Gå til innhold

Penger min kone ikke vet om - Hva gjør jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snublefot62 skrev (7 timer siden):

«Hun er bra ustabil» skriver du samtidig som du skjuler millionbeløp fra henne…

Hun sparer sikkert også. Greit nok å være ustabil, men det betyr jo ikke at man ikke sparer penger. Alle gjør jo det. Dere er gift, så du bør bruke de på noe felles. Kanskje en ferie, eller noe dere begge ønsker dere. Du bør for all del tenke på alt du har spart som felles. Verdier du sparer i ekteskapet er jo felles

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også midler som kona ikke vet om, men situasjonen er en heelt annen. Vi har vert gift i mange tiår og er nå pensjonister. Et godt ekteskap, så å gå fra hverandre er uaktuelt. Vi har grei økonomi, og hun har en bank-konto i hennes navn på 1 mill. Det spesielle er to forhold. Det ene er at hun er notorisk skeptisk til alt som er "nytt" og utradisjonelt når det gjelder sparing. Hun har banken hun alltid har hatt, selv om andre banker har høyere renter, og aksjer eller fond er helt utelukket i hennes øyne. Det andre er at omtrent hele hennes familie ble demente fra 70-75+ år. Derfor har jeg verken fond eller aksjer, bare et par hundre tusen i bank, annet ville hun antagelig oppdaget. Jeg liker å spare og se at pengene vokser litt, synes det er spennende også Så gradvis i de senere åra har jeg rett og slett investert i edle metaller. Disse har hatt en fantastisk verdiøkning de siste åra, og danker ut de aller fleste fond. Dette blir jo "real money" som står seg mye bedre en papirverdier. En dag må jeg enten veksle inn eller testamentere til felles barn, for hensikten er ikke å bruke på meg selv. På bakgrunn av dette anser jeg ikke dette som økonomisk utroskap. Jeg bare forvalter en del av vårt felles eie.

Anonymkode: 34bfc...fcb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 time siden):

i sitt aller første innlegg faktisk:

Basert på dette som står over her TS har du satt deg selv i en kinkig situasjon nå uansett hvordan du vender på det.. 

Jeg er TS

Dette ble en fin tråd. For å avklare. Jeg har selvsagt overholdt alle normale forventninger for en familie. Ingen hos meg mangler noe. Men å si nei til ferie til 100 000 skaper ikke nød, eller grunn for å påstå at jeg ikke ivaretar familien økonomisk. Ei heller når jeg ikke ønsker å bruker 60 000 på en ny sofa, osv…Kone og barn har mer en nok. De fleste forstår nok at vi har ordnede økonomiske forhold osv når jeg kan spare opp et slikt beløp uten at hun vet. 

Jeg har spart penger, som alle andre. Det får ikke utover familien, og er jo heller ikke problemet eller spørsmålet. Utfordringen her er jo at jeg har tilbakeholdt informasjon. Det er i grunn hele caset…

Edle metaller var et godt tips. Kanskje jeg bare skal kjøpe fysisk gull; diamanter osv. Da kan man ha mye verdier som ikke er synlig på konto, men har liten fysisk størrelse. 

Til de som hinter om kontrollelende oppførsel, psyksisk vold osv. Jeg har vært igjennom en «oppvåkning» og lært, faktisk her på KG at man skal planlegge, så derfor også begynte jeg å spare. Underveis har jeg lest og lært, og begynt å sette grenser osv. Forholdet har bedret seg; men hun er nok egentlig den samme. Så en dag vil det skje at jeg ikke orker å stå i mot mer, eller hun går tilbake til gamle vaner. La oss si da at jeg har 1 mill ekstra så er det jo da heller ikke noe problem å dele det i to ved brudd. Da er ho forholdet over likevel. Som en skrev, gavepakke til henne. Da vil ho hun være bedre rustet til å ivarera våre barn osv

Igjen, spørsmålet var opprinnelig hva dere tenker ift å fortelle eller ikke. Jeg konkluderer med at jeg ikke forteller, men at jeg må finne også alternative måter å oppbevare verdiene på, som feks fysisk gull. Perfekt!! Takk for en. Fint tråd!!!!

Anonymkode: d7335...15c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er TS

Dette ble en fin tråd. For å avklare. Jeg har selvsagt overholdt alle normale forventninger for en familie. Ingen hos meg mangler noe. Men å si nei til ferie til 100 000 skaper ikke nød, eller grunn for å påstå at jeg ikke ivaretar familien økonomisk. Ei heller når jeg ikke ønsker å bruker 60 000 på en ny sofa, osv…Kone og barn har mer en nok. De fleste forstår nok at vi har ordnede økonomiske forhold osv når jeg kan spare opp et slikt beløp uten at hun vet. 

Jeg har spart penger, som alle andre. Det får ikke utover familien, og er jo heller ikke problemet eller spørsmålet. Utfordringen her er jo at jeg har tilbakeholdt informasjon. Det er i grunn hele caset…

Edle metaller var et godt tips. Kanskje jeg bare skal kjøpe fysisk gull; diamanter osv. Da kan man ha mye verdier som ikke er synlig på konto, men har liten fysisk størrelse. 

Til de som hinter om kontrollelende oppførsel, psyksisk vold osv. Jeg har vært igjennom en «oppvåkning» og lært, faktisk her på KG at man skal planlegge, så derfor også begynte jeg å spare. Underveis har jeg lest og lært, og begynt å sette grenser osv. Forholdet har bedret seg; men hun er nok egentlig den samme. Så en dag vil det skje at jeg ikke orker å stå i mot mer, eller hun går tilbake til gamle vaner. La oss si da at jeg har 1 mill ekstra så er det jo da heller ikke noe problem å dele det i to ved brudd. Da er ho forholdet over likevel. Som en skrev, gavepakke til henne. Da vil ho hun være bedre rustet til å ivarera våre barn osv

Igjen, spørsmålet var opprinnelig hva dere tenker ift å fortelle eller ikke. Jeg konkluderer med at jeg ikke forteller, men at jeg må finne også alternative måter å oppbevare verdiene på, som feks fysisk gull. Perfekt!! Takk for en. Fint tråd!!!!

Men hvorfor trekke inn særeie?

Det gjelder eiendeler. Om det er særskilt avtalt. 

Du har tjent lønn som har gått til fond/sparing, det er felles når man er gift. Det er avkastning på midlene, det er felles når man er gift. 

Anonymkode: aa0f8...c7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er TS

Sånn fra sidelinjen ville jeg snust på sølv mer enn på gull. Gull er på "all time high" nå (spotprisen var under 15 000 for et par år siden og i dag den godt over 27 000), og mange med god innsikt sier at sølv er undervurdert. 

Jeg oppfattet ellers innlegget ditt veldig annerledes en en del som har svart, og jeg antok du lever i et usunt forhold med psykisk vold. Da mener jeg det kan være fornuftig å ha en plan i forhold til å kunne ha råd til å avslutte det. 

Anonymkode: ef47c...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sånn fra sidelinjen ville jeg snust på sølv mer enn på gull. Gull er på "all time high" nå (spotprisen var under 15 000 for et par år siden og i dag den godt over 27 000), og mange med god innsikt sier at sølv er undervurdert. 

Jeg oppfattet ellers innlegget ditt veldig annerledes en en del som har svart, og jeg antok du lever i et usunt forhold med psykisk vold. Da mener jeg det kan være fornuftig å ha en plan i forhold til å kunne ha råd til å avslutte det. 

Helt korrekt. de seneste måneder har jeg bare kjøpt sølvmynt😁 Så lenge de koster under400 /stk så er det bare å kjøre på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, da skal jeg sjekke sølv. Fysisk sølv? 
Eller digitale eierbevis på sølv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, da skal jeg sjekke sølv. Fysisk sølv? 
Eller digitale eierbevis på sølv?

Sølvmynter Maple Leafs, Kangaroo, Silver Eagle, osv. Viktigste er at de inneholder 999 rent sølv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

når man er gift er det synlig, sjekk din egen og se selv. 

Anonymkode: d4ccb...946

Nei

gjelden fordeles, og trekkes fra på formuen, men jeg ser ikke min manns formue på min skattemelding. 

jeg har selv mine egne sparepenger, og håper mannen min har det samme. Hvordan vi disponerer egne penger, etter at vi har bidratt til fellesskapet, er opp til oss. 

Jeg forller han av og til hva jeg har, men kommer forholdet i fare, gasser jeg nok opp denne sparingen. 

jeg hadde IKKE fortalt om pengene, men latt de stå urørt. 

Anonymkode: a29d9...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

når man er gift uten særeie er alle penger felles penger etter loven.. 

Er vel ikke mange som er så ufornuftige at de ikke har særeie i dag?!🤔 Det blir jo omtrent like dumt som samboere som dropper samboerkontrakt.

Ca 50% av alle ekteskap ender i skillsmisse. 99% av disse trodde antagelig de aldri kom til å skille seg. Lurt å ha i bakhodet..

Ts. Dette er dine penger. Ville vært temmelig sikker på at forholdet var liv laga før jeg røpte at jeg hadde penger på si. Har dere jobbet godt for forholdet og du er sikker på at dette går veien, kan du heller dele dette i en romantisk anledning og bruke pengene ifm investering i forholdet. Reising, litt hverdagsluksus og ikke minst involvere henne i videre aksjesparing.

Om forholdet har flere nedturer enn oppturer derimot så ville jeg sagt fint lite om disse pengene og holde deg til din opprinnelige plan. Du vil trenge dem for å sikre deg i en evt skillsmisse.

Anonymkode: d4cd2...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er vel ikke mange som er så ufornuftige at de ikke har særeie i dag?!🤔 Det blir jo omtrent like dumt som samboere som dropper samboerkontrakt.

Ca 50% av alle ekteskap ender i skillsmisse. 99% av disse trodde antagelig de aldri kom til å skille seg. Lurt å ha i bakhodet..

Ts. Dette er dine penger. Ville vært temmelig sikker på at forholdet var liv laga før jeg røpte at jeg hadde penger på si. Har dere jobbet godt for forholdet og du er sikker på at dette går veien, kan du heller dele dette i en romantisk anledning og bruke pengene ifm investering i forholdet. Reising, litt hverdagsluksus og ikke minst involvere henne i videre aksjesparing.

Om forholdet har flere nedturer enn oppturer derimot så ville jeg sagt fint lite om disse pengene og holde deg til din opprinnelige plan. Du vil trenge dem for å sikre deg i en evt skillsmisse.

Anonymkode: d4cd2...94e

Vi har vert gifte i snart 50 år. Har aldri vert i nærheten av å vurdere særeie, og kommer heller ikke til å gjøre det. Vi er slettes ikke ufornuftige.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har driti deg ut nå mann, alt du anskaffer etter giftemål går i hennes lomme også når skilsmissen blir ett faktum.

Har du nær familie typ mor/far du kan overføre penger til så er det en grei måte å gå lurt unna litt penger før skilsmissen 😉

Anonymkode: ada34...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (22 timer siden):

For øvrig er det jo litt rart at hun ikke har oppdaget dette på ligningene deres. Men dere er kanskje velstående folk, så en mill drukner i regnskapet.

Kanskje du er Sindre Finnes😅😅

Er ikke slik at en automatisk ser hva som er i ektefellen sin skattemelding o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

«Underhold av familien» betyr ikke at alle pengene hans skal inn i felleskassa. Dette er absolutt ikke det samme som at man skal «dele alle sine økonomiske ressurser», slik du påstår.

Det betyr at ektefellene i fellesskap (ref ordlyden «fellesskap ansvar») skal stå for utgiftene familien har. Normalt sett delt på en rettferdig måte, som for mange betyr likt. Så lenge han har betalt sin del av utgiftene det koster å drive Familien AS, så er eventuelt overskytende penger hans penger så lenge de er gift. 

Anonymkode: 2c4b3...53e

Det står også å «stille nødvendige midler til rådighet». Han har jo ikke gjort det når de har trengt penger, hun har spurt ham om det og han har sagt han ikke har penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (24 minutter siden):

Det står også å «stille nødvendige midler til rådighet». Han har jo ikke gjort det når de har trengt penger, hun har spurt ham om det og han har sagt han ikke har penger. 

Slik jeg leser ts sine innlegg, så er det ikke snakk om nødvendige midler her. Heller ikke at de har trengt å bruke disse pengene. Ny sofa til 60 000 og ferie til 100 000 som ts nevner, er ikke nødvendig for noen og ikke noe man skal presses til å være med på om man ikke ønsker. Det er noe man blir enige om. At ts velger å si han ikke har råd, kan tyde på at det blir bråk om han sier han ikke synes det er nødvendig pengebruk.

Ts, om du vil kjøpe sølv, så har tavex fast "lavpris" på Østeriske Philarmonikere. Tilbakekjøpsprisen er lik (hos de i alle fall) på alle 1 oz .999 sølvmynter. Men alltid lurt å sjekke prisen hos flere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt komisk da, mtp at kona di ville hatt rett på 50% av summen. Formue opparbeidet under ekteskapet er felles.

Anonymkode: 81b73...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 8.49):

når man er gift er det synlig, sjekk din egen og se selv. 

Det er ikke synlig i den forstand, kun fordeling av netto formue over innslagspunkt. Med huslån og hus har de fleste negativ skattemessig formue som utgangspunkt. 

Anonymkode: 5854d...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (På 27.9.2024 den 8.41):

For øvrig er det jo litt rart at hun ikke har oppdaget dette på ligningene deres. Men dere er kanskje velstående folk, så en mill drukner i regnskapet.

Kanskje du er Sindre Finnes😅😅

🤭🤭 om han bare hadde hatt evnen til å faktisk tjene penger på aksje da 🤑

Anonymkode: 5854d...cc1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 20% av all kvinner og en god del menn som sparer penger i tilfelle brudd. Akkurat som TS:

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/to-av-ti-kvinner-sparer-i-tilfelle-brudd

Totalt har 1/6 penger som de holder skjult.

Jeg synes ikke det er spesielt rart at hun ikke vet. Alle sjekker ikke skattemeldingen til hverandre. Jeg har aldri gått inn og sjekket skattemeldingen til kona, men hun har sagt at hun sparer i fond. Det er ikke så interessant for meg hvor mye.

Jeg tenker TS bare får fortelle det. Han kan være feig og si litt forsiktig at han sparer i fond, og håpe at hun ikke spør og graver om hvor mye og hvor lenge. Så kan han si litt mer om et par år og late som han har hatt flaks men investeringene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...