Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn så kalde? Alle gikk forbi gråtende barn. En annen gang ville ingen hjelpe avsmint mann

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror nok det også kommer an på hvor pen man er. Jeg er det ikke. Trynet på sykkel på Majorstuen og ikke én kjeft lurte på om det gikk bra. De bare gikk forbi. Syklet hjem og ble sykemeldt i fire uker pga vann i kneet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 9.26):

Så du tenker at det beste er å la de som har satt en sprøyte eller noe bare blir liggende? 

Anonymkode: 4570d...44b

At du klarte få dete ut av at "jev ville kviet meg" skjønner jeg ikke helt, det sier mer om din tankegang enn min - jeg påpeker at det er nroamlt med en form for risikoanalyse for alle, og for meg er dette en av tingene som ville ført til at jeg ville ragert om noen kom "hysteriske" og ba om hjelp - JEG vet ikke omfanget av hendelsene, jeg har ansvar for meg og mine først, så kan jeg evt hjelpe andre etterpå. Jeg er ærlig på at jeg vurderer situasjonen nettopp med tanke på egen sikkerhet for om jeg setter meg selv i fare er jeg i allefall ikke til hjelp. 

At du tolker det å ivareta egen sikkerhet som ensbetydende med ikke å hjelpe andre er helt og holden din greie. 

Anonymkode: 2ea3d...36e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hintoghist skrev (På 27.9.2024 den 17.05):

Det blir veldig rart om fremmede menn skal ta barn på fanget og trøste mens de er innom SFO.

Burde ikke være noe rarere enn om fremmede kvinner gjør det, men desverre blir menn mistenkt for pedofile bare ved den miste kontakt med fremmede barn. 

Samfunnet kan bare takke seg selv for at folk bare går forbi og passer sine egne saker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig trist. Desverre veldig mange i omsorgsyrker klarer ikke å møte et gråtende barn på riktig måte. Det er barnets virkelighet og noen barn blir presset inn i skolen og sfo sin hverdag uten å være helt klare for det, og normalt nok vil mange derfor takle det med gråt. Synes det er en kald holdning om at de må lære. Ja, de må, men ikke med gråt og at ingen kommer. Takk for at du trøstet den stakkars ungen ❤️

Anonymkode: 54ba1...e68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange nordmenn er kalde og kyniske. Jeg tror det handler om en slags egoisme og at folk skal «klare seg selv». Før hadde man en landsby for barna sine, nå er man heldige om man har to besteforeldre som stiller opp. Jeg har opplevd ulykker hvor folk har falt i flere land, men kun her i Norge har flere mennesker gått rett forbi blødende mennesker som sitter på gata. Jeg kan forstå i enkelte situasjoner at man er skeptisk for å gripe inn, men spør om det går bra og ring etter ambulanse i så fall. 

I utlandet har jeg hatt seks mennesker som har skubbet bilen min som ikke startet, jeg har hatt naboer som inviterte meg inn på middag når de så jeg var låst ute, jeg har sammen med sikkert fem andre hjulpet en gammel dame som falt ned en trapp, hjulpet gamle mennesker over gata, hjulpet gråtende barn som har gått seg vill, passet på andres barn fordi de måtte løpt etter annet barn eller fordi de har vært alene med sovende barn og måtte på do. Og det har alltid vært folk som har spurt om det går bra, om jeg trenger mer hjelp. I Norge var jeg den eneste som gikk bort til en dame som satt på gulvet på et kjøpesenter med et stort gapende sår på leggen og med en stor kul og blødende sår i hodet. 

På tide at vi finner ut at vi trenger hverandre. Jeg vil hvertfall ha landsbyen tilbake.

Anonymkode: 1b749...daa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I utlandet har jeg hatt seks mennesker som har skubbet bilen min som ikke startet, jeg har hatt naboer som inviterte meg inn på middag når de så jeg var låst ute, jeg har sammen med sikkert fem andre hjulpet en gammel dame som falt ned en trapp, hjulpet gamle mennesker over gata, hjulpet gråtende barn som har gått seg vill, passet på andres barn fordi de måtte løpt etter annet barn eller fordi de har vært alene med sovende barn og måtte på do. Og det har alltid vært folk som har spurt om det går bra, om jeg trenger mer hjelp. 

Alt dette har jeg - fra varierende sider av bordet - opplevd i Norge også (og jeg har vel aldri vært så flau som den gangen jeg var 14, pappas gamle vrak av en bil stoppet og hele den skinnkledde MC-gjengen på rasteplassen la fra seg lunsjen og lystig kom for å dytte den i gang igjen...). Jeg nekter å gå med på at nordmenn er så mye verre enn alle andre nasjoner, selv om det alltid (her som andre steder) vil være situasjoner som burde vært håndtert bedre og mennesker som burde ha oppført seg annerledes. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste man ser på AKS er foreldre som duller og koser barne når de hylgriner og ikke vil at mor skal forlate dem. Man må nesten bare rive av plasteret. 

Anonymkode: e8267...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er ikke alle kalde.

Jeg har fått hjelp av fremmede når jeg har trengt det mange ganger både med stort og smått. Folk har gitt meg setet sitt på trikken når jeg var gravid. Sluppet meg foran i køen når de visste jeg hadde dårlig tid selv om jeg ikke spurte om det direkte. Og andre større og mindre ting. Det er mange bra folk der ute!

Selv har jeg hjulpet folk til legevakta, trøstet og hjulpet andres barn. Hjulpet full dame som lå i grøfta om vinteren. Og andre småting.

Men jeg tør dessverre ikke nærme meg folk jeg mistenker er neddopa. Er opplært til at de kan reagere aggressivt og farlig hvis jeg er uheldig. Her kunne jeg kanskje kontaktet vakthold eller ambulanse hvis jeg var i tvil.

Den eneste måten vi kan få en bedre verden på er at vi selv prøver å hjelpe der vi kan, og at vi takker for hjelpen slik at folk lærer at det er greit å hjelpe (eks: er du gammel eller gravid og noen tilbyr deg sete på trikken: Si jatakk eller neitakk, men ikke kjeft fordi du er i god form.)

Anonymkode: 711e1...3bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...