AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #1 Skrevet 26. september 2024 Går barn sultne på skolen i Norge? Og med lite eller dårlig matpakke? Eller er deres inntrykk av at foreldre er flinke til å sørge for at skolebarna deres ikke går sultne eller uten matpakke ? jeg har mange barn og står opp tidlig/tidsnok til å lage matpakker til alle sammen og legge i sekken. Men hører barna mine forteller om klassevenner som aldri har mat eller bare har med seg en pakke kjeks, mellombar eller noe. jeg blir litt paff. Er dette normalt ? Er det ikke førstepri som foreldre å sørge for at ens barn har mat og har det bra på skolen? Forventer dere at barn skal fikse seg selv eller gå sulten? Anonymkode: a0984...d11 1
Pillarguri Skrevet 26. september 2024 #2 Skrevet 26. september 2024 Jeg får da virkelig håpe at alle barn har matpakker med seg på skolen. Mange foreldre gir barna middagsrester, tacolefser og lign i matboksen. Har inntrykk av at foreldre er langt mer kreative i matboksveien nå enn da jeg vokste opp. Når barna når et visst modenhetsnivå så ville jeg forventet at de smurte matpakken sin selv. 6 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #3 Skrevet 26. september 2024 8 og 11 åringen fikser selv. De smører egen matboks kvelden før. Både jeg og far reiser på jobb før de skal på skolen. Da må de huske matboksen. De har glemt den noen ganger, men da har de også lært. Ja, det er min oppgave. De dør ikke av å gå sulten noen timer løpet av et skoleår. Samtidig er min oppgave å lære barna å bli selvstendig og klar for en verden der de kan overleve. At de selv tar ansvar for sånne ting er viktig lærdom. Anonymkode: ea981...d94 24 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #4 Skrevet 26. september 2024 Har ikke barn i skolen, så aner ikke. Men jeg har sett mye rart i matpakkene når jeg leverer i barnehagen. Noen har mye søtt eller mat uten næring (tørre chocokuler, loff med syltetøy osv). Har egentlig inntrykk av at de med utenlandsk opprinnelse oftere sender med usunn mat. Det kan være ulike grunner til at barn ikke har mat. Noen foreldre er lei av at barnet glemmer å ta med (avhengig av alder og forventninger om hva de klarer selv). Da vil de kanskje lære barna at hvis de glemmer, blir det ikke mat. Noen barn velger å ikke ta frem matpakken da de kanskje ikke er sulten. Og noen får nok kanskje ikke mat grunnet glemt en sjelden gang, eller verre grunner som omsorgssvikt. Jeg tenker lærerne følger med. Men du kan jo gi beskjed til kontaktlærer at du hører at x og y stadig ikke har mat med, så du vil bare nevne det for lærer. Anonymkode: 2c8ef...55d 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #5 Skrevet 26. september 2024 Her ordner jeg matpakker til barna. Og har inntrykk av at alle barna har med seg matpakke, men noen kan glemme en gang iblant. Anonymkode: 6cfcb...535 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #6 Skrevet 27. september 2024 Det er vanskelig å si noe om matpakkene på skolen - der er jeg ikke til stede. Men jeg husker også godt at det var veldig stor variasjon i matpakkene i barnehagen. Der var det mye søtt og mye jeg ikke tenker på som mat. Anonymkode: e45b6...ff2 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #7 Skrevet 27. september 2024 Jeg vet ikke, men tror nok de aller fleste har med seg matpakke, og regner med skolen tar det opp med foresatte om de ser barna gå sultne. Det gjelder særlig de yngste trinnene da. De litt eldre barna kan jeg tenke meg kanskje kan ha mer ansvar for å lage matpakke selv, kanskje etter at foreldrene har reist på jobb, og så kanskje ikke gjør det. Ellers forteller min 6-åring om kjeks og mellombarer i andres matpakker. Og da sier hun gjerne at ALLE har kjeks i matpakka, og de har BARE det. Men det vet jeg ikke stemmer. Det er bare det at hun syns det ser veldig godt ut. Skolen oppfordrer til å ikke sende med søte kjeks og godteri. Anonymkode: 26bb4...5d4 4 2
Irak Skrevet 27. september 2024 #8 Skrevet 27. september 2024 Mine barn har ordnet dette selv i mange år. De er 12 og 14 år gamle. Jeg prøver å lage en del ekstra middag slik at de kan ha med seg rester. Eks. Pai, wok, pasta o.l. Ellers så er det brødmat som er niste, og frukt.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #9 Skrevet 27. september 2024 Her så har ungene ordnet matpakke selv på morgenen fra det var 7år samme gjorde nå jeg. Noe med å lære seg å være selvstendig. Men vet fra tid i barnehage og vikar skole at det er mye forskjellig . Så ofte de som slett litt økonomisk osv de hadde ofte mye mindre en andre eller nesten som de valgte å ikke ha med for de syntes der var flaut over det lille de hadde, mår de så hva en del andre hadde i sine matbokser Anonymkode: 2a097...18a
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #10 Skrevet 27. september 2024 Min datter som går på barneskolen får matpakke. Guttene som er på ungsdomsskole og vgs ønsker ikke matpakke, de kjøper seg mat. De sluttet med matpakke da de begynte på ungdomsskolen. Anonymkode: 8424e...f33
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #11 Skrevet 27. september 2024 Mine barn på 5 og 7 år spiser frokost hjemme (oftest omelett, havregrøt eller pannekaker). Barnehagen serverer frukt og brødmat til lunch, så 5-åringen har aldri trengt ei matpakke. Til skolen er det jeg som lager matpakka. SFO serverer brødmat. Ellers jobber jeg på en ungdomsskole og vil si at halvparten går og handler lunch i midttimen. Vanligvis boller, brus og potetgul. Svære poser. De som har mat hvemmefra, har tradisjonelle matpakker med brødskiver/salat. Anonymkode: 83f73...2b5 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #12 Skrevet 27. september 2024 Jobber i småskolen, det er alt fra ingenting til et eple til vakuumpakket skolebrød til to brødskiver pluss en banan, til fullt koldtbord. Noen ganger glemmer man, noen ganger er det sykdom/uforutsette ting som gjør at det blir ingen/lettvinte løsninger. Men blir det et mønster, så tar vi det opp. Vi lar forøvrig ingen barn gå sultne. Da smører vi knekkebrød fra SFO. Anonymkode: e4555...034 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #13 Skrevet 27. september 2024 Jeg har et barn som i alle år har kommet hjem med full matboks. Han sier at han glemmer å spise. For andre elever kan det nok virke som at han ikke har mat med seg. Hos far lager barna mat selv, men da er det ekstra stor sjans for at han som ikke spiser dropper å ta med mat. Jeg jobber som lærer, og følger med på at alle har mat med seg, og passer på at de tar frem matboksen hvis de glemmer seg. Om noen har glemt mat, er det alltid noen som har en skive til overs som de deler med vedkommende. Om ikke har jeg som regel noe på lur. Anonymkode: 39227...7c9 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #14 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): 8 og 11 åringen fikser selv. De smører egen matboks kvelden før. Både jeg og far reiser på jobb før de skal på skolen. Da må de huske matboksen. De har glemt den noen ganger, men da har de også lært. Ja, det er min oppgave. De dør ikke av å gå sulten noen timer løpet av et skoleår. Samtidig er min oppgave å lære barna å bli selvstendig og klar for en verden der de kan overleve. At de selv tar ansvar for sånne ting er viktig lærdom. Anonymkode: ea981...d94 jeg blir litt matt, de dør ikke men de utvikler gjerne en vane av å ikke spise fordi de glmente maten og det er ikke bra, det er heller ikke å lære dem noe men å muliggjøre dårlige valg (som de selvsagt er alt for unge til å skjønne konsekvensen av) Anonymkode: fbacc...f2b 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #15 Skrevet 27. september 2024 De fleste har med seg matpakke. Noen har glemt og andre har ikke hatt tid til å spise frokost, men det fikses diskré både i barnehagen og på skolen. Det finnes alltid noe knekkebrød og enkelt pålegg hvis noen ikke har, og mange har mer enn nok og deler gjerne med de andre. Jeg bruker alltid å sende med ekstra i tilfelle ungen ønsker å dele noe godt med vennene blant annet. Det største problemet, i mine øyne, er mengdene med sukker og mangelen på næring som finnes i mange matpakker. F.eks. Hvitt brød med nugatti, mellombar, juice, sjokomelk, kjeks og snacks. Håpet er jo at det ikke reflekterer det totale kostholdet, men i mange tilfeller ser det ut til å gjøre nettopp det. Anonymkode: cabf9...cd4 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #16 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Min datter som går på barneskolen får matpakke. Guttene som er på ungsdomsskole og vgs ønsker ikke matpakke, de kjøper seg mat. De sluttet med matpakke da de begynte på ungdomsskolen. Anonymkode: 8424e...f33 Jeg jobber på en vgs med godt over 1000 elever, og jeg ser veldig mange matbokser på bordene når jeg går rundt i kantina 😅 Synes det er koselig å tenke på at også 16-18 åringer har med seg niste hjemmefra ❤️ Anonymkode: 395c1...d64 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #17 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Min datter som går på barneskolen får matpakke. Guttene som er på ungsdomsskole og vgs ønsker ikke matpakke, de kjøper seg mat. De sluttet med matpakke da de begynte på ungdomsskolen. Anonymkode: 8424e...f33 Jeg håper du da vet at de fleste da gjerne kjøper energidrikk og søte bakervarer. Eller baguetter og energidrikk. Anonymkode: 95e95...e08 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #18 Skrevet 27. september 2024 Laget matpakke til barna i alle år. Synes det er kjejt å vite at de får i seg ordentlig mat. Venner på videregående kjøper jo bare drittmat. De er selvstendige og flinke likevel. Anonymkode: 972e1...2eb
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #19 Skrevet 27. september 2024 Nå er mine ganske store, men fra de begynte på skolen, har de laget sin egen matpakke. Da de var små, måtte de lage den kvelden i forveien. Nå som de går på videregående, hender det at det blir laget frokost i hu og hast på morgenen, ingen av dem spiser brødskiver, så de må faktisk bruke litt tid, siden de ønsker varmmat. Men jeg vet også at det ofte blir et par kalde pølser og en mellombar noen ganger, etter de fylte 12-13 år, har jeg ikke akkurat passet på at de lager seg matpakke. Såpass store er de selv, at de klarer det. Anonymkode: 5b482...528
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #20 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Går barn sultne på skolen i Norge? Og med lite eller dårlig matpakke? Eller er deres inntrykk av at foreldre er flinke til å sørge for at skolebarna deres ikke går sultne eller uten matpakke ? jeg har mange barn og står opp tidlig/tidsnok til å lage matpakker til alle sammen og legge i sekken. Men hører barna mine forteller om klassevenner som aldri har mat eller bare har med seg en pakke kjeks, mellombar eller noe. jeg blir litt paff. Er dette normalt ? Er det ikke førstepri som foreldre å sørge for at ens barn har mat og har det bra på skolen? Forventer dere at barn skal fikse seg selv eller gå sulten? Anonymkode: a0984...d11 Jeg tror de fleste gjør det, men... våres førsteklassing spiser nå frokost hjemme og er på skolen ca kl 8, litt over. Han har matpakke til lunsj, så har sfo etterpå både mat og frukt(ofte varm mat). Mange får skolemelk i tillegg ( og der kan man bestille både yoghurt og grøt) til lunsj. Så de "heldigste" får tre gode måltider mellom 8 og 16 utenom frokost... middag er nok en gang mellom 16 og 18 hos de fleste. Jeg begynner å lure faktisk om de har behov for en veldig stor og fin matpakke... spesielt hvis de har noe mer enn melk fra skolemelk... Anonymkode: d14cd...5fc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå