lillevill Skrevet 27. september 2024 #41 Del Skrevet 27. september 2024 Si at du sparer til barna og til pensjon. En mill er jo ikke SÅ mye akkurat. Men godt jobbet. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #42 Del Skrevet 27. september 2024 Rosalilje84 skrev (1 minutt siden): Men forskjell på situasjonene er at dere VET om hverandres avsetting/sparing. Dere gjør det riktig. Dere gir innsyn i hverandres økonomi. Det er ikke slik at du setter av 2000 kroner hemmelig hver måned, som din mann ikke vet om. Dere har også en AVTALE om at avsetningen brukes til det dere vil. Avtale er ærlig. Å skjule penger fra familiebudsjettet for så å ønske å kjøpe ut kona med penger som er FELLES ved skilsmisse, er ikke ærlig. Det er jo akkurat det jeg sier at jeg aner ikke hva han bruker sine 2000,- til, om han har brukt de opp på verktøy, klær, duppedingser eller om han sparer mest mulig eller om han har spart noe i det hele tatt. Han spør aldri hva jeg bruker mine 2000,- til hver mnd. Enten bruker jeg opp alt, eller så gjør jeg ikke det. Om jeg da velger å spare 2000,- i 6 mnd. for å kjøpe meg en ny telefon, så er det min business. Han tenker bare at ok, hun har råd til det når hun kjøper det. Vi har en fellespott hvor vi har penger som går til regninger og felles sparekonto i tillegg til feriesparekonto. Men disse 2000,- hver som vi setter av til privat forbruk, blander vi oss ikke inn i. I TS sitt tilfelle, så kan jo konemor spørre litt direkte da, hvis hun lurer på om noen penger "forsvinner". Kanskje de har en avtale om et fast beløp de overfører til hverandre/felleskontoer, men at det aldri har vært snakk om noe utover de pengene de setter over til felleskontoer? Om mannen min tjener med en mnd, så ber ikke jeg han om å sette mer over på regningskonto eller sparepenger enn det vi pleier. Så han kan ha masse penger på konto han for alt jeg vet. Jeg selv fikk 4000,- kroner ekstra denne mnd pga lønnsøkning. Vi har likevel ikke endret beløpet vi setter til faktura og/eller sparing for det om. Klar hvis vi kommer til en skilsmisse en dag, så vil jo alt bli med i betraktningen uansett. Det er jo egentlig ingenting som er lurt unna, selv om TS kanskje har et annet motiv for å spare penger enn mange andre. Anonymkode: 258b9...344 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 27. september 2024 #43 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er jo akkurat det jeg sier at jeg aner ikke hva han bruker sine 2000,- til, om han har brukt de opp på verktøy, klær, duppedingser eller om han sparer mest mulig eller om han har spart noe i det hele tatt. Han spør aldri hva jeg bruker mine 2000,- til hver mnd. Enten bruker jeg opp alt, eller så gjør jeg ikke det. Om jeg da velger å spare 2000,- i 6 mnd. for å kjøpe meg en ny telefon, så er det min business. Han tenker bare at ok, hun har råd til det når hun kjøper det. Vi har en fellespott hvor vi har penger som går til regninger og felles sparekonto i tillegg til feriesparekonto. Men disse 2000,- hver som vi setter av til privat forbruk, blander vi oss ikke inn i. I TS sitt tilfelle, så kan jo konemor spørre litt direkte da, hvis hun lurer på om noen penger "forsvinner". Kanskje de har en avtale om et fast beløp de overfører til hverandre/felleskontoer, men at det aldri har vært snakk om noe utover de pengene de setter over til felleskontoer? Om mannen min tjener med en mnd, så ber ikke jeg han om å sette mer over på regningskonto eller sparepenger enn det vi pleier. Så han kan ha masse penger på konto han for alt jeg vet. Jeg selv fikk 4000,- kroner ekstra denne mnd pga lønnsøkning. Vi har likevel ikke endret beløpet vi setter til faktura og/eller sparing for det om. Klar hvis vi kommer til en skilsmisse en dag, så vil jo alt bli med i betraktningen uansett. Det er jo egentlig ingenting som er lurt unna, selv om TS kanskje har et annet motiv for å spare penger enn mange andre. Anonymkode: 258b9...344 Men dere har adskilt økonomi. TS har ikke nevnt noe om at de har adskilt økonomi. Det normale for gifte par er at de har felles økonomi. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #44 Del Skrevet 27. september 2024 jeg ville ikke nødvendigvis sagt noe om beløpet TS fordi da har hun kanskje en mening om hvorvidt dette skal fortsette eller ikke - kanskje hun vil bruke pengene, det er jo en greie å plutselig ha 500 000 ekstra om man skiller seg også. Men jeg ville sjekket skattemeldingene og sett om hun kanskje alt vet om dem og ikke har sagt noe - det virker som om det er en del som mangler på tillitt og kommunikasjon hos dere.. Anonymkode: d4ccb...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #45 Del Skrevet 27. september 2024 Dette er regelen Dine penger = Hennes penger Hennes penger = Hennes Penger Deres penger = Hennes penger Det er ikke dine penger, det er din kones penger Anonymkode: 09bc7...51d 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 27. september 2024 #46 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette er regelen Dine penger = Hennes penger Hennes penger = Hennes Penger Deres penger = Hennes penger Det er ikke dine penger, det er din kones penger Anonymkode: 09bc7...51d I vårt ekteskap er mine penger = våre penger og hans penger = våre penger. De fleste gifte par jeg kjenner, har det på samme måte. Slutt å se på amerikanske såpeserier. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goodtimes Skrevet 27. september 2024 #47 Del Skrevet 27. september 2024 Vanskelig greie det der. Har selv et beløp stående i fond (har vel bikka 700 000,-) nå som samboeren min ikke vet om. Planen her er på sikt å kjøpe en hytte til OSS - som en overraskelse til henne. Kunne du kanskje vurdert noe lignende nå da, ettersom du føler forholdet har bedret seg betraktelig? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #48 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med å overraske med en flott ferie og si du har spart opp for at dere skal kunne kose dere litt ekstra etter stormen var over? Anonymkode: 7d73e...a6f Den hadde ikke jeg gått på! Er da vel ingen som sparer en million i tilfelle all kranglinga går bedre og man ikke går hver til sitt😆 Anonymkode: 6aa7d...c41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sander33 Skrevet 27. september 2024 #49 Del Skrevet 27. september 2024 Du beholder pengene skjult til en regnværsdag. Været skifter fort på fjellet. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #50 Del Skrevet 27. september 2024 Sander33 skrev (1 minutt siden): Du beholder pengene skjult til en regnværsdag. Været skifter fort på fjellet. Hjelper ikke, han må dele med henne hvis de skilles. Anonymkode: 8b46a...061 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sander33 Skrevet 27. september 2024 #51 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hjelper ikke, han må dele med henne hvis de skilles. Anonymkode: 8b46a...061 Men hun vet ikke om de. Kan kvitte seg med penger lett i en slik situasjon. De er jo hvite penger og! Lett å omsette. Det er bare penger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 27. september 2024 #52 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva «dere» tenker? Jo, her tenkes dt at du er en god bløffmaker. Hvorfor? Fordi du omtaler henne som din «kone» ektefolk har felles skattemelding i form av at dere lignes sammen, så at kona ikke vet om din økonomi er så og si komplett umulig. Gå og kok sammen noe mer troverdig! Anonymkode: f3f9f...262 Ikke nødvendigvis. Man kan velge å lignes sammen, og man kan også velge å lignes hver for seg. For oss er det for eksempel bedre å lignes hver for seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 27. september 2024 #53 Del Skrevet 27. september 2024 Sander33 skrev (Akkurat nå): Men hun vet ikke om de. Kan kvitte seg med penger lett i en slik situasjon. De er jo hvite penger og! Lett å omsette. Det er bare penger. Hvis han kvitter seg med pengene etter at hun har begjært separasjon, vil det kunne spores i banken. Vi bor i Norge, ikke Bananarepublikk. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sander33 Skrevet 27. september 2024 #54 Del Skrevet 27. september 2024 Rosalilje84 skrev (Akkurat nå): Hvis han kvitter seg med pengene etter at hun har begjært separasjon, vil det kunne spores i banken. Vi bor i Norge, ikke Bananarepublikk. Med over 20-års bank erfaring vet jeg mer enn deg🤣 Dette er superlett, for de med kompetanse og kunnskap. Hvite penger, og beløpet er ikke stort heller. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 27. september 2024 #55 Del Skrevet 27. september 2024 Sander33 skrev (Akkurat nå): Med over 20-års bank erfaring vet jeg mer enn deg🤣 Dette er superlett, for de med kompetanse og kunnskap. Hvite penger, og beløpet er ikke stort heller. Ja ja, du som bankrådgiver får bare rådgi drittsekker til å skjule penger fra familiebudsjettet. Jeg tror ikke at det helt i tråd med yrkesetikken, men hva vet jeg 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 27. september 2024 #56 Del Skrevet 27. september 2024 Hvis dere er gift og forholdet tar slutt, vil dette komme frem. Ekteskapsloven sier 50 prosent deling så sant særeie ikke er etablert. Penger du har brukt fra egen inntekt skal deles i to. Penger du evt har fått i gave eller arv og brukt til aksjekjøp er dine, men må dokumenteres. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #57 Del Skrevet 27. september 2024 Ikke det samme, men min samboer sliter såpass med psykiske problemer at han har null kontroll når det kommer til penger. Jeg kommer til å legge av penger i skjul for jeg vet at vi ikke varer til vi dør. Et forhold kan ha mange gode år, kjekt å alltid ha noe i bakhånd. Kanskje ta opp med henne at du ønsker å begynne sparing for tøffere tider, evt brudd, eller til dere blir gamle. Be henne om å gjøre det samme så dere aldri kommer til å slite. Jeg ville heller gjort det enn å si ifra om pengene. Anonymkode: 160a9...d37 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 27. september 2024 #58 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke det samme, men min samboer sliter såpass med psykiske problemer at han har null kontroll når det kommer til penger. Jeg kommer til å legge av penger i skjul for jeg vet at vi ikke varer til vi dør. Et forhold kan ha mange gode år, kjekt å alltid ha noe i bakhånd. Kanskje ta opp med henne at du ønsker å begynne sparing for tøffere tider, evt brudd, eller til dere blir gamle. Be henne om å gjøre det samme så dere aldri kommer til å slite. Jeg ville heller gjort det enn å si ifra om pengene. Anonymkode: 160a9...d37 Forskjellen er at dere er samboere. Dere har ingen krav på innsyn i hverandres økonomi, ingen gjensidig forsørgerplikt, ingen andre økonomiske forpliktelser. Er man gift, så blir det noe annet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #59 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): når man er gift uten særeie er alle penger felles penger etter loven.. Anonymkode: d4ccb...946 - ved samlivsbrudd. Ikke før. Anonymkode: 2c4b3...53e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sander33 Skrevet 27. september 2024 #60 Del Skrevet 27. september 2024 Mange sinte naive i denne tråden. Rosalilje84 skrev (14 minutter siden): Ja ja, du som bankrådgiver får bare rådgi drittsekker til å skjule penger fra familiebudsjettet. Jeg tror ikke at det helt i tråd med yrkesetikken, men hva vet jeg ..noen jobber 20år som bankrådgiver, de er ikke spesielt smarte. Null problem å gjemme unna HVITE penger som er UKJENTE for den andre! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå