Gå til innhold

"Du må lære deg korleis ein samtale foregår"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det muuulig?

Møtte ei venninne på butikken i går og hadde ein hyggeleg prat. Vi bur i samme byen, men har ikkje snakkast på lenge. Vi var veldig gode venniner på vidaregåande. Så eg oppdaterte om smått og stort som hadde skjedd dei seinaste åra. Litt om meg og litt om ungane. Var mitt i ein historie om korleis eldstemann klarte å sikre seg lærlingplass (drømmebedrifta!) og til og med hybel, då ho brått avbraut meg med: 

"Du må lære deg korleis ein samtale foregår" Eg vart heilt paff då det skjedde og fekk ikkje med meg resten av tiraden hennar. Visste ikkje kva eg skulle seie, så samtalen var kort etterpå. 

I dag kjenner eg at eg er sint og fornærma! Er det ikkje enormt frekt å seie noko slikt? Midt i ein samtale? 😡 

Kva skal eg gjere no? Ta det opp? Er det best å skrive ei melding? 

Anonymkode: d4388...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var jo veldig direkte, men var det bare du som snakket?

Anonymkode: 10f9c...a8a

  • Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka du kanskje litt mye om deg selv, og ikke var interessert i henne...? Det kan høres litt sånn ut..

Anonymkode: f5756...510

  • Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det midt i en samtale eller midt i din monolog? 

Anonymkode: 73f5e...a99

  • Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du traff et ømt punkt jeg da du snakket om din sønns prestasjoner. Om du så hadde snakket for mye om deg selv er det svært uhøflig å brase ut med noe slikt. Da unnskylder man seg pent og går istedetfor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det muuulig?

Møtte ei venninne på butikken i går og hadde ein hyggeleg prat. Vi bur i samme byen, men har ikkje snakkast på lenge. Vi var veldig gode venniner på vidaregåande. Så eg oppdaterte om smått og stort som hadde skjedd dei seinaste åra. Litt om meg og litt om ungane. Var mitt i ein historie om korleis eldstemann klarte å sikre seg lærlingplass (drømmebedrifta!) og til og med hybel, då ho brått avbraut meg med: 

"Du må lære deg korleis ein samtale foregår" Eg vart heilt paff då det skjedde og fekk ikkje med meg resten av tiraden hennar. Visste ikkje kva eg skulle seie, så samtalen var kort etterpå. 

I dag kjenner eg at eg er sint og fornærma! Er det ikkje enormt frekt å seie noko slikt? Midt i ein samtale? 😡 

Kva skal eg gjere no? Ta det opp? Er det best å skrive ei melding? 

Anonymkode: d4388...c17

Veldig direkte, men det hørtes kanskje ut som du tok litt vel av i "sagaen om mitt liv" til at det var et tilfeldig møte på butikken.
Spurte hun noen gang om alt du fortalte? Var du interessert i hennes liv (ditt liv kjenner du allerede)? Bunner kanskje dette i relasjonen dere har fra videregående? 

Tror nok litt selvransakelse kan være et sted å begynne. Folk kommer vansligvsi ikke med slike utbrudd helt ut av det blå. 

Anonymkode: 83049...a5d

  • Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en monolog du hadde, og ikke en dialog 

Anonymkode: ded1f...189

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje frekt av henne, men om samtalen var 80% deg og 20% henne, så har hun jo et poeng. Lange monologer om folk man ikke kjenner er ikke interessant for andre. Så en historie om hvordan din eldste kapret lærlingeplass bør i en slik sammenheng kun være setningen: "...og min eldste er kokkelærling" Helst etterfulgt av "hva med dine?"

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så var det nok eg som prata mest. Men det var hyggelg tone og veldig koseleg å sjå henne att, og ingen andre har nokongong sagt noko slikt til meg! Frekt! Vart heilt paff.

Eg venta heile gårsdagen på ein sms med unnskulding fra ho, men venter fortsatt... Er lei meg og såra no og vil veldig gjerne vite kva de meiner eg skal skrive til ho. Fortelle korleis eg har det?

Anonymkode: d4388...c17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er det muuulig?

Møtte ei venninne på butikken i går og hadde ein hyggeleg prat. Vi bur i samme byen, men har ikkje snakkast på lenge. Vi var veldig gode venniner på vidaregåande. Så eg oppdaterte om smått og stort som hadde skjedd dei seinaste åra. Litt om meg og litt om ungane. Var mitt i ein historie om korleis eldstemann klarte å sikre seg lærlingplass (drømmebedrifta!) og til og med hybel, då ho brått avbraut meg med: 

"Du må lære deg korleis ein samtale foregår" Eg vart heilt paff då det skjedde og fekk ikkje med meg resten av tiraden hennar. Visste ikkje kva eg skulle seie, så samtalen var kort etterpå. 

I dag kjenner eg at eg er sint og fornærma! Er det ikkje enormt frekt å seie noko slikt? Midt i ein samtale? 😡 

Kva skal eg gjere no? Ta det opp? Er det best å skrive ei melding? 

Anonymkode: d4388...c17

 

Om hun mente du var for ensidig i samtalen skulle det liksom hjelpe å være voksenbelærende mot deg?

Merkelig.

Tenker du det er noen grunn til å sende henne noe som helst? Istedet for å bare la lufta gå ut av dette? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Er det muuulig?

Møtte ei venninne på butikken i går og hadde ein hyggeleg prat. Vi bur i samme byen, men har ikkje snakkast på lenge. Vi var veldig gode venniner på vidaregåande. Så eg oppdaterte om smått og stort som hadde skjedd dei seinaste åra. Litt om meg og litt om ungane. Var mitt i ein historie om korleis eldstemann klarte å sikre seg lærlingplass (drømmebedrifta!) og til og med hybel, då ho brått avbraut meg med: 

"Du må lære deg korleis ein samtale foregår" Eg vart heilt paff då det skjedde og fekk ikkje med meg resten av tiraden hennar. Visste ikkje kva eg skulle seie, så samtalen var kort etterpå. 

I dag kjenner eg at eg er sint og fornærma! Er det ikkje enormt frekt å seie noko slikt? Midt i ein samtale? 😡 

Kva skal eg gjere no? Ta det opp? Er det best å skrive ei melding? 

Anonymkode: d4388...c17

Kanskje du traft ett ømt punkt. Hun hadde kanskje en dårlig dag, men helt klart frekt å si. Skjønner at du ble lei deg

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho ville vel snakke om vær og vind, og ikkje meir. 

Dette er sånn høflighetsgreier, resten av historia tek ein ko over ein kaffi seinare, for folk har kanskje ikkje allverdens tid når dei står på butikken og funderer over kva ein skal orke å koke til middag. 

Du skulle egentlig sagt, "hyggelig å sjå deg! Guii det er lenge sidan, skal vi ta ein kaffi ein dag?!"  

 

Anonymkode: 1e501...83d

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Okei, så var det nok eg som prata mest. Men det var hyggelg tone og veldig koseleg å sjå henne att, og ingen andre har nokongong sagt noko slikt til meg! Frekt! Vart heilt paff.

Eg venta heile gårsdagen på ein sms med unnskulding fra ho, men venter fortsatt... Er lei meg og såra no og vil veldig gjerne vite kva de meiner eg skal skrive til ho. Fortelle korleis eg har det?

Anonymkode: d4388...c17

Hvis dere var venner på videregående, og du nå har barn som er lærling, tenker jeg at det ikke er noen grunn til å kontakte henne igjen. Dere er ikke venner, dere har ikke noen grunn til å snakke mer sammen.

Anonymkode: 47f34...e77

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan skrive:

Det var veldig hyggelig å møte deg i går. Jeg beklager at jeg tok over hele samtalen med meg og mitt, det var veldig ufint av meg. Håper vi sees igjen, og da lover jeg å oppføre meg! 

  • Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at til å være en samtale som foregår i en butikk, så er en utredning om hvordan din sønn sikret seg lærlingplass i meste laget. Da har du allerede begynt å gå i dybden, og det bør strengt tatt spares til en anledning hvor dere tar en kaffe eller tilsvarende. Alle har ikke tid til å høre en hel podcast når man er midt i en handlerunde. Butikken er ikke stedet for lengre utlegninger. 

Hun kunne uansett avbrutt deg på en helt annen måte. Sett på klokka og ymtet på at hun hadde dårlig tid, og dessverre må løpe. Men kanskje du trengte en liten korrigering også.

Anonymkode: 7fc26...ef3

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Er det muuulig?

Møtte ei venninne på butikken i går og hadde ein hyggeleg prat. Vi bur i samme byen, men har ikkje snakkast på lenge. Vi var veldig gode venniner på vidaregåande. Så eg oppdaterte om smått og stort som hadde skjedd dei seinaste åra. Litt om meg og litt om ungane. Var mitt i ein historie om korleis eldstemann klarte å sikre seg lærlingplass (drømmebedrifta!) og til og med hybel, då ho brått avbraut meg med: 

"Du må lære deg korleis ein samtale foregår" Eg vart heilt paff då det skjedde og fekk ikkje med meg resten av tiraden hennar. Visste ikkje kva eg skulle seie, så samtalen var kort etterpå. 

I dag kjenner eg at eg er sint og fornærma! Er det ikkje enormt frekt å seie noko slikt? Midt i ein samtale? 😡 

Kva skal eg gjere no? Ta det opp? Er det best å skrive ei melding? 

Anonymkode: d4388...c17

Det var jo veldig direkte av henne, men det ble kanskje mer enn monolog fra din side enn en reell samtale - så det er nok ikke sikkert at hun tok feil 🙂 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Er det muuulig?

Møtte ei venninne på butikken i går og hadde ein hyggeleg prat. Vi bur i samme byen, men har ikkje snakkast på lenge. Vi var veldig gode venniner på vidaregåande. Så eg oppdaterte om smått og stort som hadde skjedd dei seinaste åra. Litt om meg og litt om ungane. Var mitt i ein historie om korleis eldstemann klarte å sikre seg lærlingplass (drømmebedrifta!) og til og med hybel, då ho brått avbraut meg med: 

"Du må lære deg korleis ein samtale foregår" Eg vart heilt paff då det skjedde og fekk ikkje med meg resten av tiraden hennar. Visste ikkje kva eg skulle seie, så samtalen var kort etterpå. 

I dag kjenner eg at eg er sint og fornærma! Er det ikkje enormt frekt å seie noko slikt? Midt i ein samtale? 😡 

Kva skal eg gjere no? Ta det opp? Er det best å skrive ei melding? 

Anonymkode: d4388...c17

Det hørtes veldig ut som om du egentlig bare hadde en lang og detaljert monolog (om smått og stort fra ditt liv) mens du egentlig ikke var så opptatt av å involvere henne i samtalen. 
Og etter å ha venta en stund, gikk hun lei, og sa ifra på en litt krass måte. 
Ettersom du ikke fikk med deg "tiraden etterpå" så kan det jo være hun forklarte klart og tydelig hva hun mente du burde ha gjort, men du ikke hørte etter.

Og at ingen har sagt ifra til deg før, om at du avholder lange monologer uten å egentlig slippe til andre, kan jo være fordi de er vant til at du er sånn? Og bare tolererer det. 
Eller at andre har vært mer høflige og konfliktsky. 

Uansett, til neste gang: 
Når det er noen du ikke har møtt på lenge, hold deg til å fortelle i store linjer hva som har skjedd siden sist. Og forsøk å passe på at dere prater omtrent like mye, og at du er interessert i hva den andre sier også. 
Så får du heller avslutte med å tilby å treffes senere, og heller fortelle historiene da, ikke i et tilfeldig møte på butikken. 

Det høres jo mest ut som om du sto der og skrøt av deg og dine, og ikke egentlig var så interessert i venninna di.
 

Anonymkode: 8b3fa...592

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du er autist😅 folk unngår meg på butikker nettopp fordi jeg kan stå i en evighet å bable om alt og ingenting. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (10 minutter siden):

Du kan skrive:

Det var veldig hyggelig å møte deg i går. Jeg beklager at jeg tok over hele samtalen med meg og mitt, det var veldig ufint av meg. Håper vi sees igjen, og da lover jeg å oppføre meg! 

 

Så "two wrongs make a right" i dine øyne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Okei, så var det nok eg som prata mest. Men det var hyggelg tone og veldig koseleg å sjå henne att, og ingen andre har nokongong sagt noko slikt til meg! Frekt! Vart heilt paff.

Eg venta heile gårsdagen på ein sms med unnskulding fra ho, men venter fortsatt... Er lei meg og såra no og vil veldig gjerne vite kva de meiner eg skal skrive til ho. Fortelle korleis eg har det?

Anonymkode: d4388...c17

Du pratet mest, men det må være greit fordi du hadde en hyggelig tone og koselig å se henne igjen, sier du. Slår det deg at hun kanskje ikke syns det samme? Jeg hadde blitt smått desperat jeg også hvis jeg ble fanget i en enveissamtale med en bekjent som ikke kan få fortalt (skrytt?) nok om seg og sitt. For min del er det helt uinteressant og totalt bortkastet bruk av min tid.

Anonymkode: 2bfad...136

  • Liker 8
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...