Gå til innhold

Namneendring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg skal ta etternamnet til min kommande mann når vi gifter oss, lurer på om eg kan sende inn namne-endringsskjemaene allereie no, saman med prøvings-papira? Eg ynskjer ikkje å bytte namn før etter vigsla. Må eg skrive ein merknad i namne-endringsskjemaet om eg gjer det på denne måten?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Dette lurer jeg også på!

Og hva med pass og bankkort og sånn? Når er det lurt å begynne å styre med det?

Kan man reise på bryllupsreise med pass med det gamle navnet..?

Gjest Markblomsten
Skrevet

Hvis jeg ike husker feil, så får du ikke navneendringen før folkeregisteret har mottatt vielsespapirene fra de som vier dere.

Dermed må nok de fleste reise på bryllupsreise med gammelt pass og gammelt navn ;)

Skrevet
Hvis jeg ike husker feil, så får du ikke navneendringen før folkeregisteret har mottatt vielsespapirene fra de som vier dere.

Dermed må nok de fleste reise på bryllupsreise med gammelt pass og gammelt navn ;)

Men kyrkja sender vigsels-papira direkte til folkeregisteret? Då kan eg altså sende inn søknad om namne-endring no, utan vedlegg, og så blir endringa utført etter bryllupet?

Kor lang tid brukar det å ta før ein før nytt namn då?

Gjest Markblomsten
Skrevet

Mulig man kan sende inn sammen med prøvingspapirer ja. Det har jeg ikke sjekket ut enda.

Vet ikke hvor lenge det kan ta, men leste i dagbok til Gika at hun ikke hadde fått navneendring enda :overrasket: Hun giftet seg jo nyttåraften. Men det var nok litt ekstraordinært.

Jeg foretok navneendringen for noen år tilbake, og mener det da tok et par uker. Ikke veldig lange tiden hvertfall ;) Håper det går like kjapt nå, for da har vi nye navn i løpet av ferien :)

Skrevet
Mulig man kan sende inn sammen med prøvingspapirer ja. Det har jeg ikke sjekket ut enda.

Sei frå om du finn ut av det då! ;) Eg har sendt mail til likningskontoret, men det kan visst ta litt tid før ein får svar...

Gjest lillelou
Skrevet

Så lenge dere har vært samboere i mer enn to år,kan du bytte etternavn når du vil-uavhengig av vielsestidspunkt. Så hvis du ønsker nytt navn på billett og pass-hvorfor ikke bare bytte med en gang?

Skrevet
Så lenge dere har vært samboere i mer enn to år,kan du bytte etternavn når du vil-uavhengig av vielsestidspunkt. Så hvis du ønsker nytt navn på billett og pass-hvorfor ikke bare bytte med en gang?

Eg skal ta min kommande mann sitt etternamn når vi gifter oss til sommaren,

kan eg sende inn namne-endringspapira saman med prøvingspapira? Eg ynskjer

ikkje å få endra namnet før vigsla.

Må eg skrive noko spesielt i namne-endringskjemaet om eg skal gjere det på

denne måten?

Mvh,

Vi skal ikkje ut på reis rett etter bryllupet, så det spiller ingen rolle sånn sett, men det er kjekt at ting foregår på rett måte syns eg, vil gå inn i kyrkja med pikenamnet mitt, og ut med mannens namn! ;) Og det går faktisk an!

Las vedlegget til ekteskaps-erklæringa no, der står det at ein kan sende inn namneendrings-skjemaet samtidig som prøvings-papira, og at "brudefolket då får utskrive vigselattest påskrive nytt namn etter vigselen".

:hoppe:

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Mente ikke at jeg ønsket nytt navn på billett og pass allerede nå - bare lurte på om det kan bl et problem når vi reiser. Håper å kunne bruke gamle-passet (er så dyrt å bytte!). Vil vente med navne-endring til etter vielsen :)

Skrevet
Mente ikke at jeg ønsket nytt navn på billett og pass allerede nå - bare lurte på om det kan bl et problem når vi reiser. Håper å kunne bruke gamle-passet (er så dyrt å bytte!). Vil vente med navne-endring til etter vielsen :)

Klart du kan bruke gamle-passet.. Så lenge namna i billetten og i passet stemmer overens, så skal det gå bra det..

Men har du ny eller gammal type pass? Om du har pass av den gamle typen treng du berre eit klistremerke med det nye namnet..

Skrevet

Så lenge biletter og pass har samme navn så skal dette være problemfritt.

Gjest Markblomsten
Skrevet

Jeg har ikke endret passet mitt siden jeg endret navn forrige gang. Har gått greit å reise med det, selv om pass og billett har hatt ulikt navn, så lenge den originale navneendringsattesten har ligget i passet.

Bare for å nevne det ;)

men jeg kommer nok til å skifte til mitt nye navn i passet etter bryllupet :sjarmor:

Skrevet
Dette lurer jeg også på!

Og hva med pass og bankkort og sånn? Når er det lurt å begynne å styre med det?

Tja, eg reknar med at eg går innom banken løpet av veka etter bryllupet.. Kjem nok til å sende nokre mailar til ymse klubbar og liknande også den veka.. Eg skal berre ha klistremerkeendring i passet mitt forresten, så det går også fort å ordne..

Gjest epica i.i
Skrevet

Hun på folkereg. fortalte meg at jeg trengte ikke styre med å ordne m/ pass og kort osv, siden jeg reiser dagen etter bryllupet.

For det tar ca en uke fra bryllupsdagen, at navna blir endret.

Skrevet
Hun på folkereg. fortalte meg at jeg trengte ikke styre med å ordne m/ pass og kort osv, siden jeg reiser dagen etter bryllupet.

For det tar ca en uke fra bryllupsdagen, at navna blir endret.

Ikkje om ein gjer slik som eg skreiv i innlegget mitt over her! ;) Då får ein det nye namnet i vigsel-attesten som ein får med seg etter vigsla.

Skrevet

Jeg foretok navneendring for snart fire år siden, da tok det ei og ei halv uke fra jeg søkte til jeg fikk papirene. Men jeg gjorde det på kontoret, de spurte meg til og med om jeg ville ta det nye navnet i bruk på en spesiell dato. Den gangen ville jeg ha det så fort som mulig (jeg tok vekk et navn)

Når jeg gifter meg til sommeren gjør jeg det på samme måten. De vet hvordan man skal søke.

Pass og bankkort og sånn gjør jeg når jeg kommer hjem fra bryllupsreise. Kortene fungerer jo selv om jeg har skifta navn. Søknad om nytt førerkort sender jeg dagen etter bryllupet. Den går uansett ikke i orden før folkeregisteret har registrert endringen. Og går alt etter min plan skal de jo ha registrert det på bryllupsdagen. Alle andre endringer - post, telefonselskap, bokklubber +++ ordner jeg etterhvert...

Gjest Markblomsten
Skrevet

Jeg kommer nok til å gjøre som deg Ithacas.

Og der minnet du meg på at førerkortet mitt fremdeles har det ekstra navnet jeg fjernet i 2001. Men det har også gått bra så lenge jeg alltid har med bankkort som legitimering i tillegg. Har blitt stoppet i kontroll og var ikke noe problemer der :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...