AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #1 Skrevet 27. september 2024 Hvorfor er det slik? Hva gjør at noen alltid blir syke mens andre går igjennom store deler av livet uten sykdom? Et eksempel. Min gode venninne er konstant syk. Bare noen hoster i rommet, så ligger hun med influensa i dagesvis etterpå. Hun har slike perioder mellom 3-5 ganger hver vår og høst. Men hadde det "bare" vært smittsomme sykdommer, så kunne jeg forstått at det var immunforsvaret. Men det er også endometriose, betennelsessykdommer i akilles, kne, albue, ikke på likt men overlapper hverandre hele tiden og krever store operasjoner eller kortisolsprøyter. Mens jeg selv har konstant syke barn som drar med seg alt av magesjau, virus og bakterier, men sist jeg var syk selv er for over 10 år siden og da kastet jeg opp i 2 timer før det var over, og tror aldri jeg har feilet noe fysisk siden. Jeg synes så ufattelig synd på henne. Ikke at jeg skal komme med råd til henne om hva hun kan endre på altså. Ikke derfor jeg spør her. Men på en annen måte så er det utrolig fascinerende (ikke på en god måte da) at noen får "alt" mens andre ingenting, så jeg lurer jo fælt på hva årsaken kan være. Anonymkode: 7ea0a...f43
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #2 Skrevet 27. september 2024 Gener. Anonymkode: 3933c...51d 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #3 Skrevet 27. september 2024 Influensa og andre smittsomme sykdommer svekker en litt i etterkant. Da blir man mer mottakelig og sårbar for andre sykdommer. Det kan bli en liten spiral. Kanskje du er veldig god på håndhygiene? Anonymkode: 9bb8a...57c
Brunello Skrevet 27. september 2024 #4 Skrevet 27. september 2024 To forhold. Noen har dårlig immunforsvar og blir lett syk. Noen har en annen terskel for å bli syk. Det vil si at de selv mener de er syke, mens andre ser på det som ikke å være syk. Og i andre enden av skalaen har vi se som mener de er friske, mens de fleste andre anser det som sykdom. 1 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #5 Skrevet 27. september 2024 Gener, oppvekst, stressnivå. Det er mye forskning som viser at f.eks omsorgssvikt i barndommen øker risikoen for uhelse som voksen. Ikke bare den type ting man antar, som depresjon - men også risiko for kreft, benbrudd og infeksjoner. Også når det korrigeres for dem som har livsstilsutfordringer. Man antar det henger sammen med aktivering og kronisk høystress. Det er også vist at traumer kan sette seg i kroppen på en måte hvor man tror gener endres og at uhelse skapt av opplevde traumer kan nedarves. Igjen korrigert for sosial arv. Dette er sett blant annet hos etterkommere av holocaustoverlevere. Anonymkode: 05394...f64 1
Nita Skrevet 27. september 2024 #6 Skrevet 27. september 2024 Jeg tror en blanding av gener, miljø og uflaks
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #7 Skrevet 27. september 2024 Det er flere faktorer som spiller inn: - Gener og immunsystemet. - Kosthold: immunsystemet er avhengig av å få nok og riktige vitaminer og mineraler for å kunne fungere optimalt. - Miljø: inneklima og luftkvalitet. - Eksponering av sykdom: jobber man i barnehage, sykehus og lignende der man eksponeres ofte for virus og bakterier er det sannsynlig at man oftere blir syk. - Opplevelse av sykdom: det er individuelle forskjeller hvordan man føler seg ved sykdom. Jeg går fullstendig ned for telling ved lett feber, mens mannen føler seg i grei form opp til ganske høy feber. Anonymkode: 6964a...77b 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #8 Skrevet 27. september 2024 Jeg pleide å være som din venninne. Deretter endret jeg livsstil, eller kosthold, fullstendig. Nå har jeg ikke vært syk over 3 år, og symptomene på sykdommene er ekstremt mye mindre enn før. Jeg har kuttet raffinert sukker fullstendig. Holder meg unna søtstoffer også. Deretter minimalt med hvete og meieriprodukter. Huden er blitt til glasshud, håret som pleide å være tynt er nå tykt og nydelig, og fordøyelsen fungerer supert nå. Og mange mener jo at fordøyelsen er en STOR del av vårt immunforsvar! Anonymkode: 6a377...c80 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #9 Skrevet 27. september 2024 Jeg tror også gener spiller mye inn. Når jeg er forkjølet, legger jeg meg ikke ned under et teppe og blir der hele dagen (så sant det ikke er feber). Jeg har gjort det også, men forkjølelsen går ikke tidligere over da. Jeg opprettholder vanlig aktivitet, går tur, lever som normalt, tar paracet for å klare dette. I min erfaring/i min kropp går sykdommen raskere over da. Det er som om kroppen blir mer motstandsdyktig når blodet sirkulerer normalt, musklene er normalt aktive, enn hvis jeg blir sengeliggende. Jeg slipper å ligge i ro og føle på en forkjølelse som herjer i en stilleliggende kropp, men føler at kroppen jobber aktivt med å drive ut sykdommen og ikke lar seg kontrollere av den. Jeg har knapt hatt sykedager i min 20-år lange karriere på jobben (kanskje et par dager annenhvert år i gjennomsnitt). Anonymkode: 4cf64...19f 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #10 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg pleide å være som din venninne. Deretter endret jeg livsstil, eller kosthold, fullstendig. Nå har jeg ikke vært syk over 3 år, og symptomene på sykdommene er ekstremt mye mindre enn før. Jeg har kuttet raffinert sukker fullstendig. Holder meg unna søtstoffer også. Deretter minimalt med hvete og meieriprodukter. Huden er blitt til glasshud, håret som pleide å være tynt er nå tykt og nydelig, og fordøyelsen fungerer supert nå. Og mange mener jo at fordøyelsen er en STOR del av vårt immunforsvar! Anonymkode: 6a377...c80 Lyst å dele hva kostholdet ditt består av? Anonymkode: 3a42e...35e
Daria Skrevet 27. september 2024 #11 Skrevet 27. september 2024 Gener, flaks, tilfeldigheter, livsstil. Jeg er av de som "aldri" er syk, hadde en håndfull sykedager i løpet av hele grunnskolen og kunne gå i årevis uten en egenmelding på jobb. Så fikk jeg to ikke-relaterte kroniske sykdommer på kort tid og ble ufør og skjør og utmattet - men "vanlig" syk blir jeg fortsatt ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #12 Skrevet 27. september 2024 Gener, livsstil (kosthold/stress/søvn/aktivitet) og miljøfaktorer(inneklima, type arbeid etc). Det er mange faktorer som spiller inn. Jeg er sjeldent syk, men hadde en periode tidlig i fjor hvor jeg fikk den ene tingen etter den andre. Årsaken var nok at immunforsvaret hadde fått kjørt seg med den første sykdommen (mykoplasma infeksjon) så da var jeg veldig mottagelig for andre ting. Nå er det over et år siden og vært frisk siden Anonymkode: 1159d...bd4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #13 Skrevet 27. september 2024 Jeg er en sånn som får alt. Ingen kan gi meg et klart svar på hvorfor, men jeg merket en enorm bedring når psyken ble bedre og jeg begynte i jobb og levde mer som normalt. Treffer flere smittekilder nå, men blir ikke smittet / det slår ikke ut lenger. Anonymkode: 4bb8b...07f 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #14 Skrevet 27. september 2024 Daria skrev (8 minutter siden): Gener, flaks, tilfeldigheter, livsstil. Jeg er av de som "aldri" er syk, hadde en håndfull sykedager i løpet av hele grunnskolen og kunne gå i årevis uten en egenmelding på jobb. Så fikk jeg to ikke-relaterte kroniske sykdommer på kort tid og ble ufør og skjør og utmattet - men "vanlig" syk blir jeg fortsatt ikke. Trist å høre og ha lignende historie. Før jeg fikk min sykdom som gjorde meg ufør så hadde jeg ikke vært syk siden første halvdel av barneskolen. Jeg var aldri syk fra jeg var rundt 10 år til jeg ble 35 og da slo det full ut. Var sikker på at jeg hadde fantastisk immunforsvar helt til jeg ikke lenger hadde det. Anonymkode: 6f104...ba0
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #15 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Influensa og andre smittsomme sykdommer svekker en litt i etterkant. Da blir man mer mottakelig og sårbar for andre sykdommer. Det kan bli en liten spiral. Kanskje du er veldig god på håndhygiene? Anonymkode: 9bb8a...57c Jeg tror egentlig på det motsatte. jeg har aldri vært så dårlig som månedene etter siste koronaåpning. Jeg fikk alt, og var konstant syk. Nå er jeg tilbake til at jeg kan sitte ved siden av en som hoster høyt på flyet, uten å få noe selv. Halve kontoret har hatt noe drit som varer i 1-2 uker, jeg hadde et døgn med feber og hoste, så ferdig. Jobber tett med andre, er på fly ukentlig, trener på treningsstudio, med mer. Så er mye eksponering. Anonymkode: 17cf7...b34
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #16 Skrevet 27. september 2024 Det er ikke rakettforskning. Kropp og hode henger sammen. Belastninger og stress samler seg opp og kan sette seg i nervesystemet og føre til dårligere fungering i immunsystemet. Det kan også føre til betennelsestilstander. Anonymkode: ffc28...675
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #17 Skrevet 27. september 2024 Jeg strever med psykisk uhelse og har mange plager i den forbindelse. Men fysisk er jeg aldri syk. Hadde influensa i 2014 og har ikke hatt så mye som et snev av forkjølelse siden den gang. Så det er heldigvis ikke alltid dårlig psykisk helse gjør mer mottakelig for fysisk sykdom. Anonymkode: 9ef6f...cf3 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #18 Skrevet 27. september 2024 Hvorfor er det nesten ingen her som nevner hygiene? God hygiene har mye å si for å unngå smitte, det VET vi faktisk. Jeg tenker alle burde vaske hendene når man kommer hjem/etter å ha vært ute, etter dobesøk, før matlaging, før spising, og generelt jevnlig og ofte gjennom dagen. Det er skremmende mange som slurver veldig mye med dette! Anonymkode: 43b48...254 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #19 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Lyst å dele hva kostholdet ditt består av? Anonymkode: 3a42e...35e Bokstavelig talt alt utenom det jeg beskrev. Jeg har hovedfokus på protein og grønnsaker og sunne fettkilder, fordi det gjør det enklere å holde meg unna sukker. Hvis jeg har karbohydrater, fokuserer jeg på poteter, søtpoteter eller ris. Jeg legger ofte til bønner, linser, frø og nøtter i det meste av oppskrifter. Jeg forsøker alltid å tenke hvordan jeg kan få mest mulig varierte nøringsstoffer inn i hvert måltid. Hvis jeg lager gryte, har jeg alltid i litt ekstra grønnsaker som kan "skjules" gulrøtter, aubergine, spinat, gresskar osv. For eksempel kan Søtpotetmos fint være 50% søtpotet og 25% gulrøtter og 25% gresskar. Ser helt likt ut, smaker kjempegodt, ekstra grønt. Sørger for å spise fisk et par ganger hver uke. Jeg elsker å ha panert fisk med oppkuttede nøtter og parmesanost, siden jeg holder meg unna hvete. Kjempegodt. Spiser mye chiapudding med frø og nøtter og bær eller frukt til topping. Anonymkode: 6a377...c80 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #20 Skrevet 27. september 2024 Gener. Men har blitt oppblomstring etter Corona og ei sprøyte man ikke får lov til å nevne. Enkelte har aldri hatt forkjølelse eller oppkast. Ikke hatt ei sykemelding på 40 årm en plutselig får man alt fra psoriasis til blodpropp. Anonymkode: 1d517...51e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå