Gå til innhold

Påkledning i kulda, lag på lag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på snart 2 år som er litt rund rundt livet, uten å være overvektig. Hun må bruke en eller to størrelser større i bukser enn hva hun bruker på overkroppen. Nå når det har blitt kaldere lurer jeg på hvordan jeg skal kle henne best mulig. 

Bukser og leggings må brettes opp endel da hun bruker store størrelser pga. livvidden. Når hun da skal ha ull innerst (kan ikke bruke vanlige strømpebukser da disse blir for lange i beina), blir det et problem med at buksene blir for trange, og hun må ytterligere opp en størrelse, og enda mer oppbrett på buksene. Jeg kan ikke sy..så kunne ellers ha forsøkt å legge opp buksene. Men det blir jo endel plagg å legge opp også..

Er det noen som har noen tips? Bare bruke ull-leggings innerst og kjøpe bukser i enda en større størrelse, og brette de opp? Ser ikke noen annen løsning..?

Anonymkode: 00bd9...2a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråkle opp buksebeina er ikke spesielt vanskelig å håndsy :)

Men ja, barnet må jo ha klær som passer i livet, så da blir det ullstilongs/leggings/bukser og mellomlagsbukse utenpå.

Anonymkode: 6c5aa...40f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har et barn på snart 2 år som er litt rund rundt livet, uten å være overvektig. Hun må bruke en eller to størrelser større i bukser enn hva hun bruker på overkroppen. Nå når det har blitt kaldere lurer jeg på hvordan jeg skal kle henne best mulig. 

Bukser og leggings må brettes opp endel da hun bruker store størrelser pga. livvidden. Når hun da skal ha ull innerst (kan ikke bruke vanlige strømpebukser da disse blir for lange i beina), blir det et problem med at buksene blir for trange, og hun må ytterligere opp en størrelse, og enda mer oppbrett på buksene. Jeg kan ikke sy..så kunne ellers ha forsøkt å legge opp buksene. Men det blir jo endel plagg å legge opp også..

Er det noen som har noen tips? Bare bruke ull-leggings innerst og kjøpe bukser i enda en større størrelse, og brette de opp? Ser ikke noen annen løsning..?

Det er grenser på hvor mye «lag på lag» et barn virkelig trenger. De aller, aller fleste steder i Norge holder det med 2. Ja, bor du langt nord eller steder der temperaturen når -20-40 så må du ta grep. På det meste av sør- og Vestlandet opp til og med Trøndelag er en stilongs eller strømpebukse/joggebukse (bomull holder fint ned til -5 om barnet ikke liker ull) med en vinterdress av normalt god kvalitet over det barnet vil ha på seg 99,9% av vinteren. 

Små barn sitter ikke stille i en krok. De løper og hopper og aker og herjer. De holde varmen. Og du snakker om et barn på 2. Det har naturligvis evne til å formidle at det fryser eller svetter. Og om du føler at barnet er «litt treg» på å formidle? Øv på det nå i månedene som kommer. 1-2 måneder med øvelse utgjør enorme forskjeller i den alderen.

En stilongs i strikket materiale kan du bare klippe rett av. Strikk rakner ikke veldig lett. Så klipp av buksebeina på innertøyet og la kanten være som den er.

Anonymkode: e9ba4...7bf

• Nyttig 1
Skrevet

Longs og stilongs fungerer fint å ha litt for lange, stoffet er så tynt og ettersittende at det fordeler seg fint alikevel.

Også har de en ulldress over der, de er det god stretch i. 

Anonymkode: a1da1...14d

• Liker 1
Skrevet

Sjekk ut ribbestrikkbuksa til nøstebarn. Den er elastisk over alt, og funker veldig fint å brette opp (bare en brett, kan heller være dobbelt litt langt oppover leggen). Du ser det litt på bildene. Pleier heller ikke å være et problem om man må brette opp stillongsen litt.

Anonymkode: 42658...49d

• Liker 1
Skrevet

Stilongs i ull, med nøstebarn sin ribbestrikk-bukse i tillegg er helt gull under utedress. 
Inne kan barnet bruke stilongs og tunika/kjole. Praktisk og behagelig

Anonymkode: f61f2...2c0

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i ribbestrikk. Veldig tilpasningsdyktig, eller hva man skal si. Finnes mange løse joggebukser, med strikk i livet. Passer hun ikke det heller i sin størrelse? Beklager om det er et dumt spørsmål, jeg har det omvendte problemet med mine barn. Alt av underdeler faller av... Jeg har måttet sy inn strikk og knytting i livet på alle som ikke har det. Hva med å stikke for lange bukser ned i sokkene? Det kan brettes rundt ankelen, så det ikke blir klumpete. Det ser kanskje ikke så kult ut, men alternativene er jo litt begrensa om du ikke kan/vil sy.

Anonymkode: 5f491...0b3

• Liker 1
Skrevet

Ribbestrikk er bestilt! Takk for gode tips! :)

TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...