Kara W Skrevet 23. februar 2006 #1 Skrevet 23. februar 2006 Jeg har tittet litt rundt på nettet, men ikke klart å finne noe konkret om hvilke papirer som må fylles ut og slikt før man gifter seg. Vil ikke dukke opp i kirken og få beskjed om at vi ikke kan gifte oss alikevell Altså, vi har tenkt til å gifte oss i kirke, men er ikke medlem av statskirken. Jeg er døpt, men ikke konfimert, han er ingen av delene. Er dette et problem? Jeg har ikke noe imot å melde meg inn i kirken, men han vil ikke. Kan man gifte seg i en kirke et annet sted i landet enn der man er fra? Bor i Oslo, men tenkte å finne en koselig kirke på landet. Jeg har hørt at man må søke om å gifte seg, og ikke kan bestille vielse før man har dette papiret, og at det er bare gyldig i 3 måneder. Samtidig har jeg hørt at de mest populære stedene blir booket over et år i for veien. (er det rart man er forvirret?). Hva av dette stemmer? Hva er de papirene som eventuelt må fylles ut? Jeg er svensk statsborger. Kommer dette til å ha noen innvirkining på noe som helst? Hva med å si ifra om navnendring? Gjøres dette før eller etter vielsen? Er det noen andre vitkige lovmessige ting jeg burde vite om? Unnskyld at jeg spør så mye, men kjenner ingen som har giftet seg i Norge, og har dermed ingen andre å spørre. Det jeg har funnet på nett baser seg på at dette er noe 'alle' vet, så da gidder de ikke å skrive utførende om dette. Si gjerne ifra hvis du vet om et sted som forklarer alt dette nøye (og i detalje. jeg liker detaljer), og beklager hvis dette er et spørsmål som er blitt svart '100 ganger'.
Seigdama Skrevet 23. februar 2006 #2 Skrevet 23. februar 2006 Her kan du lese en del om dette. Dersom du har fler spørsmål, så ring folkeregisteret. Det gjorde jeg og fikk svar på alt jeg lurte på av en hyggelig herremann der. http://odin.dep.no/bld/norsk/publ/blankett...002/dok-bn.html
Gjest gjest1 Skrevet 23. februar 2006 #3 Skrevet 23. februar 2006 (endret) Altså, vi har tenkt til å gifte oss i kirke, men er ikke medlem av statskirken. Jeg er døpt, men ikke konfimert, han er ingen av delene. Er dette et problem? Jeg har ikke noe imot å melde meg inn i kirken, men han vil ikke. Kan man gifte seg i en kirke et annet sted i landet enn der man er fra? Bor i Oslo, men tenkte å finne en koselig kirke på landet. Jeg har hørt at man må søke om å gifte seg, og ikke kan bestille vielse før man har dette papiret, og at det er bare gyldig i 3 måneder. Samtidig har jeg hørt at de mest populære stedene blir booket over et år i for veien. (er det rart man er forvirret?). Hva av dette stemmer? Hva er de papirene som eventuelt må fylles ut? Jeg er svensk statsborger. Kommer dette til å ha noen innvirkining på noe som helst? Hva med å si ifra om navnendring? Gjøres dette før eller etter vielsen? Er det noen andre vitkige lovmessige ting jeg burde vite om? ← Flott at du spør, vi er her for å hjelpe kvarandre! Ein av dykk må vere medlem av statskyrkja for at ein skal kunne gifte seg i kyrkja, de kan gifte dykk i kva kyrkje som helst de ynskjer, men dersom de ikkje soknar til kyrkja er det vanleg å måtte betale litt for vigsla. Vi fekk denne informasjonen frå liknings-kontoret vårt: Informasjon til brudeparet/partnerane før ein skal inngå ekteskap/partnerskap. Folgefonn likningskontor, ved folkeregister i Kvinnherad eller Odda skal føreta prøving av ekteskapsvilkåra. Brudeparet/partnerane må dokumentere ein del opplysningar. ”Erklæring frå brurefolka” evt. ”erklæring frå partnerane” Denne fylles nøyaktig ut for kvar av brudefolka/partnerane. Ein må svare på alle spørsmål. Erklæringa skal underteiknast. ”Forlovererklæring” eventuelt ”vitneerklæring” Skal fyllast ut av et vitne for kvar av brudefolka/partnerane. Forlover/vitne kan være en venn eller et familiemedlem over 18 år. Skilsmisse/død og skifte Skilsmissebevilling frå utanlandsk myndigheit utanfor Norden må godkjennast av Fylkesmannen i Hordaland. Fylkesmannen kan også gi skiftefritak for utanlandske skilsmisser. Det må dokumenterast at fellesbu er skiftet/delt. Er De enke/enkemann, må De legge ved skifteattest der namnet på arvingane går fram. Arvingane må deretter underskrive på ”Erklæring om skifte”. Ekteskapsattest Er den eine/begge av brudefolket/partnerane utanlandsk statsborger, må det leggjast fram ”EKTESKAPSATTEST” frå heimlandet, skriven ut av offentleg myndigheit. Den skal vise persondata, sivilstand og at det ikkje er noko til hinder for å inngå ekteskap i Noreg. Attesten skal være stempla og godkjent av utanriksministeriet i heimlandet, ha apostille-stempel eller ha stempel frå landet sin ambassade/konsulat i Skandinavia. Attester som ikkje er på engelsk, må vera omsett av godkjent translatør eller av ambassade. Attesten skal ikkje være eldre enn 4 måneder dersom det ikkje går fram at attesten gjeld for lenger tid. Utanlandsk borger med busetjingsløyve, nordiske borgarar som er registrert i folkeregisteret og utanlandske borgarar med flyktningstatus eller innvilga asyl vert rekna som fast busett. Dei trenger derfor ikkje leggja fram ekteskapsattest. Lovleg opphald. Utanlandske borgarar må ha lovleg opphald i Noreg på vigselstidspunktet. Pass skal leggjast fram. Namn. Ynskjer brudeparet/partnerane å endre namn etter vigselen, må ”Melding om endring av namn” fylles ut og leveres inn saman med dei andre papira. Tinging av tid for vigsel. Tinging av tid for vigsel må avtalast med vigsler. Det er berre hos Sorenskrivar/byfogd at ein kan inngå partnerskap. Vi gjer merksam på at attest for prøvd vilkår før ein kan inngå ekteskap/partnerskap er gyldig i 4 månader. Alle dokument skal leverast i original. For meir informasjon, kan De ta kontakt med Folgefonn likningskontor. Her er papira du treng: Skjemaet for namne-endring får eg ikkje til å laste opp, men du finn alle skjema om du går inn på likningskontoret sine nettsider.. Endret 23. februar 2006 av veslo
Kara W Skrevet 23. februar 2006 Forfatter #4 Skrevet 23. februar 2006 Tusen takk, Veslo og Lady Stardust! Der fikk jeg svar på det meste jeg lurte på, og desuten fant jeg ut hvem å ringe til hvis jeg har flere spørsmål. Da var det kjedelig, formelle funnet ut av og jeg kan gå tilbake til all den morsomme planleggingen
Gjest gjest1 Skrevet 23. februar 2006 #5 Skrevet 23. februar 2006 Tusen takk, Veslo og Lady Stardust! Der fikk jeg svar på det meste jeg lurte på, og desuten fant jeg ut hvem å ringe til hvis jeg har flere spørsmål. Da var det kjedelig, formelle funnet ut av og jeg kan gå tilbake til all den morsomme planleggingen ←
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå