AnonymBruker Skrevet 26. september #1 Del Skrevet 26. september Da jeg skulle levere 1 klassingen min på SFO i dag ser jeg en liten tass sittende gråtende på gulvet mellom gangen til førstetrinnet og SFO krøllet sammen. Hylgråt. Det kryr av foreldre der og alle bare går forbi. Ingen reagerer . Jeg går såklart til han og spør hva han heter og hva som er galt. Han savner mamman sin, føler seg alene, og har vondt i hodet og magen. Han hopper oppå fanget mitt og jeg trøster han etter beste evne Jeg er så rystet over at andre voksene som bare går forbi et gråtende barn uten å reagere . foreldre på kvinneguiden hva hadde dere gjort ? De voksne på SFO sa at de viste han gråt men at barnet bare måtte bli vant til at man må på skolen/sfo . ikke første gang jeg opplevder manglende empati blandt andre . For noen år siden svimte en mann av på do på kjøpesenter mens jeg var alene der med 3 åringen min. Han satt fast mellom doen og veggen ig jeg klarte ikke få han løs. Jeg stormet ut og sa til forbipasserende at jeg trengte hjelp med en avsvimt mann. Alle bare gikk forbi og latet som de ikke hørte meg. Voksne oppegående folk . Måtte kommandere noen til å hjelpe meg til slutt. Hvorfor er vi så kalde? Anonymkode: d76ec...1e9 4 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #2 Del Skrevet 26. september Jeg lurer også! Det er helt nitrist hvor kalde folk er… Anonymkode: 0d1d2...91e 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #3 Del Skrevet 26. september Mange er for egoistiske, rett å slett. Men angående barn, så er også mange livredde for å bli anklaget for noe dersom de tar kontakt med et fremmed barn. Veldig trist at det er blitt slik. Anonymkode: d0c5c...0f2 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovise78 Skrevet 26. september #4 Del Skrevet 26. september Du kan ikke generalisere ut fra to tilfeller. Jeg opplever folk rundt meg som svært hjelpsomme, jeg. 9 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #5 Del Skrevet 26. september Er enig med deg, men i en tilvenningssituasjon kan det være nødvendig at barnet lærer seg å ikke få full oppmerksomhet når mor/far må dra videre. Kan være du ødela en tilvenningsprosess hvor barnet om 2 minutter kanskje hadde endret humør og gått inn for å leke. Mange barn gråter for å prøve å få mor tilbake eller annen oppmerksomhet. Anonymkode: 2887f...193 8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 26. september #6 Del Skrevet 26. september Helt forferdelig hvordan det har blitt. Min samboer falt og slo seg stygt tidligere i sommer. Han lå på bakken med sterke smerter. I nærheten var det et par stykker. De løftet ikke en finger for å hjelpe. Men fortsatte bare med sitt. Hva faen er galt med folk i dag? Det kunne ikke falle meg inn å ikke hjelpe noen jeg ser trenger det. Uansett hva det måtte dreie seg om. 6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #7 Del Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg lurer også! Det er helt nitrist hvor kalde folk er… Anonymkode: 0d1d2...91e Veldig. it takes a village. Jeg er glad i alle sine barn. Såklart følger jeg ansvar for fremmende barn som er fortvilet også. Hvorfor dette instinktet er hos andre forstår jeg ikke. Jeg ville jo såklart at andre hjalp mitt barn også om han satt og gråt alene og jeg ikke var der Anonymkode: d76ec...1e9 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #8 Del Skrevet 26. september Adrenalina1 skrev (Akkurat nå): Helt forferdelig hvordan det har blitt. Min samboer falt og slo seg stygt tidligere i sommer. Han lå på bakken med sterke smerter. I nærheten var det et par stykker. De løftet ikke en finger for å hjelpe. Men fortsatte bare med sitt. Hva faen er galt med folk i dag? Det kunne ikke falle meg inn å ikke hjelpe noen jeg ser trenger det. Uansett hva det måtte dreie seg om. Enig. Det er så fælt . Ingen ville passe 3 åringen min heller den gangen da jeg spurte «kan noen i det minste passe ungen min å skjerme han så jeg kan hjelpe denne mannen?» vi er fæle. Mannen min tror fenomenet heter bystander effect og at ingen ville hjelpe meg på senteret fordi de antok mannen var en rusmisbruker . Vel rusmisbrukere er også mennesker . Anonymkode: d76ec...1e9 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #9 Del Skrevet 26. september Jeg er en helt vanlig norsk kvinne. Ikke noen omsorgsfull helgen, kunne f eks aldri tenkt at jeg passer i omsorgsyrker. Men jeg har trøstet gråtende barn, hjulpet dem å finne foreldre, hjulpet fulle gamle alkoholikere å komme seg opp når de har falt, hjulpet gamle damer å få tak i varer i butikken når de ikke klarer å lese på pakkene eller nå opp i hyllene. Jeg synes dette er helt vanlig. Anonymkode: c0bca...8d7 6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #10 Del Skrevet 26. september Adrenalina1 skrev (3 minutter siden): Helt forferdelig hvordan det har blitt. Min samboer falt og slo seg stygt tidligere i sommer. Han lå på bakken med sterke smerter. I nærheten var det et par stykker. De løftet ikke en finger for å hjelpe. Men fortsatte bare med sitt. Hva faen er galt med folk i dag? Det kunne ikke falle meg inn å ikke hjelpe noen jeg ser trenger det. Uansett hva det måtte dreie seg om. Meg over - jeg har også tilbudt meg å hjelpe folk som har skadet seg, men jeg vurderer situasjonen for ikke å skape sammenstimling. Har noen ringt ambulansen, er det noe mer jeg kan hjelpe med? Har også vært skadet selv og blitt tilbudt hjelp av flere tilfeldig forbipasserende. Anonymkode: c0bca...8d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #11 Del Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er enig med deg, men i en tilvenningssituasjon kan det være nødvendig at barnet lærer seg å ikke få full oppmerksomhet når mor/far må dra videre. Kan være du ødela en tilvenningsprosess hvor barnet om 2 minutter kanskje hadde endret humør og gått inn for å leke. Mange barn gråter for å prøve å få mor tilbake eller annen oppmerksomhet. Anonymkode: 2887f...193 Løsningen er uansett ikke å la barnet gråte alene slik. Anonymkode: 25878...8a1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #12 Del Skrevet 26. september Adrenalina1 skrev (6 minutter siden): Helt forferdelig hvordan det har blitt. Min samboer falt og slo seg stygt tidligere i sommer. Han lå på bakken med sterke smerter. I nærheten var det et par stykker. De løftet ikke en finger for å hjelpe. Men fortsatte bare med sitt. Hva faen er galt med folk i dag? Det kunne ikke falle meg inn å ikke hjelpe noen jeg ser trenger det. Uansett hva det måtte dreie seg om. Min gamle mor opplevde det samme. Hun er 81 år og tryna da hun var ute og gikk tur. Ble liggende på bakken og flere kjørte forbi. Lå der med knust kneskål i 10 minutter før en dame ruslet forbi og sa "ja, det er kanskje godt å ta seg en pust i bakken?". Hun fikk heldigvis litt hjelp av henne, men jeg vet ikke hvor vanlig det er at eldre damer i 80-årene setter seg ned på bakken for en pust i bakken, om det var det de forbikjørende konkluderte med. Anonymkode: 068d3...b66 1 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #13 Del Skrevet 26. september Lovise78 skrev (11 minutter siden): Du kan ikke generalisere ut fra to tilfeller. Jeg opplever folk rundt meg som svært hjelpsomme, jeg. Jeg så en veldig fin video for lenge siden, som var et sosialt eksperiment, der en gutt står på et busstopp og fryser, og flere gir han jakken sin og prøver å hjelpe (han sa at han var på skoletur men ikke kom med bussen eller noe tror jeg). Det var i Norge Anonymkode: 49917...c75 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #14 Del Skrevet 26. september Lovise78 skrev (1 minutt siden): Du kan ikke generalisere ut fra to tilfeller. Jeg opplever folk rundt meg som svært hjelpsomme, jeg. Helt enig! Anonymkode: 2887f...193 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 27. september #15 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 23.57): Enig. Det er så fælt . Ingen ville passe 3 åringen min heller den gangen da jeg spurte «kan noen i det minste passe ungen min å skjerme han så jeg kan hjelpe denne mannen?» vi er fæle. Mannen min tror fenomenet heter bystander effect og at ingen ville hjelpe meg på senteret fordi de antok mannen var en rusmisbruker . Vel rusmisbrukere er også mennesker . Anonymkode: d76ec...1e9 ❤️ AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 0.04): Min gamle mor opplevde det samme. Hun er 81 år og tryna da hun var ute og gikk tur. Ble liggende på bakken og flere kjørte forbi. Lå der med knust kneskål i 10 minutter før en dame ruslet forbi og sa "ja, det er kanskje godt å ta seg en pust i bakken?". Hun fikk heldigvis litt hjelp av henne, men jeg vet ikke hvor vanlig det er at eldre damer i 80-årene setter seg ned på bakken for en pust i bakken, om det var det de forbikjørende konkluderte med. Anonymkode: 068d3...b66 ❤️ AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 0.04): Min gamle mor opplevde det samme. Hun er 81 år og tryna da hun var ute og gikk tur. Ble liggende på bakken og flere kjørte forbi. Lå der med knust kneskål i 10 minutter før en dame ruslet forbi og sa "ja, det er kanskje godt å ta seg en pust i bakken?". Hun fikk heldigvis litt hjelp av henne, men jeg vet ikke hvor vanlig det er at eldre damer i 80-årene setter seg ned på bakken for en pust i bakken, om det var det de forbikjørende konkluderte med. Anonymkode: 068d3...b66 ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #16 Del Skrevet 27. september jeg er enig i at enkelte ikke er særlig hjelpsomme, de har nok med seg og sitt av uviss årsak, og så kommer det litt ann på settingen.. Om en "hysterisk dame" hadde kommet løpende og sagt at en mann hadde besvimt på do ville jeg nok også kviet meg for å gå inn, For alt jeg vet kan han ha satt en sprøyte med noe osv.. det er verden vi leve i, man gjør en risikovudering. Men ungen ville jeg selvsagt ha snakket med! Anonymkode: 2ea3d...36e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #17 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Da jeg skulle levere 1 klassingen min på SFO i dag ser jeg en liten tass sittende gråtende på gulvet mellom gangen til førstetrinnet og SFO krøllet sammen. Hylgråt. Det kryr av foreldre der og alle bare går forbi. Ingen reagerer . Jeg går såklart til han og spør hva han heter og hva som er galt. Han savner mamman sin, føler seg alene, og har vondt i hodet og magen. Han hopper oppå fanget mitt og jeg trøster han etter beste evne Jeg er så rystet over at andre voksene som bare går forbi et gråtende barn uten å reagere . foreldre på kvinneguiden hva hadde dere gjort ? De voksne på SFO sa at de viste han gråt men at barnet bare måtte bli vant til at man må på skolen/sfo . ikke første gang jeg opplevder manglende empati blandt andre . For noen år siden svimte en mann av på do på kjøpesenter mens jeg var alene der med 3 åringen min. Han satt fast mellom doen og veggen ig jeg klarte ikke få han løs. Jeg stormet ut og sa til forbipasserende at jeg trengte hjelp med en avsvimt mann. Alle bare gikk forbi og latet som de ikke hørte meg. Voksne oppegående folk . Måtte kommandere noen til å hjelpe meg til slutt. Hvorfor er vi så kalde? Anonymkode: d76ec...1e9 Fordi nordmenn er kalde, dessverre. Er du i virkelig krise, så er det som regel ingen som hjelper deg. Godværsvenner er det masse av. Også i situasjoner der DE trenger noe av DEG. Jeg er født i utlandet og flyttet til Norge som voksen. Har opplevd ymse situasjoner der jeg rett og slett ristet på hodet av oppførselen til nordmenn. Faller folk om på T-bane, så er det ingen som gidder å hjelpe til. Jeg har spurt flere hvorfor det er slik, og fått svar som "kanskje han/hun er narkoman/full", som om narkomane eller fulle mennesker ikke er fullverdige mennesker, og ikke trenger hjelp. Har opplevd å ta toget som høygravid til universitetet, og måttet stå hele veien (50 minutter hver vei), mens folk ikke engang gadd å flytte sekker fra setene. Altså, var det ikke snakk om at noen skulle reise seg for meg, men sette sekken på gulvet. Spurte flere ganger om jeg kunne få sitte, men ble som regel ignorert. Et par ganger fikk jeg skikkelig frekke svar. Da jeg besvimte på butikken, synlig gravid, så var det en dame som skrittet over meg, som om jeg var en potetsekk. Helsesøstre som har null empati, det samme med jordmødre. Jeg sier ikke at ALLE nordmenn er slik, men overraskende mange er det, og det er akseptert å være kald og uempatisk. Anonymkode: 36d68...ae1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #18 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Enig. Det er så fælt . Ingen ville passe 3 åringen min heller den gangen da jeg spurte «kan noen i det minste passe ungen min å skjerme han så jeg kan hjelpe denne mannen?» vi er fæle. Mannen min tror fenomenet heter bystander effect og at ingen ville hjelpe meg på senteret fordi de antok mannen var en rusmisbruker . Vel rusmisbrukere er også mennesker . Anonymkode: d76ec...1e9 Prøv å ta hjemmeabort og måtte dra til legesenteret med storesøsken som blør kraftig neseblod. Da var det bare på med to jakker rundt livet, i tillegg til store nattbind, og håp om at det ikke skulle blø gjennom på den tiden jeg satt med henne på legesenteret. Smerter måtte jeg bare bite i meg. Og ja, jeg har spurt om noen kunne hjelpe, men det passet ikke for noen. Anonymkode: 36d68...ae1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #19 Del Skrevet 27. september Jeg har løftet opp gråtende barn i barnehagen på dager med lite bemanning i det jeg henter. Fått høre at andre aldri ville ha gjort det. Forstår ikke helt dette. Sikkert samme folkene som uproblematisk tar livet sv dyrene sine. Noen er bare kyniske, og de når ofte langt. Jeg er en sart sjel som sikkert overtenker. Har hatt en mor med nerver av stål som pleide å kjøre forbi nabobarna på vei til skolen. Jeg dukket fordi jeg skammet meg, og det som barn! Vi hadde lang vei å gå, det var kaldt og de ville så gjerne ha sittet på. Grunnen var at de ødela den rålekre bilen hennes med ryggsekkene sine… Heldigvis opplever jeg de fleste her jeg bor som veldig snille. Når noen faller om, oftes både jakker, drikkeflasker og mobiler. Alle vil hjelpe Anonymkode: 4a779...bbd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #20 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): jeg er enig i at enkelte ikke er særlig hjelpsomme, de har nok med seg og sitt av uviss årsak, og så kommer det litt ann på settingen.. Om en "hysterisk dame" hadde kommet løpende og sagt at en mann hadde besvimt på do ville jeg nok også kviet meg for å gå inn, For alt jeg vet kan han ha satt en sprøyte med noe osv.. det er verden vi leve i, man gjør en risikovudering. Men ungen ville jeg selvsagt ha snakket med! Anonymkode: 2ea3d...36e Så du tenker at det beste er å la de som har satt en sprøyte eller noe bare blir liggende? De er da mennesker de også, de har en forferdelig skjebne, likevel hjelper vi bevisstløse mennesker uavhengig om det er rus eller ikke. Vi har faktisk hjelpeplikt i Norge. Min mor sitter i rullestol og noen ganger får rullestolen en stopp. En gang var det men hun rullet over veien, stoppet midt i krysset. Da begynte bilene å tute og ene lastebilen kjørte ekstremt nærme rullestolen. Min mamma blir redd! Vi er kalde, og vi er mer opptatt av å filme enn å hjelpe Anonymkode: 4570d...44b 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå