AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #1 Skrevet 26. september 2024 Vi har hatt to forsøk i utlandet, dessverre uten hell.. Er 37 så tiden renner ut. Første forsøk: 9 blastocyster. Kun 2 av disse var normale, 7 blastoer ble kastet. Negativ + kjemisk på de to vi fikk satt inn. Andre forsøk: 7 blastocyster. Kun 1 (!) normalt embryo som ble satt inn. Negativt. Resten ble kastet. I Norge hadde alle disse blitt satt inn og jeg måtte hatt 6 innsett som kunne vært droppet.. Nå skal vi over i det offentlige i Norge. Jeg er kjemperedd fordi man ikke tester embryoene her.. Hvorfor gjør man ikke det i Norge? Det hadde spart samfunnet for mye penger (alle innsettene man hadde sluppet å planlegge), ikke minst oss kvinner og prøvere for mye smerte, venting og ødelagt håp. Jeg har ikke noe problem med å produsere blastocyster, og i Norge vil alle disse bli satt inn selvom vi erfaringsmessig vet at bare 1-2 er normale / friske. La oss si jeg får 10 blastoer i det offentlige så må jeg kanskje gjennom 8 innsett med alt det innebærer når det kunne vært unngått fra start fordi embryoene ikke er levedyktige.. Hva er deres tanker om dette? I utlandet er jo mange sjokkert fordi man setter inn embryo som ikke er testet. Anonymkode: ebdd9...a8d 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #2 Skrevet 26. september 2024 Testet for hva? Jeg har selv barn etter pgd fordi mannen min er bærer av alvorlig genetisk lidelse. Jeg har hentet ut egg i 5 omganger. Ingen av embryone hadde noe annet galt enn den genetiske lidelsen det var 50% sjanse for. De testet blant annet for trisomi også Anonymkode: f647f...c76
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #3 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi har hatt to forsøk i utlandet, dessverre uten hell.. Er 37 så tiden renner ut. Første forsøk: 9 blastocyster. Kun 2 av disse var normale, 7 blastoer ble kastet. Negativ + kjemisk på de to vi fikk satt inn. Andre forsøk: 7 blastocyster. Kun 1 (!) normalt embryo som ble satt inn. Negativt. Resten ble kastet. I Norge hadde alle disse blitt satt inn og jeg måtte hatt 6 innsett som kunne vært droppet.. Nå skal vi over i det offentlige i Norge. Jeg er kjemperedd fordi man ikke tester embryoene her.. Hvorfor gjør man ikke det i Norge? Det hadde spart samfunnet for mye penger (alle innsettene man hadde sluppet å planlegge), ikke minst oss kvinner og prøvere for mye smerte, venting og ødelagt håp. Jeg har ikke noe problem med å produsere blastocyster, og i Norge vil alle disse bli satt inn selvom vi erfaringsmessig vet at bare 1-2 er normale / friske. La oss si jeg får 10 blastoer i det offentlige så må jeg kanskje gjennom 8 innsett med alt det innebærer når det kunne vært unngått fra start fordi embryoene ikke er levedyktige.. Hva er deres tanker om dette? I utlandet er jo mange sjokkert fordi man setter inn embryo som ikke er testet. Anonymkode: ebdd9...a8d Man gentester ikke embryo i Norge av den enkle grunn at det ikke er tillatt i følge bioteknologiloven. Men PGT gjøres i Norge, men kun hos personer hvor man vet foreldre er bærere av alvorlige, arvelige sykdommer, eller hvor det anses at det er svært høy risiko for alvorlig, arvelig sykdom. Og nei, dersom vi skulle testet alle embryo som brukes i Norge ville det ikke spart samfunnet eller helsevesenet for penger, tvert imot. Testingen er svært kostbar. Syns personlig det er helt korrekt og bra at lovverket i Norge er så strengt som det er. Anonymkode: 4b731...6f2 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #4 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man gentester ikke embryo i Norge av den enkle grunn at det ikke er tillatt i følge bioteknologiloven. Men PGT gjøres i Norge, men kun hos personer hvor man vet foreldre er bærere av alvorlige, arvelige sykdommer, eller hvor det anses at det er svært høy risiko for alvorlig, arvelig sykdom. Og nei, dersom vi skulle testet alle embryo som brukes i Norge ville det ikke spart samfunnet eller helsevesenet for penger, tvert imot. Testingen er svært kostbar. Syns personlig det er helt korrekt og bra at lovverket i Norge er så strengt som det er. Anonymkode: 4b731...6f2 Testen er ikke svært kostbar, det er en enkel prosedyre når man først er i gang. Jeg tror det er dyrere å planlegge x antall unødvendige innsett i året med alt det innebærer av medisiner, planlegging, sykemelding, abort, personell på sykehus etc. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Testet for hva? Jeg har selv barn etter pgd fordi mannen min er bærer av alvorlig genetisk lidelse. Jeg har hentet ut egg i 5 omganger. Ingen av embryone hadde noe annet galt enn den genetiske lidelsen det var 50% sjanse for. De testet blant annet for trisomi også Anonymkode: f647f...c76 Man tester for å se etter feks kromosomavvik / syndromer. Embryoet vil bli kategorisert som normalt (brukes) eller abnormalt (kastes). Anonymkode: ebdd9...a8d 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #5 Skrevet 26. september 2024 Edit: og det er ikke sånn at dersom embryoet har downs syndrom så skal det kastes. Det er rett og slett de embryoene som ikke er forenelig med liv eller feks mangler cellekjerne. Anonymkode: ebdd9...a8d 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #6 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Testen er ikke svært kostbar, det er en enkel prosedyre når man først er i gang. Jeg tror det er dyrere å planlegge x antall unødvendige innsett i året med alt det innebærer av medisiner, planlegging, sykemelding, abort, personell på sykehus etc. Man tester for å se etter feks kromosomavvik / syndromer. Embryoet vil bli kategorisert som normalt (brukes) eller abnormalt (kastes). Anonymkode: ebdd9...a8d Enig med deg! Helt sinnsykt at vi lar håpefulle par og single gå igjennom den store psykiske påkjenningen som IVF er uten å teste embryoene. Anonymkode: d7cbf...736 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #7 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Testen er ikke svært kostbar, det er en enkel prosedyre når man først er i gang. Jeg tror det er dyrere å planlegge x antall unødvendige innsett i året med alt det innebærer av medisiner, planlegging, sykemelding, abort, personell på sykehus etc. Man tester for å se etter feks kromosomavvik / syndromer. Embryoet vil bli kategorisert som normalt (brukes) eller abnormalt (kastes). Anonymkode: ebdd9...a8d Kromosomavvik? Jeg vet at de ikke kunne enkelt se syndromet som var på 1x kromosomarm. Dette var ett av hundrevis. Ville vært umulig å teste for alle, eller engang mange Du tenker antakelig på trisomier. Men de er ikke så vanlige, men enklere å se. Anonymkode: f647f...c76 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #8 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Testen er ikke svært kostbar, det er en enkel prosedyre når man først er i gang. Jeg tror det er dyrere å planlegge x antall unødvendige innsett i året med alt det innebærer av medisiner, planlegging, sykemelding, abort, personell på sykehus etc. Man tester for å se etter feks kromosomavvik / syndromer. Embryoet vil bli kategorisert som normalt (brukes) eller abnormalt (kastes). Anonymkode: ebdd9...a8d Vi får være enig om å være uenig. Og jo - dersom alle embryo skulle testes for alle så ville det blitt kostbart. At du tror det er dyrere med innsett, planlegging etc det har du all rett til å tro. Jeg er ikke enig. Syns det er helt korrekt at PGT ikke tilbys andre enn de som faktisk har grunnlag for testing. Anonymkode: 4b731...6f2 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #9 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi får være enig om å være uenig. Og jo - dersom alle embryo skulle testes for alle så ville det blitt kostbart. At du tror det er dyrere med innsett, planlegging etc det har du all rett til å tro. Jeg er ikke enig. Syns det er helt korrekt at PGT ikke tilbys andre enn de som faktisk har grunnlag for testing. Anonymkode: 4b731...6f2 I det private ser man hva ett uttak og ett innsett koster, rundt 50k. De private klinikkene går ikke i kjempeoverskudd, så la oss si den faktiske prisen er 40k. Så kommer medisiner i tillegg 10-15k, som blir dekket etter at man har betalt 20k selv. Jeg tviler på at testing koster 40-55k, for det er IKKE det det koster i utlandet. Anonymkode: d7cbf...736 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #10 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I det private ser man hva ett uttak og ett innsett koster, rundt 50k. De private klinikkene går ikke i kjempeoverskudd, så la oss si den faktiske prisen er 40k. Så kommer medisiner i tillegg 10-15k, som blir dekket etter at man har betalt 20k selv. Jeg tviler på at testing koster 40-55k, for det er IKKE det det koster i utlandet. Anonymkode: d7cbf...736 Så tar de da også betalt for hver enkelt innsett ved egg på frys, i tillegg til kostnad for å ha eggene fryst. Så de kommer meget mye bedre utav det økonomisk enn offentlige klinikker. Det forandrer ikke mitt ståsted og mening. Jeg mener det er rett at PGT testing ikke tilbys alle. Det tilbys dem som fyller kriteriene for det, og det er bra. Resten får reise til utlandet da hvis de vil ha embryo testet. Bioteknologi loven er som den er, og bra er det. I Tsjekkia koster PGT mellom 1500-2000€ for testing av opp til 4 embryo. Altså mellom 17.000-23.500,- Og i Usa koster PGT mellom 2000-9000$ , men med en snittpris på 4000$.. I England koster PGT 495£ per embryo, altså nesten 7000 norske kroner.. Så jo - PGT er kostbart selv om det ikke når 40.000. Men igjen offentlige i Norge kan man ha et frysinnsett i naturlig syklus mer eller mindre kostnadsfritt. Anonymkode: 4b731...6f2 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #11 Skrevet 26. september 2024 Er det vesentlig høyere suksessrate ved ivf i land der dette er standard vs i Norge? Anonymkode: d9946...7d8 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #12 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Og nei, dersom vi skulle testet alle embryo som brukes i Norge ville det ikke spart samfunnet eller helsevesenet for penger, tvert imot. Testingen er svært kostbar. Syns personlig det er helt korrekt og bra at lovverket i Norge er så strengt som det er. Anonymkode: 4b731...6f2 Det er kortsiktig tankegang, når det kommer til de som trenger hjelp. Jeg og mannen er heldige, og hadde mulighet og penger til å reise ut. Altså har du to ekstra skattebetalere som kan bidra til at man har råd til å drifte sykehus og sykehjem når eldrebølgen kommer. Anonymkode: 13b2c...f46 2
Neutral90 Skrevet 27. september 2024 #13 Skrevet 27. september 2024 Selv om testing ville vært lovlig, ville nok offentlige klinikker ha rettningslinjer for hvem som skulle få det, på lik linje som de har offentlig i UK fks. Jeg mener helt klart at det burde vært lov å kjøpe dette privat. Det hadde skånet mange av oss for vonde aborter og redusert behandling. Dagens bioteknologilov er et resultat av at KrF har hatt for mye makt, for lenge. 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #14 Skrevet 27. september 2024 Enig med TS. Vi hadde 5 innsett privat I Norge før vi ikke orket mentalt og økonomisk lenger å dro til utlandet. Ett av de totalt 11 eggene og 4 embryone var euploid. Med høy alder øker desverre sjangsen betraktelig for at et embryo er aneuploid/ har kromoson feil, dvs det fester seg ikke eller det aborteres eller du får ett barn med ett av de få mulighetene for kromoson avvik som er levedyktige. Hos kvinner på 40 mener de at hele 80 % av eggene er aneuploide. Det blir ikke nødvendigvis noe billigere å gjøre det på den måten, men man sparer seg for dyrebar tid og enormt mye smerte. Anonymkode: df1fe...4eb 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #15 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er det vesentlig høyere suksessrate ved ivf i land der dette er standard vs i Norge? Anonymkode: d9946...7d8 Nei det er nettopp det det ikke er. Anonymkode: 4b731...6f2 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #16 Skrevet 27. september 2024 Jeg tror det er fordi forskningen på PGT-a fortsatt er uklar. Det er mye vi ikke vet om embryoenes evne til å selvkorrigere seg selv, og når dette skjer i utviklingen. Flere forskere har satt spørsmålstegn ved hvorvidt PGT-a testing burde tilbys til alle kvinner. For særlig eldre kvinner, som produserer få egg, kan risikere å kasere embryoer som kunne gitt dem et barn hadde det bare fått muligheten til å utvikle seg videre i livmoren. Jo eldre en kvinne er, jo mer vanlig er det å finne celler det er feil på, i et embryo. Men hvor vidt alle disse embryoene derfor burde kaseres, på bakgrunn av at bare noen få celler er abnormale, er ikke forskere enige om. For en må ikke glemme, at de kun henter ut noen kjempefå celler. Og det hentes ut av den delen som skal bli morkaken, ikke babyen. Derfor kan man finne historier på nett, om kvinner som har fått satt inn et euploid embryo, men som senere viste seg å ha kromosomfeil på en NIPT test. Eller man får satt inn et euploid embryo, og aborterer det allikevel. I USA elsker de PGT-a testing. Mitt inntrykk er at så lenge man har råd, så tester man der borte. Selv unge kvinner, til tross for at studier viser at kvinner under 34 år som testet sine embryoer, hadde lavere graviditetsrate og lavere live birth rate, enn de som ikke testet embryoene sine. Spontanabort raten var vel omtrent den samme, om jeg ikke husker feil. Så her man kan spørre seg, om ikke PGT-a testing har gått litt for langt, og om det egentlig er nødvendig for alle. Leser man studier på suksessraten ved PGT-a testing vs ikke testing, så er den ikke spesielt annerledes. Det er derfor mye som tyder på at dette området trenger mer forskning. Man må heller ikke glemme, at for private klinikker, særlig i USA, så er dette business. PGT-a testing, er også business. Skal man få det riktige bildet, burde man ta penger ut av ligningen. Selv skulle jeg gjerne ønsket at Norge kunne tilby PGT-a testing til eldre kvinner, f.eks over 38, eller kvinner med en historikk av gjentatte spontanaborter. Det tror jeg ville spart Norge på sikt, i form av lavere sykefravær og medisinsk behandling for kvinner som går igjennom det traumet spontanaborter skaper. Personlig, er jeg glad jeg ikke ble tilbudt PGT-a testing. Som sikkert høres merkelig ut. Jeg er 36 år, og har kjempelave eggreserver. Etter 3 egguttak, har jeg bare fått ut 14 egg, og har 6 embryoer på frys. Det er alt jeg har råd til. Hadde jeg vist at alle var aneuploid, hadde jeg nok gått rett i kjelleren og gitt opp. Nå vet jeg at forskning på PGT-a er uklar, at det er uenighet i forskningsmiljøet, at selvkorrigering er en ting, og at hvert embryo gir meg en sjangse til å bli gravid. Jeg har holdt på med IVF lenge og hengt på diverse forumer, lenge. Det er egentlig først det siste halvåret jeg opplever at kvinner diskuterer PGT-a testing med mer skepsis, og ser kvinner ta et aktivt valgt om å ikke teste embryoene sine. Særlig kvinner med lave egg reserver. Det er en risiko ved å fryse/tine/fryse/tine/teste embryoer. Man kan f.eks risikere å miste det eneste embryoet man har klart å lage. Ikke alle er villige til å ta den risikoen. Anonymkode: af394...6f9 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #17 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det er nettopp det det ikke er. Anonymkode: 4b731...6f2 Det er mye høyere suksessrate ved å sette inn pgt a testede euploide embryoer. Med en implantasjonsrate på 70 % og en fødselsrate på 60 % nesten uavhengig av alder. Dermed er det mye høyere suksessrate pr innsett. Men det er jo ikke noe høyere suksessrate pr fremstilte blastosyst, du unngår bare å sette inn dem som ikke ville ført til noe graviditet eller i verste fall ville ført til abort. Anonymkode: df1fe...4eb 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #18 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er mye høyere suksessrate ved å sette inn pgt a testede euploide embryoer. Med en implantasjonsrate på 70 % og en fødselsrate på 60 % nesten uavhengig av alder. Dermed er det mye høyere suksessrate pr innsett. Men det er jo ikke noe høyere suksessrate pr fremstilte blastosyst, du unngår bare å sette inn dem som ikke ville ført til noe graviditet eller i verste fall ville ført til abort. Anonymkode: df1fe...4eb Nei det er ikke det hvis man leser den lille forskningen som er på dette. Og skal du først lese forskning før du ha meget god kildekritikk da dette er big money i mange land og "forskning" tolkes dithen at det ser bedre ut enn om man ser på det hele bildet av forskningen. Istedenfor å gjenta hva som allerede er skrevet, så skrev brukeren over deg et meget godt svar på dette. Vis gjerne til forskning som viser 70% implantasjons rate for pgt testede embryo og økt fødselsrate som stammer fra forskning som ikke enkelt klinikker tjener penger på. Anonymkode: 4b731...6f2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #19 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nei det er ikke det hvis man leser den lille forskningen som er på dette. Og skal du først lese forskning før du ha meget god kildekritikk da dette er big money i mange land og "forskning" tolkes dithen at det ser bedre ut enn om man ser på det hele bildet av forskningen. Istedenfor å gjenta hva som allerede er skrevet, så skrev brukeren over deg et meget godt svar på dette. Vis gjerne til forskning som viser 70% implantasjons rate for pgt testede embryo og økt fødselsrate som stammer fra forskning som ikke enkelt klinikker tjener penger på. Anonymkode: 4b731...6f2 Oi, her må du komme med linker til forskning tror jeg. Forskning er overbevisende på nettopp dette, Spesielt når det er høy alder inn i bildet. Er man derimot ung og faren for aneuploide embryoer er liten er ikke forskjellen veldig stor, men også her er det signifikant forskjell. Jeg kan legge ved link til en artikkel her, kan lete opp flere og. Denne viser 50% fødselsrate,men har sett artikler som viser høyere. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34674943/ Anonymkode: df1fe...4eb 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #20 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Oi, her må du komme med linker til forskning tror jeg. Forskning er overbevisende på nettopp dette, Spesielt når det er høy alder inn i bildet. Er man derimot ung og faren for aneuploide embryoer er liten er ikke forskjellen veldig stor, men også her er det signifikant forskjell. Jeg kan legge ved link til en artikkel her, kan lete opp flere og. Denne viser 50% fødselsrate,men har sett artikler som viser høyere. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34674943/ Anonymkode: df1fe...4eb Legger ved en til her også, som differensierer på alder ++ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8666405/ Anonymkode: df1fe...4eb 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå