Gå til innhold

Er det feil å ta opp arv med foreldre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spurte min far I 60 årene om det vil lønne seg for meg å takke ja til arven eller ikke. Da siden Han har hatt X2 nesten episodes med døden I år. 

Han ble sur og anklaget meg for å sitte å vente ,telle kroner om han dør. Han har aldri hatt kontroll på penger og handler mye utover evne. Noe problemet med rus I perioder Men eier samtidig stort hus og hytte. Så jeg vil Jo vite hva jeg skal gjøre, ønsker Jo ikke få en evt kjempe smell utover evne.

Er det virkelig frekt å spørre?

Anonymkode: 3bbc1...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om han har gitt beskjed om det, så ja. Du får beskjed om verdier og utestående gjeld når han går bort.

Anonymkode: 05983...297

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er annerledes å snakke med arv med en 90-åring enn noen i 60-årene ja.. 

Anonymkode: c3d49...533

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du om dette?

Du får tidsnok vite om du bør takke ja eller nei. 

Anonymkode: 2bac9...71e

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er selvfølgelig utrolig frekt og hensynsløst. Hvis han tar det opp selv, kan man kanskje snakke om det. Ellers overhodet ikke.

Anonymkode: f9acc...890

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han selv tar det opp er det greit men for deg å ta det opp er det frekt og upassende. Du får tidsnok vite fakta. 

Anonymkode: 9559c...639

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er annerledes å snakke med arv med en 90-åring enn noen i 60-årene ja.. 

Anonymkode: c3d49...533

Ja mulig, men det er fremdeles ikke helt usansynlig å dø I 60årene hvis helsa er dårlig. Hva er da forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis han selv tar det opp er det greit men for deg å ta det opp er det frekt og upassende. Du får tidsnok vite fakta. 

Anonymkode: 9559c...639

Ja gjør man det, hvis det er masse rar gjelder? Mener å ha lest en del I media om smell etter å ha tatt over arv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han nå setter fart på forbruket og arven blir ca null og nix.

Anonymkode: dcdfa...018

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja mulig, men det er fremdeles ikke helt usansynlig å dø I 60årene hvis helsa er dårlig. Hva er da forskjellen?

Sliter du med kommunikasjon og har manglende fintfølelse sånn generelt også?

Anonymkode: 3feee...185

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Spurte min far I 60 årene om det vil lønne seg for meg å takke ja til arven eller ikke. Da siden Han har hatt X2 nesten episodes med døden I år. 

Han ble sur og anklaget meg for å sitte å vente ,telle kroner om han dør. Han har aldri hatt kontroll på penger og handler mye utover evne. Noe problemet med rus I perioder Men eier samtidig stort hus og hytte. Så jeg vil Jo vite hva jeg skal gjøre, ønsker Jo ikke få en evt kjempe smell utover evne.

Er det virkelig frekt å spørre?

I tillegg til at han synes at du sitter å venter på å telle penger etter hans død, så stiller du også spørsmålstegn ved hans økonomiske sans. Ja, en voksen mann på 60 reagerer nok negativt på det...

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gjør man det, hvis det er masse rar gjelder?

Du får oversikt over formue og gjeld etter dødsfallet og kan da ta valget.

Hvis han nå da ikke gir bort eventuell formue til noen som ikke er så frekke.

Anonymkode: c3ff1...892

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på personen, og hva slags forhold dere har.

Mine foreldre er stabile drama-frie mennesker jeg har et godt forhold til, kan aldri i verden tenke meg at de ville reagert negativt på en diskusjon om praktiske ting. Samme med meg og mine barn.

Andre ville reagert mer emosjonelt, som den personen som skriver at det er "selvfølgelig utrolig frekt og hensynsløst".

Anonymkode: 65c4e...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noe automatisk galt i å snakke med foreldrene sine om arv. Men det forutsetter jo at det skjer på riktig måte og i riktig setting, og man må åpenbart respektere det hvis de synes temaet er ubehagelig. Hvis du også overfor ham begrunnet dette med at han har holdt på å dø to ganger bare i år er det helt vilt ufølsomt og taktløst. Hvis du en gang man snakker fint sammen som voksne mennesker på en høflig måte beveger deg inn på temaet, og rygger ut igjen hvis det er upopulært, har du etter mitt syn ikke gjort noe galt.

Det er forøvrig ingen grunn til å ta stilling til ev. avkall på arv før du har et dødsbo å forholde deg til, og da har du gjerne oversikt over om det er mer gjeld enn penger eller ei.

Anonymkode: 96a4b...bd7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (8 minutter siden):

I tillegg til at han synes at du sitter å venter på å telle penger etter hans død, så stiller du også spørsmålstegn ved hans økonomiske sans. Ja, en voksen mann på 60 reagerer nok negativt på det...

Han har manglende økonomisk sans og er kjent for det. Jeg ville vite om jeg hadde blitt ruinert hvis hadde tatt I mot arv men okei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rart og feil på flere måter.. for det første at du liksom tenker at han nå snart kan dø. Sikkert ubehagelig for ham.. + det at du går inn i et landskap som det bør være han som tar opp . 

Anonymkode: 03ad7...7c4

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han har manglende økonomisk sans og er kjent for det. Jeg ville vite om jeg hadde blitt ruinert hvis hadde tatt I mot arv men okei

Joda, men du kunne heller ha sjekket litt rundt dette selv, og da hadde du fort funnet ut at hvis du taper på det så kan du frasi deg arv. 

Mulig han har manglende økonomisk sans og er kjent for det, men det har han da all rett til å ha hvis det ikke går ut over noen andre enn ham...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at uavhengig av om det for de fleste er ok eller ikke, så synes åpenbart ikke han at det er ok. 

Med det sagt så opplever jeg at de eldre som har mye empati ville tatt det opp selv, spesielt når man har hatt skumle episoder nylig allerede. 

Anonymkode: 7642c...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noe automatisk galt i å snakke med foreldrene sine om arv. Men det forutsetter jo at det skjer på riktig måte og i riktig setting, og man må åpenbart respektere det hvis de synes temaet er ubehagelig. Hvis du også overfor ham begrunnet dette med at han har holdt på å dø to ganger bare i år er det helt vilt ufølsomt og taktløst. Hvis du en gang man snakker fint sammen som voksne mennesker på en høflig måte beveger deg inn på temaet, og rygger ut igjen hvis det er upopulært, har du etter mitt syn ikke gjort noe galt.

Det er forøvrig ingen grunn til å ta stilling til ev. avkall på arv før du har et dødsbo å forholde deg til, og da har du gjerne oversikt over om det er mer gjeld enn penger eller ei.

Anonymkode: 96a4b...bd7

Jeg pleier å være rett på sak men går Jo ikke inn for å være frekk Eller ønsker å være frekk. Har bare lest historier om div overaskelser I form av gjeld etter arv men mulig det er mer kompliserte saker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...