Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn så kalde? Alle gikk forbi gråtende barn. En annen gang ville ingen hjelpe avsmint mann

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da jeg skulle levere 1 klassingen min på SFO i dag ser jeg en liten tass sittende gråtende på gulvet mellom gangen til førstetrinnet og SFO krøllet sammen. Hylgråt.  Det kryr av foreldre der og alle bare går forbi. Ingen reagerer . 
Jeg går såklart til han og spør hva han heter og hva som er galt. Han savner mamman sin, føler seg alene, og har vondt i hodet og magen. Han hopper oppå fanget mitt og jeg trøster han etter beste evne

Jeg er så rystet over at andre voksene som bare går forbi et gråtende barn uten å reagere . foreldre på kvinneguiden hva hadde dere gjort ? De voksne på SFO sa at de viste han gråt men at barnet bare måtte bli vant til at man må på skolen/sfo . 

ikke første gang jeg opplevder manglende empati blandt andre . For noen år siden svimte en mann av på do på kjøpesenter mens jeg var alene der med 3 åringen min. Han satt fast mellom doen og veggen ig jeg klarte ikke få han løs. Jeg stormet ut og sa til forbipasserende at jeg trengte hjelp med en avsvimt mann. Alle bare gikk forbi og latet som de ikke hørte meg. Voksne oppegående folk . Måtte kommandere noen til å hjelpe meg til slutt.

Hvorfor er vi så kalde? 

Anonymkode: d76ec...1e9

Jeg tror årsaken til at en del ikke trøstet barnet er tidspresset. Det er lav toleranse for å komme for sent i Norge og hvis man stopper og trøster barnet, så kommer man for sent til jobb.

Og hvis en mann svimer av på do, så antar folk at det er et dophue.

Anonymkode: 15bbf...82b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere burde lese dere opp om noe som kalles for tilskuereffekten.

I bunn å grunn er den slik

Det er et sosialpsykologisk fenomen der enkeltindivider i større grad unngår å hjelpe fremmede i en nødssituasjon når andre mennesker, innbilt eller virkelig, også er tilstede.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var mindre fløt gummibåten litt for langt ut i sjøen, og ble tatt lengre og lengre ut med strømmen. Jeg kunne selvsagt ikke ro i mot strømmen. Så jeg ropte etter hjelp, båt etter båt bare så på meg og kjørte forbi. Det tok utrolig lang tid før noen faktisk hjalp meg, har ikke vært i båt siden.

En annen gang tok jeg toget for første gang, tror jeg var 8 år. Tog døren åpnet seg ikke da jeg trykket på knappen, så jeg kom meg ikke av på riktig stopp. Jeg ble redd og utbrøt "Døren åpnet seg ikke, hva skal jeg gjøre?!", folk så på meg bare i et sekund før de så bort, og latet som ingenting. Jeg fant konduktøren og ba om hjelp, men husker fortsatt den følelsen av at jeg ble ignorert mens jeg var redd. 

Anonymkode: 49729...747

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg tror årsaken til at en del ikke trøstet barnet er tidspresset. Det er lav toleranse for å komme for sent i Norge og hvis man stopper og trøster barnet, så kommer man for sent til jobb.

Og hvis en mann svimer av på do, så antar folk at det er et dophue.

Og HVORFOR skal man ikke redde livet til dophuet? Vi har Breivik som lever som en konge i fengselet og får ytret seg på nett. Men en person som har hatt hardt liv og tatt noen feil valg FOR SEG SELV - nei, han skal vi overse og la dø?

Anonymkode: 36d68...ae1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yellow Eye skrev (8 minutter siden):

Dere burde lese dere opp om noe som kalles for tilskuereffekten.

I bunn å grunn er den slik

Det er et sosialpsykologisk fenomen der enkeltindivider i større grad unngår å hjelpe fremmede i en nødssituasjon når andre mennesker, innbilt eller virkelig, også er tilstede.

Men det er ikke slik i mange andre land. Derfor blir vi som er vokst opp i andre land, veldig overrasket over den norske kulturen. Alle her skriker om toleranse, inkludering, alle skal inviteres i bursdag, også mobbere, mobbere skal forstås i hjel, og så videre. Men når realiteten kommer, så er mange bare kalde og egoistiske.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor er vi så kalde? 

Jeg lurer også! Det er helt nitrist hvor kalde folk er…

Anonymkode: 0d1d2...91e

Adrenalina1 skrev (10 timer siden):

Helt forferdelig hvordan det har blitt. Min samboer falt og slo seg stygt tidligere i sommer. Han lå på bakken med sterke smerter. I nærheten var det et par stykker. De løftet ikke en finger for å hjelpe. Men fortsatte bare med sitt. Hva faen er galt med folk i dag? Det kunne ikke falle meg inn å ikke hjelpe noen jeg ser trenger det. Uansett hva det måtte dreie seg om.

Dere generaliserer veldig her. Jeg har aldri opplevd det dere beskriver. En gang besvimte jeg midt på Karl Johan, folk styrtet til for å hjelpe meg. Jeg har aldri sett gråtende barn, men esker med illebefinnelse, skader et. uten at folk har steppet opp.

Folk flest er ikke kalde eller kjipe, men dere legger kanskje ikke merke til de 90 % av tilfellene der noen andre steppet opp før dere en gang registrerte situasjon.

Anonymkode: 73a28...6f1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det er ikke slik i mange andre land. Derfor blir vi som er vokst opp i andre land, veldig overrasket over den norske kulturen. Alle her skriker om toleranse, inkludering, alle skal inviteres i bursdag, også mobbere, mobbere skal forstås i hjel, og så videre. Men når realiteten kommer, så er mange bare kalde og egoistiske.

Det er slik i alle land

Alle land opplever dette fenomenet, det er ikke et særnorskt fenomen.

Kanskje er det ikke like ille i alle land, men det eksiterer  alle land- 

Endret av Yellow Eye
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yellow Eye skrev (3 minutter siden):

Det er slik i alle land

Alle land opplever dette fenomenet, det er ikke et særnorskt fenomen.

Kanskje er det ikke like ille i alle land, men det eksiterer  alle land- 

Jeg kom til Norge i 2000. Da var det ikke slik kultur der jeg kommer fra. Du har heller ikke bodd i "alle land", og kan ikke si at det er helt likt overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder barnet hadde jeg hjulpet om det var et barn på basen til min sønn - altså et barn hvor jeg kjenner foreldrene. Hadde det vært et ukjent barn i bhg ville jeg gjort de ansatte oppmerksom på ham - rett og slett fordi folk er rare og plutselig får man foreldrene på nakken. Hadde uansett kjent er stikk i hjertet om jeg bare skulle gått forbi. Hadde min sønn sittet sånn alene hadde jeg faktisk både håpet og forventet at andre voksne ville tatt tak i situasjonen.

Mannen på senteret ville jeg ikke rørt. Har jobbet tett på narkomane i mange år og vet at de bl.a kan han brukte sprøyter på seg - sprøyter med potensiell smitte jeg som småbarnsmor ikke vil ha i meg. Ville kontaktet vektertjenesten.

Poenget er vel å gjøre NOE. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke det er helt slik, men et barn som gråter på sfo hadde jeg nok oversett da det er voksne der som har ansvar men trøstet et barn en gang som var alene på en holdeplass og fikk ringt foreldre og sånt.

Men når en eldre slektning ramlet på is og brakk hofta så kom folk strømmene til mødre tok pledd fra barnevogn og pakket inn. En nabo tok varene og låste inn, osv og hjelp til sykebil kom. Dette er i en storby. 

Men om en Mann hadde gått bort for å hjelpe et barn hadde nok noen tenkt pedo.. fælt å si det men et dessverre sånt.. 

Anonymkode: 04265...d1c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Og HVORFOR skal man ikke redde livet til dophuet? Vi har Breivik som lever som en konge i fengselet og får ytret seg på nett. Men en person som har hatt hardt liv og tatt noen feil valg FOR SEG SELV - nei, han skal vi overse og la dø?

Han har valgt sitt liv og er en voksen mann. Det er ikke vår jobb å redde han fra seg selv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både gitt og fått hjelp ved flere anledninger, og kan ikke si jeg har et inntrykk av at folk generelt er kalde. Alle reagerer ikke optimalt i enhver situasjon, det kan være mange (mer eller mindre forståelige) grunner til det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle levere 1 klassingen min på SFO i dag ser jeg en liten tass sittende gråtende på gulvet mellom gangen til førstetrinnet og SFO krøllet sammen. Hylgråt.  Det kryr av foreldre der og alle bare går forbi. Ingen reagerer . 
Jeg går såklart til han og spør hva han heter og hva som er galt. Han savner mamman sin, føler seg alene, og har vondt i hodet og magen. Han hopper oppå fanget mitt og jeg trøster han etter beste evne

Jeg er så rystet over at andre voksene som bare går forbi et gråtende barn uten å reagere . foreldre på kvinneguiden hva hadde dere gjort ? De voksne på SFO sa at de viste han gråt men at barnet bare måtte bli vant til at man må på skolen/sfo . 

ikke første gang jeg opplevder manglende empati blandt andre . For noen år siden svimte en mann av på do på kjøpesenter mens jeg var alene der med 3 åringen min. Han satt fast mellom doen og veggen ig jeg klarte ikke få han løs. Jeg stormet ut og sa til forbipasserende at jeg trengte hjelp med en avsvimt mann. Alle bare gikk forbi og latet som de ikke hørte meg. Voksne oppegående folk . Måtte kommandere noen til å hjelpe meg til slutt.

Hvorfor er vi så kalde? 

Vi er ikke nødvendigvis kalde, men derimot livredde for å bry folk og å gjøre noe feil og å eventuelt drite oss ut, og det trumfer ALT.

Konformitet er stikkord her. 

Anonymkode: 8aeee...a1b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som far til ei venninne av meg, kanskje rundt 70 år. Var på vei hjem fra butikken og hørte noe unger som gråt på lekeplassen. Han satt fra seg varene og gikk bort for å se hva som skjedde. Joda, det som skjedde var at noen av de andre barna ringte politiet og sa et slags kodeord for pedofile de hadde sett på tiktok. Så der kom politiet i full utrykning mens stakkars mannen som ville hjelpe skjønte ingenting. Tror han går rett forbi neste gang....

Anonymkode: 2b286...226

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hjelper der jeg kan. Jeg ble lurt en gang av en mann som snublet og falt, og da jeg kom for å hjelpe han opp så slo han meg ned - gikk rett ned for telling😬 det var en psykisk syk mann som hadde gjort dette med flere. Etter dette har jeg slutter å springe til for å hjelpe, og ser litt på situasjonen først. Men jeg hjelper til såklart😄

Anonymkode: ddfda...88c

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ingenting av dette. Har selv både besvimt på butikken, og har falt av sykkelen flere ganger, alltid fått hjelp med en gang. Har forsøkt å bidra om noen andre faller eller ligger på bakken eller skader seg, men det er aldri behov, for det alltid er noen andre der. Må ihvertfall variere veldig det her. 

Anonymkode: 07081...da8

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis noen skal ha meg med inn på et adskilt rom, som et toalett, for å hjelpe noen blir jeg skeptisk ja. Hvem vet om jeg hadde blitt rana når jeg gikk inn, du kunne jo vært med på det. Men jeg hadde funnet vekter, eller sagt fra til nærmeste butikk så de kunne ringt vekter.

Jeg skjønner også at det kan skremme folk om noen virker som de har tatt overdose eller er veldig rusa. Jeg har innsikt i miljøet og det er vanlig å bære kniv. Jeg har likevel opplevd å havne i en situasjon hvor en hadde tatt overdose midt på et torg, og jeg startet først å gjøre hjertekompresjoner selv før jeg ga jobben videre til noen andre i "publikum" da jeg ikke klarte mer. Men jeg måtte peke ut noen. Vi holdt hjertet i gang til ambulansen kom, og de var potte sure 🫠 det eneste de sa var "han er ikke noe takknemlig for det dere har gjort". Okei, det driter jeg i.

Ellers når jeg ser folk falle eller lignende er det alltid flere som løper bort. Har sett folk gripe inn ved mobbing, hjulpet andre å plukke opp ting de har mistet på bakken, kjørt folk hvis de ikke klarer å gå. Har aldri sett at ingen har hjulpet til.

Anonymkode: cf6c1...7fe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Han har valgt sitt liv og er en voksen mann. Det er ikke vår jobb å redde han fra seg selv.

Så da skal vi ikke operere overvektige - de har valgt sitt liv selv og er voksne. Vi skal ikke hjelpe folk med å bli gravide, for de har kanskje valgt å ta mislykket abort tidligere. Vi skal ikke behandle røykere med lungekreft. Ikke sant? Din logikk. Det er heller ikke snakk om å redde ham fra seg selv, men å bidra til at han får livsnødvendig helsehjelp. Norske lover oppstiller hjelpeplikt i slike situasjoner. Det kan også være straffbart å ikke hjelpe: https://snl.no/bistandsplikt

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis noen skal ha meg med inn på et adskilt rom, som et toalett, for å hjelpe noen blir jeg skeptisk ja. Hvem vet om jeg hadde blitt rana når jeg gikk inn, du kunne jo vært med på det. Men jeg hadde funnet vekter, eller sagt fra til nærmeste butikk så de kunne ringt vekter.

Jeg skjønner også at det kan skremme folk om noen virker som de har tatt overdose eller er veldig rusa. Jeg har innsikt i miljøet og det er vanlig å bære kniv. Jeg har likevel opplevd å havne i en situasjon hvor en hadde tatt overdose midt på et torg, og jeg startet først å gjøre hjertekompresjoner selv før jeg ga jobben videre til noen andre i "publikum" da jeg ikke klarte mer. Men jeg måtte peke ut noen. Vi holdt hjertet i gang til ambulansen kom, og de var potte sure 🫠 det eneste de sa var "han er ikke noe takknemlig for det dere har gjort". Okei, det driter jeg i.

Ellers når jeg ser folk falle eller lignende er det alltid flere som løper bort. Har sett folk gripe inn ved mobbing, hjulpet andre å plukke opp ting de har mistet på bakken, kjørt folk hvis de ikke klarer å gå. Har aldri sett at ingen har hjulpet til.

Anonymkode: cf6c1...7fe

Men da tilkaller man vektere eller annen hjelp! For eksempel, ringer etter ambulanse. Man går ikke bare forbi som om ingenting har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere generaliserer veldig her. Jeg har aldri opplevd det dere beskriver. En gang besvimte jeg midt på Karl Johan, folk styrtet til for å hjelpe meg. Jeg har aldri sett gråtende barn, men esker med illebefinnelse, skader et. uten at folk har steppet opp.

Folk flest er ikke kalde eller kjipe, men dere legger kanskje ikke merke til de 90 % av tilfellene der noen andre steppet opp før dere en gang registrerte situasjon.

Anonymkode: 73a28...6f1

Det er ikke snakk om å generalisere. Men hvor mange ganger har jeg ikke lest om saker der folk har vært hjelpeløse, og ingen har løftet en finger for å hjelpe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...