Gå til innhold

Tyde svar på MR undersøkelse


Bamsa

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt MR av ankel. Etter gjentatte overtråkk er foten mye vond og jeg har utfordringer med å komme meg gjennom hverdagen😔

Nå er svaret på MR-undersøkelsen klart. Svaret er sendt til min fastlege, men legen har ferie og jeg skulle gjerne fått oversatt det som står i svaret. 


Funn på mr-bildene er:

Partiell ruptur i ligamentum talofibulare anterior. Ganglion utgående fra det inferiore ekstensor retinaculum ventralt og lateralt for talus. Synovitt rundt peroneus longussenen. Plantarfascitt.
 

noen som kan oversette så det blir forståelig for en som ikke er helsepersonell?😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

En ruptur er en brist, den kan være partiell som teksten beskriver (delvis) eller total (hele er røket/ brukket) Talofibulare anterior er ankelen og sinus tarsi betyr at det er mulig skade på et leddbåndet inne i ankelen. Og ankelen er leddforbindelsen mellom skinnebeinet og leggbeinet, og foten sin vristbein (dette er da talus) 

Synovitt er leddhinnebetennelse i senen inne i ankelen din. Peroneus longussenen er en stor muskel som går oppover leggen din, fra helen og inn i foten. 

Plantar fascitt er smerter i helen som stråler fremover i foten. Du kjenner da at du har vondt under foten (fot buen og mot helen) det er en betennelse i seneplaten inne i fotsålen. 

Gir det mening? 😊

 

Anonymkode: 28537...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...