AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #21 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Selvfølgelig har hun det. De er gift! Hvis de for eksempel hadde tatt ut skilsmisse så hadde de pengene vært del av oppgjøret og er således 50% hennes. Det du driver med er økonomisk utroskap ts. Men jeg skjønner at du ville spart opp penger til eventuelt separasjon. Bare fortell henne, si at du har hatt flaks på aksje- markedet. Ser ikke hvorfor du heller ønsker å gi bort pengene enn å bruke de på forholdet. Anonymkode: aa8b4...1fe Hun har ikke noe med disse pengene så lenge de er gift. Dersom de har ikke har avtalt særeie i ektepakten, vil derimot kona kunne ha krav på halvparten av dem hvis de går fra hverandre, siden de er opparbeidet under samlivet. «Dine penger» er ikke «våre penger» før en eventuell skilsmisse. Anonymkode: 2c4b3...53e 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #22 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Godt spørsmål, skjønner hvor du vil. Hun er bra ustabil, så det kan snu. Forholdet har vært litt bedre siste to år, men krever mye av meg ift kommunikasjon, grenser, tålmodighet og tilpasning. Så det er vel mest et slags håp i bildet her også. Det er vel « glansbildet» det jeg opplever nå, ikke den underliggende henne. Men samtidig så har vi noen endringer i livet vårt som gir meg mer troa enn tidligere Anonymkode: d7335...15c Jeg håper at du har fullstendig særeie. Når du engang innser at det finnes partnere som ikke er en hel jobb i bo sammen med og ikke orker å forholde deg til henne mer, så vil hun i det minste ikke stikke av med halvparten av alle verdiene du har opparbeidet deg. Anonymkode: 2c4b3...53e 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #23 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hei! Jeg og min kone har et ganske turbulent forhold, og hun truer bla med å gå fra meg når vi krangler osv. Vi har vært gift i ca 15 år, men de to årene har vært litt bedre. Jeg startet underveis å spare penger for å ha mulighet til å etablere meg, eller kjøpe ut henne osv ved brudd. Jeg satte pengene i fond og aksjer og fikk etterhvert interesse for aksjer aktivt. Dette betyr at jeg har fått bra avkastning, og jeg har nå ca 1 mill i aksjer som hun ikke vet om. Forholdet nå er bedre enn på lenge, og jeg begynner å få troa på at det vil vare. Det føles nå rart å ha de «hemmelige» pengene. Hva gjør jeg? Kona er ekstremt opptatt av ærlighet, og tillit, og hun er «mye». Så om jeg nå forteller om pengene så vil hun gå i taket. Jeg har jo underveis feks sagt nei til innkjøp fordi jeg ikke har råd osv. Jeg har vurdert å gi bort en større del til feks kreftforskning. Eller donere til vanskeligstilte, men jeg vet ikke om det blir synlig noe sted? Om jeg da feks har igjen 100K så kan jeg lett bruke opp de uten at hun merker det, men få glede selv eller ved å gi gaver til henne eller barna, klær, tur på byen osv en miks selvsagt.. Hva tenker dere? Anonymkode: d7335...15c ALDRI si noe! Dine penger. Ha det i bakgrunnen. Hum høres bipolar ut? Du må sikre deg selv in case skilsmisse🙏😊 Anonymkode: 71ea5...0b0 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #24 Del Skrevet 27. september 2024 Snublefot62 skrev (19 minutter siden): Den er synlig på din og den har hun rett til å se. Og der finner han ut at hun har spart opp 2 millioner😂 Anonymkode: 414e3...9fb 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 27. september 2024 #25 Del Skrevet 27. september 2024 Dine penger er ikke noen andre sine penger, og er en privatsak. Skjønner du ikke det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #26 Del Skrevet 27. september 2024 ThereGoesBob skrev (1 minutt siden): Dine penger er ikke noen andre sine penger, og er en privatsak. Skjønner du ikke det? når man er gift uten særeie er alle penger felles penger etter loven.. Anonymkode: d4ccb...946 13 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 27. september 2024 #27 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hei! Jeg og min kone har et ganske turbulent forhold, og hun truer bla med å gå fra meg når vi krangler osv. Vi har vært gift i ca 15 år, men de to årene har vært litt bedre. Jeg startet underveis å spare penger for å ha mulighet til å etablere meg, eller kjøpe ut henne osv ved brudd. Jeg satte pengene i fond og aksjer og fikk etterhvert interesse for aksjer aktivt. Dette betyr at jeg har fått bra avkastning, og jeg har nå ca 1 mill i aksjer som hun ikke vet om. Forholdet nå er bedre enn på lenge, og jeg begynner å få troa på at det vil vare. Det føles nå rart å ha de «hemmelige» pengene. Hva gjør jeg? Kona er ekstremt opptatt av ærlighet, og tillit, og hun er «mye». Så om jeg nå forteller om pengene så vil hun gå i taket. Jeg har jo underveis feks sagt nei til innkjøp fordi jeg ikke har råd osv. Jeg har vurdert å gi bort en større del til feks kreftforskning. Eller donere til vanskeligstilte, men jeg vet ikke om det blir synlig noe sted? Om jeg da feks har igjen 100K så kan jeg lett bruke opp de uten at hun merker det, men få glede selv eller ved å gi gaver til henne eller barna, klær, tur på byen osv en miks selvsagt.. Hva tenker dere? Anonymkode: d7335...15c Hemmelig eller ikke - ved brudd skal også disse pengene deles. Du kan ikke kjøpe ut kona med penger som du har opptjent deg mens dere har vært gift. Disse pengene er felles. Jeg tenker at du er en råtten person, og ikke burde ha kone. For øvrig er det heller ikke lovlig å ha hemmelige penger, da ektefeller har krav på fullt innsyn i hverandres økonomi. Skill deg, du. Og vær singel, eventuell samboer, der dere ikke har felles økonomi. At en mann blir hos ei dame som han ikke trives med (nå viser jeg til den dårlige perioden), i stedet for å bryte, er jo ganske vanlig greie. Bli mer selvstendig og skill deg. Et ekteskap basert på løgn og lureri er ikke et godt ekteskap. Selv om kona di aldri finner ut av det, vil dette gnage og ødelegge deg innvendig. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 27. september 2024 #28 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Du skal selvsagt være ærlig hvis du vil være i et genuint forhold, og hvis du ønsker ærlighet og nærhet tilbake. Men hun har ikke noe med å bestemme over de pengene, jeg ville hatt dem i fond/aksjer hvis jeg var deg. Ikke gi dem til veldedighet, det kan staten gjøre inntil man evnt dør uten arvinger. Anonymkode: e6aba...9f1 Jupp, det har hun. Det er slik det er å være gift. Pengene er felles. Og ektefellene har krav på fullt innsyn i hverandres økonomi. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 27. september 2024 #29 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hun har ikke noe med disse pengene så lenge de er gift. Dersom de har ikke har avtalt særeie i ektepakten, vil derimot kona kunne ha krav på halvparten av dem hvis de går fra hverandre, siden de er opparbeidet under samlivet. «Dine penger» er ikke «våre penger» før en eventuell skilsmisse. Anonymkode: 2c4b3...53e Jo, det er de. Fordi ektefellene har krav på innsyn i hverandres økonomi. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 27. september 2024 #30 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): når man er gift uten særeie er alle penger felles penger etter loven.. Anonymkode: d4ccb...946 Tror du virkelig alle følger "loven" til punkt og prikk? I dette tilfellet er jo det økonomiske utroskapet alt annet enn overlagt, og derfor å foretrekke framfor et kjødelig utroskap. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #31 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hva med å overraske med en flott ferie og si du har spart opp for at dere skal kunne kose dere litt ekstra etter stormen var over? Anonymkode: 7d73e...a6f Dropp den setningen værtfall. Snakker om å gi dårlig samvittighet i det som eventuelt skal være noe positivt. Ts, har dere barn? Kan du gi noe til de? Har du privat gjeld du kan betale ned, f.eks.studielån eller kredittkort? Men jeg ville uansett fortalt henne det. Men lagt det fram som at du har spart opp og hatt skikkelig superflaks med aksjene, og eventuelt bidratt med investeringer som gagner dere begge mens dere er i lag, men samtidig dokumentert i ektepakt/skriftlig avtale at det er du som har betalt, f.eks om noe bør pusses eller kan nedbetales. Anonymkode: fc4d0...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #32 Del Skrevet 27. september 2024 For min del ville dette vært et fond jeg helt hadde glemt av inntil noe "uventet" plutselig inntreffer. Så ser du heller da om du må informere (og dele) med din (eks-)kone eller om det kan holdes som særeie og aldri informeres om. Anonymkode: 4554d...6a5 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #33 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Selvfølgelig har hun det. De er gift! Hvis de for eksempel hadde tatt ut skilsmisse så hadde de pengene vært del av oppgjøret og er således 50% hennes. Det du driver med er økonomisk utroskap ts. Men jeg skjønner at du ville spart opp penger til eventuelt separasjon. Bare fortell henne, si at du har hatt flaks på aksje- markedet. Ser ikke hvorfor du heller ønsker å gi bort pengene enn å bruke de på forholdet. Anonymkode: aa8b4...1fe Litt voldsomt å kalle det økonomisk utroskap.... Å spare penger er jo bare bra. Tanken bak å spare penger, er jo individuelt. Jeg sparer f.eks. til alderdommen, eller hvis det skal komme en eller annen krise - og ja, kanskje det er gode penger hvis jeg en gang blir forlatt av mannen? Men økonomisk utroskap å spare egne penger, er å overdrive! Jeg og mannen min setter av 2000,- hver mnd til oss selv som vi bruker som vi vil. Om jeg ikke bruker opp pengene, så blir de stående på kontoen min. Jeg må ikke rapportere til ham hva jeg har brukt pengene til, og om jeg har brukt dem opp eller ikke. Jeg blander meg heller ikke inn i hva han gjør med pengene sine. Dette er penger satt av til nettopp å gjøre hva vi vil med. Jeg har fått et solid sparebeløp. Hva han har, det aner ikke jeg. Anonymkode: 258b9...344 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #34 Del Skrevet 27. september 2024 ThereGoesBob skrev (3 minutter siden): Tror du virkelig alle følger "loven" til punkt og prikk? I dette tilfellet er jo det økonomiske utroskapet alt annet enn overlagt, og derfor å foretrekke framfor et kjødelig utroskap. spiller ingen rolle hva jeg eller du tror her, loven er klar. TS tror konemor ikke kjenner til pengene - jeg og andre viser til at hun potensielt gjør det pga skattemeldingen, om hun da ikke er av den tillitsfulle sorten som lar mannen ordne med ligningen og setter seg selv i den berømmelige kvinnefella.. Det betyr ikke at TS per i dag trenger si noe om pengene, for all del, han må gjerne holde på sine hemmeligheter - men om formålet er å ha dem til en evt skilsmisse og holde dem utenfor oppgjøret vil nok TS gå på en smell om konemor tar dette via advokat osv.. Anonymkode: d4ccb...946 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #35 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Litt voldsomt å kalle det økonomisk utroskap.... Å spare penger er jo bare bra. Tanken bak å spare penger, er jo individuelt. Jeg sparer f.eks. til alderdommen, eller hvis det skal komme en eller annen krise - og ja, kanskje det er gode penger hvis jeg en gang blir forlatt av mannen? Men økonomisk utroskap å spare egne penger, er å overdrive! Jeg og mannen min setter av 2000,- hver mnd til oss selv som vi bruker som vi vil. Om jeg ikke bruker opp pengene, så blir de stående på kontoen min. Jeg må ikke rapportere til ham hva jeg har brukt pengene til, og om jeg har brukt dem opp eller ikke. Jeg blander meg heller ikke inn i hva han gjør med pengene sine. Dette er penger satt av til nettopp å gjøre hva vi vil med. Jeg har fått et solid sparebeløp. Hva han har, det aner ikke jeg. Anonymkode: 258b9...344 Nei, det er, igjen etter loven, økonomisk utroskap om man bevisst velger skjule penger og økonomiske transaskjoner for sin partner. Anonymkode: d4ccb...946 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #36 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hei! Jeg og min kone har et ganske turbulent forhold, og hun truer bla med å gå fra meg når vi krangler osv. Vi har vært gift i ca 15 år, men de to årene har vært litt bedre. Jeg startet underveis å spare penger for å ha mulighet til å etablere meg, eller kjøpe ut henne osv ved brudd. Jeg satte pengene i fond og aksjer og fikk etterhvert interesse for aksjer aktivt. Dette betyr at jeg har fått bra avkastning, og jeg har nå ca 1 mill i aksjer som hun ikke vet om. Forholdet nå er bedre enn på lenge, og jeg begynner å få troa på at det vil vare. Det føles nå rart å ha de «hemmelige» pengene. Hva gjør jeg? Kona er ekstremt opptatt av ærlighet, og tillit, og hun er «mye». Så om jeg nå forteller om pengene så vil hun gå i taket. Jeg har jo underveis feks sagt nei til innkjøp fordi jeg ikke har råd osv. Jeg har vurdert å gi bort en større del til feks kreftforskning. Eller donere til vanskeligstilte, men jeg vet ikke om det blir synlig noe sted? Om jeg da feks har igjen 100K så kan jeg lett bruke opp de uten at hun merker det, men få glede selv eller ved å gi gaver til henne eller barna, klær, tur på byen osv en miks selvsagt.. Hva tenker dere? Anonymkode: d7335...15c Det er alt synlig på egenmeldingen, så det er mulig hun kan finne ut av det ved en ren tilfeldighet. Dersom du har bidratt like mye underveis er dette dine penger. Har du derimot latt henne betale mere fordi du ikke "hadde råd" så er en del av pengene hennes i teorien. Når du skriver at hun "går i taket" om hun finner ut av det forstår jeg problemet, men jeg tror ikke jeg ville sagt noe, med mindre dere hele tiden har vært veldig opptatt av at dere har felles økonomi etc (og ingen av pengene egentlig er hennes som nevnt over). Jeg syns ikke du skal donere dem bort. Det ville vært enda værre om hun fant ut at du hadde penger og i tillegg hadde gitt dem bort. Bruk dem som små drypp inn i hverdagen, for å skape et godt liv for dere. Innimellom kan du jo bruke litt større summer og si du har spart opp for å gjøre noe skikkelig koselig, som å ta henne med på en ferietur på din regning. Jeg mener helt ærlig ikke at du skal ha dårlig samvittighet for at du har penger hun ikke vet om (igjen, med mindre noen av dem egentlig er hennes, eller forholdet deres er bygget på ekstem åpenhet rundt økonomien). Anonymkode: 224d1...4d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #37 Del Skrevet 27. september 2024 Hvis du har spart 1 mill, og blir skilt, så har du i realiteten spart 500 000 til hver. For alt som skapes, spares osv i ekteskapet, blir delt under skilsmisse. Det er bare din egen uvitenhet som gjør at du tror du bare har spart til deg selv. Det har du altså ikke gjort, hvis dere er gift. Så dermed kan du trygt fortelle henne at du har satt av penger som du har "valgt å glemme", og at det har vært en slags sparing over år i fond. Du kan jo si at du ikke var klar over hvor mye det utgjorde. Anonymkode: 0788e...c40 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #38 Del Skrevet 27. september 2024 Og skulle dere skilles (dersom dere er gift) så er jo en del av dem rettmessig hennes uansett. Så du kan ikke akkurat si at du har planlagt for AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du har spart 1 mill, og blir skilt, så har du i realiteten spart 500 000 til hver. For alt som skapes, spares osv i ekteskapet, blir delt under skilsmisse. Det er bare din egen uvitenhet som gjør at du tror du bare har spart til deg selv. Det har du altså ikke gjort, hvis dere er gift. Så dermed kan du trygt fortelle henne at du har satt av penger som du har "valgt å glemme", og at det har vært en slags sparing over år i fond. Du kan jo si at du ikke var klar over hvor mye det utgjorde. Anonymkode: 0788e...c40 Veldig god denne. Hun flyr ikke i taket dersom dere er gift... Du trenger selvsagt ikke nevne at du sparte dem for å prøve å lure henne ved skilsmisse da. Det ville jo bare være toskete.. både å forsøke å lure henne og fortelle det haha. Anonymkode: 224d1...4d9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 27. september 2024 #39 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Litt voldsomt å kalle det økonomisk utroskap.... Å spare penger er jo bare bra. Tanken bak å spare penger, er jo individuelt. Jeg sparer f.eks. til alderdommen, eller hvis det skal komme en eller annen krise - og ja, kanskje det er gode penger hvis jeg en gang blir forlatt av mannen? Men økonomisk utroskap å spare egne penger, er å overdrive! Jeg og mannen min setter av 2000,- hver mnd til oss selv som vi bruker som vi vil. Om jeg ikke bruker opp pengene, så blir de stående på kontoen min. Jeg må ikke rapportere til ham hva jeg har brukt pengene til, og om jeg har brukt dem opp eller ikke. Jeg blander meg heller ikke inn i hva han gjør med pengene sine. Dette er penger satt av til nettopp å gjøre hva vi vil med. Jeg har fått et solid sparebeløp. Hva han har, det aner ikke jeg. Anonymkode: 258b9...344 Men forskjell på situasjonene er at dere VET om hverandres avsetting/sparing. Dere gjør det riktig. Dere gir innsyn i hverandres økonomi. Det er ikke slik at du setter av 2000 kroner hemmelig hver måned, som din mann ikke vet om. Dere har også en AVTALE om at avsetningen brukes til det dere vil. Avtale er ærlig. Å skjule penger fra familiebudsjettet for så å ønske å kjøpe ut kona med penger som er FELLES ved skilsmisse, er ikke ærlig. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 27. september 2024 #40 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): spiller ingen rolle hva jeg eller du tror her, loven er klar. TS tror konemor ikke kjenner til pengene - jeg og andre viser til at hun potensielt gjør det pga skattemeldingen, om hun da ikke er av den tillitsfulle sorten som lar mannen ordne med ligningen og setter seg selv i den berømmelige kvinnefella.. Det betyr ikke at TS per i dag trenger si noe om pengene, for all del, han må gjerne holde på sine hemmeligheter - men om formålet er å ha dem til en evt skilsmisse og holde dem utenfor oppgjøret vil nok TS gå på en smell om konemor tar dette via advokat osv.. Anonymkode: d4ccb...946 Ikke sant? Jeg visste om eksens utroskap i flere måneder før jeg avslørte at jeg visste. Idioten levde lykkelig uvitende om at han var avslørt, og skjulte seg dårligere og dårligere - ergo mer og mer dokumentasjon for meg å slenge i trynet på ham ved brudd. Mange kvinner er tålmodige og holder kjeft før de plutselig tar en avgjørelse, og alt kommer til overflaten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå