Gå til innhold

Trener 3 gang i uka men går ikke ned noe mye

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trener 1-2 timer 3 ganger i uka, og har gått litt ned i fett og opp i muskelmasse. Og veier nå ca 116 kg. Men det er ca 1 kg i uka ned.  Jeg passer også på hva jeg spiser og ligger på rundt 100 g proteiner pr dag, 80g karbohydrater og 50g fett.  Og ligger på ca 1200 kcal pr dag etter råd fra lege på sykehuset.  
Men føler jeg legger i mye innsatts med trening for å gå ned så lite.  Har gått ned 1,5 kg i uka for noen år siden på samme kosthold og da trente jeg ikke men var noe yngre.  Kan det være pga alder (er 30)?

Anonymkode: 744b5...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 år er ingen alder. Hvor lenge har du trent og fulgt diett nå? 1 kilo i uka er bra, og det er viktig å forstå at antall kilo plutselig kan endre seg. I en periode er mer nedgang, mens i andre perioder mer stillstand. Selv om vekten ikke beveger seg så fort som du ønsker, så kan du fortsatt ha mistet cm. 

4 kilo i mnd er nesten 50 kilo på 1 år, for å sette det i perspektiv. Og det er veldig bra. 

Anonymkode: d34fa...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 kg i uken er mye å gå ned. Det høres ganske riktig ut med kaloriinntaket du har. Jeg hadde vært overlykkelig om jeg greide 1 kg i uken, men selv med lavere kaloriinntak og greit aktivitetsnivå går ikke det for meg (er 50).

Anonymkode: 2de40...bd6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje få litt mer realistisk syn på det p hån ned i vekt… å gå ned flere kilo innlem høres mer ut som noe Instagram influencers prøver å normalisere… med mindre du er helt sykelig overvektig.

Anonymkode: 776a1...435

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje få litt mer realistisk syn på det p hån ned i vekt… å gå ned flere kilo innlem høres mer ut som noe Instagram influencers prøver å normalisere… med mindre du er helt sykelig overvektig.

Anonymkode: 776a1...435

Men jeg er jo sykelig overvektig, og har gått ned mer før.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

30 år er ingen alder. Hvor lenge har du trent og fulgt diett nå? 1 kilo i uka er bra, og det er viktig å forstå at antall kilo plutselig kan endre seg. I en periode er mer nedgang, mens i andre perioder mer stillstand. Selv om vekten ikke beveger seg så fort som du ønsker, så kan du fortsatt ha mistet cm. 

4 kilo i mnd er nesten 50 kilo på 1 år, for å sette det i perspektiv. Og det er veldig bra. 

Blir 4 måneder snart og har ikke gått betydelig ned om midjen, rumpe, armer og lår selv om jeg har gått ned nesten 18 kg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du er veldig flink, 1 kg i uken er mye! 

Fortsett med den gode jobben du gjør 👍🤩

Anonymkode: 21eba...cb6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du styrke? Husk at økt muskelmasse både veier og tar plass. Dette påvirker både at du ikke går ned så fort du ønsker og at du ikke mister like mange cm som ønsket. Men du vil ende opp «strammere» når du går ned vekt ved å fortsette slik. Høres ut som om du er på en god vei. Men 1200 kcal når du trener 1-2 timer høres lite ut. 

Anonymkode: 3b41c...02b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men jeg er jo sykelig overvektig, og har gått ned mer før.

Blir 4 måneder snart og har ikke gått betydelig ned om midjen, rumpe, armer og lår selv om jeg har gått ned nesten 18 kg,

18 kilo er bra nedgang. Trener du riktig/i samarbeid med enten PT eller fysioterapeut? Kvalitet på treningen er viktigere enn kvantitet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 kg er jo helt rått!! Prøv å bær en sekk med 18 kg, det er tung vekt du nå er kvitt! Stå på videre, det du gjør nå funker jo utrolig bra! 

Endret av Lineaaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mist motivasjonen, vektnedgang er et maraton, ikke en sprint. Det tok deg lang tid å legge på deg kiloene og de forsvinner ikke noe raskere enn du la de på deg.

Det er mye sunnere og mye mer hensiktsmessig å gå ned 1kg i uka, enn å prøve å tvinge frem raskere vektnedgang. De som går ned raskere enn det, også sykelig overvektige, mister som regel mye vann i begynnelsen slik at det virker som om man går mer ned enn man faktisk gjør. Har du fått veid deg på en slik vekt som måler fettprosent osv? Da vil du kunne se hvor mye sammensetningen i kroppen faktisk har endret seg. Trener du styrke så vil du jo ikke miste centimeter like fort da du bygger muskler under fettet, men du må huske på at du bytter ut muskler med fett, eller rekomposisjon som de kaller det i kroppsbygging.

Har du bilder av deg selv fra før du startet? Om ikke så ville jeg tatt bilder nå, slik at du kan sammenligne om noen uker/måneder. 

Du merker kanskje ikke så mye selv, men det er fordi du er der hele tiden og det går gradvis. Noen som ikke har sett deg på noen måneder ser garantert kjempestor forskjell!

Trente du styrke forrige gang du gikk ned? Om ikke så er det jo antageligvis nettopp fordi du legger på deg muskler nå at du ikke går ned like mye i vekt, og med større muskler så kommer mer forbrenning fordi muskler krever energi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk ned 40 kg, følte jeg at jeg ikke hadde gått ned noe som helst etter de første 20 kiloene. Jeg var dog MYE sprekere. Og på bilder så er det jo tydelig forskjell, selv om da også var det vanskelig for MEG å se den, og jeg passet jo klær jeg ikke hadde pleid å passe. Men med de 10 neste kiloene så var det brått enorm forskjell! Mens de ti siste så kjente jeg ikke så mye forskjell lenger. 

Du gjør en kjempejobb. Det er å være konsistent som gjelder. 

Anonymkode: 6c40f...5f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 kg i uka betyr 52 kg i året om du holder den vektnedgangen. Selv om du "bare" går ned 2/3 av dette per uke så vil du være normalvektig neste år. Det er jo helt supert! 

Fortsett som du gjør. 

Anonymkode: 69d9d...e69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser du kaloriene du forbrenner på treningen da? 

Er enig i at 1 kg er godt nok. Men veier ca det samme selv og skjønner følelsen av at det går sakte.. 

Anonymkode: 7d9d6...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Spiser du kaloriene du forbrenner på treningen da? 

Er enig i at 1 kg er godt nok. Men veier ca det samme selv og skjønner følelsen av at det går sakte.. 

Anonymkode: 7d9d6...a26

Nei, gjør ikke det. Og forbrenner vanligvis mellom 500 og 800 kcal per treningsøkt. 

AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 17.54):

18 kilo er bra nedgang. Trener du riktig/i samarbeid med enten PT eller fysioterapeut? Kvalitet på treningen er viktigere enn kvantitet. 

Har en time styrke med PT i uka og to ganger i uka er jeg på 30 min cardio + 45 min styrke gruppetimer på senteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, gjør ikke det. Og forbrenner vanligvis mellom 500 og 800 kcal per treningsøkt. 

Har en time styrke med PT i uka og to ganger i uka er jeg på 30 min cardio + 45 min styrke gruppetimer på senteret.

Det gjør du nok ikke. 

Jeg tenker du overvurderer hvis mye du forbrenner og derfor ligger du i mindre kaloriforbruk enn du tror. Men det gjør virkelig ikke noe. 1 kg er helt ok! 

Anonymkode: 5fb03...b62

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det gjør du nok ikke. 

Jeg tenker du overvurderer hvis mye du forbrenner og derfor ligger du i mindre kaloriforbruk enn du tror. Men det gjør virkelig ikke noe. 1 kg er helt ok! 

Anonymkode: 5fb03...b62

Vel det er mellom 500 og 800 kcal som kommer opp i Apple Watchen min.  Og jeg teller kalorier veldig nøye, bruker kaffevekt for å få det på 0,1 g på ting som er kaloritette, om oljer og nøtter.  
Dette er ikke første gangen jeg teller kalorier og går ned i vekt. Bare første gang jeg har et fast treningsopplegg utenfor sykehusets opplegg.  Men jeg går på nye medisiner nå som tuller med stoffskifte mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tidligere har gått ned en del kan dette også være en grunn til at det går litt tregere nå, ifølge det jeg har lært. Jo mindre du veier dess mindre kalorier trenger kroppen og det går saktere. Men 1kg i uka er vel det som er anbefalt som maks, mener jeg? For rask nedgang er heller ikke bra for kroppen. 

Det høres ut som du gjør det veldig riktig. Du gjør en kjempejobb for kroppen din. Også for å holde vekten senere.

Som overvektig selv har jeg innsett at jeg har det mye bedre som overvektig i god form. Kan det hjelpe å flytte fokus litt fra vekta og heller rose deg selv for den utrolig gode jobben du gjør hver eneste dag? Du er i en livsstilsendring som skal vare hele livet. Om det tar noen ekstra måneder har lite å si i det store bildet, selv om jeg forståelse utålmodigheten det gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vel det er mellom 500 og 800 kcal som kommer opp i Apple Watchen min.  Og jeg teller kalorier veldig nøye, bruker kaffevekt for å få det på 0,1 g på ting som er kaloritette, om oljer og nøtter.  
Dette er ikke første gangen jeg teller kalorier og går ned i vekt. Bare første gang jeg har et fast treningsopplegg utenfor sykehusets opplegg.  Men jeg går på nye medisiner nå som tuller med stoffskifte mitt.

Klokker er dårlig på å vurdere kaloriforbruk og du kan risikere opptil 50% feil i oppgitt kaloriforbruk. Uansett så syns jeg du skal klappe deg selv på skulderen for nedgangen din er langt over gjennomsnittet og treningen din bidrar til at du bevarer muskelmasse nå mens du går ned i vekt. Fortsett som du gjør for det funker jo! Minn deg selv på at dette er et maraton og ikke en sprint, og at tålmodigheten din får satt seg på prøve.

Jeg heier på deg!

Anonymkode: 2b9b6...4f6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All treningen din er bra, og det er bra å bygge muskler. Men husk at muskler er tyngre enn fett, og mye fettvekt kan ha blitt erstattet av muskelvekt, noe som ikke vises på badevekta.

Selv veier jeg det samme som deg nå, etter å ha gått ned 30kg siden februar. Det er en snau kilo i uka i snitt. Jeg trener ingenting. Skyr trening og fysisk aktivitet som pesten. HATER det. Har aldri i mitt 55-årige liv satt mine bein i et treningssenter. Men man trenger jo ikke å trene for å gå ned i vekt. Aktivitet og trening forbrenner mer kalorier enn stillesitting, derfor kan trening hjelpe noen å gå ned i vekt. Vektnedgang handler til syvende og sist kun om å tilpasse kaloriinntaket til kaloriforbrenningen, og dermed sørge for at inntaket er lavere enn forbrenningen for å gå ned i vekt.

Jeg mener, som mange andre før meg i denne tråden, at du bør være fornøyd med din vektnedgang. Det går rette veien og tempoet er fornuftig. 0,5 til 1kg vektnedgang pr. uke er et bra tempo som ikke tar helt knekken på kroppen. Du kan jo ikke slutte helt å spise heller, for kroppen og hjernen trenger noe mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...