Adrenalina1 Skrevet 27. september 2024 #41 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han har valgt sitt liv og er en voksen mann. Det er ikke vår jobb å redde han fra seg selv. Anonymkode: 15bbf...82b Du er et typisk eksempel på et kaldt menneske. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rick Skrevet 27. september 2024 #42 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Da jeg skulle levere 1 klassingen min på SFO i dag ser jeg en liten tass sittende gråtende på gulvet mellom gangen til førstetrinnet og SFO krøllet sammen. Hylgråt. Det kryr av foreldre der og alle bare går forbi. Ingen reagerer . Jeg går såklart til han og spør hva han heter og hva som er galt. Han savner mamman sin, føler seg alene, og har vondt i hodet og magen. Han hopper oppå fanget mitt og jeg trøster han etter beste evne Jeg er så rystet over at andre voksene som bare går forbi et gråtende barn uten å reagere . foreldre på kvinneguiden hva hadde dere gjort ? De voksne på SFO sa at de viste han gråt men at barnet bare måtte bli vant til at man må på skolen/sfo . ikke første gang jeg opplevder manglende empati blandt andre . For noen år siden svimte en mann av på do på kjøpesenter mens jeg var alene der med 3 åringen min. Han satt fast mellom doen og veggen ig jeg klarte ikke få han løs. Jeg stormet ut og sa til forbipasserende at jeg trengte hjelp med en avsvimt mann. Alle bare gikk forbi og latet som de ikke hørte meg. Voksne oppegående folk . Måtte kommandere noen til å hjelpe meg til slutt. Hvorfor er vi så kalde? Anonymkode: d76ec...1e9 En kvinne kan kanskje ta en gutt på fanget, men jeg som mann ville aldri våge å ta en fremmed jentunge på fanget, av frykt for å bli anklaget for overgrep. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #43 Del Skrevet 27. september 2024 Hvorfor spurte du ikke vekterne på kjøpesenteret om hjelp framfor å kommandere fremmede til å bli med deg på et toalett ? Anonymkode: d1316...996 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hintoghist Skrevet 27. september 2024 #44 Del Skrevet 27. september 2024 Rick skrev (3 timer siden): En kvinne kan kanskje ta en gutt på fanget, men jeg som mann ville aldri våge å ta en fremmed jentunge på fanget, av frykt for å bli anklaget for overgrep. Det blir veldig rart om fremmede menn skal ta barn på fanget og trøste mens de er innom SFO. Ikke er det jobben ens heller, da det kan være mye med barnet i levereringssitiasjonen. Hva gjelder avsvimte fylliker, rusmisbrukere og mer er der vel heller regelen enn unntaket at blir agressive og truende mot dem som vekker/hjelper dem. Det har jeg opplevd noen ganger og gidder aldri gjøre igjenm 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bælfeit Skrevet 27. september 2024 #45 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Da jeg skulle levere 1 klassingen min på SFO i dag ser jeg en liten tass sittende gråtende på gulvet mellom gangen til førstetrinnet og SFO krøllet sammen. Hylgråt. Det kryr av foreldre der og alle bare går forbi. Ingen reagerer . Jeg går såklart til han og spør hva han heter og hva som er galt. Han savner mamman sin, føler seg alene, og har vondt i hodet og magen. Han hopper oppå fanget mitt og jeg trøster han etter beste evne Jeg er så rystet over at andre voksene som bare går forbi et gråtende barn uten å reagere . foreldre på kvinneguiden hva hadde dere gjort ? De voksne på SFO sa at de viste han gråt men at barnet bare måtte bli vant til at man må på skolen/sfo . ikke første gang jeg opplevder manglende empati blandt andre . For noen år siden svimte en mann av på do på kjøpesenter mens jeg var alene der med 3 åringen min. Han satt fast mellom doen og veggen ig jeg klarte ikke få han løs. Jeg stormet ut og sa til forbipasserende at jeg trengte hjelp med en avsvimt mann. Alle bare gikk forbi og latet som de ikke hørte meg. Voksne oppegående folk . Måtte kommandere noen til å hjelpe meg til slutt. Hvorfor er vi så kalde? Anonymkode: d76ec...1e9 Høres meget spesielt ut,ville gått videre med dette.Totalt uakseptabelt.Glad jeg ikke har barn på den SFO`n. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #46 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Da jeg skulle levere 1 klassingen min på SFO i dag ser jeg en liten tass sittende gråtende på gulvet mellom gangen til førstetrinnet og SFO krøllet sammen. Hylgråt. Det kryr av foreldre der og alle bare går forbi. Ingen reagerer . Jeg går såklart til han og spør hva han heter og hva som er galt. Han savner mamman sin, føler seg alene, og har vondt i hodet og magen. Han hopper oppå fanget mitt og jeg trøster han etter beste evne Jeg er så rystet over at andre voksene som bare går forbi et gråtende barn uten å reagere . foreldre på kvinneguiden hva hadde dere gjort ? De voksne på SFO sa at de viste han gråt men at barnet bare måtte bli vant til at man må på skolen/sfo . ikke første gang jeg opplevder manglende empati blandt andre . For noen år siden svimte en mann av på do på kjøpesenter mens jeg var alene der med 3 åringen min. Han satt fast mellom doen og veggen ig jeg klarte ikke få han løs. Jeg stormet ut og sa til forbipasserende at jeg trengte hjelp med en avsvimt mann. Alle bare gikk forbi og latet som de ikke hørte meg. Voksne oppegående folk . Måtte kommandere noen til å hjelpe meg til slutt. Hvorfor er vi så kalde? Anonymkode: d76ec...1e9 Hadde gjort akkurat det samme som deg. Men jeg tror mange er redd for å snakke med et fremmed barn i frykt for å liksom gjøre noe feil. Akkurat med han mannen så skulle du jo ringt ambulanse eller snakket med folk som jobber der, de vet jo hva de skal gjøre! Anonymkode: bd3e2...e45 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #47 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg kom til Norge i 2000. Da var det ikke slik kultur der jeg kommer fra. Du har heller ikke bodd i "alle land", og kan ikke si at det er helt likt overalt. Anonymkode: 36d68...ae1 Jo det var det. Var det ikke i 2004 at over 40 stykker både barn voksne og eldre brant inne på et kjøpesenter. De satt og ventet selvom brannalarm gikk. De så at andre ble sittende og da ville de også betale før de gikk, siden det så ut som det var det de andre skulle Anonymkode: 5c7d0...85b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #48 Del Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Mange er for egoistiske, rett å slett. Men angående barn, så er også mange livredde for å bli anklaget for noe dersom de tar kontakt med et fremmed barn. Veldig trist at det er blitt slik. Anonymkode: d0c5c...0f2 Ja dessverre. Som mann holder jeg meg langt unna ukjente barn. Anonymkode: 6d527...a93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #49 Del Skrevet 28. september 2024 Den hjertevarmen er jo noe man babler om med venner og nære for å skape fellesskapsfølelse. Selv Putin sitter sikkert og sukker over at han er den eneste som har hjertet på riktig plass. Anonymkode: 89af4...319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 28. september 2024 #50 Del Skrevet 28. september 2024 Adrenalina1 skrev (22 timer siden): Det er ikke snakk om å generalisere. Men hvor mange ganger har jeg ikke lest om saker der folk har vært hjelpeløse, og ingen har løftet en finger for å hjelpe. Men du leser ikke om alle gangene folk stiller opp og hjelper ukjente med stort og smått, fordi det er en så dagligdags hendelse at det ikke er en nyhet verdt å melde om. Det er ikke sånn at det du ikke hører om ikke har skjedd. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #51 Del Skrevet 28. september 2024 Det er bedre at de går forbi o stedet for at de stiller seg opp og filmer. Anonymkode: 97ff4...1cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #52 Del Skrevet 28. september 2024 Var gangen til førstetrinnet og SFO krøllet sammen? Anonymkode: 4f169...33d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #53 Del Skrevet 28. september 2024 Anononyma skrev (På 27.9.2024 den 10.22): Når det gjelder barnet hadde jeg hjulpet om det var et barn på basen til min sønn - altså et barn hvor jeg kjenner foreldrene. Hadde det vært et ukjent barn i bhg ville jeg gjort de ansatte oppmerksom på ham - rett og slett fordi folk er rare og plutselig får man foreldrene på nakken. Hadde uansett kjent er stikk i hjertet om jeg bare skulle gått forbi. Hadde min sønn sittet sånn alene hadde jeg faktisk både håpet og forventet at andre voksne ville tatt tak i situasjonen. Mannen på senteret ville jeg ikke rørt. Har jobbet tett på narkomane i mange år og vet at de bl.a kan han brukte sprøyter på seg - sprøyter med potensiell smitte jeg som småbarnsmor ikke vil ha i meg. Ville kontaktet vektertjenesten. Poenget er vel å gjøre NOE. AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 10.41): Som far til ei venninne av meg, kanskje rundt 70 år. Var på vei hjem fra butikken og hørte noe unger som gråt på lekeplassen. Han satt fra seg varene og gikk bort for å se hva som skjedde. Joda, det som skjedde var at noen av de andre barna ringte politiet og sa et slags kodeord for pedofile de hadde sett på tiktok. Så der kom politiet i full utrykning mens stakkars mannen som ville hjelpe skjønte ingenting. Tror han går rett forbi neste gang.... Anonymkode: 2b286...226 I min jobb har vi fått klar beskjed om at vi ALDRI skal gjøre slikt som TS beskriver i første innlegg med den lille gutten pga faren for å bli anklaget for overgrep. Vi skal ALDRI snakke til et barn som er alene uten en annen voksen tilstede, aldri være alene på et rom med barn, skulle jeg trøstet dette barnet så måttet jeg hentet en annen voksen først som kunne vært sammen med oss i gangen. Det er det ikke sikkert det er ressurser til på SFO. Veldig trist, alt man vil er jo å hjelpe små barn som ikke har det greit. Men så crazy har altså verden blitt. Et godt bevis på at det stemmer er jo tråden her inne for litt siden ang mannlig ansatt i barnehage. Ufattelig trist. Anonymkode: 6bc08...0e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #54 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 23.43): Da jeg skulle levere 1 klassingen min på SFO i dag ser jeg en liten tass sittende gråtende på gulvet mellom gangen til førstetrinnet og SFO krøllet sammen. Hylgråt. Det kryr av foreldre der og alle bare går forbi. Ingen reagerer . Jeg går såklart til han og spør hva han heter og hva som er galt. Han savner mamman sin, føler seg alene, og har vondt i hodet og magen. Han hopper oppå fanget mitt og jeg trøster han etter beste evne Jeg er så rystet over at andre voksene som bare går forbi et gråtende barn uten å reagere . foreldre på kvinneguiden hva hadde dere gjort ? De voksne på SFO sa at de viste han gråt men at barnet bare måtte bli vant til at man må på skolen/sfo . ikke første gang jeg opplevder manglende empati blandt andre . For noen år siden svimte en mann av på do på kjøpesenter mens jeg var alene der med 3 åringen min. Han satt fast mellom doen og veggen ig jeg klarte ikke få han løs. Jeg stormet ut og sa til forbipasserende at jeg trengte hjelp med en avsvimt mann. Alle bare gikk forbi og latet som de ikke hørte meg. Voksne oppegående folk . Måtte kommandere noen til å hjelpe meg til slutt. Hvorfor er vi så kalde? Anonymkode: d76ec...1e9 Hva er «avsvimt» ? Anonymkode: 7a52c...51c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #55 Del Skrevet 28. september 2024 Jeg har litt helseangst. Var på tur med en venn og til våre til sammen 6 barn og skulle kjøpe is til barna. En mann ramlet på sykkel og slo hode å fossblødde. Ble direkte uvel for å si det mildt. Heldigvis tok vennen tak og løp bort for å hjelpe å ringe ambulanse. De kom raskt å hentet. Så jeg kjenner at jeg dessverre blir veldig handlingslammet når noe står på. Har også jobbet i butikk, da kom en dame løpende inn i butikken og låste seg inn på pauserommet vårt, hun mente hun var forfulgt og drapstruet og at han var etter henne. Kjente at denne situasjonen passet meg midt bak, hun var en av byens løse fugler. Heldigvis hadde vi en utplasseringsjente som kunne passe kassen, måtte følge denne damen til taxi så hun kom seg bort. Jeg liker å tro jeg vil hjelpe, men bidrar nok ikke optimalt når noe faktisk skjer. Anonymkode: 20b07...18e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 29. september 2024 #56 Del Skrevet 29. september 2024 Tråden er ryddet for brudd på regelen om å utgi seg for å være flere personer i en tråd og tilhørende svar. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 29. september 2024 #57 Del Skrevet 29. september 2024 Det er en vanlig psykologisk mekanisme at jo flere mennesker som er på stedet, jo mindre sjanse er det for at noen av dem vil hjelpe, fordi når det er så mange, føler alle mye mindre ansvar/tenker at noen andre hjelper til. Folk blir handlingslamma, rett og slett. Det handler ikke om å være "kald", men om en forsvarsmekanisme. Man kan heller ikke dømme hele landet (?) etter to opplevelser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 29. september 2024 #58 Del Skrevet 29. september 2024 Jeg er ikke nødvendigvis enig i at nordmenn er kalde og ikke vil hjelpe. Det gangene jeg har opplevd at det har skjedd at noen har falt o.l, så er det stort sett alltid en eller to som prøver å hjelpe. Jeg er også en sånn person som hjelper til om det trengs ♥️ Jeg er da ikke fullstendig følelsesløs og avstumpet heller. Dessuten kan man ikke si at nordmenn er kalde og lite hjelpsomme basert på kun 2 enkelttilfeller 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 2. oktober 2024 #59 Del Skrevet 2. oktober 2024 Dette er noe som blir kalt tilskuereffekten. Grunnen i tilfelle med barnet tror jeg ikke bare handler om at man stoler på at noen andre voksne tar ansvar, men også at man ikke vil blande seg på skole/ SFO. Hvis man ikke kjenner barnet eller vet hvorfor hen gråter, kan det være mange tenker at dette tar en ansatt på skolen/ SFO seg av Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #60 Del Skrevet 2. oktober 2024 Etter flere opplevelser har jeg blitt mer og mer kynisk. Mor med spedbarn på armen datt rett i bakken foran meg, i det jeg strakk frem hendene i refleks så kjente jeg en hand ned i skulderveska mi. Mann med krykker som forsøker å gå ned trappen til t-banen, da går jeg rett forbi. Ber han om hjelp peker jeg på heisen. Snakke til et gråtende barn? Da blir man skjelt ut av mor som står et stykke unna og venter på at barnet skal rase fra seg. Selv på turstier her hjemme. Et lite barn som lekte i grøftekanten, utenfor gjerdet til en enebolig. Jeg stoppet og begynte å snakke, hvorpå en eldre mann kom fra huset og ba meg holde meg unna. (ja, så ikke la barnebarnet leke i turstien, da. Det er potensielt mye skumlere mennesker enn en kvinnelig jogger i 40-årene som passerer her. Og noen minutters uoppmerksomhet, så har barnet gått inn i skogen). Anonymkode: 5bda4...8a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå