AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #1 Skrevet 27. september 2024 Jeg fikk en melding fra noen nærmere kl 22 igår kveld. Var noen som skulle ha praksis. Veldig ryddig og fin melding, men noe sent. Jeg så det tilfeldig da jeg skulle sjekke om jeg hadde satt på vekkerklokken. Jeg svarte kort og vennlig, men jeg skulle kontakte vedkommende idag. Jeg følte ikke jeg kunne melde tilbake kl 5 på morgenen, ei heller nå kl 6:30, men når er det egentlig passende? Fra kl 8? Jeg har mobilen på «ikke forstyrr», så ingen problem med melding sent, selv om jeg ikke vil være like tidlig i retur 😉 Anonymkode: 9c087...4fd
Blåttvann Skrevet 27. september 2024 #2 Skrevet 27. september 2024 Jeg tenker kl.22 er helt innafor, men spørs jo hva det gjelder. Helst sender jeg meldinger i tidsrummet fra kl.9/10 - 20/21 når jeg ikke kjenner vedkommende godt nok til å vite om personen har telefonen på lydløs på natten. Det sagt, dersom man har lyd på så må man nesten skylde på seg selv dersom man blir vekket. 6
Gjest jegerrinne Skrevet 27. september 2024 #3 Skrevet 27. september 2024 Frem til 22 om kvelden På morgenen fra 07-08 tiden Ser nå her så tikker det inn mld fra den tiden
Phoenix Heart Skrevet 27. september 2024 #4 Skrevet 27. september 2024 Tenker mellom 8.00 og 22.00 er innafor. 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #5 Skrevet 27. september 2024 Jeg har alltid lyd av. Og ikke forstyrr 23.00 - 7.00. Bryr meg ikke om når folk sender melding. Leser når jeg vil, svarer når jeg vil. Selv på enkle spørsmål svarer jeg ofte ikke før dagen etterpå. Anonymkode: fc30e...143 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #6 Skrevet 27. september 2024 Blåttvann skrev (8 minutter siden): Jeg tenker kl.22 er helt innafor, men spørs jo hva det gjelder. Helst sender jeg meldinger i tidsrummet fra kl.9/10 - 20/21 når jeg ikke kjenner vedkommende godt nok til å vite om personen har telefonen på lydløs på natten. Det sagt, dersom man har lyd på så må man nesten skylde på seg selv dersom man blir vekket. jegerrinne skrev (4 minutter siden): Frem til 22 om kvelden På morgenen fra 07-08 tiden Ser nå her så tikker det inn mld fra den tiden Takk dere! Jeg har som sagt ikke lyd på selv, men vil ikke vekke den som meldte med å melde for tidlig tilbake idag. For meg personlig er det sent å melde fremmede nærmere kl 22. Jeg er nok mer som første her som tenker 20-21 om det ikke er veldig viktig, og ikke for tidlig igjen på morgenen. Skal en opp 4-5 så er 22 sent, men det kan jo ikke den som sender vite. Ser folk tenker til kl 23 også, og det hadde jeg aldri gjort om det ikke hastet. Jeg bare lurte på deres tanker her. Går helt fint her 😊 Anonymkode: 9c087...4fd
Carrot Skrevet 27. september 2024 #7 Skrevet 27. september 2024 (endret) for meg er 21 og 09 "grensen" for folk jeg ikke kjenner fordi jeg har mange bekjente som sover i dette tidsrommet pga turnusjobb osv.. Endret 27. september 2024 av Carrot 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #8 Skrevet 27. september 2024 Jeg tenker fram til 22 fra ca kl 08. Ting skjer i løpet av dagen, ikke alltid man rekker å sende i "kontortiden". Dette gidder jeg ikke å være firkantet på, å skru av lyden når det ikke passer for meg er mitt ansvar. Har fått melding av folk klokka 03 om natta ved omgangssyke feks, sånn at de slipper å ha på alarm for å gi beskjed når de egentlig skulle stått opp. Det synes jeg er helt greit, og unner dem å sove da hvis de får til. Så her kan det sendes døgnet rundt for min del, så lenge folk ikke forventer svar da! Anonymkode: fda95...330 2 1
Blåttvann Skrevet 27. september 2024 #9 Skrevet 27. september 2024 (endret) I dag fikk jeg første sms 06:15, om noe helt trivielle greier. For meg er det VELDIG tidlig å sende sms om ting som ikke haster! Og jeg forstår ikke behovet for å sende melding om at gresset er grønt og himmelen er blå så tidlig. Regner med at avsender bare måtte si det som ble skrevet mens personen husket det, men jeg mener det er for tidlig. Mellom kl.10 og 20 er vel helt ideelt, for folk kan være syke fra jobb og trenge ekstra søvn på morningen og de kan legge seg tidlig eller trenger kvelden til å koble av og ikke være påskudd etter kl.20. Selv har jeg på lydløs når jeg ikke vil bli forstyrret, så det går fint. Men jeg synes det er rart å sende meldinger veldig tidlige og sent. Endret 27. september 2024 av Blåttvann 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #10 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så her kan det sendes døgnet rundt for min del, så lenge folk ikke forventer svar da! Enig i dette. Anonymkode: 4ac4e...200 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #11 Skrevet 27. september 2024 Carrot skrev (4 minutter siden): for meg er 21 og 09 "grensen" for folk jeg ikke kjenner fordi jeg har mange bekjente som sover i dette tidsrommet pga turnusjobb osv.. Blåttvann skrev (Akkurat nå): I dag fikk jeg første sms 06:15, om noe helt trivielle greier. For meg er det VELDIG tidlig å sende sms om ting som ikke haster! Og jeg forstår ikke behovet for å sende melding om at gresset er grønt og himmelen er blå så tidlig. Regner med at avsender bare måtte si det som ble skrevet mens personen husket det, men jeg mener det er for tidlig. Mellom kl.10 og 20 er vel helt ideelt, for folk kan være syke fra jobb og trenge ekstra søvn på morningen og de kan legge seg tidlig eller trenger kvelden til å koble av og ikke være påskudd etter kl.20. Jeg er nok mer som dere her, selv om jeg har på «ikke forstyrr». Det skal være viktig om en melder kl 6:15, særlig til folk en ikke kjenner. Tipper vedkommende som meldte 6:15 ville få det ut av verden, men det er tidlig om det ikke er viktig. Meldingen jeg fikk hastet ikke sånn, men jeg følte jeg måtte svare noe. Idag jobber, og da også sover folk til veldig mange ulike tider. Lett å skru av lyden, men når en føler en må svare, eller folk forventer et svar så blir det litt dumt med for sent/tidlig. Anonymkode: 9c087...4fd 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #12 Skrevet 27. september 2024 Helt fremmede; mellom 8 og 18. Men litt flytende, gjelder det for eksempel salg så vil jeg ha det gjort så fort som mulig.. Bekjente eller jobbrelatert 8-20. Familie og venner: døgnet rundt. Jeg har aldri lyd på Men sliter med søvnproblemer og får jeg melding rundt "prøve sove" tiden så begynner tankene gå den veien... Anonymkode: a00f4...36e 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #13 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har fått melding av folk klokka 03 om natta ved omgangssyke feks, sånn at de slipper å ha på alarm for å gi beskjed når de egentlig skulle stått opp. Det synes jeg er helt greit, og unner dem å sove da hvis de får til. Anonymkode: fda95...330 Helt enig med deg. Men det går an å skrive en sms og planlegge sending f.eks. kl. 8,tenkte bare å tipse alle som leser om det. 👍🏻 Anonymkode: ae836...f84
Belima Skrevet 27. september 2024 #14 Skrevet 27. september 2024 Er det til jobb og en begynner tidlig, så hadde jeg sendt sms senest kl 2200, ved akutt sykdom. Da er det snakk om at noen må ta vakta mi neste dag. Å sende sms kl 0800, er da alt for sent for å skaffe vikar tenker jeg. Kommer litt an på hva slags jobb en har. Når det gjelder venner og familie, så er min tid fra kl 0600 og helst ikke senere enn kl 2200, med mindre det er akutte hendelser. Selv er jeg av den type menneske, som, så godt jeg kan, svarer relativt fort. Er en person som ikke sender sms på kveld, med mindre det er viktig. Misliker at noen bruker sms til lange samtaler fordi de kjeder seg. Sms betyr jo: Short Message Service. Noen av mine venner har tydelig glemt dette.
solsolsol Skrevet 27. september 2024 #15 Skrevet 27. september 2024 Carrot skrev (1 time siden): for meg er 21 og 09 "grensen" for folk jeg ikke kjenner fordi jeg har mange bekjente som sover i dette tidsrommet pga turnusjobb osv.. Enig! Jeg pleier å sende meldinger som "planlagt" om jeg skal sende til noen utenfor normal våkentid. Om det hadde handlet om jobb ville jeg sendt mellom 8-16. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #16 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk en melding fra noen nærmere kl 22 igår kveld. Var noen som skulle ha praksis. Veldig ryddig og fin melding, men noe sent. Jeg så det tilfeldig da jeg skulle sjekke om jeg hadde satt på vekkerklokken. Jeg svarte kort og vennlig, men jeg skulle kontakte vedkommende idag. Jeg følte ikke jeg kunne melde tilbake kl 5 på morgenen, ei heller nå kl 6:30, men når er det egentlig passende? Fra kl 8? Jeg har mobilen på «ikke forstyrr», så ingen problem med melding sent, selv om jeg ikke vil være like tidlig i retur 😉 Anonymkode: 9c087...4fd Jeg sender når det passer meg, både SMS, Messenger og e-post. Det er mottakers ansvar å skjerme seg selv om vedkommende ikke ønsker å bli forstyrret. Man trenger ikke å ta med seg jobben hjem. Jeg forventer ikke å få svar med en gang, om jeg sender langt utover vanlig arbeidstid. Det er greit om en melding jeg sender seint, ikke besvares før neste dag. Er det hastverk, ringer jeg. Selv tar jeg aldri med telefonen på soverommet. Den ligger i lydløsmodus på kjøkkenet om natta. Anonymkode: 80ce8...df5 4 1
Lidhun Skrevet 27. september 2024 #17 Skrevet 27. september 2024 For meg kan de sende akkurat når de vil, jeg har ikke forstyrr på på natten, og svarer når jeg vil og kan. Skulle jeg satt et tidsintervall det er ok å sende melding i, ville jeg sagt 07-23. Men jeg reagerer ingenting på om folk sender melding til meg midt på natta heller, så lenge de ikke forventet svar da. Og så hender det jeg svarer klokka tre på natta også, om det passer seg slik for meg😅 "Ingen" har vel lyd på mobilen på natta, så det er jeg ikke redd for.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #18 Skrevet 27. september 2024 Jeg forholder meg til de gamle normene fra fasttelefonens tid som en generell regel- etter kl 08 og før kl 22 så fremt det ikke er noe akutt. Men så blir det vurdert fra gang til gang: hvem er det jeg sender melding til, og hvorfor. Sender jeg til en bedrift holder jeg meg innenfor bedriftens åpningstider. (Jeg vet at mange bruker private telefoner i jobbsammenheng, og synes det er en uting å forstyrre 24/7) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg sender når det passer meg, både SMS, Messenger og e-post. Det er mottakers ansvar å skjerme seg selv om vedkommende ikke ønsker å bli forstyrret. Man trenger ikke å ta med seg jobben hjem. Anonymkode: 80ce8...df5 Her er jeg veldig uenig. Veldig mange har ikke egen jobbtelefon, og må bruke privattelefonen i alle sammenhenger, uansett om det er jobb eller frivillighet. Mange har også eldre familiemedlemmer med omsorgsbehov og kan ikke sette på "ikke-forstyrr med unntak" på sine telefoner, fordi de pleierne som har tilsyn med de eldre også bruker sine private telefoner til kommunikasjon. Derfor mener jeg at normer for tidspunkt er nødvendig, og i dag mer enn på fasttelefonens tid. Ringte man den gang utenfor åpningstid fikk man ikke svar. I dag kan sms og telefonkontakt utenfor åpningstid/tidsnorm være et forstyrrende element dersom man ikke har mulighet til å beskytte seg. Anonymkode: 00ddd...fd8 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #19 Skrevet 27. september 2024 Fra gammelt av sa en at en kunne ringe folk mellom 07 og 22 Ser nå flere skriver 09-18 gjelder det og familien, helse osv? Årsak jeg lurer ofte hvis helsepersonell ringer står det ikke hvem det er så da tar dere ikke tlf? Her opple er vi at legen fort kan ringe 21.58. Og få mld før kl 8 om morgenen Anonymkode: 8012a...d3c
Idunn Skrevet 27. september 2024 #20 Skrevet 27. september 2024 Jeg bruker å svare på kveldens meldinger når jeg står opp kl 6. Da har jeg 5 minutter mens jeg sitter på do. Har gått ut i fra at enten så er mottaker våken, eller så har de den på lydløs. Ikke fått noen klager så langt. Så mellom 06 - 23 er vel greit, fleste jeg kjenner er våken da. Forventer heller ikke svar med en gang, da hadde jeg ringt. Ringetiden derimot, den er 09 - 21, med mindre det er krise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå