Gå til innhold

Levd i "poeng system regime"- livredd for at ektefelle skal pirke på meg, tar på meg. Håp for traumeterapi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nå i slutten av 30 årene, har barn, mannen, høyere utdanning, hus og jobber åtti prosent.  Min historie er lang, vært mange tap og mange fosterhjem, nå som voksen er jeg livredd for å "straffes eller at det skal påpekes at jeg gjør noe feil". Har begynt i terapi nå, og psykologen har god tid, sier hun, jeg går der nå ukentlig.

Det er sikkert mye underbevisst, og mange reaksjonsmønster som har satt seg, som jeg ikke har fått klarhet i enda. 

Jeg har levd med ekstremt strenge regler, og hadde poeng system over alt jeg gjorde feil i tenårene. Jeg hadde en lang liste over ulike feil jeg fikk minuspoeng for, som igjen førte til ulike straffer. Det var aldri vold, men straffene gikk på å fjerne all elektronikk, få husarrest, kortere tid til å leke med venner, mindre kr i ukelønn, eller beslaglegging av eiendeler, som f eks mobil. Jeg kunne for eksempel få 10 minus poeng for å søle vann, 20 for å banne, 15 for å glemme å sette i oppvasken, etc etc. Poengene betydde også antall kroner minus i ukepenger.

Nå som voksen går jeg på eggeskall. Utad virker jeg åpen og utadvent, jeg har venner og nettverk. Likevel er jeg livredd for at noen skal påpeke jeg gjør feil. Har jeg en fri dag, hvor jeg f eks har vært i terapi, så tør jeg ikke gå hjem å slappe av. Da styrer jeg i vei med klesvask, matlaging, husvask. Om jeg ikke rekker gjøre alt som "jeg mener kreves", så får mannen masse meldinger om hva jeg ikke har rukket, og at han ikke må si noe på det. Det har ved noen få anledninger skjedd, men svært sjeldent, men dette husker jeg. Skal sies vi er helt likestilt, og han gjør også husarbeid.

Er det andre som lever sånn?? Er det håp om at EMDR terapi kan hjelpe? Snakker gjerne med noen i samme båt.

Anonymkode: 466e5...424

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle stå "tar på meg masse oppgaver i redsel for å slippe kritikk" i tråd teksten.

TS.

Skrevet

Straffene var også selvsagt silent treatment.

Skrevet

Var det dine biologiske foreldre som straffet deg med minuspoeng eller fosterhjemmet?

Anonymkode: 3b422...b7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var det dine biologiske foreldre som straffet deg med minuspoeng eller fosterhjemmet?

Fosterhjemmet. Hvordan det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fosterhjemmet. Hvordan det?

Ble barnevernet gjort oppmerksom på hvordan fosterhjemmet behandlet deg?

Jeg kjenner jeg blir sint og lei meg på dine vegne, og det er grusomt at fosterforeldrene behandlet deg slik.

Håper du snakker med mannen din om hva du sliter med og hvorfor, og at du får utbytte av terapien til å komme deg ut av disse mønstrene du har laget deg.

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Har det noko å seie om du gjer "feil" som berre du veit om? Eller er det det at nokon andre oppdagar det som er krise? ❤️ 

Anonymkode: 156cf...04b

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har det noko å seie om du gjer "feil" som berre du veit om? Eller er det det at nokon andre oppdagar det som er krise? ❤️ 

Anonymkode: 156cf...04b

Bare når andre oppdager det. F eks på jobb, i vennskap og hjemme. Jeg blir ekstremt stressa inni meg. Jeg klarer holde meg samlet ovenfor kollegaer, og er heldig å ha greie kollegaer, de vet også at jeg går i terapi. Er likevel slitsomt, for det kan være de minste ting. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ble barnevernet gjort oppmerksom på hvordan fosterhjemmet behandlet deg?

Jeg kjenner jeg blir sint og lei meg på dine vegne, og det er grusomt at fosterforeldrene behandlet deg slik.

Håper du snakker med mannen din om hva du sliter med og hvorfor, og at du får utbytte av terapien til å komme deg ut av disse mønstrene du har laget deg.

Tror ikke det, dette var jo for mange år siden, og i mangel på tilgjengelige fosterhjem, så var de nok ikke kresne.

Skrevet

Jeg tror EMDR er mer for når man er plaget av bilder og lyder etter å ha opplevd traumatiske ting. Så fint at du har begynt i terapi. Psykologen din kan jo veilede akkurat deg aller best når det gjelder dette. ❤️ 

Anonymkode: 17940...653

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...