Gå til innhold

Gå på dagen, noe å si for dagpengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På mandag får jeg vite om jeg mister jobben pga nedbemanning. De har sagt at oppsigelsestiden følges som normalt. 3mnd for min del. 

Jeg regner ikke med at jeg kan gå på dagen og få full lønn disse mnd. Men kan jeg velge å gå på dagen og rett på dagpenger? Eller gir nav en karantene hvis man som oppsagt velger å gå før oppsigelsestiden er over?

Anonymkode: 9f415...0fd

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal fellesskapet betale for at du skal ha en tre måneder lang ferie? 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor skal du gå på dagen? For å få fritid? Oppsigelsestiden har full lønn, dagpenger er 64% av full lønn. Dersom du selv sier opp får du 18 ukers karantene hvor du ikke får økonomisk støtte fra Nav.

Du burde søke nye jobber nå, så får du forhåpentligvis ny jobb snart. 

Anonymkode: e5881...4f4

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal du gå på dagen? For å få fritid? Oppsigelsestiden har full lønn, dagpenger er 64% av full lønn. Dersom du selv sier opp får du 18 ukers karantene hvor du ikke får økonomisk støtte fra Nav.

Du burde søke nye jobber nå, så får du forhåpentligvis ny jobb snart. 

Har TS skrive nokon stad at h*n skal seie opp jobben? :vetikke:

Anonymkode: bb6d7...676

Skrevet

Nei, du kan selvsagt ikke det. Du har lønn i 3 mnd til. 

Anonymkode: c6c4a...b83

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har TS skrive nokon stad at h*n skal seie opp jobben? :vetikke:

Anonymkode: bb6d7...676

TS sier hun blir oppsagt med 3 mnd oppsigelsestid, så om hun velger "gå pådagen" er det hun som sier opp sin stilling og VELGER ikke stå ut oppsigelsestiden, hun vil derfor få karanterne og "gå ned i lønn" når hun får dagpenger etter dette.

Anonymkode: 1f25c...430

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Du får både 18 uker karantene og lavere beregningsgrunnlag for dagpenger når de 18 ukene er omme, så ja, det har store konsekvenser. Må ikke finne på å gjøre det. 

Anonymkode: ad477...a58

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS sier hun blir oppsagt med 3 mnd oppsigelsestid, så om hun velger "gå pådagen" er det hun som sier opp sin stilling og VELGER ikke stå ut oppsigelsestiden, hun vil derfor få karanterne og "gå ned i lønn" når hun får dagpenger etter dette.

Anonymkode: 1f25c...430

I tillegg brenner hun broer karrieremessig. Jobber hun i staten kan dette følge henne til neste arbeidsgiver

• Liker 2
Skrevet
newman01 skrev (13 minutter siden):

Hvorfor skal fellesskapet betale for at du skal ha en tre måneder lang ferie? 

Kan jo kanskje være greit å gå på dagen, slik at en blir fristilt til å søke ny jobb da.... 

Anonymkode: f3fca...f58

Skrevet

Jeg ville heller brukt energien min på å være forberedt på hvordan en ordentlig saksgang skal foregå ved en nedbemanning, og hva du kan gjøre for å prøve å beholde jobben. Noen ganger kan det også handle om å forhandle seg til sluttpakke, få en lenger oppsigelsestid med lønn (6 måneder f.eks), at man kan gå på dagen i oppsigelsesperioden evt andre ting.

Å si opp jobben for å gå ut i arbeidsløshet vil ha store konsekvenser for deg og din økonomi.

Hvis du er organisert i en fagforening: Ta kontakt med dem.

Anonymkode: e4c5c...09e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På mandag får jeg vite om jeg mister jobben pga nedbemanning. De har sagt at oppsigelsestiden følges som normalt. 3mnd for min del. 

Jeg regner ikke med at jeg kan gå på dagen og få full lønn disse mnd. Men kan jeg velge å gå på dagen og rett på dagpenger? Eller gir nav en karantene hvis man som oppsagt velger å gå før oppsigelsestiden er over?

Du må forholde deg til oppsigelsestiden i kontrakten din på lik linje som arbeidsgiver må gjøre det.

Dersom du skal bli fritatt for arbeidsplikt i oppsigelsestiden må dette være avtalt med arbeidsgiver og ofte forbundet med at du fritar de for lønnsplikt. I en slik situasjon vil nok NAV ilegge deg karantene på 18 uker før du får rett på dagpenger siden du selv har satt deg i en situasjon hvor du ikke har betalt arbeid.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Kan jo kanskje være greit å gå på dagen, slik at en blir fristilt til å søke ny jobb da.... 

Det er greit å gå på dagen om man har en ny jobb å gå til samme dag. 

Det er jo ikke spesielt gunstig å begynne søknadsprosessen som arbeidsledig... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Arbeidsgiver vil helt sikkert korte ned på oppsigelsestiden hvis TS får ny jobb. Men å si opp før ny jobb er alltid dumt 

Anonymkode: c6c4a...b83

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg sier jo ikke opp hvis jeg allerede har fått sparken 🤔 Og da teller heller ikke si-opp-jobben katantene nav har.

Men jeg er ikke særlig lysten på å jobbe 3 mnd en plass hvor de har funnet ut at jeg ikke trengs. Vil da heller gå før de 3 mnd. Jobbe ekstra på jobb nr 2, bruke tiden på oppussing og skole samt søke jobber. Jeg VIL være i jobb. Jeg VIL fortsette der jeg jobber nå. Men hvis jeg får en oppsigelse pga nedbemanning, da skjønner jeg ikke hvorfor jeg absolutt MÅ være der ut oppsigelsestiden. 

Skrevet

Du kan gå på dagen hvis arbeidsgiveren din sier ja, men det blir uten penger fra NAV. Du har trossa alt jobb i 3 mnd til, hvorfor skulle NAV dekket det da mener du?

Anonymkode: 7207f...5a1

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg sier jo ikke opp hvis jeg allerede har fått sparken 🤔 Og da teller heller ikke si-opp-jobben katantene nav har.

Men jeg er ikke særlig lysten på å jobbe 3 mnd en plass hvor de har funnet ut at jeg ikke trengs. Vil da heller gå før de 3 mnd. Jobbe ekstra på jobb nr 2, bruke tiden på oppussing og skole samt søke jobber. Jeg VIL være i jobb. Jeg VIL fortsette der jeg jobber nå. Men hvis jeg får en oppsigelse pga nedbemanning, da skjønner jeg ikke hvorfor jeg absolutt MÅ være der ut oppsigelsestiden. 

Du er pålagt å jobbe ut oppsigelsestiden. Møter du ikke på jobb er det brudd på arbeidskontrakten og arbeidsgiver vil ikke betale ut lønnen din. Du kan avtale med arbeidsgiver å avslutte arbeidsforholdet før, men da får du heller ikke lønn. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det korte svaret er at du plikter å jobbe så lenge arbeidsgiver betaler lønn og ikke har gitt deg fritak fra å jobbe.

Selv om bedriften sier opp folk, ønsker den ofte at man gjør en jobb så lenge de betaler lønn. Men ofte får man gå på dagen mot at man frasier seg lønn. Gjøres typisk når man får by jobb og man kan begynne der raskt.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men hvis jeg får en oppsigelse pga nedbemanning, da skjønner jeg ikke hvorfor jeg absolutt MÅ være der ut oppsigelsestiden. 

Det korte svaret her er fordi dere har avtalt det. Det er dette som heter oppsigelsestid i kontrakten du har signert på.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakk med arbeidsgiveren din du, kanskje de er behjelpelige med å løse dette best for deg, ingen synes det er morsomt å si opp ansatte. 

Si du kan gå på dagen, i bytte mot halve lønna feks. Ikke true med noe, men kanskje forhandle deg til en god løsning for deg. 

Anonymkode: 9ad12...131

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Veldig mange arbeidsgivere tilbyr jo at man kan slutte "på dagen" med full lønn i oppsigelsestiden, for å kunne starte på omorganiseringen/ny struktur så fort som mulig. 

Det beste er jo å høre med arbeidsgiver hvordan de har tenkt det :)

Anonymkode: 887b6...327

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...