Gå til innhold

Kan virkelig rumpa trenes opp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 32 år, vanlig slank og generelt fornøyd med formene mine. Men, i det siste har jeg lagt merke til at rumpa er litt slapp/ har begynt å «henge» litt! Jeg er ikke superglad i å trene, men jeg lurer egentlig på om det i det hele tatt vil hjelpe? Sikkert litt.. men.. kan man gå fra mitt utgangspunkt til en rund og fin, stram rumpe?  

kan «alle» få sprettrumpe med trening?

Anonymkode: 7780a...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du vil kunne stramme opp muskelgruppene du trener. Det er derimot ikke sikkert den vil se helt lik ut som andre du ser, da alle er bygd forskjellig med tanke på genetikk osv. 

Anonymkode: 5ed87...a8c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Gjør disse øvelsene. Mest markløft, utfall og hip thrust 

75a10e5f64fe734b27d3baf9d0986055.jpg

Anonymkode: 806c5...0e6

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mulig, men krever faktisk en del og du må begynne å like hard trening ( den gleden kommer ofte sammen med resultatene man begynner å se). 

Selv har jeg hatt slakk rumpe hele livet. Gikk til og med idrett med snowboard som hovedfag i mine ungdomsår og rumpa ble aldri stram og rund, selv med mye trening. Jeg hadde bare slått meg til ro med at "det er genetikk", da min mor også er paddeflat bak. 

Men nå i en alder av 37 har jeg endelig knekt koden. Jeg gjør det samme nå som tidligere. Men tillater meg aldri å ligge i en komfortsone. Progressive overload hver eneste uke. Det skal være tungt, jævlig og konsist. De samme øvelsene som bildet fra innlegget over, men å hele tiden jobbe mot høyere vekter. Masse proteiner og kreatin har hjulpet meg, og jeg har beholdt den slanke kroppen, med med større og mer løftet rumpe. Har trent slik i 2/3 av et år og ser markant endring. 

Men det har kostet blod, svette og tårer, endring i kosthold, og i tillegg til mye gode endorfiner og dopamin. 

Anonymkode: 7a8b2...c55

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok markløft i går, og utfall. Det gjør vondt å sette seg ned. Det verker rett og slett i rompeballene- 

Anonymkode: 96e13...fbe

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan absolutt trene rumpa, men det skal veldig mye og hard trening til for å se merkbar forandring. Og dette må jo vedlikeholdes over tid. 

Anonymkode: fc818...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Trenger vel egentlig bare motivasjonen i å vite at det i det hele tatt er mulig 😅 

eneste problemet er at jeg har litt vonde knær, så markløft har alltid vært problematisk. Hip trust er ok da

Anonymkode: 7780a...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har muskelsvinn etter mange års sykdom/inaktivitet, og trener derfor ekstremt forsiktig. Pga fysikk og manglende balanse er det mange øvelser jeg ikke kan gjøre, men har kommet dit at jeg kan gjøre glutebridge. Begynte med bare 10 per dag, og økte litt og litt. I tillegg tar jeg knebøy, bare 1-2 x uka. Også her har jeg begynt veldig forsiktig, men har kommet dit at jeg kan ta såpass at det røsker mer. Det skal ikke mye til for at det røsker  :ler: 

Så, bare det lille jeg har trent, som knapt nok får meg til å svette, har gitt uttelling. Man kan tydelig se at rumpen har fått en rundere og finere fasong, og den er fastere. Jeg er 48, og har fortsatt trua på sprettrumpe 🥳

Anonymkode: 60c3f...ed9

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 34 år, er slank og hadde relativt flat rumpe i fjor. I januar startet jeg å trene etter mange års pause. 

Jeg trener hovedsaklig løping, men smetter inn noe styrketrening for å forebygge skade. Jeg ser markant forskjell på rumpa mi til tross for jeg ikke har trent mye styrke. Jeg løper mye i terreng, så mulig dette også har bidratt til en mer spretten rumpe. 

Øvelsene jeg tar som omfatter bena: 

Knebøy 

Bulgarsk utfall 

Tåhev 

Back extensions 

Leg press 

Kjører 8 repetisjoner × 3 så tungt jeg greier. 

Anonymkode: ea586...b2d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er 34 år, er slank og hadde relativt flat rumpe i fjor. I januar startet jeg å trene etter mange års pause. 

Jeg trener hovedsaklig løping, men smetter inn noe styrketrening for å forebygge skade. Jeg ser markant forskjell på rumpa mi til tross for jeg ikke har trent mye styrke. Jeg løper mye i terreng, så mulig dette også har bidratt til en mer spretten rumpe. 

Øvelsene jeg tar som omfatter bena: 

Knebøy 

Bulgarsk utfall 

Tåhev 

Back extensions 

Leg press 

Kjører 8 repetisjoner × 3 så tungt jeg greier. 

Glemte en ting, fokuserer alltid på å få i meg nok proteiner etter trening. Rett etter trening får jeg i meg noe raskt, enten en yt proteinmelk, eggerøre eller lignende. Så spiser jeg en middag med mye proteiner etterhvert (biff, kylling etc.) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har ikke genetiske egenskaper til å trene seg til sprettrumpe. Om du har merkes dette etter en stund..

Du trenger heller ikke alle øvelser som beskrives her, isolert på rumpe kan du klare deg fint med bulgarsk utfall der du lener deg litt fremover med overkroppen.

Anonymkode: 3fe58...ab9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Glemte en ting, fokuserer alltid på å få i meg nok proteiner etter trening. Rett etter trening får jeg i meg noe raskt, enten en yt proteinmelk, eggerøre eller lignende. Så spiser jeg en middag med mye proteiner etterhvert (biff, kylling etc.) 

Du må ikke spise raskt etterpå. YT sine produkter bare søppel. Spis mat...skikkelig mat. 1g protein er nok for de fleste, trener du veldig tungt ca 1,5g pr kg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må ikke spise raskt etterpå. YT sine produkter bare søppel. Spis mat...skikkelig mat. 1g protein er nok for de fleste, trener du veldig tungt ca 1,5g pr kg.

For meg funker det å få i meg proteiner relativt raskt etter en økt. Jeg har hatt en progresjon i treningen min som jeg ikke trodde var mulig på bare 8-9 måneder, og jeg er ganske sikker på at noe av nøkkelen for min del er å få i meg proteiner raskt. I januar var formen såpass dårlig at jeg ble andpusten bare av en kort spasertur, i august deltok jeg på mitt første ultramaraton 🤩

YT sin shake og gjerne en banan tar jeg hvis jeg ikke rekker noe annet rett etter trening, det er kanskje ikke ideelt, men i et hektisk liv med 3 barn, fulltidsjobb og alt som hører med, så får det det duge. Eggerøre og litt tilbehør kjører jeg dersom jeg reiser rett hjem etter trening. Deretter når jeg har fått dusjet meg og gjort litt forskjellig så kjører jeg en ordentlig middag. 

Jeg spiser relativt rent og lite ultraprosessert forøvrig, men YT produktene (som helt sikkert er superduper-prosessert funker for min del og redder meg i en hektisk hverdag). Men kom gjerne med tips til andre bedre løsninger dersom man er på farten og er særdeles enkle 🙂 (og som er lett å få i seg etter en intensiv økt..) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er den flat naturlig ska det mye til.  Har hatt flat rumpe hele livet og bare godtatt det. Syns utfall og knebøy er blytunge øvelser. Gidder ikke 

Anonymkode: c763f...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trent hele livet, masse styrke og ellers variert. Men aldri fått noe særlig annet enn ei flat rumpe. Ganske liten og litt stram, men du ville ikke sett på meg og tenkt at det var håp.

Anonymkode: 22ef3...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfall, knebøy, hip thrust og strakmark gjør iallfall ikke rumpa mindre stram, og i tilegg er dette god trening for muskelmasse og styrke, så det er ikke noe å tape vel? :) hvor gode resultatene blir avhenger av hvor tungt du trener, hvor hyppig, hvor strukturert, samt gener, kosthold, restitusjon osv. Mao er det umulig å forutsi hvordan du vil respondere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er den flat naturlig ska det mye til.  Har hatt flat rumpe hele livet og bare godtatt det. Syns utfall og knebøy er blytunge øvelser. Gidder ikke 

Anonymkode: c763f...2c9

Bare vit at selv den mest sta flatrumpa kan trenes til mer form. Men du har tatt et valg og du gidder ikke, og det er jo helt greit 😊

Anonymkode: 9ed11...5fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

For meg funker det å få i meg proteiner relativt raskt etter en økt. Jeg har hatt en progresjon i treningen min som jeg ikke trodde var mulig på bare 8-9 måneder, og jeg er ganske sikker på at noe av nøkkelen for min del er å få i meg proteiner raskt. I januar var formen såpass dårlig at jeg ble andpusten bare av en kort spasertur, i august deltok jeg på mitt første ultramaraton 🤩

YT sin shake og gjerne en banan tar jeg hvis jeg ikke rekker noe annet rett etter trening, det er kanskje ikke ideelt, men i et hektisk liv med 3 barn, fulltidsjobb og alt som hører med, så får det det duge. Eggerøre og litt tilbehør kjører jeg dersom jeg reiser rett hjem etter trening. Deretter når jeg har fått dusjet meg og gjort litt forskjellig så kjører jeg en ordentlig middag. 

Jeg spiser relativt rent og lite ultraprosessert forøvrig, men YT produktene (som helt sikkert er superduper-prosessert funker for min del og redder meg i en hektisk hverdag). Men kom gjerne med tips til andre bedre løsninger dersom man er på farten og er særdeles enkle 🙂 (og som er lett å få i seg etter en intensiv økt..) 

Her var det mye unnskyldninger 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har trent hele livet, masse styrke og ellers variert. Men aldri fått noe særlig annet enn ei flat rumpe. Ganske liten og litt stram, men du ville ikke sett på meg og tenkt at det var håp.

Hva har du trent? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva har du trent? :) 

Knebøy, utfall, markløft. Masse andre øvelser også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...