AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #81 Del Skrevet 27. september 2024 Rosalilje84 skrev (4 minutter siden): Men de har gjensidig forsørgerplikt, og skal stå sammen for utgiftene i ekteskapet, med mindre de har avtalt noe annet. Forsørgerplikt er heller ikke det samme som at «dine penger er våre lenger». Forsørgerplikt innebærer en plikt til å forsørge ektefelle dersom hen ikke er i stand til det selv. Og det fordrer også at ektefellen som blir forsørget ikke har egne midler. Man kan altså ikke kreve å bli forsørger fordi man ikke vil bruke egne penger. Nivået på den forsørgerplikten vurderes forresten konkret ut i fra familiens øvrige forutsetninger. Han har for eksempel ikke noen plikt til å forsørge henne slik at hun kan ha en kunstig luksuriøs livsstil i forhold til egne eller familiens alminnelige forutsetninger. Anonymkode: 2c4b3...53e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 27. september 2024 #82 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forsørgerplikt er heller ikke det samme som at «dine penger er våre lenger». Forsørgerplikt innebærer en plikt til å forsørge ektefelle dersom hen ikke er i stand til det selv. Og det fordrer også at ektefellen som blir forsørget ikke har egne midler. Man kan altså ikke kreve å bli forsørger fordi man ikke vil bruke egne penger. Nivået på den forsørgerplikten vurderes forresten konkret ut i fra familiens øvrige forutsetninger. Han har for eksempel ikke noen plikt til å forsørge henne slik at hun kan ha en kunstig luksuriøs livsstil i forhold til egne eller familiens alminnelige forutsetninger. Anonymkode: 2c4b3...53e Nei. Men han skriver at han har nektet innkjøp ved å juge om at han ikke har penger. Han har bevisst skjult pengene sine fra familieøkonomien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #83 Del Skrevet 27. september 2024 Stor pike skrev (27 minutter siden): Det stemmer ikke hvis dere er gift og det evt blir brudd. Jfr Ekteskapsloven Selv om felleseie er utgangspunktet, så kan man helt uproblematisk avtale seg vekk fra dette. lajlaj skrev (25 minutter siden): Det er hennes penger også, så du kan ikke gi dem bort. Det er ikke hennes penger så lenge de er gift. Anonymkode: 2c4b3...53e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #84 Del Skrevet 27. september 2024 Rosalilje84 skrev (Akkurat nå): Nei. Men han skriver at han har nektet innkjøp ved å juge om at han ikke har penger. Han har bevisst skjult pengene sine fra familieøkonomien. Det kommer helt an på hvilke innkjøp han har nektet å gjennomføre. Har han nektet å betale strømregningen mat på bordet, sin del av boliglånet, eller har han nektet å betale en i og for seg unødvendig ferie til rivieraen? Det siste har lite med forsørgerplikt å gjøre. Anonymkode: 2c4b3...53e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #85 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Godt spørsmål, skjønner hvor du vil. Hun er bra ustabil, så det kan snu. Forholdet har vært litt bedre siste to år, men krever mye av meg ift kommunikasjon, grenser, tålmodighet og tilpasning. Så det er vel mest et slags håp i bildet her også. Det er vel « glansbildet» det jeg opplever nå, ikke den underliggende henne. Men samtidig så har vi noen endringer i livet vårt som gir meg mer troa enn tidligere Anonymkode: d7335...15c Fortell henne sannheten og ta det som en syretest på om hun egentlig har forandret seg til det bedre. Det er naivt å tro at om hun ikke takler dette, skal klare å stå i senere vanskelige situasjoner (for de kommer). Jeg har vært gift i over 30 år og hadde digget det om mannen min kom med en slik hemmelighet. Han skulle fått et smellkyss og tidenes oppvartning. Du beskriver en emosjonelt ustabil person og det er en del av personligheten. Hun er ikke 5 år, så ingen grunn til at du skal behandle henne som en 5-åring. Så lenge hun ikke søker profesjonell hjelp har du god grunn til å sikre deg. Ta vare på deg selv Anonymkode: 337cd...890 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #86 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Selv om felleseie er utgangspunktet, så kan man helt uproblematisk avtale seg vekk fra dette. Det er ikke hennes penger så lenge de er gift. Anonymkode: 2c4b3...53e Riktig! Selv tjener jeg fire ganger mer i året enn min ektefelle, uansett felleseie eller ikke, så har ikke partneren noen som helst råderett over mine penger. Anonymkode: 3fe70...6fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #87 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nå blander du sammen to helt forskjellige ting: Felleseie og økonomisk opplysningsplikt. Du påsto at opptjente penger er felleseie, men dette gjør seg ikke gjeldende så lenge samlivet består. Enn så lenge er de pengene han sparer av egen lønn penger han kan disponere som han vil. Opplysningsplikt om økonomi har ingenting med hvorvidt kona råder over det han eventuelt sparer av egen lønning. Hun har rett til å se den andres skattemelding o.l og kan eventuelt innhente den hos skattemyndigheter eller banken hvis han ikke vil gi henne opplysningene frivillig, ja, men det betyr likevel ikke at de pengene er «hennes» eller «felles» midler under samlivet. Anonymkode: 2c4b3...53e om du hadde orket lese resten av loven: Ektefellenes samlede formuer skal som utgangspunkt deles likt står deti starten av §58 Loven sier også: Dersom det ikke er inngått særskilte avtaler mellom ektefellene om formuesordningen, er hovedregelen at ektefellene har felleseie. Felleseie inntrer således automatisk når partene gifter seg. Anonymkode: d4ccb...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #88 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Riktig! Selv tjener jeg fire ganger mer i året enn min ektefelle, uansett felleseie eller ikke, så har ikke partneren noen som helst råderett over mine penger. Anonymkode: 3fe70...6fb Inntil en eventuell skilsmisse. Så for din del håper jeg at du har sørget for særeie 😅 Anonymkode: 2c4b3...53e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #89 Del Skrevet 27. september 2024 Jeg tenker en grei regel for seg selv er å ikke holde hemmeligheter for partner som man ikke klarer å holde den dagen man er dement og avhengig av den andres omsorg. Anonymkode: 23252...280 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #90 Del Skrevet 27. september 2024 takinova skrev (3 timer siden): For øvrig er det jo litt rart at hun ikke har oppdaget dette på ligningene deres. Men dere er kanskje velstående folk, så en mill drukner i regnskapet. Kanskje du er Sindre Finnes😅😅 Har man flere mill i lån vil formue være negativ uansett altså 0 formue Anonymkode: fb6bd...713 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #91 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): om du hadde orket lese resten av loven: Ektefellenes samlede formuer skal som utgangspunkt deles likt står deti starten av §58 Loven sier også: Dersom det ikke er inngått særskilte avtaler mellom ektefellene om formuesordningen, er hovedregelen at ektefellene har felleseie. Felleseie inntrer således automatisk når partene gifter seg. Anonymkode: d4ccb...946 Og hvis du hadde giddet å lese det jeg snart har repetert til det kjedsommelige, så er egen lønn ens egne penger så lenge samlivet består. Som hovedregel kan en fritt disponere det som eventuelt er igjen av lønningen når ens andel av fellesutgiftene er betalt. Selv om felleseie inntrer når ektepakten inngås, så får den ingen faktisk virkning før man skiller seg. Anonymkode: 2c4b3...53e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #92 Del Skrevet 27. september 2024 Så det som sies her et sted er at om kona i motsatt fall hadde mye penger på konto eller i fond så ville jeg sett det på min skattemelding? Anonymkode: d7335...15c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #93 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Så det som sies her et sted er at om kona i motsatt fall hadde mye penger på konto eller i fond så ville jeg sett det på min skattemelding? Anonymkode: d7335...15c Ikke på din skattemelding, men på hennes. Og den kan du kreve å se, hvis dere er gift. Det skal være oppstilt i sm hvis hun ikke har ytt ekstra for at du ikke skal finne pengene da, men det vil i så fall være økonomisk utroskap. Å med vilje holde det som egentlig skulle vært felles midler utenfor f.eks fordelingen av verdier ved skilsmisse, er straffbart. Og den kan du kreve å se, hvis dere er gift. Anonymkode: 2c4b3...53e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #94 Del Skrevet 27. september 2024 Rosalilje84 skrev (2 timer siden): Han har nektet innkjøp og løyet om at han ikke har penger. Så han har allerede løyet om sin økonomi og nektet å spleise på familiens utgifter. Han har ikke betalt sin del av utgiftene, han nektet innkjøp fordi han løy om at han ikke hadde pengene han hadde. Rosalilje84 skrev (2 timer siden): Mannen plikter også å delta i familiens utgifter. Han skriver at han flere ganger har nektet innkjøp fordi han sa han ikke hadde penger. Han unnlot å være med på familiens utgifter ved å lyve om sin økonomiske situasjon. Hvor har TS sagt dette? Har faktisk bladd gjennom hele tråden uten at jeg kunne se at TS har sagt noe som dette. Kan du sitere innlegget hvor han skriver dette? Anonymkode: 2c4b3...53e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #95 Del Skrevet 27. september 2024 Å tro man sparer til seg selv når man er gift må virkelig være toppen av dumhet. Grei bonus til kona ved skilsmisse... Anonymkode: aa0f8...c7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #96 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Inntil en eventuell skilsmisse. Så for din del håper jeg at du har sørget for særeie 😅 Anonymkode: 2c4b3...53e Selvsagt, har ektepakt og testamente. Tror partneren min kommer rimelig greit ut av en eventuell skilsmisse uansett. Selv om jeg har særeie på mye, er jeg ikke et rasshøl. Anonymkode: 3fe70...6fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 27. september 2024 #97 Del Skrevet 27. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvor har TS sagt dette? Har faktisk bladd gjennom hele tråden uten at jeg kunne se at TS har sagt noe som dette. Kan du sitere innlegget hvor han skriver dette? Anonymkode: 2c4b3...53e i sitt aller første innlegg faktisk: AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kona er ekstremt opptatt av ærlighet, og tillit, og hun er «mye». Så om jeg nå forteller om pengene så vil hun gå i taket. Jeg har jo underveis feks sagt nei til innkjøp fordi jeg ikke har råd osv. Anonymkode: d7335...15c Basert på dette som står over her TS har du satt deg selv i en kinkig situasjon nå uansett hvordan du vender på det.. Endret 27. september 2024 av Carrot 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #98 Del Skrevet 27. september 2024 Ville ikke sagt noe, smart å sikre seg. Anonymkode: 651e3...755 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 27. september 2024 #99 Del Skrevet 27. september 2024 Har dere barn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #100 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Godt spørsmål, skjønner hvor du vil. Hun er bra ustabil, så det kan snu. Forholdet har vært litt bedre siste to år, men krever mye av meg ift kommunikasjon, grenser, tålmodighet og tilpasning. Så det er vel mest et slags håp i bildet her også. Det er vel « glansbildet» det jeg opplever nå, ikke den underliggende henne. Men samtidig så har vi noen endringer i livet vårt som gir meg mer troa enn tidligere Anonymkode: d7335...15c Har dere gått igjennom denne runddansen med mange ganger? Og kravene, grenser og hennes forventinger til tålmodighet og tilpasning, hva hadde skjedd om du stilte samme krav tilbake? Hvis svaret er at hun ikke ville akseptert samme krav tilbake, og du ser for deg det ville blitt bråk av det, så bør du sterkt vurdere å gå videre, for det er en veldig usunn balanse, og høres akkurat ut som min eks Anonymkode: 97814...c69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå