Gå til innhold

God på katt? Trenger å forstå katten min

moff

Anbefalte innlegg

Vi har tatt over en godt voksen katt fra finn som ble beskrevet som aggressiv, og skulle derfor ikke inn i et hjem med små barn. (Vi har ikke små barn). 

Vi har hatt den en stund nå, men vi forstår ikke helt signalene som katten sender, så her trenger vi hjelp! 

Katten er fryktelig kosete, så kosete at suglet renner og den maler så sofaen vibrerer. Men plutselig midt i styrkingen så biter den skikkelig til i hendene. 

Vi klarer ikke se helt når det skjer, så vi tenkte vi bare måtte kose kortere av gangen. Problemet er at den biter dersom vi stopper for tidlig også? 

Dersom den er veldig veldig kosete og tydelig maser om kos, stryker seg opp til oss, legger seg på fanget men ikke får kos, så biter den også 😂 

Kan det være så enkelt som at den biter når den er uenig, og at det den er uenig i bare varierer veldig, eller sender den andre signaler først, som vi er for uerfarne til å legge merke til? 

Hvilke signaler bør vi se etter? 

Den har vært på full helseskjekk altså og er frisk som en fisk. (Kastert hannkatt) Og dersom den bare biter resten av livet, så skal vi tåle det veldig fint. Venner og bekjente er advart om uforutsigbar biting og kosing på egen risiko 😂 haha

Endret av moff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være den har lært seg at den oppnår det den ønsker med å bite. Det kan altså være lært atferd.

Uten at jeg vet om det gjelder deres katt, så vil jeg si at katter kan ha svært subtile signaler om at de har fått nok kos. Det er små ting som at de maler lavere/slutter å male, blir bittelitt stille i kroppen og kanskje beveger på et øre eller slår med halen. Slike små tegn er signaler om at de nå har fått nok kos.

Hvis den biter når du slutter å kose så hadde jeg satt den på gulvet og gått bort. For å lære den at hvis den biter i en slik situasjon, så forsvinner kos og oppmerksomhet.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig biter den fordi den er overstimulert. Det er ikke uvanlig for kattunger og for voksne katter som har bodd i hjem med dårlig dyrevelferd

Anonymkode: 427ec...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er til hjelp.

De kan bli overstimulert noen ganger, ser det på vår frøken når hun vil ha oppmerksomhet men hun er i et frustrert humør og sikkert vil leke også. Hun beveger seg bråere og mjauer mer frustrert. Da stryker hun seg, så biter hun meg i leggen. Jeg er ikke så flink til å si ifra, samboer sier nei till henne og flytter henne, jeg viker heller unna for tørr ikke løfte henne opp når hun er sintere. 

Har hørt de kan ha litt hirierki tendenser, så det kan være en slags kamp om hvem som er øverst som foregår 😅

Også om dere stryker han feil, eller kommer med hånden fra en vinkel som er truende for dem, men samtidig da er det rart at det blir bitt når dere ikke stryker også. 

Jeg følte alltid for å stryke henne for å si unnskyld om jeg stråk henne feil, gikk inn i henne om hun kom løpende osv, men merket fort at det er et nei. Å holde seg unna er best om de først er frustrerte, ellers blir det mottatt som nok et feiltrinn og et plag/angrep. 

Anonymkode: 1bf01...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett annet signal kan være øynene. Katten kan slumre med lukkede eller halvåpne øyne, eller se ut som om den dagdrømmer med tunge øyelokk. Hvis katten blunker sakte, prøv å blunke sakte tilbake for å vise at du også er avslappet – denne etterligningen er en flott måte å knytte bånd med katten på. Værhårene er avslappet og halen rolig – eller den kan holdes høyt med en svak krøll hvis katten har reist seg for å hilse på deg. Hvis du stryker katten, kan den lukke øynene i tilfredshet og begynne å male. Dette er tegn på en avslappet / glad katt. Hvis katten har store,åpne øyne som ikke blunker så kan dette bety at den er engstelig,redd,sint.. med mer. Prøv å legg merke til øyne og hale neste gang den biter. Kanskje alle tegnene er der,men dere bare ser det ikke.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en katt som biter veldig løst hvis jeg slutter å klappe den før den vil jeg skal slutte. 

Hvor på kroppen er det dere klapper den når den biter? Katter vil som regel vifte med halen hvis de er irriterte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mest sannsynlig biter den fordi den er overstimulert. Det er ikke uvanlig for kattunger og for voksne katter som har bodd i hjem med dårlig dyrevelferd

Anonymkode: 427ec...86d

Ja, vår frøken var i et dårlig hjem før hun kom til oss, hun er til tider engstelig for å være alene og har en sjelden gang disse overstimulert faukene sine. Har blitt bedre med tiden, før løp hun panisk etter oss hver gang vi forlot rommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (1 minutt siden):

Ett annet signal kan være øynene. Katten kan slumre med lukkede eller halvåpne øyne, eller se ut som om den dagdrømmer med tunge øyelokk. Hvis katten blunker sakte, prøv å blunke sakte tilbake for å vise at du også er avslappet – denne etterligningen er en flott måte å knytte bånd med katten på. Værhårene er avslappet og halen rolig – eller den kan holdes høyt med en svak krøll hvis katten har reist seg for å hilse på deg. Hvis du stryker katten, kan den lukke øynene i tilfredshet og begynne å male. Dette er tegn på en avslappet / glad katt. Hvis katten har store,åpne øyne som ikke blunker så kan dette bety at den er engstelig,redd,sint.. med mer. Prøv å legg merke til øyne og hale neste gang den biter. Kanskje alle tegnene er der,men dere bare ser det ikke.

Ja! Skriver under på denne. Å blinke har hjulpet oss så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig den blir overstimulert om de blir kost på samme sted for lenge. Kanskje den blir kost på et følsomt område. Uansett kommuniserer den at den har fått nok. 

Du får prøve å følge med om du legger merke til hvordan katten er like før den hogger til, så du slipper disse hoggene. 

Hadde en slik katt jeg også, og lærte etter hvert hva jeg skulle se etter. Den begynte å løfte på hodet og se på hånda. Da var det bare å stoppe. 

Anonymkode: 7a9c9...88b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...