Gå til innhold

Hvordan ta opp med foreldre at barnet er svært overvektig og har dårlig hygiene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nyutdannet lærer på barneskolen og har en elev som er svært overvektig, såpass at det går utover livskvaliteten. Eleven unngår fysisk aktivitet både i gymtimene og i friminutt, sitter og ser på andre barn leke, spille fotball eller gjøre andre ting. Hver gang vi drar på tur er barnet syk. Eleven sier at hen er sliten og ikke orker å delta i lek og annen fysisk aktivitet. De gangene vi har dratt på en litt spontan tur, det hender vi drar ut på formiddagen for å ha uteskole i 2 timer. Så har eleven slått seg vrang og nektet å gå opp oppover bakker. Det har ført  til at han har måtte være igjen på skolen, mens resten av klassen har gått tur. 

I tillegg til dette har eleven med seg store matpakker, det er snakk om 4 skiver med pålegg , store flasker med juice som drikke, og gjerne en saftflaske i tillegg. 

Selvom barnet er lite aktivt så lukter hen ofte svette. Det er en stram lukt som følger barnet og hen har ofte fett hår. 

Jeg har drøftet dette anonymt med helsesykepleier på skolen. Hun sier at jeg må ta opp dette med foresatte, slik at de kan gi samtykke til videre oppfølging når det gjelder fedme og overvekt.

Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal ta opp dette uten å «fornærme» foresatte. De er ganske overvektige selv og har tilsynelatende dårlig hygiene.

Beklager hvis jeg fremstår som ugrei i det innlegget her, men prøver å gi et objektivt bilde av situasjonen. 

Anonymkode: 5c768...8f1

• Liker 2
  • Hjerte 10
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk råd hos mer erfarne kolleger, evnt nærmeste leder,  der får du bedre, sikrere og mer relevante råd om hvordan skolen pleier å håndtere sånne utfordringer.

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er ikke ditt felt, men helsesykepleier.

Helt utrolig at hun sier at du må ta tak i dette, dette er hennes jobb.

Ditt ansvar er undervisning ++, hennes ansvar er å følge opp elevene sin helse, både psykisk og fysisk. 

Anonymkode: 3ee25...dd0

Dette! Selvsagt er det hennes ansvar. Det er jo jobben hennes!

Anonymkode: c02b0...bf2

• Liker 7
  • Nyttig 9
Skrevet

Nå jobber jeg ikke i skolevesenet og er ikke utdannet lærer.

Men jeg hadde prøvd å være åpen og direkte om problemene dette gir. Ikke fokuser på din subjektive vurdering av deres omsorgsevner eller oppfølging. Men fokuser på utfordringene dette gir barnet i skolen i det daglige og tilby støtte/hjelp om det er ønskelig. Jeg tenker samtidig at du bør ta dette opp med din leder først for å få gode råd på veien og du bør ha med deg helsesykepleieren på skolen. Synes det er rart at hun ikke er mer på ballen men tipper det er et budsjettspørsmål.

Vi har to gutter i barneskolen og matboksen deres er stort sett alltid med 4 brødskiver med pålegg i tillegg til ulike frukttyper og kanskje litt snacks oppi. Men det varierer hvor mye som er spist oppi der. Av og til er matboksene tomme og andre dager er de nesten ikke rørt. Men det går fint, fordi vi vet at de klarer å regulere dette selv ut fra behovene de ulike dagene (som varierer veldig). Så akkurat mengden mat reagerer ikke jeg på her.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er ikke ditt felt, men helsesykepleier.

Helt utrolig at hun sier at du må ta tak i dette, dette er hennes jobb.

Ditt ansvar er undervisning ++, hennes ansvar er å følge opp elevene sin helse, både psykisk og fysisk. 

Enig!!!! Hun må ta tak idet, ikke du.

Anonymkode: 706a5...83c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette ligger ikke egentlig i din rolle. Samtidig som det i noen grad gjør det, når helsesykepleier ikke har fanget det opp.

Det kan være en krevende samtale å ta, ville bedt om veiledning fra overordnede. Det at barnet har fravær ved turer, er en god innfallsvinkel. Det er direkte skolerelatert. Hadde avventet matpakke og hygiene til det var etablert en samarbeidsrelasjon med foresatte.

Anonymkode: 3e498...073

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Få også hjelp av helsesykepleier til å f.eks sende ut en epost sim «hjelp» til Alle elevene om hva sunn lunsj er.

Du kan også sende ut epost til alle med anmodning om viktigheten av alle barna deltar. 

Vil ikke helsesykepleier ta tak så hadde jeg heller valgt Barnevernet enn å ta dialogen med foreldrene ta overvekt ikke er ditt fagfelt, det du KAN ta på møte er uviljen mot å delta på tur og manglende deltagelse i gym uten å drøfte vektproblematikken, men å koble den på indirekte.

Skrevet

Dette er helsesykepleier sin jobb, og noe hun også burde ha plukket opp selv. Dette er ikke et valg hun har, men kanskje den viktigste delen av jobben når hun er ansatt på en skole.

Ang svettelukt så har det tidligere kommet mail fra klassekontakt i mine ungers klasse: Tidvis er det mye lukt etter aktive barn i klasserommet, fint hvis alle kan en ekstra sjekk av sitt barn i forholdt til svette og lukt. Klasserommet er lite og de sitter tett, så slikt merkes ekstra godt her."

Anonymkode: 5c168...760

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Enig med over; send ut en felles epost :

Tidvis er det mye lukt etter aktive barn i klasserommet, fint hvis alle kan en ekstra sjekk av sitt barn i forholdt til svette og lukt. Klasserommet er lite og de sitter tett, så slikt merkes ekstra godt her. Og noe med daglig dusj eller noe.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

4 skiver for et barneskolebarn er ikke noe å reagere på syns jeg. Min spiser ofte 4 skiver i lunsjen på skolen. Men han spiser ikke frokost og heller ikke på sfo (fordi han er kresen og det er mye han ikke liker). Så 4 skiver fra han står opp til 15.30 er ikke mye syns jeg. 

Anonymkode: 6a8ab...395

• Liker 6
Skrevet

Nå er ikke jeg lærer, men jeg er ikke helt sikker på at dette er så kategorisk helsesykepleier sin jobb som enkelte hevder, når dette uten tvil går utover barnets mulighet til å delta i undervisningen. Jeg vil tro at dette best kan løses som et samarbeid med helsesykepleier og lærer, hvor lærer er en naturlig inngangsport for hjelp fra helsesykepleier.

- Lærer tar opp problemet med foreldre

- foreslår å be om hjelp fra helsesykepleier 

- kan også foreslå fastlege 

- lærer fortsetter å motivere barnet til å delta på det klassen ellers skal gjøre, være seg tur og annen aktivitet 

Anonymkode: 46036...d98

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Felles mail om lukt er lurt, men ikke forumler det rundt aktive barn for det treffer jo ikke barnet det gjelder. Det kan føre til at det diskuteresblnt barna at aktivitet er uønska for da vil en lukte som barnet det er snakk om. Det oppfordrer nesten litt til mobbing.

Skriv heler at det tidvis er mye lukt, at barna tross alt vokser til med blant annet lukt som konsekvens og at det er normalt men alikevel ikke ønska så her må alle være med på å følge opp barna sine. 

Anonymkode: a702e...ee4

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Helsesykepleier må ta det opp med foreldrene. Alt. Og følge opp. Nytter ikke med lapper i sekken ang kost og hygiene. 

Har vært sammen med en fyr som var en slik dårlig far. Sa fra, men han bare bagataliserte alt. Stakkars barn, var helt utenfor, og satt bare hjemme, alene, og spilte. Helsesykepleier kalte inn foreldrene, men de ble enige om at det kanskje var noe galt med stoffskiftet hans (gikk ikke til legen) og klaget på dyr strøm ang dusjingen.. hjelp null, og de fikk ikke oppfølging. 

Jeg er ikke sammen med han lenger, men snakket med sønnen i forbindelse med start på vgs. Tror han droppet ut etter noen uker bare.. utrolig trist! De har ødelagt for ham!

Anonymkode: 71ae9...f9e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Skolen vår prøver med felles mail av og til, men oppnår lite med det. Hvis Noah lukter svette og dere sender ut felles mail, resulterer det kanskje i at Per og Pål og Abdul må dusje to ganger om dagen og begynner med parfyme pga at foreldrene er redde for at deres barn lukter, men Noahs foreldre leser kanskje ikke meldingene engang.

Anonymkode: 2f68b...d09

• Liker 21
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Få også hjelp av helsesykepleier til å f.eks sende ut en epost sim «hjelp» til Alle elevene om hva sunn lunsj er.

Du kan også sende ut epost til alle med anmodning om viktigheten av alle barna deltar. 

Vil ikke helsesykepleier ta tak så hadde jeg heller valgt Barnevernet enn å ta dialogen med foreldrene ta overvekt ikke er ditt fagfelt, det du KAN ta på møte er uviljen mot å delta på tur og manglende deltagelse i gym uten å drøfte vektproblematikken, men å koble den på indirekte.

Støtter dette. Jeg har et overvektig barn selv (får oppfølging på det), og jeg vet at han er overvektig, men jeg vet ikke hvordan han oppfører seg når der er aktiviteter på skolen, med mindre jeg blir informert av lærerne. Jeg hadde satt pris på å få vite dette.

Hadde også satt pris på å bli informert dersom det finnes hjelp som jeg ikke vet om.

Anonymkode: 32d1d...b46

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Lærer kan ikke bare anmelde til barnevernet. Det er jo ikke lov i ett slikt tilfelle. 

Lærer må be helsesykepleier om å ta dette oppdraget.

Ellers må hun snakke med foreldrene og la dem få vite at gutten klarer ikke å henge med lenger,og om de kan jobbe mot det felles mål at han skal det igjen. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke hvems ansvar dette er, men jeg ville nok sendt et skriv om det å holde et sunt kosthold i klassen og dette med lukt og hygiene. Nå vet ikke jeg alder på elevene, men ved en viss alder er det ikke akkurat uvanlig med mye lukt... I mitt eldste barns klasse har vi fått skriv om at elevene anbefales sterkt å dusje regelmessig og etter gym (de kan ikke tvinges) og at nøytral deodorant anbefales grunnet mye lukt i klasserommet. I samme slengen sto det at parfyme ikke dekket over svettelukt..... Mi datter har selv kommentert at guttene stinker både svette og kraftig parfyme. Det er et mareritt å sitte ved siden av dem, sier hun. 

Du kan kanskje be sosiallærer/sosialrådgiver om hjelp til å utforme et skriv, eventuelt kanskje sosiallæreren kan ta på seg ansvar/bør ta ansvar. Dette har med elevens psykiske og fysiske helse å gjøre, og det går utover undervisning og muligens også det sosiale om det er mye lukt. Sosiallæreren har tett elev- og foresattkontakt, og kan muligens være til stor hjelp her.

Overvekta er jo helsesykepleiers fagfelt, men helsesykepleier og sosiallærer har ofte tett samarbeid.

Anonymkode: 1f797...0eb

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker også det er helsesykepleiers jobb, eller så bør du drøfte det nøye med lederen din.

Det spørs om det ikke også hadde vært verdt en bekymringsmelding til barnevernet om ikke foreldrene viser seg å ta det alvorlig. Dette er omsorgssvikt.

Anonymkode: 15bf1...de9

• Liker 1
Skrevet

Altsa, det er ikke brødkivene i matboksen som gjør ungen tjukk. INGEN unger spiser seg tjukk på brødskiver i en svett matpakke. UNgen får garantert mye ultraprossesert snacks hjemme. 
Du når ikke disse foreldrene med et skriv! Helsesykepleier må inn

Anonymkode: 4d8a2...161

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...