Gå til innhold

Hva gjør dere for å dempe angsten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter veldig med angst og depresjon og lurer på hva andre i samme situasjon gjør? Vil helst unngå medikamenter over tid. Noen som har tips til å takle det verste? Hva gjør dere for å komme gjennom det?

Hilsen nervevrak

Anonymkode: 1d591...bf0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Timer hos psykolog som hjelper meg til å sette ord på tankene og følelsene. Det hjelper veldig.

Anonymkode: 23c3b...d8d

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg driver med øvelser som regulerer nervesystemet. Holdt på med det i 30 dager nå og føler meg allerede mye bedre. Har generelt mindre angst, og når jeg får det føler jeg meg bedre rustet til å tole dem. 

Tidligere har jeg også prøvd mindfulness og ACT, synes det tankegodset hjelper, what you resist og alt det der. 

Har slitt med angst i 16 år. Har jo også prøvd eksponeringsterapi på en del ting og utfordret meg mye. Med ACT løsnet mye. Jeg håndterte angsten mye mer, men den slet meg ut for den kom ofte likevel. Men dette nervesystem greien føler jeg at jeg har funnet nøkkelen, har allerede mindre fatigue og labilitet. 

Anonymkode: df8dc...756

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sliter veldig med angst og depresjon og lurer på hva andre i samme situasjon gjør? Vil helst unngå medikamenter over tid. Noen som har tips til å takle det verste? Hva gjør dere for å komme gjennom det?

Hilsen nervevrak

Gjør denne øvelsen 3 ganger på rad og se hvordan du føler deg 🥰

https://ttb.drsha.com/

Anonymkode: b3006...7f4

• Hjerte 1
Skrevet

Venter på dps, men det tar tid. Vet ikke hva jeg skal gjøre i mellomtiden..😞

Ts

Skrevet

Eneste som hjelper meg er å løpe meg en tur, der jeg får skikkelig tømt kroppen for alt av tanker og krefter. Så hjem å dusj, spise og se på noe lavpannet drittprogram. 

Anonymkode: 23a7c...cf3

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tar tabletter når jeg merker at jeg har dårlig periode, for vet at det hjelper. 

Der og da når det skjer bruker jeg pust og tryggende tanker til å komme ut av det. Vil virkelig anbefale boken Pust for dem som sliter med anst og uro. Lettlest, og enkle teknikker å bruke. 

Anonymkode: 1b076...6e5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Anbefaler deg eksponeringsterapi. Lær deg å ikke frykte angsten. Prøv å stå i det til angsten går over. For det gjør den! ❤️

Angst er ikke farlig selv om det føles sånn ut.

Har selv blitt frisk av alvorlig agorafobi med panikklidelse og ting løsnet når jeg fikk hjelp til å slutte å være redd for angsten. 

Anonymkode: 7e715...4dd

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Da jeg var ordentlig syk, da var det bare medisiner som hjalp. Jeg greide ikke sove eller spise og hadde rett og slett ikke sjans til å holde ut. Jeg måtte ha litt ordentlig drahjelp for å komme ut av det.

Når jeg har det litt bedre så hjelper det med: sollys hver dag, litt aktivitet, faste måltider, stå opp og legge meg til faste tider hele uka, ingen stimulerende stoffer (kaffe, cola, alkohol), guidet meditasjon, kognitiv terapi.

Anonymkode: 00361...269

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg går på antidepressiva, sovemedisin og angstdempende.. føler at jeg ikke kan putte i meg mer..

Tisen takk for alle svar. Det hjelper litt❤️

Ts

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Anbefaler deg eksponeringsterapi. Lær deg å ikke frykte angsten. Prøv å stå i det til angsten går over. For det gjør den! ❤️

Angst er ikke farlig selv om det føles sånn ut.

Har selv blitt frisk av alvorlig agorafobi med panikklidelse og ting løsnet når jeg fikk hjelp til å slutte å være redd for angsten. 

Anonymkode: 7e715...4dd

Stemmer i dette jeg også. Jeg gikk av meg angsten for å være ute og nye steder med em god venninne. Vi gikk gate for gate, sted for sted, igjen og igjen til jeg "tok verden tilbake ". 

Fikk angst på grunn av årevis trakassering og forfølgelse av en person, og kroppen min trodde han var overalt. I starten var det å komme meg ut porten målet. Så gikk vi opp nærområdet, og så ble dette utvidet mer og mer, til jeg gikk overalt alene igjen. Var grusomt i starten, men gikk bedre for hver gang. Har ikke slik angst nå lenger. Den angst jeg fremdeles kan få er utløst av triggere angående hendelser eller at jeg begynner å tenke på ting som trigger. Den bruker jeg oppmuntrende og beroligende tanker mot, samt pusteteknikk, og så tar jeg også cipralex når jeg har perioder hvor slikt skjer ofte. Vil ikke la slikt balle på seg igjen. Har jobbet for hardt til å la det skje. 

Anonymkode: 1b076...6e5

• Hjerte 1
Skrevet

Trening! Angst er irrasjonell mental overskuddsenergi som må forbrennes for å minimeres, som all annen energi. Da jeg begynte å stole på at angst er fysiologisk, og ren termodynamikk er så skjønte jeg hva jeg burde gjøre da samtaleterapien ikke løste noe, og jeg ikke ønsker å gå på medisiner. 

Løping har gjort underverker for min psykiske helse. Ikke i starten da var det bare et ork, men ettet hvert. 

Anonymkode: 06160...2a8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Gå tur i naturen.

Fysisk aktivitet+ frisk luft. Gå deg svett og få litt blodomløp. 

Det som har hjulpet meg mest: jeg fikk meg hund. Må ut å gå, hver dag, uansett vær.

Anonymkode: 3a5f3...1af

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Refleksologi! Fungerer utmerket på meg :)

Gikk på cipralex i 10 år, men den sluttet å fungere. Jeg hadde fullstendig panikk en gang og ringte legevakten, den legen sa til meg at han hadde mange pasienter som hadde hatt gode erfaringer med å bytte fra cipralex til venlafaxin. Det gjorde jeg etter samråd med lege på dps, og livet er endelig fint igjen. Lykke til, dette er grusomt å stå i. 

Anonymkode: 6c934...ac9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hilsen nervevrak

Optimerer mineraler, vitaminer, balanserer hormoner og alle støtte funksjoner i kroppen gjennom rent og sunt kosthold, supplementer og livsstil. 

Tar supplementer, salt, urter, pusteøvelser, musikk, frekvenser, meditasjon, hypnose etc for å roe ned nervesystemet, dempe angsten og depresjonen og skape mer balanse. Alfa omega er å få i seg nok D vitamin og magnesium - det er det minimume og enorm stor påvirkning på depresjon og angst sånn enkelt forklart. 

Det har gjort underverk for både meg og mannen min, og vi er kun i statfasen og lærer noe nytt hver dag. Det føles mye bedre ut enn antidepressiva eller terapi, og ingen negative bivirkninger heller. Vi føler oss mer levende, tilstede, klare og tilfreds. Vi har også andre psykiske og fysiske sykdommer, men desverre godt kjent med depresjon og angst selv om det er ulikt fra person til person. 

Øver også på å leve mer her og nå. Da depresjon - fortid og angst - fremtid. Begge deler er i utgangspunktet uvesentlig, irrelevant og bortkastet tid og energi, men lettere sagt enn gjort 🫤

Også i stede for å motarbeide det og kjempe imot - møt det med åpenhet, nysgjerrighet og aksept. Da blir det mindre vondt og farlig. Også prøver du å peile inn fokuset på her og nå - for der finnes hverken depresjon eller angsten. Ganske rart og fascinerende egentlig, at midt i et vondt angstanfall kan jeg tune inn på her og nå, så forsvinner det. Ikke hver gang jeg klarer det, men håper det blir lettere etterhvert.

Pusteøvelser jeg fikk på dps funker bra, men ikke når det står på som verst. For min del holder jeg nå på å implementere pusteøvelser i hverdagen for å forhindre/minimere  stress, angst, depresjon samt øke alle positive effekter. For jeg puster oftest overfladisk 🥴

Uansett vei, håper jeg du finner en som fungerer for deg uten medisiner. Men noen ganger er det også helt greit en kort periode. Det er ikke godt å ha det sånn. Masse lykke til ❤️ 

Anonymkode: e2647...cfc

• Liker 2
Skrevet

Isolerer meg. Er så sliten av å forklare meg til andre og møter ikke forståelse for noe de fleste ikke trenger å forholde seg til. Så jeg isolerer meg. Pusteøvelser, regelmessig mosjon og investering i det jeg kjenner som genuine interesser er det konstruktive svaret som jeg stiller meg bak.

Anonymkode: 9807c...d7c

• Hjerte 3
Skrevet

Vil bare legge til: her får du mange gode råd.

Også husk, det er ikke alltid hard og intensiv trening vil hjelpe akkurat deg der du er nå, eller medisiner, holde hodet okkupert etc. Det kan fjerne fokuset en periode, gjøre deg mer sliten, fjern etc. Men det er viktig å starte i riktig ende. Ikke pushe vekk problemet. For det kommer mest sannsynlig tilbake uansett. Og noen ganger sterkere tilbake 🫤 

Har man for mye stress, for høyt kortisol nivå, utfordringer med binyrer, problemer med opptak av vitaminer og mineraler og/eller problemer med magen etc etc kan faktisk hard og intensiv trening ha motsatt effekt, altså stresse kroppen ytterligere og forverre. 

Ikke vær redd for å prøve, men ha i mente at svært mange med psykiske lidelser har mer effekt med å optimere visse vitaminer og mineraler, spise nok proteiner, fett og karbohydrater, mest mulig rene råvarer, men som noe positiv, ikke stressende eller "MÅ gjøre" 😅. Osv FØR man øker på med intensiv og hard trening. 

Roe ned nervesystemet, gi hodet og kroppen tid og energi. Utforsk, finn ut, prøv, feil....... . For all del, ikke unngå å trene eller bevege deg - det er super viktug. Gåturer, yoga, rolig styrketrening, få opp pulsen etc. Styrk kroppen. Muskler er supert for den mentale helse, utholdenhet, kapasitet, toleranse osv. 

Det mest optimale er å få i deg nok D vitamin når du står opp, gjerne med et glass vann og en klype seltic salt eller lignende. Og ut å gå tur på morgenen. Få sollys, det trenger igjennom selv når det er overskyet. Det regulerer og støtter visse hormoner, og i utgangspunktet livsviktig. Ikke overdriv, eller stress. Gjør det enkelt. Start alt i det små. Kos deg i prosessen. IKKE STRESS 🫣

For som andre påpeker her, er det faktisk ganske givende, fascinerende og tom gøy. Nei, depresjon og angst er ikke gøy altså, men prosessen. Det å faktisk se man klarer å endre ting selv og forstå seg selv bedre. Den selvtilliten, styrken, lettelsen og mestringsfølelsen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg driver med øvelser som regulerer nervesystemet. Holdt på med det i 30 dager nå og føler meg allerede mye bedre. Har generelt mindre angst, og når jeg får det føler jeg meg bedre rustet til å tole dem. 

Tidligere har jeg også prøvd mindfulness og ACT, synes det tankegodset hjelper, what you resist og alt det der. 

Har slitt med angst i 16 år. Har jo også prøvd eksponeringsterapi på en del ting og utfordret meg mye. Med ACT løsnet mye. Jeg håndterte angsten mye mer, men den slet meg ut for den kom ofte likevel. Men dette nervesystem greien føler jeg at jeg har funnet nøkkelen, har allerede mindre fatigue og labilitet. 

Anonymkode: df8dc...756

Spennede 😃 Har du lyst å dele mer om øvelsene du gjør for å roe ned nervesystemet? 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tenker at andre ikke skal kunne forholde seg til dette på dine premisser.

Endret av siesta
Skrevet

Jeg mediterer når jeg er innenfor toleransevinduet mitt. En vane med meditasjon hjelper når jeg føler at angsten begynner. Da kan jeg ta meg litt i det. Ellers har turer i naturen hvor jeg kommer opp i puls gjort underverker for søvnen. Jeg sovner fortere og jeg sover tyngre, og jeg våkner ikke hele tiden.

Anonymkode: 103c6...145

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...