Million Skrevet 29. september 2024 #41 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Stifado, en gresk gryte med oksekjøtt kokt lenge i tomatsaus. Der har folk omtrent slikket tallerkenen. Anonymkode: 565cb...b5d Jeg lurte på om du hadde en bestemt oppskrift å dele på denne? Jeg ser på nettet at den retten, siden den er gresk, "egentlig" skal lages med lammekjøtt. Men siden jeg ikke liker lammekjøtt, ble jeg glad da jeg ser noen oppskrifter sier man kan bruke oksekjøtt også. Håper du ser dette svaret og kan dele oppskriften din, for den retten så knallgod ut!
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #42 Skrevet 29. september 2024 @Million Det er helt vanlig å bruke okse/storfe i denne, også i Hellas, og jeg synes det blir mye bedre enn med lam. Jeg har laget den så mange ganger at jeg ikke har oppskrift, men denne er nær: https://godgreskmat.wordpress.com/2023/10/06/moschari-stifado-okse-stifado/ Jeg koker min noe lenger, tre timer pluss kanskje enda ett kvarter, og bruker ca 2,5 dl rødvin. Anonymkode: 565cb...b5d 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #43 Skrevet 29. september 2024 Firstprice pytt-i-panne. Anonymkode: 543c6...bda
Pawn Hearts Skrevet 29. september 2024 #44 Skrevet 29. september 2024 Rød (tomatisert) fiskesuppe med masse grønnsaker og krydder. Ellers tror jeg nesten jeg er alene her i landet om å lage ouzokjøttboller. Jeg fant oppskriften i en gresk kokebok jeg fikk på Lidl på Rodos.
Diskulis Skrevet 29. september 2024 #45 Skrevet 29. september 2024 Har mange ganger fått høre at jeg er flink til å grille for å være dame… vet ikke om jeg skal ta det som kvinnelig fornærmelse eller personlig kompliment, velger det siste 😅 Også fått komplimenterer på tacomiddag, hva slags tilbehør jeg har til. Og de hjemmelagde pannekakene er populære. Ellers flink til å bruke det man har og lage en ålreit wok eller gryte ut av det, selv når vedkommende påstår de ikke har noenting i skapet 🙂 1
mimifin72 Skrevet 29. september 2024 #46 Skrevet 29. september 2024 Svinegryte med kjøtt, poteter og orzo (oppskrift fra Balkan) Min mormor sin kyllingsuppe med løk, gulrøtter og poteter
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #47 Skrevet 29. september 2024 Blåbær- og rabarbra pai 😋 et MUST for oss når vi har fylt fryseren med rabarbra og blåbær 💙 serveres lun med vaniljeis for den som vil lage Paibunn (det er lov å jukse, ferdigbunn funker fint) 125 g smør i terninger 200 g hvetemel 50 g mandelmel 75 g melis 1 sammenvispet egg Smuldretopping 75 g hvetemel 75 g smør i terninger 75 g brunt sukker 50 g hakkede mandler Fyll 450 g rabarbra i biter 300 g blåbær 175 g sukker 3 ss potetmel 1/2 vaniljestang Begynn med paideigen. Ha smør, hvetemel og mandelmel i en bolle og smuldre det grovt. Tilsett deretter melis og egg, og rør raskt sammen. Du kan benytte hendene eller kjøkkenmaskin, men uansett hva du benytter er det viktig at du ikke bearbeider deigen mer enn det som er nødvendig for at ingrediensene skal bli blandet sammen til en jevn deig. Pakk deigen inn i plastfolie og legg den i kjøleskapet i minst en time. Den kan gjerne hvile i kjøleskapet over natten. Mens du likevel er i gang kan du samtidig lage smuldredeigen. Sett den gjerne kaldt til du skal benytte den. Finn frem en paiform som er ca. 28 cm i diameter. Smør og strø formen. Kjevle ut paideigen og kle paiformen med deigen. La formen stå i kjøleskapet mens du gjør klart fyllet. Sett stekeovnen på 180 grader (over- og undervarme). Vask rabarbraen og skjær den opp i jevnstore biter, ca. 2 cm. Rør sammen sukker og potetmel. Ha rabarbra og blåbær i en bolle sammen med vaniljefrøene og sukkerblandingen, og rør forsiktig sammen. Fordel fyllet oppi paibunnen (skal ikke forstekes), og stek paien på midterste rille i 20 minutter. Fordel deretter smuldredeigen over og stek paien i ytterligere ca. 30 minutter, eller til paien er gjennomstekt og har fått en gyllen og fin farge. Følg med mot slutten av steketiden, og legg eventuelt et bakepapir over paien dersom du synes smuldretoppingen er blitt litt mørk. Anonymkode: 8a4ff...bc7 1 1
Daisy-love Skrevet 29. september 2024 #48 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Blåbær- og rabarbra pai 😋 et MUST for oss når vi har fylt fryseren med rabarbra og blåbær 💙 serveres lun med vaniljeis for den som vil lage Paibunn (det er lov å jukse, ferdigbunn funker fint) 125 g smør i terninger 200 g hvetemel 50 g mandelmel 75 g melis 1 sammenvispet egg Smuldretopping 75 g hvetemel 75 g smør i terninger 75 g brunt sukker 50 g hakkede mandler Fyll 450 g rabarbra i biter 300 g blåbær 175 g sukker 3 ss potetmel 1/2 vaniljestang Begynn med paideigen. Ha smør, hvetemel og mandelmel i en bolle og smuldre det grovt. Tilsett deretter melis og egg, og rør raskt sammen. Du kan benytte hendene eller kjøkkenmaskin, men uansett hva du benytter er det viktig at du ikke bearbeider deigen mer enn det som er nødvendig for at ingrediensene skal bli blandet sammen til en jevn deig. Pakk deigen inn i plastfolie og legg den i kjøleskapet i minst en time. Den kan gjerne hvile i kjøleskapet over natten. Mens du likevel er i gang kan du samtidig lage smuldredeigen. Sett den gjerne kaldt til du skal benytte den. Finn frem en paiform som er ca. 28 cm i diameter. Smør og strø formen. Kjevle ut paideigen og kle paiformen med deigen. La formen stå i kjøleskapet mens du gjør klart fyllet. Sett stekeovnen på 180 grader (over- og undervarme). Vask rabarbraen og skjær den opp i jevnstore biter, ca. 2 cm. Rør sammen sukker og potetmel. Ha rabarbra og blåbær i en bolle sammen med vaniljefrøene og sukkerblandingen, og rør forsiktig sammen. Fordel fyllet oppi paibunnen (skal ikke forstekes), og stek paien på midterste rille i 20 minutter. Fordel deretter smuldredeigen over og stek paien i ytterligere ca. 30 minutter, eller til paien er gjennomstekt og har fått en gyllen og fin farge. Følg med mot slutten av steketiden, og legg eventuelt et bakepapir over paien dersom du synes smuldretoppingen er blitt litt mørk. Anonymkode: 8a4ff...bc7 Takk for oppskrift 😋 Aldri vært borti kombinasjonen blåbær og rabarbra (ihvertfall ikke som jeg har bemerket meg), men det hørtes spennende ut 😋
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #49 Skrevet 30. september 2024 Daisy-love skrev (11 timer siden): Takk for oppskrift 😋 Aldri vært borti kombinasjonen blåbær og rabarbra (ihvertfall ikke som jeg har bemerket meg), men det hørtes spennende ut 😋 Den ble til ved en tilfeldighet faktisk 🙈 opprinnelig oppskrift var med jordbær, men det hadde jeg ikke, så da forsøkte jeg like gjerne med blåbær. Folk spiser hvertfall veldog godt av den 😅😅 Anonymkode: 8a4ff...bc7
Brunhilde Skrevet 30. september 2024 #50 Skrevet 30. september 2024 Litt forskjellig avhengig av hvem som kommer på besøk, men de rettene jeg får ønsker om er: *Hvitvinsdampede blåskjell i kremet saus, servert med nybakte bagetter *Lasagne *Osso Bucco *Boeuf Bourguignon *Lammelår Jeg ser jo her at jeg er glad i å lage mat som tar litt tid, alt unntatt blåskjellene skal jo steke/koke lenge.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #51 Skrevet 30. september 2024 En variant av Shepherd's pie. Siden jeg bruker viltkjøtt burde jeg sikkert heller kalt den Hunter's pie. Anonymkode: 64e1b...0c0
Lucky.me Skrevet 30. september 2024 #52 Skrevet 30. september 2024 På denne tiden av året er det lammefrikasse som gjelder😇 2 1
Sciurus Skrevet 1. oktober 2024 #53 Skrevet 1. oktober 2024 Tråden er ryddet for tulleinnlegg. Sciurus, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå