 ped.ledere. Veldig stabile, flinke og engasjerte folk vi alle er veldig glad i ❤️ Kommunal bhg i Oslo. Anonymkode: f42de...c91 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 28. september 2024 #18 Del Skrevet 28. september 2024 (endret) Underbemanning rokker svært mye med stabiliteten, og fører til flere sykemeldinger (pengebruk), som fører til mer vikarbruk (pengebruk). Ved å øke grunnbemanningen, så unngår du veldig mye sykemeldinger og all vikarbruken, man får stabilt mannskap som jobber effektivt, trives, og ikke minst lykkelige barn i skole og bhg, og lykkelige eldre på sykehjem og sykehus. Og det beste, det er billigere enn økte sykemeldinger og vikarbruk. Men tror du de som sitter å styrer ovenfra klarer å forstå enkel 2+2? 🤔 På tide at alle som ønsker Norge i riktig retning stemmer Konservativt ved stortingsvalget i 2025. Endret 28. september 2024 av frivis 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet 28. september 2024 #19 Del Skrevet 28. september 2024 Har jobbet som vikar i litt over 2 og et halvt år. Jobbet veldig mye det første året. Men de greier ikke å gi en ufaglært en liten stillingsprosent. Jeg søkte barnehagelærere utdanning deltid i fjor og gikk et halvt år for jeg måtte slutte til jul pga jeg ikke fikk en eneste vakt. (Altså økonomien gikk ikke rundt (7k fra lånekassa dekker dessverre ikke husleie, mat og div forsikringer). De spurte kun den ene dagen jeg hadde nett undervisning og når jeg da sa nei 2 ganger så fant de jo ofc en ny vikar. Satt da ledig de 4 andre dagene og omtrent venta på en telefon. Fikk også beskjed av de andre ansatte at de sårt trengte vikar, men de fikk ikke. Med en gang jeg sluttet på skole fikk jeg jobbe nesten 100% frem til sommeren. Fant ut i februar at vi venter barn. Så er nå i siste delen før termin i november. Har igjen ikke fått en eneste vakt etter sommerferien (selv om formen har vært ganske bra). Så går egentlig ufrivillig på dagpenger og har greid å skaffe meg en liten stilling som kjøkken assistent på en leirskole. Bor på en veldig liten plass så er kun innen helse det er «lett» å få seg 100% stilling. Og jeg har prøvd det ut og det passet ikke for meg i det hele tatt. Hadde det ikke vært for at vi bor på familie gården så hadde vi flyttet til et sted hvor det er lettere å få seg jobb. Men ja, det er veldig mye hull og mangel på personell over hele landet. Og de skriker etter vikarier og ansatte. Tenker også ofte at det er bedre å ansatte en vikar i en periode enn å gå uten en ansatt pga den mangler utdanning. Ofte kan det lette litt på humøret til de andre som gjør at de ikke blir utslitt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #20 Del Skrevet 28. september 2024 frivis skrev (57 minutter siden): Underbemanning rokker svært mye med stabiliteten, og fører til flere sykemeldinger (pengebruk), som fører til mer vikarbruk (pengebruk). Ved å øke grunnbemanningen, så unngår du veldig mye sykemeldinger og all vikarbruken, man får stabilt mannskap som jobber effektivt, trives, og ikke minst lykkelige barn i skole og bhg, og lykkelige eldre på sykehjem og sykehus. Og det beste, det er billigere enn økte sykemeldinger og vikarbruk. Men tror du de som sitter å styrer ovenfra klarer å forstå enkel 2+2? 🤔 På tide at alle som ønsker Norge i riktig retning stemmer Konservativt ved stortingsvalget i 2025. Denne! Anonymkode: fe9b0...137 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå