AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #1 Skrevet 26. september 2024 Strever med at tankene spinner slik når jeg legger meg, om jobb, hva jeg ikke har fått gjort, hva jeg burde gjøre og hva jeg burde ha gjort anderledes osv. Å jeg blir stresset og utrolig av det og får ikke sove. Klare ikke skur av tankene.. Hva gjør jeg? Gruer meg nesten til å legge meg for tiden... Anonymkode: 966b9...ced 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #2 Skrevet 26. september 2024 Last ned tankevirus-appen. Bestem deg for et tidspunkt hver dag du kan ha til grubletid. F.eks kl 19-19:30. Når disse tankene kommer når du skal legge deg, sier du til deg selv "dette skal jeg tenke på i grubletiden", og så endrer du fokus til noe annet (f.eks noe hyggelig å tenke på). Når du da kommer til grubletiden dagen etter, ser du kanskje at disse tankene ikke var så viktige som det du tenkte før du la deg. Meditasjon kan også hjelpe med å roe ned, og headspace er en fin app for det. Anonymkode: 6230d...7fa 1
Tingtang Skrevet 26. september 2024 #3 Skrevet 26. september 2024 Mitt beste tips er alfabetet. Byer, land matretter osv. Begynn på a og så videre. Amsterdam, Berlin, Chicago, Drammen osv. Når du fokusere på det så holder du hjernen opptatt 1
Thyra Skrevet 26. september 2024 #4 Skrevet 26. september 2024 Jeg har litt samme problem, bare at jeg ofte våkner utpå natta og da begynner tankene, og jeg sliter med å sovne igjen.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #5 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Last ned tankevirus-appen. Bestem deg for et tidspunkt hver dag du kan ha til grubletid. F.eks kl 19-19:30. Når disse tankene kommer når du skal legge deg, sier du til deg selv "dette skal jeg tenke på i grubletiden", og så endrer du fokus til noe annet (f.eks noe hyggelig å tenke på). Når du da kommer til grubletiden dagen etter, ser du kanskje at disse tankene ikke var så viktige som det du tenkte før du la deg. Meditasjon kan også hjelpe med å roe ned, og headspace er en fin app for det. Anonymkode: 6230d...7fa Tusen takk for konkrete råd. Lastet ned tankevirus-app og tok test nå, å resultatet var at jeg har det slitsomt nå og mitt psykologiske immunforsvar var svekket. Men om alle får det svaret bry jeg dog ikke, men skal gi dette en sjangse. Det med å stoppe tankene har jeg ikke fått til enda,uten å lese, spille noe på mobilen eller se på noe.. Å jeg grubler jo mye ellers, mer enn en halvtime vil jeg tro, hele tiden om jeg ikke hadde avledet meg med å være med folk og se på tv... Ts Anonymkode: 966b9...ced
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #6 Skrevet 26. september 2024 Tingtang skrev (15 minutter siden): Mitt beste tips er alfabetet. Byer, land matretter osv. Begynn på a og så videre. Amsterdam, Berlin, Chicago, Drammen osv. Når du fokusere på det så holder du hjernen opptatt Dette får jeg ikke til, vet ikke hvordan forklare det, men starter liksom å tenke dobbelt da, føles ut som jobb tankene, legger seg oppå andre tanker jeg prøver å tenke... Ts Anonymkode: 966b9...ced 1
NoUsername Skrevet 26. september 2024 #7 Skrevet 26. september 2024 Sunne vaner, aktivitet på dagtid, rutiner og repetisjon. 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #8 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk for konkrete råd. Lastet ned tankevirus-app og tok test nå, å resultatet var at jeg har det slitsomt nå og mitt psykologiske immunforsvar var svekket. Men om alle får det svaret bry jeg dog ikke, men skal gi dette en sjangse. Det med å stoppe tankene har jeg ikke fått til enda,uten å lese, spille noe på mobilen eller se på noe.. Å jeg grubler jo mye ellers, mer enn en halvtime vil jeg tro, hele tiden om jeg ikke hadde avledet meg med å være med folk og se på tv... Ts Anonymkode: 966b9...ced Alle får ikke det svaret. Jeg tok testen tidligere (mest for å komme videre i appen for å se hvordan den fungerer) og fikk svar om at mitt psykologiske immunforsvar var godt, så appen gir deg en ærlig tilbakemelding på det Det høres kanskje ut som det hadde vært aktuelt for deg med psykisk helsehjelp når du bruker så mye tid på grubling ila dagen. Kommunen din har nok et tilbud om lavterskel psykologtjeneste som du kan ta kontakt med. Anonymkode: 6230d...7fa
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #9 Skrevet 26. september 2024 For meg hjalp det å ha ha skrive saker i senga. Rett og slett skrive ned tankene når de kommer. Kan omså kaste det dagen etterpå, men tankene gikk ikke dit igjen den kvelden. Anonymkode: b5ae6...1ac 2
Vasubandhu Skrevet 26. september 2024 #10 Skrevet 26. september 2024 Meditasjon er å øve sinnet til å ikke tenke. Bruker du tid på dette vil det ha stor innvirkning på innsovningsperionen. Men også andre ting vil ha innvirkning slik som å kutte ut telefon, tv og media etter klokker 21:00. Øv deg opp til å gjøre ingenting og la sinnet falle til ro. 1
Gjest watt Skrevet 26. september 2024 #11 Skrevet 26. september 2024 (endret) Jeg ble skuffet over tankevirus-appen. Men det er nå en gang slik at det som funker for noen funker ikke for alle. Endret 26. september 2024 av watt
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #12 Skrevet 26. september 2024 Tror du må finne din egen vei ut av dette, men å styrke egen psykisk helse er sikkert et godt utgangspunkt. Jeg har slitt/sliter med det samme og en ting jeg har brukt i åresvis er å ha en serie gående på mobilen (med kjempelav lysstyrke på skjerm) ved senga. En serie jeg har sett mange ganger før som egentlig ikke engasjerer meg. Når tankene kommer åpner jeg øynene og ser på serien til jeg blir så trøtt at de må lukkes igjen. Kommer tankene igjen gjør jeg det samme og repeterer til jeg sovner. Funker sånn nogenlunde hvertfall. Støtter også oppom det som er nevnt før i tråden. Rutiner, meditasjon etc har jeg også stor tro på. Anonymkode: 13906...83f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #13 Skrevet 26. september 2024 Kan Melatonin-tilskudd være noe for meg? Ts Anonymkode: 966b9...ced
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #14 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan Melatonin-tilskudd være noe for meg? Ts Anonymkode: 966b9...ced Om kroppen din ikke produserer melatonin av seg selv, ja. Anonymkode: 444cf...ea1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #15 Skrevet 26. september 2024 Eft tapping har vært til stor hjelp for meg. Er noe gratis i appen deres som du kan prøve eller finne på Insta. Anonymkode: 6fcde...eee
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #16 Skrevet 26. september 2024 Jeg sliter med det samme. Har nå tatt magnesium glycinate tabletter i ca 3 uker. Jeg syns det har hjulpet litt. Kjøpte disse; https://www.life.no/kosttilskudd/mineraler/magnesium/solaray-magnesium-glysinat?utm_campaign=bb-shopping-no-brand&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwjNS3BhChARIsAOxBM6oLCYYcdOULqE_sBNF90r9EWNtr6HQmH1xBk2uD_XwvpTkazvC_ItwaApY0EALw_wcB Anonymkode: 01f9e...64a 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #17 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Strever med at tankene spinner slik når jeg legger meg, om jobb, hva jeg ikke har fått gjort, hva jeg burde gjøre og hva jeg burde ha gjort anderledes osv. Å jeg blir stresset og utrolig av det og får ikke sove. Klare ikke skur av tankene.. Hva gjør jeg? Gruer meg nesten til å legge meg for tiden... Anonymkode: 966b9...ced Hjelper det noe å snakke med din leder om arbeidsoppgavene dine? Gi beskjed om hva du ikke får gjort? Jeg synes det hjalp for meg. Hadde rett og slett for mye å gjøre og snakket med sjefen om det. Så ble vi enige om hva jeg skulle prioritere og hva som kunne vente. Er veldig glad i Tankevirus-appen jeg også. Men det er en kode som må knekkes med kognitiv terapi da, ikke alle greier den nøtten. Anonymkode: 178cc...a9a
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #18 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): For meg hjalp det å ha ha skrive saker i senga. Rett og slett skrive ned tankene når de kommer. Kan omså kaste det dagen etterpå, men tankene gikk ikke dit igjen den kvelden. Anonymkode: b5ae6...1ac Dette. Samt, hør på lydbok eller podcast når du ligger i senga. Hør på noe koselig. Anonymkode: 065d5...caf
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #19 Skrevet 27. september 2024 Det er godt mulig kortisol nivået ditt er høyt om kvelden. Da er det vanlig med tankekjør og vansker for å sovne. Da våkner liksom kroppen og hodet opp, når du skal legge deg. Dårlig kombo. 🥴 Kortisol og melatonin er forenklet sagt, noe som virker om hverandre. Kortisol er høyest når melatonin er lavest og omvendt. Kortisol forhøyes av lys, sol etc og skal i utgangspunktet være høyest på morgenen. Når dette er i balanse vil man i utgangspunktet ikke trenge vekkerklokke, da kortisol vekker deg på en naturlig måte hvor du da våkner uthvilt. Motsatt er melatonin. Øker ved mørkere, men svært sensitiv for lys (mobil, tv, lys i taket osv) så kan fort synke. Skal være høyest på kvelden som da gjør det lett å sovne. Kortisol øker ved stress. Et liv med mye ytre og/eller indre stress kan skape denne ubalansen. Ikke bare ser man det med tanke på søvn og tankekjør, men fett rundt magen, oppblåsthet/hoven i ansikt og kropp, vansker for å roe ned etc. For å balansere det, fjerne dette tankekjøret, øke søvnkvaliteten og være mer våken på morgenen må man jobbe litt med å snu det. Det som kan hjelpe er nok D vitamin på morgenen, ut i solys så fort du får muligheten på morgen. Start gjerne dagen med en iskald dusj i noen minutter. Redusere stress gjennom dagen. Selvfølgelig, kosthold, mosjon, nok dagslys etc. Det finnes flere matvarer, tilskudd, urter etc som reduserer kortisol nivået, øker det eller øker melatonin, roer ned nervesystemet, tankene etc. Stå alltid opp til samme tid hver dag, og legg deg til samme tid. 2 timer før du skal sove: Ta magnesium glycinate og gjerne litt melatonin. Melatonin er ingen sovemedisin, men du kan tilføre kroppen det når man mangler litt. Slå av alle lys i taket som lyser nedover på deg, men ha på lys du kan se rett frem på. Prøv å ro ned kroppen - puste øvelser, rolig avslappet musikk på riktig frekvens, ikke spis sukker eller noe som kvikner deg opp. Helst ikke spise noe. Overhode ikke se på tv, mobil, pc eller lignende. Helst ikke de to siste timene, men blir det vanskelig så start med en time. Ikke tren hard trening. Les heller en bok, driv med noe hobby, hør en podcast, yoga, meditasjon etc. Men ikke noe som hauser deg opp eller gjør deg veldig oppspilt. Visse eteriske oljer har avslappende effekt. Det kan brukes på ulike måter. Ha helt like rutiner på kvelden som forbereder deg til å sove. Når tankekjøret kommer, bruk noen av de nevnte metodene. Pust, flytt fokus, skriv ned etc. Får du virkelig ikke sove, stå opp og sett deg behagelig til rette i sofaen med dempet lys å les en veldig kjedelig bok. Så prøver du igjen å sove. Og alt dette tar tid. Poenget er å balansere hormonene dine mer, så du får en mer levelig døgnrytme. Anonymkode: 2691b...27e 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #20 Skrevet 27. september 2024 Jo, også ikke stress hvis du ikke får sove (lettere sagt enn gjort). Da øker du kortisol nivået, som du egentlig må ha ned. Husk at hvile ofte er undervurdert og faktisk har en effekt selv om du ikke sover. Det er liksom det nest beste 🥰 Anonymkode: 2691b...27e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå