Gå til innhold

Dere som har hatt ryggsmerter/falsk isjas..hvilken

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvilken behandling er det mest gunstig å prøve når det ikke går over av seg selv?
fysioterapeut? Kiropraktor? Andre? 
evnt hva annet kan funke? 

Har en tidvis kranglete korsrygg og det er som regel et snev av falsk isjas symptomer og 😣

Anonymkode: a28cf...f88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trening :) ville gått til fysioterapeut og fått et opplegg med øvelser.

Anonymkode: e03e7...268

• Liker 1
Skrevet

Gått til både fysio og kiropraktor. Det viktigste er å gå til noen som gir deg et fornuftig treningsopplegg for å styrke kjernemuskulatur i kombinasjon med behandling. Jeg fikk enkle statiske øvelser som har gjort underverker. Gikk lite tur, fikk beskjed om å ikke gjøre det fordi det trigget nerven og ga mer stråling i benet. Nå kan jeg gå lange turer uten problemer :) 

Anonymkode: 7c29a...83f

Skrevet

Gåing i ulendt bratt terreng eneste som hjelper meg

Anonymkode: 4a146...9d4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

"Trening",gåing i ulendt terreng og fysisk arbeid tar knekken på meg. 

Vil anbefale svømming. Har man tatt ryggen,fungerer ryggsvømming på meg. 

Anonymkode: 75263...e18

Skrevet

TRENING. Uten tvil. Gjennomført to omfattende operasjoner i rygg, og levd med dette i maaange år. Mye smerter og immobilitet. 
Gå tur i skogen på dårlige dager, og start med styrketrening 1-3 dager i uken med svært gradvis tilnærming. 
Gjøre det jevnlig er viktigere enn hvor hardt du trener. I sær i starten. 
Jeg har prøvd alt av annen behandling, men trening er det eneste som hjelper langsiktig og stabiliserer helsa.

Anonymkode: 62e21...105

Skrevet

Ikke gå til kiropraktor. Sørg for å få strukket ut ryggraden din med jevne mellomrom. Stå med knærne lett bøyd og med litt avstand mellom føttene og len deg fremover til du "henger" fremover. Etter noen ganger med dette kan du prøve å vugge overkroppen fra side til side. 

Grunnen til at jeg sier at du ikke skal gå til kiropraktor er fordi flere i familien min har blitt "ødelagte" av å gå der, såpass at de er blitt avhengige av å bli "knekt opp" av kiropraktoren med jevne mellomrom for å funke. Det tar aldri slutt. Etter noen uker/ måneder med kiropraktor er det på`n igjen. Det blir dyrt, og lite hensiktsmessig. 

Dra til fysioterapeut og få deg et treningsopplegg som du kan utføre både der og hjemme/ på treningssenter er mitt beste råd. 

Anonymkode: f6b2a...9fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke gå til kiropraktor. Sørg for å få strukket ut ryggraden din med jevne mellomrom. Stå med knærne lett bøyd og med litt avstand mellom føttene og len deg fremover til du "henger" fremover. Etter noen ganger med dette kan du prøve å vugge overkroppen fra side til side. 

Grunnen til at jeg sier at du ikke skal gå til kiropraktor er fordi flere i familien min har blitt "ødelagte" av å gå der, såpass at de er blitt avhengige av å bli "knekt opp" av kiropraktoren med jevne mellomrom for å funke. Det tar aldri slutt. Etter noen uker/ måneder med kiropraktor er det på`n igjen. Det blir dyrt, og lite hensiktsmessig. 

Dra til fysioterapeut og få deg et treningsopplegg som du kan utføre både der og hjemme/ på treningssenter er mitt beste råd. 

Jeg har hørt om lignende tilfeller så derfor jeg var så usikker på hvem jeg burde kontakte - jeg er aktiv og går turer, men syns styrketrening er vanskelig for å være ærlig. 
Og hvertfall når man har litt plager nå og da - så vanskelig å vite hva man skal gjøre/ikke gjøre, hvor mye osv. 

i kveld har det vært skikkelig vondt, så jeg får ringe litt rundt over helgen om det ikke bedrer seg 🤞🏻ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da har man virkelig vært hos feil kiropraktor. Har vært hos 2 stk for forskjellige problemer, hvor ene var prolaps/isjasis. Fikk ekstremt god hjelp, og er mer eller mindre symptomfri nå etter noen mnd. Men jeg fikk ikke bare behandling, jeg fikk også sett med øvelser som var veldig viktig å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har hørt om lignende tilfeller så derfor jeg var så usikker på hvem jeg burde kontakte - jeg er aktiv og går turer, men syns styrketrening er vanskelig for å være ærlig. 
Og hvertfall når man har litt plager nå og da - så vanskelig å vite hva man skal gjøre/ikke gjøre, hvor mye osv. 

i kveld har det vært skikkelig vondt, så jeg får ringe litt rundt over helgen om det ikke bedrer seg 🤞🏻ts

Det er styrketreningen som er viktig, så det bør du prioritere. Men du må trene riktig, og derfor lurt å oppsøke en behandler. Styrketrening er også forebyggende for senere, for har du først fått ryggproblemer så er det ofte en indikasjon på svak kjernemuskulatur. Jeg trener styrke for mage/rygg kun et par minutter daglig, og det er veldig gjennomførbart. 

• Liker 1
Skrevet

Turer i skogen har hjulpet meg gjennom prolaps, isjias og andre ryggvondter 😊 Startet rolig, presset meg ikke og kunne til slutt jogge meg hjem 😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Margeritt skrev (2 timer siden):

Turer i skogen har hjulpet meg gjennom prolaps, isjias og andre ryggvondter 😊 Startet rolig, presset meg ikke og kunne til slutt jogge meg hjem 😊

Oi.

Jeg har fått vondt i ryggen og strålinger ned i beina av nettopp skogsturer og fysisk arbeid.  En liten vridning er nok. PANG! så er det løs....  På torsdag måtte jeg få hjelp av sønnen min til å pusse tennene. Bruker fortsatt krykker, skulle egentlig tatt meg en dusj men er redd for å dette og knuse hele kabinettet. Tar 1200Mg ibux og 1000 Paracet hver fjerde time.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Oi.

Jeg har fått vondt i ryggen og strålinger ned i beina av nettopp skogsturer og fysisk arbeid.  En liten vridning er nok. PANG! så er det løs....  På torsdag måtte jeg få hjelp av sønnen min til å pusse tennene. Bruker fortsatt krykker, skulle egentlig tatt meg en dusj men er redd for å dette og knuse hele kabinettet. Tar 1200Mg ibux og 1000 Paracet hver fjerde time.

Enig. Jeg fikk beskjed av både fysio og kiropraktor om å ikke gå turer, men ha hovedfokus på styrketrening. Turer på 5 minutter per dag ok for lett bevegelse, men de sa at de har gått mer bort fra "ut og gå", og at det er styrketreningen som gjelder. Kom deg til en behandler som gir deg øvelser og treningsopplegg. Statiske øvelser er det som er viktig, du må ikke finne på å ta situps eller andre ting som gir vridning i ryggen. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...